SkyscraperCity banner

1241 - 1260 of 1346 Posts

·
Registered
4,005 Posts
Mooi om te zien dat de Bellevue lokatie zijn belofte lijkt te gaan inlossen, in ieder geval qua hoogte en grootstedelijkheid. Een jaar of twee geleden schrokken we hier nog van een render van een lelijk zwart laag bouwwerk op deze lokatie. Dit is echt andere koek!
dat zeg je omdat je nazegt wat maanden terug is aangekondigd #toneelstukje

·
Registered
302 Posts
Waarom niet gewoon dat hele voetstuk vergeten en gewoon 2 losstaande torens, snoeidicht naast elkaar, met een overlappende glazen luifel tegen de windhinder.
Valt mij op dat er de laatste jaren vooral torens worden gebouwd als complex, op een voetstuk, of geïntegreerd met een stuk laagbouw. Gewoon een losstaande toren zie je haast niet meer.
En ook geen twintower alstublieft.
Alhoewel de JuBi torens wel mijn favoriete torens zijn in Den Haag, zijn er al zo veel "gelijkvormigen", dezelfde gevels met verschillende kleuren (JuBi) of hoogten (Grace, Grotius, City Tower).

·
Geregistreerd gebruiker
3,216 Posts
^^
Losse torens willen ze nou juist niet hebben in Den Haag. Voorwaarden voor hoogbouw is dat er een plint aanwezig is, iets met eyeline dat is opgenomen in de hoogbouwnota meen ik me te herinneren.

·
Registered
34,020 Posts

·
Unregistered User
4,231 Posts
Het beste van deze planuitwerking is de ambitie om een directe loopverbinding te creëren vanaf het station naar het Muzenplein.
Nóg een betonnen overkluizing van de gracht? Nergens voor nodig, mensen kunnen zo nodig 50m verderop over een brug. Je maakt een plein levendig door het aanbod op die plek, niet door een looproute te forceren. Daarbij was het Muzenplein bedoeld om residentieel te zijn. Verplaats gewoon de skateborders van het Spuiplein hiernaartoe, dan komen ze snel terug op de aandrang voor reuring.

·
Registered
4,005 Posts
Nóg een betonnen overkluizing van de gracht? Nergens voor nodig, mensen kunnen zo nodig 50m verderop over een brug. Je maakt een plein levendig door het aanbod op die plek, niet door een looproute te forceren. Daarbij was het Muzenplein bedoeld om residentieel te zijn. Verplaats gewoon de skateborders van het Spuiplein hiernaartoe, dan komen ze snel terug op de aandrang voor reuring.
Rob Krier stond Drukte voor ogen; de andere ontwerpers van de Resident destijds hadden meer Sweelinckplein voor ogen 'maar dan in de stad'. residentieel inderdaad.

·
Registered
426 Posts
Ze kunnen ook een houten boogbrug maken, dat maakt het wat avontuurlijker en dan kunnen de opvarenden van de Ooievaart lekker blijven zitten.

·
Registered
4,005 Posts
Dat zegt ie omdat iedereen hier al 15 jaar hoopte op een hoge toren met doorsteek+brug en behoud van de oude panden op het hoekje. En dat lijkt te gaan gebeuren dus waarom "#Toneelstukje"?
"we" gaan ze gewoon aan hun beloftes houden ;)
'behoud van panden': ze zullen dat ene beschermde geveltje houden. hoekpand inclusief vloeren trappen enzovoorts zouden ze moeten bewaren op de hoek. géén cliché 'accenten-op-hoeken'. geen 'samenhang' maken door meer bij lelijke nieuwbouw aan te willen sluiten

·
Livin' 28-high
1,908 Posts
Ik denk dat er, behalve die witte klassieke gevel uiteraard, weinig te behouden valt. Het hoekpand is, nu ik het even bekijk, toch interessanter dan ik me herinnerde. Die zouden ze zeker moeten laten staan m.i. Verder is het allemaal kantorenmeuk van de laatste 40 jaar.

·
Unregistered User
4,231 Posts
Ik denk dat er, behalve die witte klassieke gevel uiteraard, weinig te behouden valt. Het hoekpand is, nu ik het even bekijk, toch interessanter dan ik me herinnerde. Die zouden ze zeker moeten laten staan m.i. Verder is het allemaal kantorenmeuk van de laatste 40 jaar.
Dat hoekpand is nep. Ze hebben dat destijds volledig afgebroken en in de nieuwbouw wat natuurstenen elementen teruggeplaatst. Het is ook geen identiek ontwerp.

·
Unregistered User
4,231 Posts
4 januari 2021
Voorwaarden (PUK) ontwikkeling Bellevue-locatie vastgesteld

Het Haagse stadsbestuur heeft in een Plan Uitwerkings Kader (PUK) de voorwaarden vastgesteld voor de ontwikkeling van de Bellevue-locatie bij station Den Haag Centraal.
Nu de plannen verder uitgewerkt kunnen worden, volgen nog een aantal stappen voordat de bouw 2023 daadwerkelijk kan starten. De initiatiefnemer en eigenaren moeten nu een ontwerp maken voor het gebouw en alle technische eisen uitwerken. Ook zijn er nog wijzigingen in het bestemmingsplan nodig, voordat de ontwikkeling kan starten. Daarna kan er een omgevingsvergunning aangevraagd worden. Belanghebbenden worden bij de diverse stappen gevraagd hun inbreng te geven.

·
Registered
541 Posts
In ieder geval is een hoge kwaliteit een van de eisen dus hopelijk wordt dit ook goed nageleefd. Er staat echter nog niets over het uiterlijk van de torens wat wel frappant is gezien dat een groot deel van de enquete was en ook veel terug kwam in de open vragen van de deelnemers.

·
HHF user
2,140 Posts
"...De initiatiefnemer en eigenaren moeten nu een ontwerp maken voor het gebouw en alle technische eisen uitwerken..."
^ idd, dus kom maar op met de (aangepaste?) renders, ben benieuwd (men zal bij Rijnboutt toch wel hebben voorgesorteerd op de PUK uitkomst?)

·
HHF user
2,140 Posts
Helder, maar nu dat kader is vastgesteld kan pas écht worden gewerkt aan het ontwerp. oftewel, wat we van beide Rijnboutt torens eerder hebben gezien, moet nu duidelijk gaan worden wat daarvan overblijft toch?

1241 - 1260 of 1346 Posts