SkyscraperCity Forum banner

Den Haag: fietsstad

9658 Views 90 Replies 34 Participants Last post by  prof_napo
De fietser is in opkomst in Den Haag. De gemeente Den Haag pompte de afgelopen paar jaar twintig miljoen euro in maatregelen om het fietsen te stimuleren.

https://www.ad.nl/den-haag/fietser-altijd-onderbedeeld~abf22062/
1 - 20 of 91 Posts
Zou het dan toch?
Maar het meest spectaculair op dit gebied is toch het idee om fietsers en scooteraars voortaan niet meer door de Grote Marktstraat te laten rijden, maar het fietspad één niveau lager te leggen. Dat is dan het hoogste dek van de huidige autoparkeergarage van Q-Park. Hier kunnen dan ook fietsen worden geparkeerd.

In september vorig jaar stelde bijna de voltallige raad zich achter dit 'fietssnelweg'-plan van de coalitiepartijen D66 en PvdA. De drukste Haagse fietsstraat wordt namelijk als een kamikazeroute gezien, met veel (bijna-)botsingen tussen fietsers en winkelende voetgangers.
Kan niet vroeg genoeg gedaan worden.
  • Like
Reactions: 1
De fietser is in opkomst in Den Haag. De gemeente Den Haag pompte de afgelopen paar jaar twintig miljoen euro in maatregelen om het fietsen te stimuleren.

https://www.ad.nl/den-haag/fietser-altijd-onderbedeeld~abf22062/
De vraag is hoeverre die maatregelen echt van invloed zijn geweest en er niet gewoon geprofiteerd wordt van een landelijke trend. Ik ben dan ook wel benieuwd hoe Den Haag het doet ten opzichte van andere steden.
Zou het dan toch?
Ik zou in elk geval minder nat worden tijdens regenachtige dagen. Leg dus maar aan die hap.
Mocht de "fietstunnel" er komen en Hudson Bay klaar is, is het misschien weer een optie om je in het weekend te vertonen op de Grote Marktstraat. Tot die tijd is het gekkenwerk en mag je blij zijn als je geen k.k.r.s naar je hoofd krijgt van scooterrijders met prada tasjes om.
De vraag is hoeverre die maatregelen echt van invloed zijn geweest en er niet gewoon geprofiteerd wordt van een landelijke trend. Ik ben dan ook wel benieuwd hoe Den Haag het doet ten opzichte van andere steden.
Steden zoals Groningen lopen lichtjaren voor op Den Haag. Na het autovrij maken van het centrum, is het nu ook busvrij. http://www.rtvnoord.nl/nieuws/182610/Zo-verandert-het-verkeer-in-de-binnenstad-van-Groningen-per-september

Daarnaast mist DH doorgaande fietsroutes en goede voorzieningen bij kruisingen (linksaf slaan gaat nogal onbeholpen voor fietsers).

DH lijkt eerst voor auto's te ontwerpen en de fietsers/voetgangers te zien als iets voor erbij. Deze denkwijze komt niet ten goede aan de leefbaarheid, en andere steden hebben laten zien dat het weren van auto's uit het centrum geen negatieve economische consequenties heeft -
integendeel.
  • Like
Reactions: 2
De winkeliers van het Noordeinde zijn geen voorstander van Den Haag fietsstad.
Eerst liepen zij al te hoop tegen het autoluw maken van het Noordeinde. Nu tegen de toegankelijkheid voor fietsen. 'Levensgevaarlijk!', zeggen zij, in bekend AD-hyperbool...

https://www.ad.nl/den-haag/desnoods-naar-rechter-om-fietsers-te-weren~a35fd934/
^^ In dat bericht is een enquête opgenomen waar op dit moment 75% van de reageerders de fiets wil weren.....
Ik fiets vaak over via de Molenstraat over het Noordeinde naar de Plaats, precies zo'n route die de winkeliers etc. irritant vinden. Ik zou er geen probleem mee hebben als deze route verboden wordt. Zelf gebruik ik hem zolang het toegestaan is want handige en leuke route, maar het is natuurlijk niet ideaal, die fietsers tussen wandelaars door. Grote Marktstraat idem dito, vind ik leuk om over te fietsen, maar fietspad mag van mij verdwijnen daar.

Maar... dan ook de Heilige Koe aanpakken, de auto die lekker over de Veerkades, de Hoefkade, de Prinsenstraat, het Noordeinde en de Denneweg raast. Maar dat vinden de ondernemers van het Noordeinde ineens niet leuk, want hun rijke klanten willen met de auto komen om dure spulletjes bij ze te kopen. Nee, die fietsers die naar hun werk fietsen zijn lastig maar de auto's niet, want daar zitten alleen maar nette mensen met veel geld in.
Wat mij betreft Prinsenstraat, Noordeinde en Denneweg autovrij. Gracht terug op de Veerkades. Laatste stuk Noordeinde en Plaats fietsvrij, Grote Markt fietsvrij. Hofkwartier waar mogelijk auto- en fietsvrij. Autoverkeer Veerkades en begin Hoefkade terugdringen. Dan mogen auto's om het centrum heen en parkeren aan de randen van het centrum. Zal je zien hoeveel gezelliger het centrum wordt. En dan haal ik me ook de woede van veel autorijders en fietsers op de hals :)
See less See more
  • Like
Ik haat het dat er steeds meer mensen de fiets pakken. Ik hou er namelijk van om lekker door te rijden. En als er dan 10 man voor een stoplicht staan te wachten, moet ik er ook bijna voor wachten. gelukkig kan je nog over de stoep door het rood fietsen. Maar het zou niet nodig moeten zijn.
  • Like
Den Haag is nog niet echt een fietsstad. Auto is nog dominant op erg veel plekken, zelfs naast Holland Spoor. Ik heb een artikel geschreven voor een Amerikaans medium over hoe je een gezondere verhouding van mobiliteit in de stad krijgt:

https://medium.com/@ericterlien/how-to-fit-the-car-in-urban-areas-a264c26044c6
  • Like
Even een dode thread omhoog halen om lekker je artikeltje te pluggen waar Den Haag precies 0 keer genoemd wordt :eek:kay:
  • Like
Den Haag is geen studentenstad, dus logisch dat er minder fietsers zijn, een groot deel van de inwoners is van niet westerse afkomst, en bij hun is de tram of auto ook vaak een optie die ze kiezen.
Laat het dus lekker een tram en auto stad blijven.
Wel toevallig dat deze thread weer omhoog is gehaald. Was net vandaag begonnen aan mijn brief aan de gemeenteraad dat het fietsbeleid in deze stad echt ruk is. Ik was woensdag bij een bijeenkomst over PLEV's (Personal Light Electric Vehicles), waar wethouder Robert van Asten ook was. Als je dan hoort dat hij "namens de partij" (in zijn geval toch redelijk progressief en "groen") toch eigenlijk moet zeggen dat "de auto overal zou moeten kunnen komen, tenzij...", dan begin je toch wel een beetje af te vragen waarom deze stad in hemelsnaam al nadenkt over PLEV's terwijl ze het zelfs voor de fiets absoluut niet op orde hebben.

Paar weken terug antwoord op mijn WOB verzoek ontvangen trouwens. Daaruit blijkt ok dat ze niet eens weten hoeveel fietsenrekken er in de stad zijn. Dan heb je je zaken toch echt niet op orde...
See less See more
  • Like
Overal liggen gewoon gloednieuwe fietspaden hoor, geen idee waar het gezeur over gaat.
  • Like
Ik heb in verschillende steden gewoond (buiten de randstad) en was echt verbaast over de armzalige voorzieningen voor fietsers. Paden zijn slecht of ontbreken geheel. Als je sommige kruispunten wil oversteken is er een rare houtje-touwtje oplossing bedacht met een lullig opstelstrookje vanaf waar het verkeerslicht niet zichtbaar is. Je rijdt vaak midden tussen de auto's wat voor fietsers gevaarlijk is en voor beide onwenselijk.
En veel mensen lijken tégen fietsers te zijn. Waarom? Er hoeft relatief maar weinig ruimte en geld beschikbaar te worden gesteld. En als de auto ergens moet wijken zie je dat de leefbaarheid enorm toeneemt.
We leven niet meer in de jaren 70 waarin niet iedereen een auto had. Met de huidige verdichting kan DH gewoon niet op dezelfde voet door blijven gaan. De fiets is een deel van de oplossing, met veel voordelen (milieu, gezondheid, lage kosten voor overheid en gebruiker, etc)
See less See more
  • Like
Overal liggen gewoon gloednieuwe fietspaden hoor, geen idee waar het gezeur over gaat.
Maakt niet uit dat je dat niet weet. Blij dat jij al tevreden bent met fietsbeleid als de fietspaden van asfalt zijn.
Autoverkeer zal alleen maar toenemen met de huidige groei van het aantal inwoners.
Niet zo heel slim om veel doorgaande wegen te versmallen van 2x2 rijbanen naar 1x1, gevolg is filevorming en niet zo gezond voor de bewoners die erlangs wonen of gebruik te maken van het naastgelegen fietspad.

Zelfde geldt voor de bewoners die op de grens van het autovrije centrum wonen die alle extra verkeer en luchtvervuiling voor hun kiezen krijgen onder het mom van gezondheid, milieu, klimaat en dat soort ik deug geneuzel.
Goed bedoeld misschien maar wel erg ideologisch, het realisme is daarbij ver te zoeken. Iedereen op de fiets krijgen is sowieso een utopie.

Lang verhaal kort. Waterbedeffect, je drukt het hier in en daar komt het omhoog en dat wil men maar niet inzien.
  • Like
Autoverkeer zal alleen maar toenemen met de huidige groei van het aantal inwoners.
Niet zo heel slim om veel doorgaande wegen te versmallen van 2x2 rijbanen naar 1x1, gevolg is filevorming en niet zo gezond voor de bewoners die erlangs wonen of gebruik te maken van het naastgelegen fietspad.

Zelfde geldt voor de bewoners die op de grens van het autovrije centrum wonen die alle extra verkeer en luchtvervuiling voor hun kiezen krijgen onder het mom van gezondheid, milieu, klimaat en dat soort ik deug geneuzel.
Goed bedoeld misschien maar wel erg ideologisch, het realisme is daarbij ver te zoeken. Iedereen op de fiets krijgen is sowieso een utopie.

Lang verhaal kort. Waterbedeffect, je drukt het hier in en daar komt het omhoog en dat wil men maar niet inzien.
Juist omdat het aantal inwoners toeneemt, zal er alles op alles gezet moeten worden om het autogebruik en -bezit per inwoner omlaag te brengen. Anders sta je echt overal in de file. En ja, daar horen goede fietsvoorzieningen bij, zoals fietspaden in twee richtingen langs doorgaande verbindingen als de Javastraat en het smalle deel van de Laan van Meerdervoort. Den Haag liep niet echt voorop qua fietsvoorzieningen, maar is nu gelukkig bezig met een inhaalslag.

Iedereen altijd op de fiets is inderdaad een illusie, maar mensen wat beter laten nadenken over welk vervoersmiddel ze gaan gebruiken, is een harde noodzaak. Mensen zullen toch minder auto moeten gaan rijden en minder vaak een auto moeten bezitten, anders zullen we de bevolkingsgroei nooit binnen de gemeentegrenzen kunnen opvangen. Je kunt het waterbed door goed beleid ook gedeeltelijk leeg laten lopen, om jouw metafoor te gebruiken.
See less See more
  • Like
1 - 20 of 91 Posts