Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 30 Posts

·
-
3,632 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Delfzijl & Lenin

Een tijdje geleden heb ik Delfzijl vereerd met een bezoek. Deze plaats is toch wel synoniem geworden voor het uitblijven van succes, genoeg reden voor een bezoek dus! :)

De gemeente Delfzijl heeft ongeveer 27.000 inwoners en is de vijfde havenstad van Nederland. Deze diepzeehaven werd in 1968 aangelegd, waarvoor meerdere dorpjes opgeofferd zijn. Toen de haven in 1973 gereed was bleef economisch succes uit, en sindsdien is er niet veel meer veranderd.

01) Als je Delfzijl nadert zie je al in de verte allerlei industrie opdoemen, maar eerst passeer je een groot windmolenpark.

02) Het Gronings land wordt onderbroken door een lange lint (chemische) industrie.

03) Pas op!

04) Delfzijl begroet zijn bezoekers op een warme, gezellige wijze. Het moet gezegd worden, de hoeveelheid industrie is best indrukwekkend.

05) Hevekes was een van de dorpjes die opgeofferd werden in het kader van het Delfzijlse 'vijfjarenplan'. Het enige was nog over is van het dorpje is het kerkje, waarvan het oudste deel uit 1200 afkomstig is. Interessant is dat hier ook het noordelijkste hunebed van het land gevonden is, die inmiddels in een museum te bezichten is.

06) Het stond er voor de industrie en ik twijfel er niet aan dat het de industie ook zal overleven.

07) Om bij het kerkje te komen moet je eerst een spoorweg passeren.

08) Wat dit is weet ik niet meer.

09) Bij het kerkje lagen verscheidene oude graven.

10) Anno 1694...

11) De haven van Delfzijl.

12) Erg veel aktiviteit was er niet te bespeuren...

13) Gezellig haventje, links Farmsum, rechts Delfzijl.

14) Delfzijl seaport.

15) Uitnodigend centrum.

16) Het winkelhart van de stad.

17) Idem.

18) Zicht op de stad.

19) Er was rond de haven het nodige te doen.

20) Het publiek kon genieten van zeer hoogwaardige artiesten, zoals deze man die uit volle borst zong: "geef mij maar Amsterdaaaaam...." Zijn zangkunsten werden niet echt op waarde geschat.

21) Populairder waren deze kneuzen, ik bedoel 'artiesten' genaamd Baas B en Lange Frans met hun lofzang over billen en drugs. Waarschijnlijk bekende thema's voor veel inwoners, want wat moeten ze daar anders doen? ;)
Het was trouwens opmerkelijk hoeveel jonge meiden daar met kinderwagens liepen.

22) Watermanagement.

23) Parachutisten zorgen voor nog meer spektakel.

24) De skyline van Delfzijl. Als je goed kijkt kan je voor het plaatselijk museum een harpoen, scheepsanker en de baleinen van een walvis zien.

25) Nog een keer de industrie van Delfzijl.

26) Maar als ik me omdraai, wat zie ik daar?

27) Tjuchem is misschien wel het bekendst van het bouwbedrijf Koop-Tjuchem. De grondlegger van dat bedrijf komt uit dit klein dorpje en heeft in 1997 het beeld van Lenin meegenomen uit Rusland Oost-Duitsland en in zijn dorp geplaatst. De plaatstelijke bewoonster die we spraken vond het een "prachtig beeld". Gezien de plaatselijke voorkeur voor de kleur rood in de politiek verbaast mij dat niet. ;)

28) Lenin keek en zag dat het goed was.

29) Tjuchem ligt in de gemeente Slochteren en zoals bekend zit er veel gas in de grond.

30) Deze kerk staat in het dorp Siddeburen. Bijzonder is dat hij helemaal is gemetseld en afkomstig is uit 1289.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Leuk man! Ik wil zelf ook graag deprimerende steden opzoeken, waar Delfzijl er één van is. Je bent me voor geweest. ;) Die series over Nieuwegein en IJmuiden van andere forummers waren ook geweldig.

Goed commentaar er ook bij, ik ben helemaal op de hoogte van Delfzijl.

·
Moderator
53,420 Posts
Grappige serie, ik ben zelf ook wel eens in Delfzijl geweest, je moet de weg rijden naar Termunterzijl, da's wel leuk. Daarna begint een heel verlaten gebied.

Dit gebied (Oost Groningen), vooral rond Winschoten ed, is echt een bijna communistisch gebied, waar de communistische partij NCPN nog hoge ogen gooit bij de plaatselijke verkiezingen, en anders de SP en PvdA wel. (waarbij ik niet wil zeggen dat die 2 laatste communistisch zijn).

Ik vraag me wel eens af, die malaise in de Delfzijlse haven en Eemshaven, geldt dat nou ook voor Emden, of doet die het veel beter?

·
-
3,632 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Dit gebied (Oost Groningen), vooral rond Winschoten ed, is echt een bijna communistisch gebied, waar de communistische partij NCPN nog hoge ogen gooit bij de plaatselijke verkiezingen, en anders de SP en PvdA wel. (waarbij ik niet wil zeggen dat die 2 laatste communistisch zijn).

Ik vraag me wel eens af, die malaise in de Delfzijlse haven en Eemshaven, geldt dat nou ook voor Emden, of doet die het veel beter?
Volgens mij doet de Eemshaven het tegenwoordig helemaal niet zo slecht.

Hehe, de gemeente Beerta en Finsterwolde hebben zelfs de twijfelachtige eer om in de jaren '50 een communistische meerderheid in de gemeenteraad te hebben. Deze werden buitenspel gezet door ingrijpen van Den Haag. De gemeenteraad werd vervangen door een ''regeringscommissaris", zoals de Grondwet dat mogelijk maakt bij "ernstige verwaarlozing van de autonomie". :D

Finsterwolde kleurt trouwens nog steeds erg rood...

Uitslagen gemeenteraadsverkiezingen 2006
PvdA 38,1% (+13,5)
Gemeentebelangen 20,4% (- 2,2)
SP 18,9% (+ 5,8)
NCPN 18,3% (-15,8)
Groen Links 4,3% (- 1,3)
(Opkomst 60,3%)

·
Registered
365 Posts
Hehe, de gemeente Beerta en Finsterwolde hebben zelfs de twijfelachtige eer om in de jaren '50 een communistische meerderheid in de gemeenteraad te hebben. Deze werden buitenspel gezet door ingrijpen van Den Haag. De gemeenteraad werd vervangen door een ''regeringscommissaris", zoals de Grondwet dat mogelijk maakt bij "ernstige verwaarlozing van de autonomie". :D
Belachelijk natuurlijk, 'democratie' zolang het je uitkomt. :eek:hno:

Ik heb overigens eens gelezen dat dit beeld uit Oost-Duitsland komt en de hand van Lenin naar Brussel wijst als protest uit de oplegde regelgeving die daar vandaan komt. Heeft dus weinig met communistische sympathie te maken, kan natuurlijk ook niet als een kapitalist de importeur van zo'n beeld is.

·
Registered
5,885 Posts
Met Delfzijl komt het wellicht nog goed. Eemshaven kampt in 'één keer' met ruimtegebrek. Veel vraag naar bouwgrond oa energiecentrales. Wordt inmiddels gedacht aan uitbreiding van de haven. Al blijft die havenfunctie nog steeds vrij beperkt......

·
Registered
3,857 Posts
Apart dat Delfzijl toch het slechtste gebied is (economisch) van Nederland, wat ik laatst hoorde. Zo slecht ziet het er ook weer niet uit...

Leuke foto's!

·
-
3,632 Posts
Discussion Starter · #8 · (Edited)
Ik heb overigens eens gelezen dat dit beeld uit Oost-Duitsland komt en de hand van Lenin naar Brussel wijst als protest uit de oplegde regelgeving die daar vandaan komt. Heeft dus weinig met communistische sympathie te maken, kan natuurlijk ook niet als een kapitalist de importeur van zo'n beeld is.
Interessante verklaring. Je hebt trouwens gelijk dat Lenin afkomstig is uit Oost-Duitsland, om precies te zijn uit Merseburg. Ik zal dat zo aanpassen.
Volgens deze site is het beeld van Lenin gericht op Brussel, maar volgens Trouw en NRC dient het juist als waarschuwing en volgens deze site met zijn arm gericht op het oosten.

Het beeld van Lenin staat aan de noordelijke kant van Tjuchem, met zijn gezicht gericht op Delfzijl en niet op Tjuchem. Wat je op foto 25 ziet, is zo ongeveer wat Lenin ook ziet. Aangezien Delfzijl ten noordoosten van Tjuchem ligt, en Brussel de andere kant op lijkt me het beeld als protest tegen Brussel, hoe leuk ook, niet helemaal juist. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het beeld in loop der tijd verplaatst is.

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Vinden jullie het raar dat die kerktoren helemaal uit baksteen is? Zo hebben wij er hier veel hoor...
Ondanks de politieke kleur en het marginale volk dat je beschrijft ziet het er best leuk uit.

·
Bas
14,544 Posts
Prachtige serie over een bijzondere stad. Wij waren laatst aan de andere kant, in Emden, en daar was het ook behoorlijk malaise, die haven zelf loopt ook niet lekker. Al hebben ze daar wel veel meer werkgelegenheid als in Delfzijl, want in Emden werken alleen al bij VW 12000, en bij de Carssens-Werft 1500 mensen. Zulke suikeroompjes moet Delfzijl ontberen, al werken er op het chemiepark ook duizenden mensen bij tientallen afsplitsingen van AKZO-Nobel.

Ik heb een keer vier nachten gekampeerd in Delfzijl, op de stadscamping. Met de kano kun je daar wel uit de voeten, we zijn toen ondermeer naar Middelstum en naar Appingedam gevaren, die plaatsen zijn veel mooier dan Delfzijl. De Eemsstad heeft in de oorlog ook zwaar onder vuur gelegen, dus is het er niet gezellig wat uiterlijk vertoon van de binnenstad betreft. Maar de mensen zijn wel gezellig en aardig, je kunt best wel lekker in de kroeg zitten in Delfzijl. Het is en blijft een echte havenstad.

Drie dingen moet je bij Delfzijl niet onderschatten: De kracht van de in ontwikkeling zijnde Eemshaven, 10 km verderop, en de invloed van de binnenvaart, Delfzijl is hier ook doorvoerhaven voor alle schepen die vanuit Amsterdam naar Berlijn varen. Eveneens doorvoerhaven voor zeegaande jachten, er zijn altijd wel best veel toeristen in deze stad. Hoe kan dat, vraag je je dan af.:)

·
Registered
611 Posts
Idd mooie serie, wel jammer dat je de leegstand in de woonbuurten niet op de foto hebt gezet. Apart om te zien hoe hele buurten dichtgetimmerd zijn daar! Ook het station maakte een tamelijk desolate indruk op me!

·
-
3,632 Posts
Discussion Starter · #15 ·
Bedankt voor de reacties!

Een aanrader om de situatie van Delfzijl te begrijpen is Het drama van Delfzijl van het programma 'Andere Tijden'. Veel leuke en interessante informatie is er te lezen en te zien. Mooi is ook HET verkoopargument van Delfzijl destijds: Delfzijl is uniek. Al het afvalwater kan zo de Eems in!"

Idd mooie serie, wel jammer dat je de leegstand in de woonbuurten niet op de foto hebt gezet. Apart om te zien hoe hele buurten dichtgetimmerd zijn daar! Ook het station maakte een tamelijk desolate indruk op me!
Tja, Delfzijl...het blijft een uihoek aan de andere kant van de wereld. Wel een mooie fotoserie alleen mis ik de leegstaande woningen. Er schijnen daar complete woningblokken leeg te staan.
Om eerlijk te zijn had ik daar helemaal niet meer aan gedacht, tot vanavond... Daarnaast hadden we ook niet genoeg tijd. In principe was het naburige Appingedam ook wel leuk geweest om te bezoeken, maar ook hiervoor hadden we niet genoeg tijd. Misschien komt er wel een volgende keer. :)

Ps. die zanger op foto 20 is een plaatselijke held uit je eigen woonplaats :nuts:
Grappig, dat wist ik helemaal niet. Het is Chris de Roo! :D

Waarom staat er trouwens een hek rondom Lenin?
Het beeld van Lenin staat op privéterrein van het bouwbedrijf Koop-Tjuchem.

ƒƒ;13913082 said:
Vinden jullie het raar dat die kerktoren helemaal uit baksteen is? Zo hebben wij er hier veel hoor...
De bouwstijl van die kerk kom je hier niet veel tegen, zeker niet in het hoge noorden van Nederland.

·
Registered
5,885 Posts
Zonder Brussel was de werkloosheid daar nog hoger. Dat soort gebieden krijgen juist extra subsidie.
Schandalig dat dat uit Brussel moet komen, terwijl een deel van Hollands welvaart daar uit de grond gehaald wordt. Maar das een discussie die we hier maar niet zullen voeren.

·
Registered
2,075 Posts
Leuke serie met een interessant onderwerp!

De haven van Delfzijl zelf is niet zo groot, maar in de Eemshaven gaat het wel erg goed de laatste jaren. Voor meer info: http://www.groningen-seaports.com.

Die kerk op foto 30 is inderdaad echt geniaal, dat zie zelden, compleet gemetseld.

@909: Trouwens, heb je nog wat meegekregen van de stadsvernieuwingsplannen in Delfzijl? Ben ook juist wel benieuwd hoe het er aan toe gaat aangezien men er zo grootscheeps mee bezig is. En hoe die nieuwe bebouwing oogt.

Communisten, *zucht*

·
Registered
7,022 Posts
24) De skyline van Delfzijl. Als je goed kijkt kan je voor het plaatselijk museum een harpoen, scheepsanker en de baleinen van een walvis zien.

Grappig, ik ben zelf ook nog niet zo lang geleden in Delfzijl geweest (heb er nog wel foto's van).
En heb toen zelfs een bezoekje gemaakt aan dat museum :).
Vond het Hotel aan het strand (Eemshotel) ook wel een opvallende verschijning.

Het tegenover gelegen Emden is alweer wat jaren geleden dat ik deze stad bezocht heb.
Was destijds een ritje om even de transrapide te bekijken, en om de redelijk nieuwe autobaan A-31 even een keer de andere kant op uit te rijden.
In plaats van de standaard route richting Oberhausen (ook A-31).
Welke vanuit onze regio een vaak gebruikte autobaan is ........zowel naar het Ruhrgebied als voor de regio Limburg.

1 - 20 of 30 Posts