SkyscraperCity banner

1 - 20 of 201 Posts

·
Registered
2,837 Posts

·
Unregistered User
4,231 Posts
Enkele citaten uit het Planuitwerkingskader Verheeskade 105-107 en 187-197 d.d. 23 april 2018:

In het ingediende planinitiatief worden de huidige twee kantoorpaviljoens met 3 lagen opgehoogd, van 33 naar circa
44 meter. De hoek Verheeskade/ Lulofsstraat wordt opgehoogd met een toren van 23 verdiepingen. Deze toren heeft een
hoogte van 75 meter. In totaal worden circa 250 woningen toegevoegd, waarvan 30% in de sociale sector. Tussen de
huidige kantoorpaviljoens en de nieuwe toren worden groene daktuinen gerealiseerd.
De huidige sportschool verhuist van de punt van het gebouw naar het midden. Als nieuwe invulling van de plint op
de punt is het voorstel om hier ca. 250 m2 horeca te vestigen, wat ook de verlevendiging van het gebied ten goede
zal komen. De substantiële toename van woonprogramma en publieke functies op deze plek geeft ook aanleiding om op
termijn naar de inrichting van de buitenruimte op deze plek te kijken. Deze wordt nu gedomineerd door autoverkeer en
parkeren.
Actuele ontwikkelingen en kansen

Er spelen diverse ontwikkelingen in Laakhavens die een enorme impuls kunnen geven aan het gebied.

Het gebied is voortdurend in beweging:

• ontwikkeling woonprogramma aan de Calandkade
• herbestemming RAC-hallen
• uitbreiding Megastores, met nieuwe entree aan Leeghwaterplein
• uitbreiding campus HHS met woningbouw aan Leeghwaterplein
• herinrichting buitenruimte Leeghwaterplein e.o.
• realisatie waldorp four
• vernieuwing station Hollands Spoor, met entree aan Waldorpstraat
• realisatie Laakhavens West met kleinschalig opdrachtgeverschap (gerealiseerd)​
Ze mochten mogelijk veel hoger bouwen, maar ze laten zich liever veiligheidshalve leiden door de huidige 'hoogbouwprojecten' in de Laakhavens. Dat maakt, hopen ze, dat het plan sneller doorgang krijgt. Pragmatisch, ik snap dat wel, maar het remt wel de ontwikkeling af van hoogbouw in Den Haag.

·
Registered
45 Posts
Het is al niet veel in dat gebied maar met dit soort initiatieven zal het een zielloos gebied worden van vinex hoogbouw. Kwantiteit boven kwaliteit geldt wel heel erg hier...

·
Registered
2,837 Posts
Discussion Starter #4 (Edited)
Het is al niet veel in dat gebied maar met dit soort initiatieven zal het een zielloos gebied worden van vinex hoogbouw. Kwantiteit boven kwaliteit geldt wel heel erg hier...
Ik kan me niet voorstellen dat een (al jaren) leeg kantoorpand ziellozer wordt van een transformatie en optopping met 250 woningen. Daarnaast zorgt die toevoeging van woningen er op termijn ook weer voor dat de openbare ruimte daar wordt opgeknapt. Samen met de (600 + 800 + 650 + 200 = ruim 2000) woningen die rondom de Megastores worden gebouwd kan het alleen maar beter worden qua levendigheid op straat, (groen)voorziening en wijkbeeld. Ik denk (helemaal als er meer leisure in de Megastores komt) dit voormalige industriegebied over pakweg 5 jaar echt een leuke woonwijk is.

Wat zou jij dan willen voorstellen? Uiteraard passend binnen de kaders, financieringsmogelijkheden en omgeving van de wijk?

P.S. bíjna alles wat hier staat is Vinex, want in 1995 zag de wijk er zo uit:

(Fotograaf:*Bert Mellink, bron: Haagse Beeldbank)

·
Unregistered User
4,231 Posts
In het PUK staat:
De substantiële toename van woonprogramma en publieke functies op deze plek geeft ook aanleiding om op
termijn naar de inrichting van de buitenruimte op deze plek te kijken. Deze wordt nu gedomineerd door autoverkeer en
parkeren.
... alleen vind ik dat "op termijn" niet acceptabel. Zowel planologie als regeren betekent vooruitzien. De de herinrichting van de buitenruimte moet nu al worden ingepland. Ook dit bouwplan kwam niet uit de lucht vallen.

@Peter: Er is een goede reden dat de industrie hier weg is.

• Like
Reactions: peterdrijver

·
Registered
8,338 Posts
Wat is die goede reden dan? mijn vader werkte daar in een videobanden "fabriek" en mijn broer werkte op de binckhorst in de sigaretten fabriek; half molenwijk en laakkwartier hadden daar baantjes.
Zonde van de werkgelegenheid man.

·
Unregistered User
4,231 Posts
^^ Het milieu. Maar ook de economie. Schaalvergroting. Hey, ik heb het niet op mijn geweten.

·
Livin' 28-high
1,908 Posts
Jammer van de 75m, ik dacht dat ik eerder hoogtes van 100 - 120m voorbij had zien komen?

·
Unregistered User
4,231 Posts
Het PUK is niet het definitieve plan, het is slechts een kader naar aanleiding van een voorlopig plan. Dat kader laat duidelijk hoger bouwen toe. Die 100-120 meter hoogte mag dus! Het is de projectontwikkelaar die denkt dat hij dit plan sneller aanvaardt krijgt, als hij zich beperkt tot de hoogte van de meest nabij gelegen hoogbouw.

·
Unregistered User
4,231 Posts
Het zou zonde zijn als ook deze fraaie bomenrij moet sneuvelen voor de bouwketen o.i.d.

• Like
Reactions: peterdrijver

·
the double dude!
1,947 Posts
Kunnen ze ( of lopen er al plannen ) deze gebouwen niet herontwikkelen en 4 x zo hoog maken ..mooie entree voor laak zou dat zijn

weerszijde hoek Calandstraat / Waldorpstraat ..

·
Unregistered User
4,231 Posts
Bouwketen kunnen prima op een ponton.
Dat weet ik, net zoals bomen kunnen worden verplant, maar op de Schedeldoekshaven gebeurt dat ook niet. Pontons kosten geld en met een gemeente die makkelijk instemt met kap, waarom zouden ze?

·
Moderator
45,974 Posts
Het grootste probleem lijkt mij hier gewoon de beperkte ruimte voor het inrichten van het bouwterrein en de aan en afvoerroutes voor het bouwverkeer. Keten zijn daarbij misschien geeneens nodig als deze in inpandig kan worden gerealiseerd in het bestaande pand. Het hangt dus vooral hoeveel ruimte ze denken nodig te hebben rondom het bouwterrein voor de werkelijke bouwactiviteiten.

·
Registered
2,837 Posts
Discussion Starter #20 (Edited)
Vandaag bekend geworden:

Züblin verkoopt 22.000 m2 commerciële ruimte met een ondergrondse parkeergarage en parkeerdek aan de Verheeskade 105-107 in Den Haag Laakhaven aan Bond Development in samenwerking met Ten Brinke en Myb.

Het gebouw met huurders als KIN en Sportcity zal deels worden getransformeerd en uitgebreid met twee woontorens. De huidige huurders zullen deel uit blijven maken van dit project. In totaal zullen er 600 woningen worden gebouwd.

Met de levering op 2 november 2018 van het project is deze ontwikkeling voor Züblin afgerond en richt de onderneming zich op nieuwe bouwtrajecten.

Züblin ontving voor het object 12,5 miljoen euro (Kadaster). Op dezelfde dag werd het object voor hetzelfde bedrag door koper Bond Verheeskade doorgeleverd aan het gemeenschappelijke vehikel van Ten Brinke en Bond, Ten Brinke Mybond Verheeskade.
Waldorp Four

Bond Development breidt met deze aankoop zijn positie in het Laakhavenkwartier aanzienlijk uit. Dit project ligt op een steenworp afstand van Waldorp Four, waar Bond zo’n 800 woningen ontwikkelt.

Züblin werd gedurende het traject begeleid door Van Splunter Bedrijfshuisvesting uit Rotterdam.
https://www.vastgoedmarkt.nl/transacties/nieuws/2018/12/ten-brinke-mybond-koopt-verheeskade-105-107-den-haag-101139681

Edit: ook nog dit nieuwsbericht gevonden op de site van Bond D&D.

http://bonddevelopment.nl/gemeentelijke-overeenstemming-woonplan-verheeskade/
Bond Development is rond met de gemeente Den Haag over invulling van het woonplan Verheeskade. Er komen circa 250 nieuwe woningen, waarvan 30 procent sociale huur. De woningen komen in enkele voormalige bedrijfspanden op de nummers 105-107 en 187-197. Drie torens in het plan krijgen optoppingen, in totaal met 29 verdiepingen. In de plint komen verder een nieuwe sportschool en circa 250 m2 horecaruimten. Bond speelt met het ambitieuze project in op de almaar groeiende behoefte aan Haagse woonruimte. Verwacht wordt dat de bouw omstreeks ? van start zal kunnen gaan.

Uit de PUK:
Het hoogte-accent heeft een minimale hoogte van 70 meter. Er is geen maximale bouwhoogte. (laat de wolkenkrabber maar komen :))

1 - 20 of 201 Posts