SkyscraperCity banner

4401 - 4420 of 4508 Posts

·
Registered
Forum Hadriani
6,058 Posts
Overigens ben ik van mening dat het Buitenhof grondig op de schop mag om de verblijfswaarde daar te vergroten.
In potentie een van de mooiste pleinen van Nederland, klassiek en met prachtig uitzicht op Binnenhof en Hofvijver.
In de praktijk is de buitenruimte daar een zootje met trambanen, een grote fietsenstalling en wat niet meer...

Free het Buitenhof!
Zou Den Haag geen ruimte kunnen huren voor fietsparkeren in het HB pand wat toch heel moeilijk verhuurbaar is. Evt tijdelijk als er een nieuwe huurder zich meldt
Nu rij ik zelf ook regelmatig op de fiets (ben dus geen hater), maar ik vind de fietsparkeerplaatsen op straat zo rommelig en er echt niet uitzien. En dan is het zelfs een stuk beter dan een paar jaar geleden. Als ik met de fiets naar de stad ga, parkeer ik zelf altijd onder het stadhuis. Netjes weggeborgen (niemand last van dus), gratis en veilig.
Dat zou meer moeten.

Wie nog de jaren 70 kan herinneren, was een tijd waar je je auto echt overal kon parkeren. Zelfs op het Plein, Binnenhof of liefst half op de stoep net voor de winkel waar je moet zijn. Of lekker dubbel parkeren. Mijn pa wist zijn NSU Prinz met mij achterin in 1970 overal kwijt te kunnen. Wat een tijd. Maar op een gegeven moment werd het een zooitje half jaren 70. Vanaf einde jaren 70 en de jaren 80 kwamen er overal parkeergarages. De auto's moesten netjes kwijt. Ik denk dat er nu een tijd is aangekomen dat dat ook voor de fiets moet gelden. Weg met die onsierlijke stallingen!

·
Registered
540 Posts
Als ze op het plein voor de beurs in Amsterdam een ondergrondse parkeergarage kunnen neerzetten, snap ik niet waarom dat niet zou kunnen voor het buitenhof.

·
Unregistered User
4,231 Posts
Als ze op het plein voor de beurs in Amsterdam een ondergrondse parkeergarage kunnen neerzetten, snap ik niet waarom dat niet zou kunnen voor het buitenhof.
Onder het Buitenhof bevindt zich een atoombunker. Niet onder het hele Buitenhof, maar wel op een cruciaal stuk. Overigens heb ik geen idee hoe groot die bunker precies is. Een deel ervan werd lange tijd gebruikt als ondergronds openbaar toilet. Om zo'n bunker bruikbaar te maken zouden er ontsnappingswegen moeten worden toegevoegd en luchtzuivering e.d. De plafonds zijn meestal niet hoog.

Volgens mij niet complete lijst Koude Oorlog schuilkelders/bunkers:

Brouwersgracht
Openbare schuilplaats onder het Brouwersgracht te Den Haag.
Status onbekend.

Buitenhof
Openbare schuilplaats onder het Buitenhof te Den Haag.
De technische installaties zijn in 2003 verwijderd.
In goede staat.

Bezemstraat
In de tuin van de Nieuwe Kerk.
Status onbekend.

Herman Costerstraat
In goede staat.

Delftselaan
Bij het Vaillantplein.
In goede staat.

Gerard Doustraat
Gerard Doustraat 202, onder de speelplaats van een kleuterschool, tegenwoordig de Heilig Hartkleuterschool, 't Kwetternest. In 1967 vond in deze schuilkelder een gasexplosie plaats waarbij twee personen om het leven kwamen.
Status onbekend

Lijnbaan
Bij de brug naar de Loosduinsekade. Toegankelijk vanaf het plantsoentje.
In goede staat.

Paleistuin
In goede staat.

Het Plein
Waarschijnlijk was alleen de onderste verdieping van de parkeergarage met twee verdiepingen ingericht als openbare massaschuilplaats. Toiletten, technische ruimten en luchtbehandeling is anno 2004 nog aanwezig.
In goede staat.

Schenkkade
Bij het Schenkviaduct.
In goede staat.

Spui
De schuilkelder ligt achter de kerk en is te herkennen aan de stalen plaat en twee opmerkelijke luchtpijpen.
In goede staat.

Burgemeester Patijnlaan
Onder het 'oude' hoofdbureau van Politie.
Status onbekend.

Veluweplein
In goede staat.

Diamanthorst
Bij de Hofzichtlaan.

Maststraat
Achter de Maststraat in Scheveningen.
Status onbekend.

Renswoudelaan
Hoek Amerongenstraat, onder het Schoolgebouw.
Status onbekend.

Pletterijstraat
Onder het voormalig Israëlitisch Weeshuis.
Status onbekend.

Pompstationsweg
Onder het laboratorium aan de Pompstationsweg 351 te Scheveningen.
Status onbekend.

gesloopt of onherkenbaar gemaakt:
Driehoekjes
hoek Grote Marktstraat - Spui (onder de voormalige winkelgalerij, eerste openbare schuilkelder in Den Haag d.d. 22 april 1954)
Huygenspark
Waldorpstraat/Rijswijkseweg (Batscharifabriek)
bedrijfs- en/of openbare schuilplaatsen:
Johan de Wittlaan 3 (Nationale Nederlanden, anno 2007 Intrum Justitia Nederland BV)
Koningskade (Rijkswaterstaat)
Loosduinseweg 1 (Renault)
Kortenaerkade 1 (Aegon, anno 2007 Rijkswaterstaat Rijksinstituut voor Kust en Zee, RWS-RIKZ)
Oostduinlaan 75 (Shell)

Bron (deels): Forten Info over forten, bunkers, kazematten en ander militair erfgoed in Nederland en België

·
Registered
2,069 Posts
Onder het KPN pand aan de Beatrixlaan zit of zat ook een atoombunker. Die werd in ieder geval tot in de jaren 90 gebruikt voor telecommunicatie apparatuur. Geen idee wat de huidige status is.

Die school op de Renswoudelaan is al zo'n 20 jaar geleden gesloopt, daar staan nu rijtjeshuizen. Wel staat de oude sporthal er nog, zou zomaar kunnen dat de schuilkelder via het gebouw van de sporthal nog bereikbaar is.

·
Registered
119 Posts
Die in de Paleistuin schijnt inderdaad nog in goede staat te zijn. Eigenlijk zou je die moeten openstellen voor publiek. Een mooie toeristische attractie, maar ook een goede manier om de koude oorlog ‘levend’ te houden voor de volgende generaties

·
Registered
8,323 Posts
Pijnlijk, maar deze man verzaakte het land te verdedigen en dacht dat diplomatie ons zal redden...zoals toen en eind 18e eeuw en 1939 en 2021.

·
Unregistered User
4,231 Posts
Laten we het hopen!

• Like
Reactions: NNN05
4401 - 4420 of 4508 Posts