SkyscraperCity banner

121 - 133 of 133 Posts

·
Gay love is love too
10,844 Posts
't Is niet allemaal even mooi, maar er staan best wel torens tussen die me bevallen.

Sowieso is het niet lelijker dan de Laakhavens of de Binckhorst...

·
Registered
Forum Hadriani
5,445 Posts
Marina is miss wat extreem, maar geef je dan niet toe dat er wel wat meer jeu aan gebouwen in NL gegeven kan worden. Of het nu een woongebouw, kantoor, muziekgebouw, station, stadion of winkelcentrum is. Het moet altijd sober. We hadden het over geld, maar we leven nu toch ook niet in een 3e wereld land. Of het is weer net niet. Ik zeg eerlijk, ik spring nooit een gat in de lucht, het wow gevoel.

Post, The Sax en Tree house lijken me wel mooie projecten voor Rotterdam. Hoop dat ze door gaan.

·
Registered
205 Posts
De genoemde torens in Den Haag zijn allemaal prima, niet veel op aan te merken. Ik vind het strijkijzer zelfs fantastisch, door het hate it or love it ontwerp en geweldige kroon. De Jubi torens zijn echter toch wel het toonbeeld van safe, saai en steriel. De Kroon ook.

De torens in Dubai zijn qua luxe gevoel en detaillering toch van een andere categorie. Ook niet gek, ze worden daar gebouwd mede uit prestige, in tegenstelling tot bij ons waar een ontwikkelaar voor een gebouw van 100plus meter een strijd van zo'n tien jaar moet leveren om een paal de grond in te mogen slaan.

·
Registered
Forum Hadriani
5,445 Posts
Den Haag heeft zeker wel een paar goede en mooie gebouwen (Tieten, New Babylon en Jubi), maar het ging mij meer om echt recente, in aanbouw of waar (concrete) plannen voor zijn. Bij het NN gebouw in Rotterdam kreeg ik in 1990 ook een wow gevoel, maarja dat heb ik nu minder:)

Gewoon eens een gebouw waar mensen flabbergasted van zijn, maar dan positief natuurlijk.

Dichtbij in Antwerpen halen ze ook Zaha binnen om het iconisch Havenhuis neer te zetten. Zelfs museum de Stroom is erg leuk en zelfs iconisch in Antwerpen. Den Haag had de kans om een iconisch muziekgebouw neer te zetten, maar het werd middelmaat. Niet slecht maar middelmatig. Of neem de recente opera's van Hamburg en Oslo; geweldig en ja die waren duur. Nu is Den Haag maar Den Haag, maar ik bedoel NL. Waar in NL dan wel?

Eens het gaat veel om prestige. Door de eeuwen heen is architectuur een uiting geweest van en voor je volk, je welvaart, je natie, je kracht, je blik in de toekomst en schoonheid. Noem het Vredespaleis, dat is niet alleen maar gebouwd voor de functionaliteit, en hoe mooi het nu nog is en hoe je hiervan kan genieten van de schoonheid. Eeuwenlang. En tsja het geld kwam uit een andere hoek.

Volgens mij kan het ook anders dan altijd maar het dubbeltje omdraaien en bang zijn op weerstand. Architectuur is ook durf!

Er zijn landen die de prestige in architectuur belangrijker vinden dan het volk te eten heeft. Dat is ook door de eeuwen heen geweest. Maar Nederland is geen arm land, met een goede balans, is er nog steeds genoeg te bereiken. Net dat stapje meer!

·
Registered
1,891 Posts
Gaat toch ook om het geheel. 10 jubi torens naast elkaar is ook doodsaai, maar juist de combinatie en afwisseling met de andere torens daar maakt het een geslaagd ensemble.

Wanneer ik op tv ergens een oudere wijk van een bepaalde stad zie, kan ik vaak zonder de specifieke straat of buurt te kennen al herkennen welke stad het is, omdat die oudere wijken vaak een bepaalde karakteristiek hebben die herkenbaar is voor die stad. Dat is wel iets wat ik mis in alles wat er nu gebouwd wordt. Het is allemaal eenheidsworst geworden.

·
Unregistered User
3,872 Posts
Haha gaan we nu ineens onze zuunige, calvinistiche, naar spruitjeslucht ruikende, gereformeerde stompige torentjes bekritiseren.
Ineens? ;)

Den Haag heeft wel degelijk 'grootsheid' gekend met architectonische 'statements', al moeten we er wel meer dan honderd jaar voor terug in de tijd gaan.

Gebouw van de internationale tentoonstelling (1892) aan het Gevers Deynootplein in Scheveningen:

Foto: S. Schoevers / bron: Haags Gemeentearchief
Op de Koekamp in 1888:

Kan dit niet herbouwd worden ergens??
Indonesische/Chinese? tempel in het Haagse Bos in juni 1892:

Fotograaf: Henri Frederic Oelrichs. Bron: Haags Gemeentearchief
Voormalig pand van de Koninklijke Kunstacademie aan de Prinsessegracht:

Bron:
Kunstacademie, Den Haag, Nederland | Van Gogh Route

·
Unregistered User
3,872 Posts
Ik ben ervan overtuigd dat dit soort coulissenarchitectuur nodig is om smoel te geven aan Den Haag. Doe mij maar een woontoren met trapgevels als spits of het uiterlijk van de Westertoren. Ons meest unieke eigen architectonische product zijn baksteenarchitectuur en vooral Hollandse renaissance. Dát is wat Nederland wereldwijd herkenbaar maakt. Het is niet voor niets dat wonen in dergelijke architectuur zo gewild is.

121 - 133 of 133 Posts