'stadsentree': het meest misbruikte woord van 2017.
Nieuwbouw
De ontwikkeling van de kavel op de hoek van het Leeghwaterplein en Van der Kunstraat maakt het mogelijk om de Megastores een stadsentree naar Laakhaven en daarmee een nieuw gezicht te geven. De nieuwe hoofdingang wordt geflankeerd door een uitbreiding van het winkel- en ontspanningsaanbod in de nieuwbouw.
Op het dakniveau begint een woontoren met maximaal 160 woningen van ongeveer 75 m2. De hoogbouw krijgt geknikte langsgevels voor een betere oriëntatie op de zon en een slanker uiterlijk. Binnen de zes gevelvlakken die zo ontstaan, liggen per verdieping zeven woningen rond een middengang.
De plint en de woontoren zijn als een synergetische compositie en als één geheel ontworpen. Aldus GROUP A. Niet alleen zal het completerende programma versterkend werken, ook is de woontoren een herkenbaar baken voor het vernieuwde winkelcentrum en markeert het de nieuwe hoofdentree.
Dat 'gat' is een parkeerplaats voor werknemers van het ROC, staat doordeweeks soms best vol. Wordt ook in de zomer gebruikt door leerlingen van het ROC.Wat zullen ze gaan doen met het gat tussen de toren en de school? En hadden ze de torren niet beter op de plek van het verlate parkeer gedeelte kunnen bouwen. Daar konden ze vast wel een stukje van het bestaande gebouw weg slopen. Aangezien de winkels er onder toch al jaren leeg zijn, net als de eerder genoemde garage. Dan hadde ze ook nog ruimte voor een plein met terrasjes.
^^Dit is toch de hoofdingang?De nieuwe entree ziet er een stuk beter uit dan de huidige, waar een uithangbord nodig is om aan te geven waar je naar binnen kunt. Toch vraag ik me af of dit wel een succes maakt van dit kwakkelende gedeelte van het winkelcentrum. Ik heb het altijd een nadeel gevonden dat de doorloop hier op de 1e etage zit, zo te zien gaat dat niet veranderen.
Dat lijkt me ook meer dan prima voor deze wijk.Met meer lokale bevolking hebben ze iig een grotere kans maar dan word het misschien wel langzaam aan een soort groter winkelcentrum mariahoeve.
Heeft die entree nu niet alleen een trap en een lift? Als de nieuwe ingang een roltrap krijgt en in het zicht licht, dan gaat het er flink op voorruit.De nieuwe entree ziet er een stuk beter uit dan de huidige, waar een uithangbord nodig is om aan te geven waar je naar binnen kunt. Toch vraag ik me af of dit wel een succes maakt van dit kwakkelende gedeelte van het winkelcentrum. Ik heb het altijd een nadeel gevonden dat de doorloop hier op de 1e etage zit, zo te zien gaat dat niet veranderen.
Helemaal mee eens. Een megagrote parkeerplaats is wel een heel fantasieloze invulling.Op het dak passen ook nog wel een paar torens van mininmaal 100 meter per stuk. Dan kun je daartussen direct een mooie daktuin aan leggen.