Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 83 Posts

·
HHF user
2,668 Posts
Yep, interessant. Dit gebied kan wel een impuls gebruiken. Hopelijk is het INBO plan -waarvan ik de datum niet heb kunnen vaststellen- van recente datum. Daar lijkt het wel op want bijv. de milieuhal -te zien op de plattegrond- staat er ook nog niet zo lang. In de peiling houden dus :)

·
HHF user
2,668 Posts
@ [email protected]: Hier alvast een startpunt, ook al staat er niet écht veel bij: Info gemeente den haag
Grappig is wel dat er een enorme uitleg over de daarvoor vereiste MER bij staat... Die was de gemeente Den Haag elders zelf glad vergeten.... :D

Zoek ff verder op Google naar info over het trekvliet tracé: 543 hits...

·
HHF user
2,668 Posts
Exact. Ook al vinden de kunstenaars uit Arnhem en Stroom het een uniek allegaartje van vanalles en nog wat, ik vind het eerlijk gezegd een kolerezootje (excusez...). Tijd voor wat anders :D

Iets nieuwers dan deze al eerder door [email protected] geplaatste maquette van INBO is jammergenoeg nog steeds niet voorhanden. Gisteren overigens uitgebreid gezocht, maar niets anders gevonden dan een nogal verouderd bericht dat men bezig is het structuurplan te ontwikkelen...

@ Jelluh: toevallig met mobieltje nog wat fotootjes van de presentatie van AAArchitects geschoten? Ik denk dat we daar moeten zoeken voor de laatste info. Maar op architectenweb is dit buro onbekend... :(

·
HHF user
2,668 Posts
^^ Jawel, zelfs New-Yorkers maken al ontwerpen voor de Binck!! Hoezo een gebied zonder potentie, ook al staan meerdere grotere bedrijfspanden (uit de 80-er begin 90-er jaren) al tijden leeg...

@ Tim, ik heb meteen ff gekeken, maar de render van Rijk en partners betreft een deel van de Binck waar al tijden een stuk grond braak ligt. Op een site van Jones Lang Lasalle vond ik het betreffende plan terug, met de naam "Snouckaert" (was een graaf die de Binckhost in een ver verleden bezat oid). Zie verder de site van JLL:

Snouckaert

Mogelijk dat het ontwerp op de site gedateerd is geraakt en Rietveld is gevraagd een nieuw ontwerp voor dat kavel te maken?

·
HHF user
2,668 Posts
^^Ok! Mooi werk overigens van een ex-new-yorker dus :)!

Als je me vertelt "dat ze er mee bezig zijn", betreft dat dan alleen dat 'Snouckaert' kavel, of wordt er door Rijk cs. gewerkt aan het hele Binckhorst gebied, nu dat ook in een stroomversnelling lijkt te gaan komen? Ik ben benieuwd!

·
HHF user
2,668 Posts
^^Goed nieuws, maar tegelijkertijd realistisch bekeken: het is een intentieverklaring en een termijn van 15 à 20 jaar voor het omvormen van de Binck.... gaap... :sleepy:

·
HHF user
2,668 Posts
^^ Geduld Beholder, VEEL geduld... Maar écht gaaf die oude Caballero fabriek. Zo wordt het een beetje de van Nelle fabriek van Den Haag! Dat plafond/dak, strak! Zo gaan de ontwikkelingen binnen de Binck rustig voort, maar is het nog steeds wachten op het masterplan voor de gehele Binck, met hopelijk ook de hoogbouw waarvan eerder sprake was.

^^ ^^ Mbt Trekvliet trace: van website Den Haag: "...Het is de bedoeling dat de aanleg van het tracé rond 2008 start. Als alles volgens schema verloopt, zullen in 2010 de eerste auto’s over de nieuwe weg rijden."

Start aanleg "rond 2008". Ik zou het als ambtenaar van de gemeente DH ook zo vaag houden... ;) Er is al veel tijd besteed aan de procedurele afhandeling MER (start feb 2005 tot het tweede kwart van 2006) en het opsturen ervan naar de betrokken gemeentes, waarna die keuze voor de tracé-variant zullen bepalen:

"...# 2e kwartaal 2006 : de gemeenteraden ontvangen de MER-studie van het stadsgewest Haaglanden. De raden stellen vast welke variant hun voorkeur heeft. Voor het definitieve besluit hierover hebben burgers nog de mogelijkheid tot inspraak. "

Die laatste zin doet het 'm dus... Gezien de lengte van dit stuk weg, het daarbij doorkruisen van meerdere gemeentegrenzen, de vele bestuurlijke/ambtelijke organen die hierbij zijn betrokken (de gemeenten, gewest Haaglanden, Rijkswaterstaat, Provincie) en dus niet te vergeten de omwonenden (die zich tegen die tijd wel zullen gaan organiseren in een actie-/belangengroep), vind ik de voorspelling dat omstreeks 2010 auto's over het tracé zullen rijden, nogal naïef. Eerder verwacht ik een doorlooptijd als van de verlengde A4...(en ja, die ligt er na meer dan 30 jaar nog steeds niet...) :sleepy:

Dus heel wel mogelijk dat de gehele Binckhorst al compleet op de schop is geweest, voordat dit tracé er eindelijk ligt...

·
HHF user
2,668 Posts
Dankzij Stevendh is er veel nieuws te melden. Ik verwijs voor het gemak ff naar post

Voor zowel Binckhorst als Trekvliettracé handig om de in de post opgenomen links naar PDF's te lezen.

In kern voor de Binck: voortgebouwd wordt op de al getekende intentieovereenkomst, met als groot nieuws -die conclusie trek ik uit de stukken- dat hoogbouw in de Binckhorst -ik moet me inhouden- waarschijnlijk lijkt. Er zit ook een stuk planning is. Ergens medio volgend jaar moet het masterplan gereed zijn:

·
HHF user
2,668 Posts
Bij mij is het ook 50/50 wat OMA/Koolhaas betreft. Want ben bijv. verzot op 'De Rotterdam' en zijn ontwerp van NL ambassade in Berlijn. Maar met het gebouw aan het Julianaplein (daarvan ben ik nog niet overtuigd) en zijn ontwerp van de Chinese staatsomroep (wat mij betreft te ver doorgeschoten) toont OMA/Koolhaas een ander gezicht. Dus ja, best spannend wat de visie van OMA/Koolhaas op de Binck zal zijn.

Blijkbaar is er een voorselectie geweest van architecten/stedebouwkundigen? Zo gaat zoiets toch meestal in zijn werk in dit soort situaties?

·
HHF user
2,668 Posts
^^ ^^ @Q: Check het schema hierboven (post 61), beter nog: check de nota zelf. Zoals je hier kunt zien start de masterplan fase voor de Binck ongeveer nu (en ik ben blij dat er ook bewijs voor is dus dank voor deze update...;)) en eindigt die fase ergens medio 2007.

Het mooiste uit het persbericht was toch wel de regel: "...Vandaar ontwerpschetsen voor een kantoorgebouw van één kilometer hoog,...".... :)

·
HHF user
2,668 Posts
Djee Q: je weet ze wel op te sporen zeg, al die renders. Good job! In voorbereiding kan op van alles duiden. Leuke exercitie van deze architect is het wel. Mogelijk (hopelijk?) dat het geïntegreerd wordt in het masterplan. We zullen zien...

·
HHF user
2,668 Posts
^^ Idd ongeveer 42 lagen, dus plm 135 á 140 meter.

Goeie hoogte (limiet echter niet overschreden), een aansprekend ontwerp en lijkt zeker op Maastoren.
Dit deel van de Binck kan zeker een impuls gebruiken want er staat enorm veel kantoorruimte leeg...
Misschien moeten we voorlopig dan ook maar niet te veel van dit plan verwachten, voordat de kantoormarkt écht aantrekt.
Maar goed, vooruitblikken is ook prima & nodig, de locatie is uitstekend en de hoogte zorgt er ook voor dat het hoogbouw-lint tussen Laakhavens en CS (en verder) wordt opgevuld.
Kortom, zodra er een ontwerp ligt is er een kans dat het er komt en als die er komt wordt de positie van Den Haag als tweede hoogbouwstad van NL verder versterkt! :)

Ook niet vergeten dat meer naar het Noorden in de Binck ook nog een toren was gepland, ontwerp/visie door INBO:

Maar op de site van INBO, die dus ook bij de herinrichting van Binckhorst betrokken is, is nu niets meer hiervan terug te vinden: INBO De Binckhorst
Spijtig, want dit had ik graag (ook) gerealiseerd willen zien.

AAArchitecten (inmiddels trouwens op de Binck gevestigd in de vml. Caballero fabriek) heeft verder haar visie op de Binck op de website wel al uitgewerkt:

·
HHF user
2,668 Posts
^^ idd interessant! Leuke inspiraties. Een enkele (die van het strand) was volgens mij al eens gepost maar nu het geheel te hebben gezien zie ik er boeiende uitgangspunten in terug om van de Binck een hoogwaardig stadsdeel te maken. En overal kom ik wel een aardig torentje tegen :)

·
HHF user
2,668 Posts
Allereerst: welkom hier High Rise!

Je post is interessant te lezen, alsof de invulling van de Binckhorst als onderdeel van de hoogbouwvisie 2007 al vergevorderd is. Want blijkbaar is -als ik je post juist interpreteer- de gemeente al ingelicht over de 3 torens die je noemt en schijnbaar ook het ontwerp ervan...

"...geen groen licht voor ALLE torens" lees ik bovendien als dat de gemeente voor een of maximaal dus 2 torens wél al het groene licht kan hebben gegeven!

Let wel: geen kritiek op je post, maar zou wat meer achtergrond info (bron?) op prijs stellen!

·
HHF user
2,668 Posts
^^ ^^ ^^ ^^ (etc) Merci High Rise, hou ons zo goed als je kunt op de hoogte. Als er op de wat langere termijn ergens voor Den Haag mooie ontwikkelingen op stapel staan, is het wel in de Binck! Reken erop dat wat je aandraagt op dit forum veelal tot een geanimeerde uitwisseling van ideeën, meningen leidt! ;)

1 - 20 of 83 Posts