SkyscraperCity Forum banner

Den Haag: Dakopbouw een zegen of verloedering/rommel?

12981 Views 46 Replies 17 Participants Last post by  The Hague Rules
In Den Haag zie je steeds meer particulieren een dakopbouw plaatsen. Mooi en minder, maar dat laat ik aan jullie over. Vandaag ben ik een rondje gaan fietsen met mijn camera opzoek naar een dakopbouw en ik ben er behoorlijk wat tegen gekomen. Naar mijn mening zorgt het voor meer “speelsheid” in de wijken en de rooilijn. Tevens draagt het bij aan de verstedelijking van Den Haag. De stad kan geen kant op, dus moet omhoog. Ook kunnen gezinnen in de wijk blijven door het grotere huis. Voor sommige mensen zal het ook minder zijn (buren etc), maar ik vind het een interessante ontwikkeling. Wel hoop ik dat men het met respect voor de bestaande gebouwen zal doen. In de volgende impressie zal te zien zijn dat dit sommige wel en sommige ook zeker niet lukt.

Bericht op de website van de gemeente:
Het aanvragen van een dakopbouw in Den Haag wordt eenvoudiger. Zo wil de gemeente inspelen op de groeiende behoefte aan woningvergroting bij bewoners. Tegelijkertijd gaat de gemeente beter rekening houden met de afname van zon bij omliggende woningen.
Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met de nieuwe regels voor dakopbouw. Dakopbouwen zijn straks in de hele stad zijn toegestaan, tenzij het uit stedenbouwkundig of cultuurhistorisch oogpunt niet verantwoord is. Het nieuwe beleid vervangt de ‘Kadernota dakopbouwen’ die de gemeente tot voor kort toepaste. Voorwaarden uit deze nota zorgden vaak voor vertraging bij het aanvragen van een bouwvergunning. Ook hield de nota onvoldoende rekening met de gevolgen van een dakopbouw voor de zon bij de buren.

BRON: www.denhaag.nl

1. Merwedestraat

2. Spaarnedwarsstraat

3. Weteringkade

4. Wijk oostenbroek (weet de straat niet meer)

5. Lunterenstraat

6. Zuiderparklaan

7. Bilthovenselaan

8. Blaricumseplein

9. Tienhovenselaan

10. Escamplaan

11. Hilversumsestraat

12. Naarderstraat

13. Loosduinsekade

14. Mient

15. Hortensiastraat

16. Goudenregenstraat

17. Sneeuwklokjesstraat

18. Rozenstraat

19. Klaverstraat

20. Zonnebloemstraat

21. Fuchsiastraat

22. Kamillestraat

23. Akeleistraat

24. Primulastraat

25. Kranenburgweg

26. Doctor Lelykade (hier wil ik wel wonen)
1 - 20 of 47 Posts
Waarom zie ik de foto's niet?
Wel erg veel voorbeelden maar, zoals je ziet zijn sommige mooi gelukt....vooral in de "goedkopere" straten,gek genoeg......de rest is ...triest?....maar ja beter dat dan mensen die de stad verlaten.
^^ Tja, de uitbreiding van het woongenot zal hier doorslaggevend zijn voor de realisatie, maar iets meer respect voor het originele pand waarop de uitbreidingen worden gerealiseerd zou soms wel heel erg welkom zijn. ;)

Wel een hele leuke serie foto's met een leuk en niet alledaags onderwerp. :eek:kay:
Wel erg veel voorbeelden maar, .
Heb er een aantal uit de serie gelaten :) was wel erg enthousiast geworden ;)
Over het algemeneen vind ik het wel moeten kunnen, mits het maar een beetje recht doet aan de rest van de gebouwde omgeving. Het voorbeeld op foto 3 vind ik dan ook echt niet kunnen.
Ik sluit me aan bij de commentaren dat het goed is mits het goed is uitgevoerd.

Ik vind het voorbeeld van de Rozenstraat leuk om te zien dat het ook in 1 straat op meerdere manieren kan en dat dat niet ten koste gaat van het beeld. Het is juist de variatie hierdoor ontstaat die zo'n rijtje woningen meer karakter geeft.
Ok, hier moet er nog eentje komen aan de Scheldestraat. Op een woning met zo'n witte erker. Wat denken jullie? Iemand met wat fantasie?

Het kan, maar je moet er dan wel in het ontwerp van de opbouw rekening mee houden.
wat denk je, erkertje doortrekken? ik ben zelf voorstander van iets moderners. Vooral met veel licht dus glas. Eventueel met hout.
De erker doortrekken lijkt me sowieso wel onontbeerlijk. Anders krijg je toch een te bruuske overgang. Hoe je dat er precies uit wilt laten zien (modern of meer traditioneel) is denk ik een kwestie van smaak.
Van sommige vraag je toch echt af hoe ze zijn goedgekeurd. Dat ding aan de Weteringkade: die kerel dacht bij zichzelf ik ga lekker in Hitler's bunker wonen.
Wanneer je googled op Den Haag dakopbouw krijg je een lijst aan aannemers, architecten etc.. Die zullen al wat ontwerpen hebben liggen.
Van sommige vraag je toch echt af hoe ze zijn goedgekeurd. Dat ding aan de Weteringkade: die kerel dacht bij zichzelf ik lekker in Hitler's bunker wonen.
Niet normaal. Toen ik ze bezig zag hoopte ik vurig dat ze wel het gebouw respecteerde en elementen terug lieten komen. Het kan nog steeds, maar ik ben bang dat dit het is. Belachelijk op zo een "zichtbare" locatie.
ha, bedankt. Voorlopig nog eerst even sparen...
Nu de opbouwen nog aanbieden met PV cellen op het dak en dan zijn ze klaar voor de toekomst gezien de verwachte prijsstijgingen van energie en het toenemende rendement van de cellen!
He, leuke serie. Ik heb zelf de laatste tijd ook een vergelijkbare fotoreeks opgebouwd over Haagse dakopbouwen, maar was er nog niet aan toe gekomen om er een topic van te maken. Ik zal dit topic later dan wel wat aanvullen met nog een paar andere voorbeelden.

Totnogtoe vind ik de dakopbouwen aan de Primulastraat (24&25) de beste. Heerlijk hoe de bestaande gevelplastiek hier wordt gecontinueerd in de toevoeging. Het lijkt net alsof die dakopbouwen er vanaf het begin af aan al op zijn ontworpen. Ook de contrasterende dakopbouwen van Studio Schaeffer aan de Zuiderparklaan en de Loosduinsekade (6&13) mogen er best wel wezen. Die transparante doosjes maken de lange stenen wand toch wat luchtiger.

De grootste aanfluiting vind ik die kampeerdoos op de Lunterensestraat (5). Als je er voor staat is niet meer dan een kartonnen doos dat is bekleed met foeilelijke steenstrips. Juist doordat ernaast een dakopbouw met een kap is geplaatst wordt het straatbeeld erg rommelig hier. En zoals al eerder aangegeven ziet de Weteringkade er ook niet uit. Ik neem aan dat dit uitgevoerde plan ook niet zomaar langs de welstandscommissie is gekomen. Er is vast tijdens de bouw bezuinigd op materialen.

Over het algemeen ben ik best te spreken over de dakopbouwen in Den Haag. Meestal vullen ze de onderliggende architectuur goed aan. Alleen het kiezen van de juiste aanvullende bakstenen lijkt nog vrij vaak voor moeilijkheden te zorgen, want dat is bijna nergens gelukt.
Met de gebruikelijke mitsen en maren ben ik eigenlijk wel een fan van die opbouwen geworden.
Je hebt trouwens ook bij het Kamperfoelieplein nog een stel portiekwoningen, met parterre - eerste - tweede verdieping, waar dat appartement op de tweede nog een extra woonlaag onder een pannendak heeft zitten. Hier zo:
http://maps.google.nl/maps?q=gouden...a=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=3&ved=0CBgQ_AUoAg
Ziet er op de een of andere manier stukken logischer uit dan de portieken verderop, die verder precies hetzelfde zijn, maar alleen dat dak missen.

Bij zo'n opzet bij portieken krijg je trouwens op een vrij natuurlijke manier een beetje grotere mix van inkomens in zo'n straat. Als je die appartementen in de Bilthovensestraat zien bijvoorbeeld, daar heb ej nu een hele wijk van drie lagen: twee appartementen van een ton per stuk, met een parterre eronder die dan zo'n 125 waard is vanwege de tuin.
Geef je dat topappartement een extra verdieping erbij dan wordt de hele boel toch net even een tikje diverser.
He, leuke serie. Ik heb zelf de laatste tijd ook een vergelijkbare fotoreeks opgebouwd over Haagse dakopbouwen, maar was er nog niet aan toe gekomen om er een topic van te maken. Ik zal dit topic later dan wel wat aanvullen met nog een paar andere voorbeelden.
Dank en graag zie ik je aanvullingen!

Verder eens met je onderbouwing!
Dank en graag zie ik je aanvullingen!
De meeste foto's had ik gemaakt in Rustenburg, net zoals jij. ;)

Hier toch twee aanvullingen uit Loosduinen:

Van der Gaagstraat

Viandenstraat

Nu zou je zeggen dat het reproduceren van zo'n dakopbouw van de buurman niet al te moeilijk hoeft te zijn, maar toch zijn de details overal anders.
1 - 20 of 47 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.