SkyscraperCity banner

1 - 20 of 200 Posts

·
Moderator
45,947 Posts
Discussion Starter #1
Den Haag: De Zuid

http://dezuid.nl/

https://www.facebook.com/DeZuidSCH
https://twitter.com/DeZuidSCH

Je woont hier letterlijk aan de ‘zonnige zijde’ van Den Haag

Op het voormalige Norfolkterrein rond de Derde Haven van Scheveningen realiseert a.s.r. vastgoed ontwikkeling een nieuwe wijk: De Zuid. Op een unieke locatie. Pal achter de duinen van het stille Zuiderstrand. Vlakbij de levendige kades en leuke restaurantjes rond de haven. Op De Zuid woon je straks letterlijk aan de 'zonnige zijde' van Den Haag, aan de gezellige haven en het prachtige zuiderstrand.

Drie woonsferen
Op De Zuid komen ongeveer 400 woningen. Kenmerkend zijn de drie verschillende woonsferen. Voor rustzoekers en natuurliefhebbers zijn er appartementen met uitzicht over de duinen, het strand en de zee. Wie juist wel van een beetje leven in de brouwerij houdt, zal gecharmeerd zijn van de appartementen met zicht op de dynamische haven.

In de beschutting van de appartementengebouwen liggen gezellige autoluwe binnengebieden met eengezinswoningen. Vanuit de woonstraten en pleintjes is op verschillende plekken zicht op de duinen en de haven. In dit buurtje kun je je eigen grondgebonden woning mee-ontwerpen. Heerlijke woningen voor een gezin en/of ideaal voor de combinatie wonen en werken aan huis.

ZuidDuin
De Zuid wordt de komende jaren in verschillende fasen gerealiseerd. Het eerste deelplan dat wordt gerealiseerd is ZuidDuin aan de Houtrustweg. Dit plan bestaat uit 85 appartementen (52 koopappartementen en 33 vrije sector huurwoningen) met uitzicht op zee, strand en duinen en 14 eengezinswoningen in het beschutte, autoluwe binnengebied.
http://dezuid.nl/de-zuid/wonen-op-de-zuid

Planning:

ZuidDuin

Kenmerken: ca. 85 appartementen met uitzicht op de duinen en de zee
ca. 14 grondgebonden woningen, zelf samen te stellen, in het binnengebied
Koop/huur: 52 koopappartementen en 33 vrije sector huurappartementen
Planning: naar verwachting start bouw eerste kwartaal 2016

ZuidHaven

Kenmerken: ca. 65 appartementen met uitzicht op de haven en de zee
ca. 10 grondgebonden woningen, zelf samen te stellen, in het binnengebied
Koop/huur: koop
Planning: start bouw najaar 2016

ZuidKade

Kenmerken: ca. 75 appartementen met uitzicht op de haven en de zee
Planning: start bouw najaar 2017

ZuidHof

Kenmerken: ca. 25 grondgebonden woningen, zelf samen te stellen, in het binnengebied
Planning: start bouw najaar 2017

ZuidZicht

Kenmerken: ca. 55 appartementen met uitzicht op de duinen en de zee
ca. 25 appartementen met uitzicht op de haven en de zee
Planning: start bouw najaar 2020

ZuidBaai

Kenmerken: ca. 35 appartementen met uitzicht op de haven/Hellingweg
Koop/huur: appartementen koop en huur
Planning: start bouw najaar 2021

ZuidBaai

Kenmerken: ca. 25 grondgebonden woningen, zelf samen te stellen, in het binnengebied met bedrijf aan huis.
Planning: start bouw najaar 2021

·
Moderator
45,947 Posts
Discussion Starter #3
De eerste voorbereidende werkzaamheden voor de start van de bouw van dit project op het voormalige Norfolkterrein in Q1 zijn al gestart. Uiteindelijk zal hier de komende tien jaar een compleet nieuwe wijk worden gebouwd.

De verkoop van het eerste deel ZuidDuin is nu ook gestart, en dat wordt goed aangepakt met een uitgebreide website en een zeer actief gebruik van de social media.

Verkoopbrochure:
http://dezuid.nl/de-zuid/brochures

Vandaar dat het wel tijd was om een eigen thread voor dit project te beginnen.

·
Gay love is love too
12,225 Posts
Op zich niet zoveel mis mee, maar moest dat rijtje huizen nou per sé herhaald worden? Hoe moeilijk is het om nog 5 verschillende gevels te ontwerpen?

·
Moderator
45,947 Posts
Discussion Starter #5
Bij de laagbouw mogen de kopers inspraak in het uiteindelijke ontwerp van de woning. Er zijn 2 basis ontwerpen, waarna er keuze is voor het aantal verdiepingen, de breedte, de indeling en gevelmateriaal.

Net zoals bij de zelfbouwkavels gebeurt waar die zijn opgekocht door een ontwikkelaar. Maar omdat er hier geen sprake is van zelfbouw zie ik het hier niet als probleem.

·
what else!
1,796 Posts
De renders zeggen me dat de architecten beter hun hoofd kunnen neerleggen op een drukke spoorverbinding. Misdadig slecht ontwerp voor zo'n locatie aan de kust. Dacht dat we het unaniem eens waren over de wanstaltige architectuur in Scheveningen van enige decennia geleden. Dan bedenken we zoiets?

En dan de bewoners inspraak geven op het finale ontwerp. Absurd. Geven ze daarmee toe dat het ronduit lelijk is en kunnen ze op die manier altijd met de vinger naar de kopers wijzen? Trouwens, alsof de gemiddelde Henk&Ingrid kennis en inzicht hebben met betrekking tot toe te passen architectuur in die omgeving. Zegt al genoeg als je je überhaupt aangetrokken voelt tot dit achterhaalde Bijlmerplan.

Er is werkelijk geen enkele (geplande) ontwikkeling binnen Scheveningen die ik kan waarderen. Zesjescultuur zet de toon. Niks om trots op te zijn, niks dat uitblinkt, geen durf, geen duurzaamheid.

• Like
Reactions: Charlie Frank

·
Registered
1,271 Posts
Ik krijg hier toch wel redelijk jeuk van! Een prominente plek als dit verdient meer dan een Leidscheveen aan zee (denk aan Fenix Lofts R'dam of Oostelijke Handelskade A'dam), maargoed, het zegt ook wel weer wat over Den Haag als stad. Lef en ambitie lijken wederom plaats te moeten maken voor truttigheid en middelmaat.

·
Moderator
45,947 Posts
Discussion Starter #8
Is dit nu wel echt een prominente plek?

Het zou misschien prominent zijn geworden als de hele haven zou worden getransformeerd. Nu die plannen compleet zijn mislukt, vooral omdat de visserijindustrie nog te sterk is en niet het veld wil ruimen, is dat niet aan de orde.

·
Registered
2,069 Posts
Een plek waar je met 10 stappen op het strand kan liggen, waar je vanuit je huis mooie duinwandelingen kan maken, om 's avonds te eten in van de leuke restaurantjes in de haven, de boulevard van Scheveningen om de hoek, hoe prominent wil je het hebben?

·
NascorInArgillaWalacria
1,665 Posts
Opvallend toch weer dat de projectontwikkelaar als verkooptruc veel groen in de tekeningen zet, terwijl je weet dat daar helemaal niets van terecht gaat komen. Op nog geen meter grond boven een parkeergarage zullen de bewoners eerder voor een vochtige tegeltuin kiezen, temeer omdat de “flatrand” bovenop je zit en ook nog de zon tegnhoudt. Jammer dat we in Nederland zulke armoeiige architecten en projectontwikkelaars hebben, dat men op een locatie zoals deze niet met meer inspirerende oplossingen komt.

·
Maarten van der Meer
593 Posts
Opvallend toch weer dat de projectontwikkelaar als verkooptruc veel groen in de tekeningen zet, terwijl je weet dat daar helemaal niets van terecht gaat komen. Op nog geen meter grond boven een parkeergarage zullen de bewoners eerder voor een vochtige tegeltuin kiezen, temeer omdat de “flatrand” bovenop je zit en ook nog de zon tegnhoudt. Jammer dat we in Nederland zulke armoeiige architecten en projectontwikkelaars hebben, dat men op een locatie zoals deze niet met meer inspirerende oplossingen komt.
Ik zie geen tuinen op de renders?

Het afgebeelde groen is boven een garage ook prima te realiseren.

·
Moderator
45,947 Posts
Discussion Starter #14
De eengezinswoningen hebben wel tuinen, die zijn duidelijk te zien in de renders die verder op de website/brochures staan. Maar die zijn ook niet overdreven groen, er staan in iedere geval geen grote bomen in getekend.

En wat je betaald voor een appartement aan de trambaan? De goedkoopste appartementen op de begane grond zijn €225.000, de duurste op BG zijn €582.500. Het duurste penthouse zit boven de miljoen euro. Het is niet goedkoop wonen.

De prijslijsten zijn hier te vinden:
http://dezuid.nl/de-zuid/brochures

·
Gay love is love too
12,225 Posts
Ik zie het probleem niet, heb je OV voor de deur is het weer niet goed. Een tram die over een groene baan rijdt maakt zo ongeveer net zoveel lawaai als een elektrische scooter. Is dat nou zo'n verschrikking dan?

·
Super Moderator
9,298 Posts
Ik zie het probleem niet, heb je OV voor de deur is het weer niet goed. Een tram die over een groene baan rijdt maakt zo ongeveer net zoveel lawaai als een elektrische scooter. Is dat nou zo'n verschrikking dan?
Ik heb eens bij iemand gelogeerd aan de Laan van Meerdervoort. Niet aan te bevelen, maar goed, die had nog wel enkel glas. Zal met deze nieuwbouw wel niet aan de orde zijn. ;)

·
Gay love is love too
12,225 Posts
Ja, ok, in het Laakkwartier heb ik ooit nog eens aan de Rijswijkseweg gewoond in een pand uit de jaren '20 met enkel glas en dan is het niet fantastisch. Slechte ondergrond, slechte funderingen en veel verkeer = haarscheuren. Enkel glas is inderdaad nogal lawaaierig. Maar dan nog maakte het wegverkeer veel meer herrie dan de tram.

Bij nieuwbouw en met dubbel glas zou het geen enkel probleem moeten opleveren.

·
the double dude!
1,944 Posts
't wordt gewoon een mooi wijkje , let maar op .
Als 't eenmaal klaar is , is 't echt wel mooi ,

wat moet je er anders bouwen , ik vind t in de haven trouwens ook erg mooi worden met oa de reder , havenmeester etc etc , valt mij niet tegen !

t moet ook allemaal wel in de omgeving passen en dat doet t aardig vind ik !

wat ik wel echt lelijk vind , is hoog en laag lindoduin , kunnen ze hier nou niets mooiers van maken !

t wordt een top gebiedje zo

1 - 20 of 200 Posts