SkyscraperCity Forum banner

Delft Hoogbouw

8392 Views 21 Replies 20 Participants Last post by  Ni3lS
Voor de liefhebbers van jaren 60-70 hoogbouw een leuke fotoserie: Delft! Delft kent een aantal van de hoogste galerijflats in ons land. En de grote pret is dat ze gewoon vrij te betreden zijn. Je hoeft niet achter een bewoner aan naar binnen te kruipen want de deur staat gewoon open. Ik heb een aantal foto's in de omliggende wijk gemaakt en ben ook even naar boven gegaan voor wat zoomfoto's van onder andere Rotterdam en Den Haag, en voor een paar panorama's. Geniet ervan!

01. Vanaf de grond --->

02. ---->

03. Behoorlijk massale flats

04.

05.

06.

07. Tel de verdiepingen!

08.

09. Wat 'lagere' flats

10.

11.

12.

13.

14.

15. Stukje Den Haag

16. Ik dacht dat dit Zoetermeer was maar ik kan het mis hebben.

17. Stukje Delft, met de Vermeertoren op de voorgrond.

18. De oude skyline van Delft

19. De havens van Rotterdam

20. Rotterdam zelf

21.

22. Universiteit te koop?

23. Zoals we begonnen zijn zullen we ook eindigen: met panorama's!

24.

Bedankt voor het kijken!
1 - 20 of 22 Posts
Die ene is Zoetermeer ja.
Leuke reeks, herinnert aan mijn tijd aan de TU. Ik verbleef toen in de wijk ernaast, met toch ook wat blokken van 11 hoog. Ik woonde wel op het 3de, maar ging af en toe eens naar boven van het uitzicht genieten.
Jaja, Delft Zuid. Ik ben er geen fan van, maar grootstedelijk is het wel:)
Erg goed weer gegeven deze wijk! Favo's: # 1,2,4,15,17,24 't ziet er erg massaal uit allemaal! :cool:

Een van je betere series van de laatste weken als je het mij vraagt. :)
Bekend gebied, wel lang geleden alweer. Familie van mij heeft in deze flats gewoond, 20 jaar terug, en mijn opa en oma woonden hier om de hoek tot ze overleden ook alweer ruim 10 jaar geleden, sindsdien niet vaak meer hier geweest, inderdaad wel indrukwekkend gebied.
Indrukwekkend en lelijk. De Vermeertoren maakt veel goed voor de Delftse hoogbouw.
Misschien is dat stukje delft wel het meest urban van heel nederland.Uitzonderlijk hoge en massale flats, en zicht op den haag en rotterdam. HELE vette fotos! Ik ben verbaasd over de omgeving, in dit soort wijken zie je vaak veel graffiti en straatvuil, waarom in delft niet...
Goede weergave van deze wijk. Helaas worden er steeds meer portieken afgesloten, als ik het goed heb zijn er van de hoge flats nog maar 2 open.

De hoogbouw achter de Vermeertoren op foto #17 is trouwens Rijswijk.
Vele keren met trein langs gekomen van Utrecht naar Den Haag :nuts: ... als er weer eens aan het spoor werd gewerkt en de trein via Rotterdam werd omgeleid. Erg indrukwekkend idd. Ik heb me trouwens wel eens laten vertellen dat in dit gebied het meest aantal inwoners per vierkante km telt ... in Nederland.
Favo's: alle pano's. Als je goed kijkt zie je op foto #24 linksboven de Rotterdamse skyline die op #30 is ingezoomd.
De laatste 2 foto's zouden ergens in Oost Europa gemaakt kunnen worden, toch vind ik deze grote flats indrukwekkend. Ik hoop alleen dat ze beter onderhouden zijn dan bijv. de oude Bijlmerflats.
Toch nog een mooie fotoreeks geworden, ;) mijn favo's: 10 en 12
Interessante reeks!

Snap niet hoe men erbijh komt dat dit grootstedelijk of 'urban' is. Het is een heel klein beetje indrukwekkend, en voor de rest gewoon een standaard flatwijk, zoals we er zoveel kennen. Sfeerloos en doods.
Mooi. De Red Apple ligt daar horizontaal zie ik ;).
Niet echt monotoon door dat al die flats toch iets verschillend zijn en gespeeld wordt met hoogte verschillen. Het ziet er uit als een nette en goed onderhouden wijk.
Wow, ik heb commieblokken in Polen en Slowakije gezien die er een stuk beter aan toe waren :nuts:
Mooie reeks hoor!
Netjes maar wat saaie buurt. Bij ons in België zien flats uit die periode er heel wat grauwer uit.
Leuke serie en gave pano's!
RR1991 said:
Wow, ik heb commieblokken in Polen en Slowakije gezien die er een stuk beter aan toe waren
Mooie reeks hoor!
Daar heb ik mijn twijfels over. Slowakije ken ik niet zo goed, maar de poolse commieblokken zien er behoorlijk slechter uit, dan die in Delft. Overigens worden ze tegenwoordig op en rare manier gerenoveerd met veel schreeuwende kleurtjes en tekeningen op de gevels.
Flinke galerijflats en behoorlijk hoog ook.
Interessante reacties. Wat mij zelf opvalt is dat de wijk veel groter en breder is opgezet dan je zou verwachten van wijken uit deze periode in Nederland. Bredere lanen, hogere flats en ruimere groenvoorzieningen. Ondanks al die massaliteit zie je bijna geen verloedering. De flats zien er architectonisch niet bijzonder uit, maar ze zijn zeker niet verwaarloosd of ten prooi gevallen aan vandalisme. De bevolking die ik er heb zien lopen was divers, jong, oud, allochtoon en autochtoon, dus wat dat betreft geen typische achterstandswijk. Wel zie je dat er veel is 'gestempeld', dezelfde huizenblokken en hetzelfde stratenpatroon opnieuw en opnieuw, maar dat is normaal voor dit soort wijken.

Als er behoefte is om een na-oorlogse flatwijk te beschermen als cultureel erfgoed, dan zou ik deze nomineren.
Dank je voor deze serie, Bob! Memories...heb er zelf nooit gewoond, maar meerdere vrienden van me en mijn broer hebben in deze wijk gewoond, dus een behoorlijk deel van mijn studententijd heeft zich mede hier afgespeeld.

Zelf vind ik de hoge dichtheid het opvallendste kenmerk. Vergeleken met een Bijlmer of Molenwijk in Amsterdam of Ommoord in Rotterdam is die hier erg hoog. Wat verder meespeelt in het feit dat het in mijn ogen toch een leefbare wijk is, is dat de wijk verkeerskundig 'normaal' is. Geen scheiding van verkeerssystemen en -stromen, maar gewoon alles door en naast elkaar, en ook laagbouwvelden met tuintjes zijn tussen de flats in geplaatst. Inderdaad een bijzonder gebied.
1 - 20 of 22 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.