SkyscraperCity banner

181 - 200 of 201 Posts

·
Gay love is love too
12,225 Posts
Brrr, ik weet het nog niet. Dit roept bij mij vooral associaties op met onpersoonlijke buitenwijken in Aziatische megasteden
Ik kan je vertellen dat je daar een stuk beter en luxer woont dan in die gore kutportiekwijken in Nederland.

·
HHF user
2,138 Posts
Ik kan je vertellen dat je daar een stuk beter en luxer woont dan in die gore kutportiekwijken in Nederland.
Inderdaad, heb een tijdje in Singapore mogen verblijven, om maar een voorbeeld te noemen.
Groen in een megapolis is écht mogelijk en vind ik zelf, ook nodig.

Pleur op met je groen en tuinen, ga anders lekker in apeldoorn wonen ofzo. Je zit hier hartje stad.
De Laak hartje Den Haag... :sneaky:

Anyway, het échte hartje Den Haag is óók het Plein, is óók de Grote Markt om er maar een paar te noemen.
Stel ik het volgende voor: pak jij je zaag, neem ik mijn bijl mee, gaan we daar alle bomen kappen om er dan écht jouw "hartje stad" van te maken.
Pakken we erna een potje bier op een terras vol verbijsterde toeschouwers en gaan we met hen de stemming eens peilen (als we het al overleven).

Tuurlijk, vergeet die moestuin en kassen in die render, dat is ook mij wat teveel gevraagd, is veel te ver gezocht.
Maar enkele groen omzoomde lanen, een stel groene pleinen met ruim voldoende horeca en terrassen, uitkijkend op al het hoogs en (hopelijk) moois om je heen, dát alles zou ik daar maar al te graag ook terug willen zien.

·
Registered
987 Posts
Ik vind die binnentuin in de googlemaps link bepaald geen verschrikking
Niks mis met de binnentuin inderdaad. De bebouwing eromheen laat ik graag in Azie, dat hoeft van mij hier niet.

Ben ook niet zo'n fan van portiekflats. Maar er is toch wel meer mogelijk dan alleen de keuze tussen portiekflats en dit soort anonieme kolossen?

·
Gay love is love too
12,225 Posts
Je komt steeds met dat "anoniem", maar die gebouwen die postte hebben vaak veel faciliteiten (eigen sportschool, eigen lounge, eigen zwembad, eigen buitentuin, receptie, conciërge) waar je je buren treft of kan treffen.

Zet dat af tegen een portiekwijk; weet jij wie er in het volgende portiek woont? Ik alvast niet toen ik er nog woonde.

·
Gay love is love too
12,225 Posts
Anoniem bedoel ik vooral in uiterlijk. Saaie, monotone stadslandschappen vol witte flats die je alom in Aziatische wereldsteden aantreft. Hier zit totaal geen eigenheid meer in. Wat maakt dit nu nog Haags?
Wat is er dan wel Haags? Aziaten die naar hier komen zien ook alleen maar "eindeloze wijken in baksteen" en die kunnen je echt niet vertellen welke stad het is als je ze een foto laat zien van een portiekwijk. Amsterdam? Utrecht? Groningen? Geen idee.

·
Registered
83 Posts
Portiekflats zien er toch ook allemaal hetzelfde uit? Alleen dan grauw en donker en laag. Die mogen van mij allemaal vervangen worden door De Tuinen van Laak-achtige ontwerpen, met binnentuin!

·
Registered
11,197 Posts
En als dit wordt verwezenlijkt, zit het met de tuinen dus ook wel snor:

View attachment 968571
Maar dat is het hem nou juist. Op die nieuwe abeelding zie je straten die het grote blok doorsnijden en losse blokjes onderbouw met torens in plaats van het gezamenlijke basement met parkeergarage met binnentuin uit die render. Meer gebundeld groen is grotere groene kwaliteit dan klein versnipperd groen. Zoals dat op buurtniveau zo werk werkt dat ook op blokniveau. Als die straten openbaar worden heb je dus ook geen groot vlak privégroen meer en dat is verlies aan kwaliteit.

·
Unregistered User
4,231 Posts
Nog even een verbeelding uit de omgevingsvergunningaanvraag van fase 1 (andere hoogtes dan eerst, hoogtes zijn vgm hoogste verdiepingsvloer);
View attachment 964951
Het groen komt gewoon dan niet in de Tuinen van Laak, maar ernaast. Althans, zo zou ik het min of meer doen. Een Laakpark omringd door hoogbouw, maar met een opening aan de zuidzijde, voor een paar uurtjes zonlicht. Met op de plek van Megastores hoogbouw, eventueel boven een nieuwe winkelpassage. Onder het Laakpark zou een parkeergarage kunnen komen voor omwonenden.

972740

·
Registered
987 Posts
Wat is er dan wel Haags? Aziaten die naar hier komen zien ook alleen maar "eindeloze wijken in baksteen" en die kunnen je echt niet vertellen welke stad het is als je ze een foto laat zien van een portiekwijk. Amsterdam? Utrecht? Groningen? Geen idee.
De architectuurstijl Nieuwe Haagse School beschouw ik als typisch Haags, alleen leent deze stijl zich volgens mij niet voor hoogbouw. Maar ik laat me graag verrassen. Voor hoogbouw heeft Den Haag inmiddels een aardig portfolio opgebouwd met postmoderne en traditionele torens. Volgens veel architecten hopeloze kitsch, maar daar heb ik geen boodschap aan. Deze torens geven juist een beetje eigenheid aan Den Haag. Rond CS is het gelukt om een nagenoeg perfecte skyline neer te zetten. Wat mij betreft zetten we dit voort in Laakhavens en de Binckhorst. De torens die hier gebouwd worden steken ver boven de bestaande bebouwing uit en hebben dus impact op een groot gebied (om maar even een tegenstelling met de portiekflats te benoemen). Het lijkt er nu op dat diverse torens in Laakhavens een stuk hoger worden dan de huidige torens rond CS. Je kunt er dus vanuit gaan dat dit gebied straks het beeldmerk van Den Haag wordt. Je mag moet dan ook wel hoge eisen stellen aan het uiterlijk. Alleen Kollhoff lijkt dit tot nu toe te begrijpen.

·
Livin' 28-high
1,901 Posts
Weet niet of iemand van jullie er toegang toe heeft, maar je zou de nieuwe binnentuin van De Schoone Ley eens moeten zien. Heel erg mooi, inclusief leuk kwaliteitsspeeltuintje, zonneweide, mooie paden met verlichting, etc. Verrassend mooi aangelegd voor 'gewoon' een project als dat. Beetje vergelijkbaar met de uitstraling & kwaliteit van wat @Slagathor deelde.

Ik heb er wel vertrouwen in; anno 2022/23 kun je echt geen sloeber-binnentuin meer opleveren. En daarnaast: daar betaal je gewoon voor in de servicekosten en/of VVE.

·
Unregistered User
4,231 Posts
Doet me denken aan Winy Maas en het Haagse Bos. Ik hoop toch op wat meer variatie in hoogte ;)
Natuurlijk, dit was slechts ter illustratie van het Laakpark.

·
Registered
4,000 Posts
De architectuurstijl Nieuwe Haagse School beschouw ik als typisch Haags, alleen leent deze stijl zich volgens mij niet voor hoogbouw. Maar ik laat me graag verrassen. Voor hoogbouw heeft Den Haag inmiddels een aardig portfolio opgebouwd met postmoderne en traditionele torens. Volgens veel architecten hopeloze kitsch, maar daar heb ik geen boodschap aan. Deze torens geven juist een beetje eigenheid aan Den Haag. Rond CS is het gelukt om een nagenoeg perfecte skyline neer te zetten. Wat mij betreft zetten we dit voort in Laakhavens en de Binckhorst. De torens die hier gebouwd worden steken ver boven de bestaande bebouwing uit en hebben dus impact op een groot gebied (om maar even een tegenstelling met de portiekflats te benoemen). Het lijkt er nu op dat diverse torens in Laakhavens een stuk hoger worden dan de huidige torens rond CS. Je kunt er dus vanuit gaan dat dit gebied straks het beeldmerk van Den Haag wordt. Je mag moet dan ook wel hoge eisen stellen aan het uiterlijk. Alleen Kollhoff lijkt dit tot nu toe te begrijpen.
Kaart - Haagse Kaart: groeikaart van Den Haag
J. Duiker - Hoogbouw - 580-675 Kunst & Toegepaste Kunst | Zwiggelaar  Auctions
Johannes Duiker & Bernard Bijvoet - Proyecto para el Chicago Tribune, 1922.  | Architecture, Johannes, Chicago tribune

181 - 200 of 201 Posts