SkyscraperCity banner

1 - 20 of 107 Posts

·
Moderator
45,960 Posts
Discussion Starter #1
Frank is een Binck

Nederlands grootste herbouw project in stoere multifunctionele landmark in de Binckhorst

De gemeente Den Haag en Stebru hebben een reserveringsovereenkomst ondertekend voor de locatie op de hoek van de Melkwegstraat en de Saturnusstraat in de Binckhorst te Den Haag. Stebru zal hier in samenwerking met Studio Leon Thier, HVE architecten, De Mannen van Schuim en Aad Bouwhuis Vastgoedadvies ‘Frank is een Binck’ gaan ontwikkelen. Een stoere multifunctionele landmark voor de nieuwe entree van de Binckhorst. ‘Frank is een Binck’ is geïnspireerd door de beroemde jeugdherberg Ockenburg van architect Frank van Klingeren.

De herbouw van het gebouw van Van Klingeren op de Binckhorst is de grootste verhuizing van een gebouw in Nederland. Het gebouw werd ontworpen door architect Frank van Klingeren. Hij was een internationaal befaamd architect, die in de jaren ’60 en begin jaren ‘70 gebouwen ontwierp als de beroemde Meerpaal in Dronten en het Karregat in Eindhoven. Het transparante gebouw werd in de jaren ’70 in gebruik genomen als aanbouw van de villa Ockenburg, die op dat moment als jeugdherberg werd gebruikt. Het gebouw was een grote moderne vleugel geconstrueerd van staal en glas, met de bijnaam ‘De Van Klingeren vleugel’. In 1996 werd de jeugdherberg gesloten. In 2011 werd de Van Klingeren aanbouw op aandringen van het Comité tot Behoud Van Klingerenvleugel met onder andere architect Gerrit van Es (HVE architecten) en Leon Thier (Studio Leon Thier) verwijderd en opgeslagen. Nederlands grootste herbouw van het gebouw van Van Klingeren biedt een kader voor de duurzame ambitie van het nieuw te bouwen plan.

‘Frank is een Binck’ krijgt een totale woon- en werkbeleving. Het project bestaat uit een concepthotel met rooftop bar in de voormalige Van Klingeren vleugel, een co-working space met open werkruimtes voor startende ondernemingen en een flexibel woonconcept dat ruimte biedt aan zowel sociale huur appartementen als appartementen voor de markt. Het gebouw geeft op een eigentijdse wijze invulling aan hinder en ontklontering, de pijlers van het gedachtegoed van architect Frank van Klingeren.

Stebru ontwikkelt het gebouw op risico voor de beleggersmarkt en wordt daarbij exclusief ondersteund door het Capital team van Fakton.

Den Haag, 20 december 2016
http://stebru.nl/nederlands-grootst...e-multifunctionele-landmark-in-de-binckhorst/

http://studioleonthier.nl/projecten/frank-is-een-binck

https://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/Een-mix-van-wonen-werken-en-eten-aan-de-Binckhorsthaven.htm

Er wordt dus gesproken over:
- 50% sociale huurwoningen
- 146 woningen van 50 - 150m2
- "wellicht een dakterras met geweldig uitzicht"
- bovenstaande 4000m2 ruimte voor creatieve bedrijven
- lofthotel (dat herbouw-project van voorm. jeugdherberg) wat ergens anders 'design hotel' genoemd wordt
- 2 torens: 50m en 70m hoog
- ruimte horeca
- start: 2017, oplevering: 2020
- aanpak & vergroening buitenruimte

Met dank aan meerdere bijdragen van meerdere personen in de Binckhorst thread.

·
Gay love is love too
12,252 Posts
Ik zie op die renders heel veel parkeergelegenheid (zowel in het project als in het gebouw ernaast) en waarom het plein opgeleukt moet worden met containers (leuk in januari, zoals nu) en ballonnen (doen het altijd goed) kan ik wel invullen.

Je moet natuurlijk érgens beginnen bij de Binckhorst, maar ik geloof niet dat ik er direct zou willen wonen.

·
Registered
1,945 Posts
De 50% sociale woningbouw vind ik dus nogal veel; tenzij creatieven met een binding met de Binckhorst voorrang krijgen; de ruimte voor creatieve ondernemingen en het Loft hotel zijn leuk. Het hele plan vind ik er veelbelovend uitzien. Benieuwd of het gaat leiden tot een hip en creatief gebied dan wel een nieuw Ypenburg of Leidschenveen.

Alles beter dan een sfeerloos bedrijventerrein zullen we maar zeggen.

·
Registered
809 Posts
Mooie de eerste serieuze grote ontwikkeling in de Binckhorst. Laat er nog maar velen volgen. Het ontwerp doet me een beetje denken aan een centrumplan in een Vinex wijk. Al ziet dit plint er nog wel leuk uit voor restaurantjes inclusief jachthaven. Vind 146 woningen op zo'n locatie vrij ambitieus maar wie weet kan het een sneeuwbal effect veroorzaken.

Stebru is aardig aan de weg aan het timmeren in Den Haag. Kennelijk een goede relatie opgebouwd met de gemeente.

·
Registered
Forum Hadriani
6,067 Posts
Ik werk bij KPN daar, maar zie het niet echt als een gebied om daar graag te willen wonen. Behalve dan dat ik daar zo uit mijn bed het kantoor in kan rollen.
Er zit daar Reparco met die smerige papierafvalwagens, een betonfabriek en een riks vage autobedrijfjes en zo verder.

Jachthaven is daar nu ook niet erg pittoresk
Misschien werkt het gebouw straks als een katalysator, maar dan moet wel de verwerking/industrie weg.

·
Registered
1,945 Posts
Dit is een ontwerp waar ik erg enthousiast over ben en ziet eruit als een flinke impuls voor de Binckhorst, dus ik hoop echt dat het er komt. In combinatie met Mama Kelly en de Kompaan Brouwerij komt daar dan echt een sterk gebied.

·
Registered
Forum Hadriani
6,067 Posts
Ik vind dat er nog te veel zware industrie (beton, afval verwerking) e.d. zit en afbraak autobedrijfjes. Hoop dat ie weg gaan.

Maar goed, je moet ergens beginnen. KPN gebouw vordert gestaag naar woningen.

·
Registered
106 Posts
Ik vind dat er nog te veel zware industrie (beton, afval verwerking) e.d. zit en afbraak autobedrijfjes. Hoop dat ie weg gaan.

Maar goed, je moet ergens beginnen. KPN gebouw vordert gestaag naar woningen.
Den Haag heeft al te weinig werk voor de lager geschoolden.. waar wil je dat soort werk dan vestigen?

·
Registered
2,069 Posts
Die autobredrijfjes zouden toch verhuizen naar een nieuw terrein langs de A12 ten oosten van Nootdorp?

·
Registered
347 Posts
Die autobredrijfjes zouden toch verhuizen naar een nieuw terrein langs de A12 ten oosten van Nootdorp?
Dat waren de autosloperijen die op de Binkhorst zaten,en die zijn inderdaad allemaal verdwenen,en een aantal bevestigt langs A12 bij Nootdorp.

·
Moderator
45,960 Posts
Discussion Starter #17

·
Registered
2,005 Posts
^^ Dit project heb ik altijd gaaf gevonden: simpel maar strak en passend in de omgeving.

Toch had het anders kunnen lopen, maar dat had ik niet heel erg gevonden.

Bron: YuconVR.com

·
the double dude!
1,944 Posts
wat een kutnaam voor een project zeg ! Hoe kan je 't verzinnen ......

·
Unregistered User
4,231 Posts
^^ De leuke namen zijn inmiddels wel vergeven...

1 - 20 of 107 Posts