SkyscraperCity Forum banner

De verborgen Stad .........

3366 Views 23 Replies 13 Participants Last post by  Nout
Enschede.
Hier een aantal foto's vanuit het Enschedese (eivormige) Stadscentrum !!

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

Veel Kijkplezier ..............
1 - 20 of 24 Posts
Vanwaar de titel 'Verbogen stad'? In ieder geval, leuke serie van Enschede. Lang niks meer van gezien. Ziet er gezellig uit daar!

Ik ben van plan Enschede binnenkort ook eens te bezoeken, oost-Nederland is nog een zwarte vlek op mijn bezochte-steden kaart.
Vanwaar de titel 'Verborgen stad'?
Invisble - Enschede
Leuke serie, ziet er gezellig uit daar.
Mooie foto's.
Knus centrum, zo te zien. Was daar een braderie aan de gang.
Toch wel vrij dorps voor een stad van die omvang. Typisch Nederlands?
Hele mooie, lekker afwisselende foto`s van de Parel van het Oosten. Zeg, die Talamini, he? Is dat een Italiaanse ijscoboer? Dan is dat zeker familie van de Talamini hier in de stad, bezitters van de eerste stadswolkenkrabber alhier.....
Gezellige, leuke foto's. Ik snap alleen de titel ook niet echt. Lijkt me sterk dat het met zn naam te betekenen heeft.
Hele mooie, lekker afwisselende foto`s van de Parel van het Oosten. Zeg, die Talamini, he? Is dat een Italiaanse ijscoboer? Dan is dat zeker familie van de Talamini hier in de stad, bezitters van de eerste stadswolkenkrabber alhier.....
Dit is puur informatie voor een geinteresseerde zoals Railway Stick, dus geen "beter dan elders" verklaring ( zeg het maar even ;) ):

-Het is inderdaad een Italiaanse ijscoboer die zeer bekend is in de stad, vooral om zijn naam.
Overigens zitten er meerdere van dit soort goede ijs restaria's in het Centrumgebied vlak bij elkaar .
Ook daarvan zijn enkele van Duits/Italiaanse afkomst, maar ook 1 van de betere van Nederland behoort daarbij (Van der Poel ijs, www.vanderpoeldesserts.nl ) .

-Onder het bordje Talamini bevindt zich nog een deel van een Middeleeuwsestadsmuur.
Voor meer informatie zou je bij Errik moeten zijn ............dat is de kenner op dat gebied .

-De groep Italianen, Spanjaarden is 1 van de grootste groep Immigranten die Enschede gekend heeft.
Vandaag de dag is het dan ook samen met de Duitsers 1 van de grotere groepen die zich in deze stad bevinden .
Ook Argentijnen en Brazilianen zijn een veel voorkomend begrip .
Op foto 4 vinden geregeld Argentijnse Tangoavonden plaats, om maar even aan te geven dat de passie van deze cultuur nooit vergeten gaat .
Het is overigens onmogelijk om in Enschede geen Italiaan en of Spanjaard te kennen, zo wel dan ken je Enschede niet ........

Nog even een exactie uitleg van Talamini met site,

www.talamini-enschede.nl :
Gelateria Talamini is een familiebedrijf dat in 1933 door A.P. Talamini gevestigd werd in Bergen op Zoom. In 1965 verhuisde IJssalon Talamini naar Enschede. A.M. Talamini vestigde zich aan de Haaksbergerstraat en Bolwerkstraat. In 1971 volgde er weer een verhuizing naar het huidige pand aan de Marktstraat, al waar A.M. en R.M. Talamini nog steeds als van ouds ambachtelijk ijs bereiden.
Mooie foto's.
Knus centrum, zo te zien. Was daar een braderie aan de gang.
Toch wel vrij dorps voor een stad van die omvang. Typisch Nederlands?
Enschede heeft een zeer sfeervol en knus centrum, dit was overigens geen braderie maar een vrijmarkt.
En inderdaad ziet dit er redelijk "dorps" uit, maar dat is juist de charme van het Enschedese eivormige Centrum (niet alles is overigens klein in dit eivormige-stadserf).
Om het Ei-vormige stadshart ligt het Centrum van Enschede met de daarbij behorende stedelijke elementen .
Daar is dus wel zeker sprake van een Stadse uitstraling, zie bijvoorbeeld de Boulevard 1945 met al zijn hoogbouwelementen.
Het station van Enschede ligt ook iets vreemd ten opzichte van dit "dorpse stadshart" .
Het is dan ook jammer dat mensen Enschede soms alleen al beoordelen vanuit de trein en het station, welke het ware gezicht niet laten zien .
Dus ik zou niet ontkennen dan ons stadscentrum voor het aantal inwoners een relatief Dorps centrum is .
Maar juist dat "centrum" met die grote contrasten daaromheen, maakt het tot een prima stad met een uistekend verblijfsklimaat .
Het is dus als het ware een "verborgen stad", in een groter geheel !!
Leuke korte impressie, wel bijzonder zo'n ei vorm lijkt me.
Zitten mooie panden tussen, jammer van de grafitti af en toe, zoals foto 4
Middeleeuwse stadsmuur? 19e eeuws tuinpoortje lijkt me waarschijnlijker. Desondanks een leuk ding hoor.

Ok mijn fout, maar ik zei ook al dat jij de kenner bent op dat gebied ;) .
Heb het dan ooit verkeerd ergens opgevat en gelezen !!
Maar dat neemt niet weg dat Enschede geen middeleeuwse bebouwing kent, om dat maar even aan te geven .
De Kerk op de Oude Markt is voor een deel van voor 1400, om maar even aan te geven dat ik niet compleet onzin zit uit te roepen ( hopelijk geloven jullie me wel ).

@ Doveling

Leuke reactie, en over dat ei-vormige centrum .......het is inderdaad een waar genoegen om dat in je stad te hebben .
Het is ook hardstikke handig met een zaterdagje winkelen, waar je normaal gesproken lange winkelstraten hebt ( in veel steden ) .
Is in Enschede een ronde Ei een gewone gang van zaken, je komt weer op dezelfde plek uit :) .

Over die Graffiti kan ik makkelijk zijn, dat is een wand van Jazzpodium de tor www.jazzpodiumdetor.nl , als je goed kijkt zie je ook wel een aantal torretjes ;) .
Binnenkort komt er een 4daags JazzFestival naar Enschede, dus voor de liefhebbers .

5e Dutch Bigband Contest / 1e International Jazz Festival
http://enschedeuitburo.nl/dsp_speci...3A-FB3D-3CF7EA00A1C6CC72&datum=&sorteer=datum

PS : Kan overigens wel eens een aantal Graffiti plekken in de stad op de gevoelige plaat vastleggen !!
Enschede heeft een zeer sfeervol en knus centrum, dit was overigens geen braderie maar een vrijmarkt.
En inderdaad ziet dit er redelijk "dorps" uit, maar dat is juist de charme van het Enschedese eivormige Centrum (niet alles is overigens klein in dit eivormige-stadserf).
Om het Ei-vormige stadshart ligt het Centrum van Enschede met de daarbij behorende stedelijke elementen .
Daar is dus wel zeker sprake van een Stadse uitstraling, zie bijvoorbeeld de Boulevard 1945 met al zijn hoogbouwelementen.
Het station van Enschede ligt ook iets vreemd ten opzichte van dit "dorpse stadshart" .
Het is dan ook jammer dat mensen Enschede soms alleen al beoordelen vanuit de trein en het station, welke het ware gezicht niet laten zien .
Dus ik zou niet ontkennen dan ons stadscentrum voor het aantal inwoners een relatief Dorps centrum is .
Maar juist dat "centrum" met die grote contrasten daaromheen, maakt het tot een prima stad met een uistekend verblijfsklimaat .
Het is dus als het ware een "verborgen stad", in een groter geheel !!
Dat hebben Nederlandse steden dus wel meer, vind ik.
Een gaaf gebleven oud centrum met kleine huisjes en daar omheen een grootstedelijk gebied met lekker veel hoogbouw en brede (ring)wegen.
Ik houd er wel van. Het heeft natuurlijk vooral te maken met jullie betere ruimtelijke ordening en zorg voor de oude stadscentra.
Bij ons staan hoog- en laagbouw doorgaans dooreen gegooid en lopen 4-baanswegen soms pal door het centrum. Zo zien kleine stadjes als Eeklo er heel stedelijk uit, maar gaat heel wat charme en gezelligheid verloren.
Dat hebben Nederlandse steden dus wel meer, vind ik.
Een gaaf gebleven oud centrum met kleine huisjes en daar omheen een grootstedelijk gebied met lekker veel hoogbouw en brede (ring)wegen.
Ik houd er wel van. Het heeft natuurlijk vooral te maken met jullie betere ruimtelijke ordening en zorg voor de oude stadscentra.
Bij ons staan hoog- en laagbouw doorgaans dooreen gegooid en lopen 4-baanswegen soms pal door het centrum. Zo zien kleine stadjes als Eeklo er heel stedelijk uit, maar gaat heel wat charme en gezelligheid verloren.
Die stedelijke chaos vind ik nou juist wel weer wat hebben...

@ Invisible, Enschede mooi in beeld gebracht. Veel herkenning voor mij (zoals Talamini). En het voor mij klopt het wat je zegt over Enschedeers en Italianen. Ookal woonde ik maar vier jaar in Enschede, ik heb een Twents sprekende Italiaanse leren kennen.
Er staan inderdaad leuke panden tussen! :eek:kay: Favorieten: 1 en 7.

Boulevard 1945
Prachtige naam! Het zijn maar namen zou je zeggen, maar ze vormen mede de charme van een stad mee vind ik. :)
En voor mij klopt het wat je zegt over Enschedeers en Italianen. Ookal woonde ik maar vier jaar in Enschede, ik heb een Twents sprekende Italiaanse leren kennen.
Weet je haar naam nog toevallig ;) ............?
Overigens geven deze culturen wel een bepaalde charme aan de stad.
^^ zo bijzonder is het toch niet, hier in Den Bosch heb je ook Turken,Grieken,Surinamers,Iraniers of Molukkers met een Brabants dialect.

Wellicht is een buitenlander nog wat apart om te zien in Enschede dat je daar zo de nadruk op legt ?
Percentage niet-westerse allochtonen in Enschede is 14%, in Den Bosch 10%. Daar zitten de Italianen en Spanjaarden die in de textiel kwamen werken niet bij natuurlijk.
Eischede!
1 - 20 of 24 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.