SkyscraperCity banner

101 - 110 of 110 Posts

·
Registered
4,030 Posts
Mijn punt is meer dat je beter het tramnetwerk bovengronds kan optimaliseren maar daar geen tunnels voor moet gaan bouwen. Dan doe je namelijk ook voordelen die een tram ten opzichte van een metro heeft teniet, zoals Slagator al aangeeft. Tegelijkertijd zou je de kans die het Rotterdamse net met lijn E geeft moeten benutten om het uit te bouwen. Dat kan naar Scheveningen (handig zo in de zomer), naar de Binckhorst of naar zuidwest. De metro is meer voor de grotere afstanden in de stad die met de tram te lang duren en dan vooral de verbinding met HS/CS.

Persoonlijk denk ik dat de Binckhorst vooral aan HS/CS verbonden moet worden en dat dat zo een kleine afstand is dat een tram daarin veel beter is dan een metro. Dan kan je op meer plekken in de Binckhorst stoppen en ben je toch binnen minuten op het station. Voor de reizigers betekend dat een kortere reistijd dan een metro met maar één halte. De lijn HS - Rijswijk - Delft heeft al een supersnelle verbinding met de sprinter, ik zou daar geen metro parallel aan gaan leggen.

CS-NOI-Voorburg heb ik niet bedacht maar dat ligt er al. Van daar kan je ook de metro doortrekken naar Zuidwest als je dat belangrijker vind. Qua vervoer is er denk ik veel aan de strandzijde van Den Haag te halen omdat je daar goed kunt concurreren met de auto. Met de auto moet je van daar tenslotte altijd door de stad naar de snelweg, terwijl je vanaf Zuidwest vrij snel de A4 op rijdt.

·
Registered
101 Posts
Directe metroverbinding van Rotterdam naar Scheveningen lijkt me nou net juist niet zo handig, voor Scheveningen dan. Heb trouwens sowieso niet het idee dat mensen die in Vroondaal gaan wonen erg op het OV zitten te wachten hoor.

·
Unregistered User
3,778 Posts
Kan dit worden voortgezet in het juiste topic?

• Like
Reactions: savornin

·
Registered
700 Posts
Heb trouwens sowieso niet het idee dat mensen die in Vroondaal gaan wonen erg op het OV zitten te wachten hoor.
Voor volwassen zal de behoefte aan OV in Vroondaal anders liggen dan voor kinderen en pubers.
De binnenstad is ver, scholen enkel op de fiets te bereiken elders in Loosduinen / Bohemen en met korte winterdagen is dat vast geen pretje. Bovendien wordt er niet gestrooid in dat gebied (Madestein is natuurgebied).

·
Registered
1,843 Posts
Dat werd "opgelost" door in het rapport te schrijven dat mensen 'ten alle tijden binnen maximaal 10 minuten naar de tramhalte kunnen fietsen', wat niemand gaat doen.
Toch werkt dat in Voorburg en Leidschenveen al heel lang wel zo. Bij de halte Leidschendam-Voorburg is een fietsenstalling waar sommige trein-stations nog jaloers op kunnen zijn, waarvan de capaciteit afgelopen jaren meerdere malen vergoot is omdat het elke keer bommetje vol stond. De foto's op Google Maps zijn zelfs nog van 2 verbouwingen geleden..

·
Vers van het land!
555 Posts
Toch werkt dat in Voorburg en Leidschenveen al heel lang wel zo. Bij de halte Leidschendam-Voorburg is een fietsenstalling waar sommige trein-stations nog jaloers op kunnen zijn, waarvan de capaciteit afgelopen jaren meerdere malen vergoot is omdat het elke keer bommetje vol stond. De foto's op Google Maps zijn zelfs nog van 2 verbouwingen geleden..
Dat is dan ook een lightrail/metro-station, bij uitstek de vervoersmodaliteit waarin de lijnen 2-3-4 en 1-9 zich moeten ontwikkelen. Ik was dan ook erg verheugd te zien dat het Haags stadsbestuur een jaar geleden een zakenreis naar Düsseldorf maakte.

101 - 110 of 110 Posts