SkyscraperCity Forum banner

De toekomst van hoogbouw

44170 Views 241 Replies 52 Participants Last post by  Stratosphere 2020
Een wolkenkrabber betekende vroeger ongeveer 43 meter; Het Witte Huis in Rotterdam was daarmee het begin in Europa. Later groeide de betekenis naar 100m, 200m, 300m en tegenwoordig praat je al over ongeveer een kilometer hoog. In pakweg 100 jaar zijn we dus van 43m naar bijna een 1km gegaan.

Wat is de volgende stap? Hoe hoog denken jullie dat we bouwen in het jaar 2100? 2200? Gaan we alsmaar hoger of komt hier een einde aan?

See less See more
1 - 20 of 242 Posts
Hier een leuk artikeltje over leuke plannen voor wolkenkrabbers.

De hoogste toren die nu in de planning staat(voor zover bekend, is de Kingdom Tower(of Jeddah Tower), die maarliefst een hele kilometer in de lucht zal verrijzen.
See less See more
Tokyo heeft ooit wilde plannen gehad voor een toren van 4 kilometer.

Of dat gehaald zal worden vraag ik mij af maar ik verwacht wel een toren van boven de kilometer in Tokyo en wat Chinese steden
See less See more
In aardbevingsgebieden 1km hoog zitten...nee dank u.
^^ En typhoons.
Er valt misschien wel tegen te ontwerpen en als er iemand teveel geld heeft gebeurt het vast nog wel eens.
Volgens mij zijn dit soort supertorens nog vrijwel volledig prestige-objecten en is er geen economische noodzaak zo hoog te bouwen.
Tokyo is natuurlijk de hoofdstad van de wereld als het gaat om coceptuele megaprojecten. In eerste instantie kwamen de plannen uit de koker van de Metabolisme architecten zoals Kenzo Tange, met grote hoogbouw complexen boven de stad en de baai van Tokyo. Daarna kwamen de megatorens X-Seed 4000 , Sky City 1000 , TRY-2004 , Aeropolis 2001 , DIB-200, Millennium Tower en heel recent nog de Sky Mile Tower. Al komt deze laatste wel uit de koker van Amerikaanse architecten. Het hele idee van verticale steden komt voort uit deze plannen die hun tijd vaak ver vooruit waren. Het was los van de kosten gewoon technisch nog niet mogelijk om ze uit te voeren. Inmiddels zijn er dus al wel torens die richting de 1000m gaan, die hoogtes zijn dus op zich geen probleem meer.

Vanwege de aardbevingen worden toren in Japan tegenwoordig volgestouwd met techniek om ze aardbevingsbestendig te maken. Dat gaat een heel stuk verder dan een groot gewicht als tuned mass damper in de top van een toren. Hierdoor wordt er nu zelfs aangegeven dat je met een grote aardbeving veiliger bent in een toren dan in lage gebouwen die al die maatregelen niet hebben.
See less See more
  • Like
Reactions: 1
Misschien is het ook wel een beetje mens-eigen om te kijken hoe ver je kunt gaan. 'The sky is the limit', maar altijd binnen de mogelijkheden die er op dat moment zijn. In die zin mag je verwachten dat er de komende jaren nog wel meer plannen van (steeds) hoger(e) torens zullen verschijnen. De mogelijkheden lijken immers met de tijd mee te groeien.
Tokyo heeft ooit wilde plannen gehad voor een toren van 4 kilometer.

Of dat gehaald zal worden vraag ik mij af maar ik verwacht wel een toren van boven de kilometer in Tokyo en wat Chinese steden
Wauw! Megatoren is al niet meer correct, hoe noem je toch zo'n hoge toren? 4km, absurd! Als we nu al over 4km praten dan praten we over 10 jaar al over 10 km...
Wauw! Megatoren is al niet meer correct, hoe noem je toch zo'n hoge toren?...
Toren van Babel? :|
Wauw! Megatoren is al niet meer correct, hoe noem je toch zo'n hoge toren? 4km, absurd! Als we nu al over 4km praten dan praten we over 10 jaar al over 10 km...
Nu... ?

Die afbeelding laat de Nikitina - Travusha 4000 toren zien die in 1966 is ontworpen door Russische architecten voor een locatie in Tokyo. Het is een latere photoshop aangezien er in 1966 nog geen echte hoogbouw was op de Tokyo Tower na.

Het hoogste plan voor Tokyo is uit 1992, de 10 km hoge Tokyo Tower of Babel waar 30 miljoen mensen zouden moesten gaan wonen. Dus ongeveer de gehele bevolking van groot Tokyo.

Nieuw zijn de plannen dus niet, er wordt al jaren over gepraat, en het gaat pas recent een beetje naar de kilometer toe.

Het is nu ook gewoon nog niet mogelijk om echt veel hoger te bouwen dan we nu doen. Een van de grote problemen blijft nog steeds dat bouwmaterialen nog te zwaar zijn. Het totale gewicht van een 4 km hoog gebouw zal te groot zijn voor de funderingen. Verder is de lucht te ijl op zulke grote hoogtes. Om nog normaal te kunnen leven moet je werken moet er voor extra zuurstof worden gezorgd. Dat kost weer extra geld, de toren wordt er ook alleen maar weer zwaarder van en een echt prettig verblijfsklimaat wordt het ook niet. En dan heb ik het nog niet over de extra brandrisico's op zulke hoogtes met die extra zuurstof. En dan heb je het ook nog niet over waterleidingen met extra pompen om de zoveel verdiepingen om het zo hoog te krijgen, niet alleen voor sprinklers, maar ook gewoon drinkwater. Je dus moeten gaan werken met gesloten water systemen. Maar zulke systemen zijn ook niet ideaal en al helemaal niet gewichtsloos.

Zoals je ziet, bij elk probleem dat je tegenkomt zie je direct weer meerdere problemen ontstaan en zo gaat dat maar door. Dat maakt de realisatie van super hoge torens gewoon erg onrealistisch. Echter zetten ze dus wel aan tot het zoeken naar oplossingen die mogelijkerwijs wel toegepast kunnen gaan worden in realistische hoogbouwprojecten om daarmee de bouw sneller, makkelijk, goedkoper, veiliger te maken. Het is dus wel goed dat dit soort concepten worden bedacht, het zal wel mogelijk maken om hoger te bouwen. Maar we moeten niet denken dat gebouwen ineens echt kilometers de lucht in gaan schieten.
See less See more
Dit zijn de meest wilde plannen ooit.
The space elevator lijkt mij meer sciencefiction.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Proposed_tall_buildings_and_structures
X-Seed is dus eigenlijk het hoogste gebouw wat ooit is ontworpen. De rest is zoals je al zegt sciencefiction...

Nu... ?

Die afbeelding laat de Nikitina - Travusha 4000 toren zien die in 1966 is ontworpen door Russische architecten voor een locatie in Tokyo. Het is een latere photoshop aangezien er in 1966 nog geen echte hoogbouw was op de Tokyo Tower na.
Ik bedoelde meer in de zin van dat er nu ook echt serieuze plannen zijn. We hebben al een toren van bijna een kilometer en straks echt een kilometer. De plannen worden verwezenlijkt en dat is toch wel een groot verschil met ontwerpen die zijn gemaakt, maar niet is gebouwd. Wel erg ambitieus dat in die tijd iemand zulke wilde plannen had en pakweg 10 jaar later hebben we al gebouwen van een kilometer.
Een kilometer hoog bouwen is voor het gros van de wereld nog steeds compleet onrealistisch. Alléén in Azië of het Midden-Oosten is boven de 500 meter op dit moment denkbaar. Als je ziet dat de grote steden van Europa (en ook in Noord-Amerika) 300-350 meter de max is, is het vrij onlogisch om bezig te zijn over torens van een kilometer hoog. Misschien in 2050, misschien in 2070, maar niet nu. Misschien dat we in 2030 een toren van 250 meter in Nederland hebben, en misschien dat we in Europa dan al een toren van 500 meter hebben, maar hoger dan dat is nog niet te voorzien.

Naar mijn idee moet je niet kijken naar de extremen, maar naar wat het meest voorkomt. Want dan kom je ook in Dubai niet ver boven de 300 meter uit. En in Nederland zit je rond de 100.
  • Like
^^

Die hoogte is vaak ook meer prestige. In Azie gaat dat op dit moment wat makkelijker. Binnen Europa zie ik het alleen bij de Russen gebeuren.

Een andere trend die ik verwacht is dat we meer parkachtige torens krijgen. Dat zien we een paar berichten hieronder al in Eindhoven maar kwam laatst ook wat leuk ontwerp in Rijswijk tegen

http://dearchitect.nl.s3-eu-central...09/Heyligers_VerrijnStuartlaan42_16-9_DEF.pdf
^ Vergeet daarbij ook niet het project Wonderwoods bij Utrecht Centraal

See less See more
  • Like
Reactions: 4
Dit soort dichtheden zijn dus in principe de toekomst van hoogbouw in Nederland. 10-20 verdiepingen, maar dan wel hele wijken vol.
^^

Die hoogte is vaak ook meer prestige. In Azie gaat dat op dit moment wat makkelijker. Binnen Europa zie ik het alleen bij de Russen gebeuren.

Een andere trend die ik verwacht is dat we meer parkachtige torens krijgen. Dat zien we een paar berichten hieronder al in Eindhoven maar kwam laatst ook wat leuk ontwerp in Rijswijk tegen

http://dearchitect.nl.s3-eu-central...09/Heyligers_VerrijnStuartlaan42_16-9_DEF.pdf

En bij de Russen gebeurt het ook!

237038275
  • Like
Dit soort dichtheden zijn dus in principe de toekomst van hoogbouw in Nederland. 10-20 verdiepingen, maar dan wel hele wijken vol.
Dat is qua prijzen nog goed te doen. Het groen vooral om prettige buitenruimtes te creeren.
Ik zou er toch ook graag hogere uitschieters bij zien, maar dat zit in Rotterdam wel goed de komende tijd.
1 - 20 of 242 Posts