SkyscraperCity banner
1 - 20 of 24 Posts

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
Discussion Starter · #1 ·
De Deltawerken staan net als onder meer de Eiffeltoren en de Golden Gate Bridge op de lijst van zeven wereldwonderen van de moderne tijd. Maandblad Quest liet 111 experts uit de Nederlandse bouwwereld hun favoriete bouwwerk van na de industriële revolutie kiezen.

Het leverde de volgende lijst op: de Deltawerken, het Panamakanaal, de Sagrada Familia (Barcelona), de Eiffeltoren, het Opera House (Sydney), de Golden Gate Bridge (San Francisco) en het Viaduc de Millau (Frankrijk).

De Quest-lijst borduurt voort op de lijst met klassieke wereldwonderen als de grote piramide van Gizeh, de Pharos van Alexandrië en de hangende tuinen van Babylon.

Bron: Nu.nlhttp://www.nu.nl/news/734507/122/Deltawerken_een_van_zeven_wereldwonderen.html

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Ik las het net ook. Ik vraag me wel af of deze lijst niet wat krom is omdat het is samengesteld door enkel en alleen Nederlanders. En die plaatsen natuurlijk eerder de Deltawerken in het lijstje dan de gemiddelde Zimbabwiaan. Overigens ben ik het wel eens met 't lijstje :)

·
德明
5,413 Posts
Ik kan me wel vinden in het lijstje. Het enige wat ik er op kan aanmerken is dat de Deltawerken bestaan uit talloze losse bouwwerken en je kunt dus zeggen dat je maar 1 van deze bouwwerken, bijvoorbeeld de Oosterscheldekering, mag selecteren.

Wat mij betreft kan de Kanaaltunnel, het ESB en vliegveld van Hong Kong ook op het lijstje.

·
Registered
9,038 Posts
^^Wij maken een nieuwe provincie ,vergeleken met die vliegveldjes die ze uit het water rukken is dat toch wel wat anders....of niet?

·
Kees
3,292 Posts
Raar dat het duurste project van de geschiedenis van de mensheid er niet bij staat. International Space Station. Zal dat komen omdat het nog niet af is? Ik ben in ieder geval erg trots dat de Deltawerken erbij horen!

34,876 Posts
Het vliegveld van Osaka mag er dan ook zijn.

Als de Deltawerken een geheel zijn, dan vind ik Singapore ook een wereldwonder. Schoolvoorbeeld modernisme. Het Singapore model wat al vanaf de jare 60 wordt uitgevoerd staat nu model voor bijvoorbeeld China en andere landen in de Asian Pacific region. Maar dan hebben we het natuurlijk niet alleen over bouwkundige dingen.

Wel verbluffend is dat Singapore sinds de onafhankelijkheid in de jaren 50 al met meer dan een kwart in oppervlakte is toegenomen. En als je op Google Earth kijkt dan zie je dat het harder groeit dan ooit!

·
Moderator
47,096 Posts
Heel West Nederland is een wereldwonder, als we niet hier zouden wonen onder zee-niveau dan waren die hele Deltawerken niet nodig geweest.

·
Registered
3,236 Posts
De Chinese Muur, Borobudur (Indonesie)......

die zijn mijns inziens weer een wonder dan dat viaduct in Frankrijk....

·
Registered
5,054 Posts
^^ Moderne tijd wereldwonderen dus polders en de muur e.d. vallen daar niet onder.

·
Digue-le-Bois
1,133 Posts
Ik vind de Sagrada Familia en het Sydney Opera House nou niet zo bijzonder om ze maar meteen wereldwonder te noemen. De kanaaltunnel en de driekloven dam in China vind ik veel meer bijzonder.

·
efil4oremirp
1,568 Posts
Sagrada Familia? Ik heb 'm gezien in 't echie, maar was na 5 minuten weer pleite. Ik vond het nou niet zo speciaal. Een wereldwonder zeker niet. Zeker niet meer dan het Empire State Building.

Ik vind de Sydney Harbour Bridge ook veel meer wonder dan dat hele Opera House. Ook beide live gezien, heb zelfs de bridgeclimb nog gedaan. En als je dan op 150 meter hoogte over de brug loopt, is te zien dat dat Opera House niet zo veel voorstelt.

·
efil4oremirp
1,568 Posts
Of Itaipu dam op de grens van Argentinië en Paraguay. Ook behoorlijk indrukwekkend.

·
-
3,628 Posts
De bouwwerken van het CERN mogen wat mij betreft ook wereldwonderen worden genoemd. Dat is pas een plek waar het menselijk kunnen en kennen zijn grenzen vindt.

·
Alias Thec
1,365 Posts
van mij mogen ze dit 'wereldwonder' morgen beginnen af te breken. Toen ik laatst eens in Goes uit was, bleek nog maar eens dat Arnemuiden het niet waard is te bestaan. een gift aan Suriname zou genoegdoening moeten zijn voor de slavernij....

enigmatisch nietwaar? :crazy2:

·
-
3,628 Posts
^^ De 'beste' slavenhandelaren ter wereld waren Arabieren. Zij vormden zelfs de directe aanleiding tot het oprichten van de Amerikaanse marine... ;)

·
Registered
52 Posts
De arabieren hebben echt niet zoveel slaven geexporteerd als de zeeuwen...hele stammen uit afrika,india,indonesie etc naar amerika en nederland om ons vuile werk op te knappen..daar konden zelfs de arabieren niet aan tippen.(punt)

1 - 20 of 24 Posts