SkyscraperCity banner
1 - 20 of 26 Posts

·
Registered
2,195 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Op zich is dit natuurlijk een zinloze discussie, net als die arbitraire 75 meter. Zelfs de nieuwe kerk is bijna 30 meter hoger.

Maar goed, de hoogbouwdiscussie in Delft, let met name op de argumenten van groenlinks, suggereren ze nou ook al op dit vlak de wijsheid in pacht te hebben!?

DELFT - De maximale bouwhoogte van 75 meter staat in Delft ter discussie. Vanwege een gebrek aan ruimte is het misschien nodig op het TU-terrein studententorens te bouwen van 140 meter hoogte.
Een meerderheid van de Delftse politiek is bereid erover na te denken.

Delft heeft op termijn zo’n vierduizend studentenwoningen nodig, maar kan die op het middenterrein van de TU Delft moeilijk kwijt. Volgens de universiteit moet er daarom naar andere locaties in de stad worden gekeken.

Als alternatief denken diverse partijen na over studentenflats die hoger zijn dan het hoogste gebouw nu: de blauwrode TU-faculteit elektrotechniek die ongeveer honderd meter meet. In een gesprek tussen de gemeenteraad en de TU discussieerden de partijen over studententorens die daar nog 40 meter bovenuit steken.

Maar die oplossing is niet zo eenvoudig. Gebouwen hoger dan 70 meter moeten aan veel zwaardere brandveiligheidseisen voldoen. De flats worden daardoor veel duurder. Met alleen (goedkope) studentenwoningen zouden de bouwkosten niet terug te verdienen zijn. En dus zouden de eventuele studententorens ook kantoorruimte of duurdere appartementen moeten gaan bieden.

Als torenflats niet alleen voor studenten gebouwd kunnen worden, moet er een brede discussie worden gevoerd over de huidige bouwhoogte van 75 meter, vinden diverse partijen. GroenLinks, initiator van de huidige maximale bouwhoogte, ziet er niets in. „Hoge torens zijn duur, technisch lastig en tijdrovend,’’ stelt fractievoorzitter Fleur Noordbruis. „Ze bieden gewoon geen snelle oplossing.’’ Het CDA en de PvdA willen wel verder praten. VVD en Stip zijn ronduit voor.

Studentenhuisvester Duwo houdt zich op de vlakte. Een woordvoerder: „Er bestaan nu geen plannen, maar we staan er niet negatief tegenover. Al worden zulke flats wel duur.’’

(bron: ad.nl)

·
Registered
2,432 Posts
Het EWI-gebouw is 70 meter en zeker egen 100 meter.

Voor de rest een interessant plan, maar het lijkt me ook dat hoge torens veel te duur worden voor studentenwoningen.

·
billieron
599 Posts
dat kan meevallen, in de strijkijzer zitten toch ook veel studenten?, het zal hier ook niet om vrije markt gaan, maar sociale studentewoningbouw, campus, of hoe je het ook mag noemen, hierbij word de optelsom iets anders gemaakt,. maar ook hoge gebouwen hoeven niet per direct heel duur te zijn, het scheelt een hoop dure bouwgrond.

·
Alias Thec
1,365 Posts
Het EWI-gebouw is 70 meter en zeker egen 100 meter.

Voor de rest een interessant plan, maar het lijkt me ook dat hoge torens veel te duur worden voor studentenwoningen.

Er zijn al jaren hoogbouwdatabases en nog zijn er mensen die het beter weten. EWI is 90 meter hoog (wellicht afgerond) en met die rare toeter waarschijnlijk 100 meter. Dat is zeker in 4 databases terug te vinden. (emporis/skyscraperpage/skyscrapercity.info/skylinecity).

·
Registered
7,621 Posts
Een gebrek aan ruimte is me in de TU wijk nog nooit opgevallen. De gebouwen staan toch behoorlijk ver uit elkaar. Alle parkeerruimte is nu bovengronds, dus dat biedt ook nog genoeg mogelijkheden voor nieuwbouw.

34,886 Posts
@ TimB

waarbij skylinecity de info met copy paste van skyscrapercity heeft gehaald. :)

Groenlinks heeft trouwens wel gelijk, studententorens, zeker als je dik over de 70 meter heengaat, zet je niet zomaar neer daar gaat wel 6 tot 10 jaar overheen, en ook nog eens heel duur. Bovendien is het onzin dat het nodig zou zijn om dikke toeters te bouwen uit ruimtegebrek, met torens van 70 meter kom je er ook. Maar dat alles is wat mij betreft geen reden om het niet te doen.

·
Registered
2,195 Posts
Discussion Starter · #7 ·
Natuurlijk heeft groenlinks geen gelijk, daar is een politieke partij helemaal niet voor.

De redenatie van; "wij vinden hoge torens technisch moeilijk en duur, dus stellen wij een limiet in van 75 meter" is natuurlijk zo krom als een hoepel.
Het is een staaltje betweterige arrogantie van heb ik jou daar en als onbenullen hun kromme gedachten nog eens kritiekloos gaan zitten beamen, komen we natuurlijk nergens!

·
Hoogvlieger
1,780 Posts
Een echte noodzaak om in Delft 140 meter hoog te gaan bouwen is er voorlopig nog niet. Maar dat lijkt me geen reden om het dan maar te verbieden. De markt bepaalt uiteindelijk wel of 140 meter haalbaar is of niet, niet Groen Links.

34,886 Posts
Ben ik het ook helemaal mee eens. Ik was lid van groenlinks maar sinds enkele maanden niet meer omdat ze van alles willen verbieden, en daar kan ik als liberaal niet tegen. :)

Ik had misschien moeten typen groenlinks heeft deels gelijk. :)

·
Enjoy your freedom!
7,587 Posts
Ben ik het ook helemaal mee eens. Ik was lid van groenlinks maar sinds enkele maanden niet meer omdat ze van alles willen verbieden, en daar kan ik als liberaal niet tegen. :)

Ik had misschien moeten typen groenlinks heeft deels gelijk. :)
Ben je bekeerd :lol:
Zoals het gros van de meningen hier moet de markt bepalen of het kan of niet.

·
Registered
34,679 Posts
^^ We leven met een markteconomie, dus is dat inderdaad de enige optie. En in mijn ogen ook de juiste optie.

We weten dat hoogbouw erg duur is, zeker als het boven de 70 meter uitkomt. Ik vraag mij af of de markt voor Delft daadwerkelijk een aantal 140 meter hoge torens kan bekostigen.

Met meerdere laagbouw of lagere bouw complexen komt men ook tot het doel, tegen aanmerkelijk mindere kosten. En anders kunnen ze altijd nog een torentje of twee in het Centraal District in Rotterdam erbij plannen :lol:
Met de trein ben je toch in no-time weer in Delft. :D :D :D

34,886 Posts
Ze moeten de nieuwe vestiging van Bouwkunde gewoon bij Rdam Centraal bouwen met 2 140 meter hoge studententorens, dan hebben ze in Delft ineens veel ruimte. :)

·
Registered
326 Posts
Alleen al voor Den Haag is er een wachtlijst van 4000 woningen voor studenten. Aleen of bouwen boven de 70 meter rendabel wordt? Lijkt me moeilijk.

·
The only way is up
86,684 Posts
Ik had eigenlijk al begrepen dat hoogtes van 140 meter alleen haalbaar zijn als er naast
studentenkamers ook appartementen (boven)in komen, zoals bijvoorbeeld in het Strijkijzer

·
Illustrateur
13,092 Posts
Gek genoeg vind ik hoogbouw op zo'n plek met die afmetingen niet echt gepast. Ik vind hoogbouw leuk, maar niet altijd gepast. Naast het Hoofdgebouw van 90 meter is het misschien een leuk idee om daar een studentenflat en faculteit Bouwkunde ineen te bouwen. Twee onder een dak. Kan meteen een eyecatcher worden voor de faculteit! Tussen de 100 en 120 meter lijkt me ook prima.

·
Registered
7,621 Posts
Onder het kopje 'Hier schaamt Delft zich voor' in de Delftse Post (13 juni):

In dit overzicht verder onder andere het stadskantoor van Jo Coenen en het spoorviaduct.

·
Illustrateur
13,092 Posts
vreemd dat die lelijke flats langs het spoor niet genoemd worden. Hier zie ik in het ontwerp wel de goede bedoelingen, hoewel de toren niet heel bijzonder is. Wat valt eraan te mopperen? En dat spoorviaduct vind ik juist erg leuk! Is iets wat bij de stad hoort. :)

Wil men weer terug naar de woonerven?

1 - 20 of 26 Posts