SkyscraperCity banner
1 - 8 of 8 Posts
34,880 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Lijkt me leuk voor de liefhebbers van grote gebouwen, wij dus:

http://www.airfoundation.nl/index.p...t_url_title=groot_stedelijkheid_door_gebouwen

http://www.grootgrotergrootst.nu/agenda/groot_stedelijkheid_doorgebouwen

Verdichten, functiestapeling, nieuwe publieke routes en ruimtes: dat zijn de ambities voor de transformatie van de binnenstad. Op schaal zijn ze terug te vinden in grote bouwprojecten als Markthal, Stadskantoor, Coolsingelkubus en De Rotterdam. Het stadsdebat GROOT brengt geschiedenis en stadscultuur in verband met de recente grote bouwprojecten van Rotterdam. Fascinatie voor de gebouwen en verbazing over hun betekenis en potentie staan centraal. Bouwt Rotterdam aan een traditie? Wat is de relatie tussen stad en gebouw? Introducties op uitnodiging van AIR door Theo Deutinger en Job Floris; gesprek onder leiding van Patrick van der Klooster met opdrachtgevers en architecten, o.a. Francine Houben en Reinier de Graaf.

Donderdag 11-11 dus om 20u bij Kriterion (Groothandelsgebouw). BE THERE!

·
Registered
362 Posts
Lijkt me leuk om bij te zijn, maar gaat niet lukken. Weet jij misschien of hier ook een verslag van komt en/of film-materiaal?

·
Crooswijkert
5,785 Posts
Leuk, ik ben erbij :)

·
Registered
34,674 Posts
^^ Lijkt mij een heel interessant thema, maar ook ik kan daar niet bij zijn vanwege mijn werkzaamheden. :(

·
Registered
712 Posts
Waren hier uiteindelijk nog mensen bij aanwezig?

Het debat zelf vond ik wel enigszins tegenvallen, en was n.m.m. iets te veel een verkoop- en aanval praatje van De Rotterdam. De korte uitleg van Reinier over het stadskantoor vond ik overigens wel interessant; toch wel erg benieuwd naar dit gebouw.

Het minder goede - maar niet geheel onverwachte - nieuws was toch wel Vesteda nadrukkelijk benoemde dat de 'appartementenbouw' (hoogbouw) in Rotterdam de komende jaren sterk zal afnemen. De nu in aanbouw zijnde/gaande projecten zijn allen nog projecten die ontstaan zijn (ruim) vóór de crisis. Hiermee zal de markt dan ook grotendeels voorlopig verzadigd zijn en de nadruk de komende jaren veel meer komen te liggen op kleinschalige gebouwen (ook niet verkeerd natuurlijk).
Eén project werd hier nadrukkelijk bij genoemd; Havana. Het kwam op mij over dat dit project echt gecanceld is en dat de kavel voorlopig nog onbebouwd zal zijn. Havana (Boston & SF waars. ook?) zal waarschijnlijk in een stuk kleinere vorm (en uiteraard een ander ontwerp) terugkomen/opnieuw worden ontwikkeld wanneer de vraag weer aantrekt....

·
Banned
5,040 Posts
Dat de markt verzadigd is zal Vesteda niet bedoelen, denk ik.
Als het over de woningmarkt gaat is er sprake van een pas op de plaats. De behoefte aan nieuwe betaalbare woningen is nog steeds groot.

Daarom denk ik dat deze opvatting correct is bij de up:town:

Weer jammer wat er wordt gezegd door bijtkonijn, deze "hippietoren" kan aan de grote vraag voor relatief goedkope woningen voor starters in de binnenstad voldoen. Hoogwaardig afgewerkte en gedetailleerde woontorens met woningen vanaf 240.000 euro voor de eerste 3 lagen zijn er al voldoende... van mij mogen er meer van dit soort projecten komen. Misschien geen mooie natuurstenen of glazen gevels, maar wel studio's van rond de ton... Dit trekt een hoop jonge starters naar de binnenstad.... wat mij betreft een aanwinst!
Dit kan ook de doorstroming naar de duurdere appartementen bevorderen.

1 - 8 of 8 Posts