Skyscraper City Forum banner
1 - 12 of 12 Posts

·
Registered
1,134 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Waarom moet het zo lang duren voordat iets gebouwd wordt?

Waarom wordt er jarenlang gepraat over het aanpakken van iets?

Vaak hoor je op het forum mensen klagen over dat alles zo langzaam verloopt.
Er worden gebouwen ontworpen, ideeen over het opknappen en veranderen van openbare ruimtes et. En dit neemt altijd jaren in beslag voordat het wordt uitgevoerd.
Projecten zoals de Wilhelminapier zijn plannen van toch wel meer dan vijftien jaar oud?
Ook over het veranderen van de Coolsingel wordt al jaren gesproken.
Het aanpakken van de openbare ruimtes in Rotterdam ook.
Er worden plannen gepresenteerd, onderzoeken gedaan. Dan is het opeens hot news, en dan hoor je er opeens een paar maanden niets meer over.
Ik als leek vraag me ook wel vaak af of het een normale procedure is dat een plan een flink aantal jaren in beslag neemt voordat het pas wordt uitgevoerd?
En er zijn ook meerdere forummers die net als ik er geen lood verstand van hebben hoe zoiets gaat en dan door opmerkingen van: "Waarom duurt het zo lang?", dan irritatie opwekken bij anderen.
Is het typisch Nederlands dat alles zo langzaam verloopt en dat er vele kostbare onderzoeken worden gedaan en vergaderingen etc etc.
Of zijn dat normale procedures?
Hoe gaat men in een stad als Rotterdam hier mee om?
Is de Coolsingel ook een plan wat pas over 5 jaar wordt uitgevoerd?
Leg uit...

·
Annoying member
6,973 Posts
Ik denk dat Nederland op sommige punten wel wat doorgeslagen is waardoor sommige dingen hier bizar lang duren, neem de verbouwing van Utrecht Centraal, dat loopt al sinds de jaren 80 (!)

·
a.k.a. Sequentia
21,699 Posts
Ik vind het eigenlijk wel meevallen. Het is geen Dubai hier, maar veel projecten komen behoorlijk snel tot stand. Naast de gebruikelijke zaken (ontwerptraject, bespreking welstand, vrijstellingsprocedure, inspraakprocedure) is een commercieel project toch echt afhankelijk van de economische situatie. Zo zag je dat veel projecten in 2002-2005 eindeloze vertragingen opliepen, en dat woontorens van 100m en hoger (denk aan Port au Vin) nu in minder dan vijf/zes jaar tot stand kunnen komen. Wilhelminapier is een geval apart: dit is een project met woningen in de dure sector, en dat kun je nou eenmaal niet in één keer afzetten. Ik vind het op deze manier ook leuker omdat je het project langzaam ziet ontstaan.

Je andere voorbeelden gaan over de buitenruimte. De nood is er al langer, maar het vereist veel onderzoek om voor een stad van deze omvang iets te realiseren. Je kan het niet stukje bij beetje doen - de totaalvisie die er nu ligt is gewoon nodig.

Het enige wat in Nederland volgens mij écht traag verloopt is de infrastructuur.

·
Administrator
30,137 Posts
De gemiddelde bewoner van dit land is te rijk om grote investering snel en slagvaardig door te voeren. Iedereen heeft tegenwoordig bezit en dus belangen en de aard van onze rechtsstaat is er nou eenmaal voor dat al die belangen meegewogen worden. Wat dat aangaat leven we natuurlijk al lang niet meer in één land, maar in een gebied met zestien miljoen koninkrijkjes. Het beste systeem zou zijn om om de zestien jaar democratie vier jaar dictatuur te hebben en dat af te wisselen. Kunnen we in die vier jaar alles er door heen jassen om er de zestien jaar erop lekker over te kunnen ouwehoeren democratische politiek bedrijven. Kan men wel roepen dat onze democratie zorgt voor welvaart en stabiliteit, soms kan het net zo goed als saai en vermoeiend worden ervaren.

·
Bas
14,533 Posts
Uitvoering van bouwprojecten verschilt per gemeente, per ligging en per object. Ik vind, dat ze hier in Noord Nederland vaak voortvarender te werk gaan dan in de Randstad, in de rest van Nederland weet ik het niet. Maar hier zeikt men gewoon minder over bepaalde bouwprojecten, dat doet men liever achteraf.

Bij het bedrijf waar ik werkzaam ben, staan ook twee grote uitbreidingsplannen op stapel: Een nieuw grondstoffenmagazijn (1500 vkm) en een nieuw gereed produkt magazijn (8000 vkm), elk 8 meter hoog. Dat worden gewoon vierkante dozen, duidelijk zichtbaar op het betreffende bedrijventerrein alwaar ook gewoond wordt. Voor de eerste uitbreiding is de vergunning al binnen, was binnen DRIE MAANDEN geregeld met de gemeente, huppa, heipalen erin, funderinkje erop en vervolgens een stalen gebouw in elkaar sleutelen.. De Kerstborrel wordt dan zeker in dit nieuwe `Hok` gehouden, zo verzekerde het managementteam ons allen. Zie hier, geen bezwaarschriften ontvangen, dan kun je dus wèl gelijk los met bouwen!:lol:
Typisch Friesland.

·
Registered
1,134 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Vaak duren dingen wel erg lang.
Bijv het aanleggen van een basketbalveldje voor de jeugd, of een skatebaan.
Als jeugd vraag je daarom en pas 4 jaar later wordt het aangelegd en dan ben je er al weer veel te oud voor en heb je het te druk met andere dingen.
Ik spreek uit eigen ervaring.

Als ik dan kijk naar Azie en idd Dubai. Die bouwen gelijk waar ook op dat moment vraag naar is.
Het lijkt vaak alsof we achter de feiten aanlopen. En soms als er dan iets is gebouwd hier, dan is het opeens totaal overbodig. Of is er naar jaren van kostenverslindende onderzoekjes en vergaderingen iets neergezet wat totaal de plank mis slaat en wordt het alsnog weer veranderd in iets anders.
Dan heb ik het over sommige carpoolplaatsen, pleinen die totaal niet blijken te functioneren, kunstwerken etc.
Soms zijn gemeentes zo lang met een plan bezig dat het na al die jaren onderzoeken en praten bij de uitvoering al weer helemaal te gedateerd en achterhaald is..

·
Registered
1,367 Posts
Tja. Die mogelijkheid tot inspraak is een van onze grootste verworvenheden en daarmee gelijktijdig ook een van onze grootste vloeken. Jan heeft dit al prima verwoord.

Het verbaast mij overigens niets dat men in het relatief arme en dunbevolkte noorden minder zeurt. Daar wordt vernieuwing blijkbaar in eerste instantie nog als kans en uitdaging gezien.

Politiek gezien: progressief en welvarend gaan zelden samen.

·
Registered
1,134 Posts
Discussion Starter · #8 ·
In het noorden wordt relatief veel gebouwd en idd ook zeer spraakmakend en vernieuwend. En idd vaak zonder enige tegenwerking van de bevolking.
Maar een stad als Groningen betrekt ook zijn inwoners in de stedelijke ontwikkelingen. Kijk maar hoe fanatiek en positief iedereen was en is met het Groningse Forum. Een uniek iets was het om de inwoners van de stad hun eigen gebouw te laten kiezen.
En Groningen heeft als oude stad ook zeer veel spraakmakende nieuw architectuur geleverd de laatste jaren.
En de stad is er ook trots op.
De stad combineert op een hele leuke manier historisch oude bebouwing samen met hypermodern architectuur.

·
Registered
3,855 Posts
Dat verschilt ook enorm per stad of gemeente. In Dokkum moet het vaak ook jaren duren voordat iets definitief doorgaat. Om maar een voorbeeld te noemen. We krijgen een snelweg. Dat project staat al jaren en jaren ergens op kaart, maar is nu pas uitvoerbaar... Sommige projecten gaan overigens ook snel. Opknappen en uitbreiden van bibliotheek bijv.

·
Just another user
4,936 Posts
Probleem is verschillende partijen met verschillende belangen op verschillende bestuurslagen. Mensen van bovenaf durfen daarnaast geen visies uit te spreken.

Ik zou zeggen verbreed de weg en verdubbel het spoor tussen Amsterdam en Almere en begin vandaag. Uiteraard ben ik geen minister.

·
Administrator
30,137 Posts
^ inderdaad. Kan iedereen wel de bek vol hebben van dubbelsteden, netwerksteden, conglomeraties en randstadregios, zo lang er één zielige snelweg ligt tussen Amsterdam en Almere, of tussen Den Haag en Rotterdam, of tussen Amsterdam en Rotterdam dan gebeurt er verder natuurlijk geen moer.

1 - 12 of 12 Posts