SkyscraperCity Forum banner

Den Haag: Herontwikkeling Megastores | planning

44472 Views 204 Replies 47 Participants Last post by  Nameless1
2
Ik heb hierbij alvast een thread gemaakt voor de woontoren bij de nieuwe hoofdentree van de de Megastores, het winkelcentrum dat na de verbouwing Galleria zal gaan heten.

https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?ID=40936

Nieuwbouw

De ontwikkeling van de kavel op de hoek van het Leeghwaterplein en Van der Kunstraat maakt het mogelijk om de Megastores een stadsentree naar Laakhaven en daarmee een nieuw gezicht te geven. De nieuwe hoofdingang wordt geflankeerd door een uitbreiding van het winkel- en ontspanningsaanbod in de nieuwbouw.

Op het dakniveau begint een woontoren met maximaal 160 woningen van ongeveer 75 m2. De hoogbouw krijgt geknikte langsgevels voor een betere oriëntatie op de zon en een slanker uiterlijk. Binnen de zes gevelvlakken die zo ontstaan, liggen per verdieping zeven woningen rond een middengang.

De plint en de woontoren zijn als een synergetische compositie en als één geheel ontworpen. Aldus GROUP A. Niet alleen zal het completerende programma versterkend werken, ook is de woontoren een herkenbaar baken voor het vernieuwde winkelcentrum en markeert het de nieuwe hoofdentree.

See less See more
  • Like
Reactions: 5
1 - 11 of 205 Posts
Ik denk dat het met name een kwestie is van moeilijk financierders vinden. Het is niet de eerste keer dat er geld gepompt wordt in de MegaStores, en de ruimere interpretatie van het soort winkels én de grootte van de winkels dat zich mag vestigen heeft ook nog niet bepaald tot veel nieuwe reuring geleid...

Ze hebben het er moeilijk en dus krijg je een soort Winkelcentrum Leyweg-entree. De extra woningen snap ik wel, daar is heus wel vraag naar. Het draaideurtje is inderdaad wel heel typerend. Maar het zijn de Megastores he, laten we er ook niet meer van maken dan het is.
Nou is er zowaar wat positieve beweging, volgens Steenworp, alhoewel de 4 genoemde 'nieuwe winkels' 1 verhuizing en 1 terugkomer betreft:

Hemarkt opent een winkel van 1.055 m² op de eerste verdieping van het winkelcentrum. (...) Nano Interieur heeft haar winkel van 460 m² ook verhuisd naar de eerste verdieping. Bollywoodconcept Safco heeft eind april haar deuren geoepend. En Caresse heeft op de begande grond het nieuwe concept Home gelanceerd.
  • Like
Reactions: 1
Misschien is het nog mogelijk om de boel omhoog te krikken: het zal zich toch wel terug kunnen verdienen om de toren naar de 120m te trekken?

Wanneer staat gepland dat de bouw begint?
Er gebeurt vast al meer binnen dan wat wij hier zien en waar wij hier iets van vinden :)
Het zal niet de duurste toren van Den Haag worden, maar het voegt zeker wel iets toe qua diversiteit en uitstraling. Het is nu eenmaal een beetje een ratjetoe langs dat Leeghwaterplein/omgeving én in Laakhaven van west t/m oost - wat op zich helemaal niet erg is. Dit hoort er dan ergens ook wel weer bij, omdat het er niet zo bij past :)

Denk dat het een prima keus is en zou me niet verbazen als er meer bouw boven MegaStores volgt in de toekomst.
(Voor de compleetheid nog even de hoogte in de thread-titel plaatsen?)

Verder ben ik wel benieuwd naar de verwachte planning. Lijkt allemaal nog niet hard te gaan...
Ja en de grootste grap is nog: om hier te kunnen parkeren moet je serieus door een slagboom (dus zal wel betaald zijn?! :bash: )...
Ze zullen wel weer opnieuw naar de tekentafel gaan, en ondertussen afwachten wat de huidige & toekomstige economische ontwikkelingen concreet betekenen. Volgens mij is dit een geval: gaat niet snel.
Ik heb hier ooit ergens (weet niet meer waar) de term "Haagse Hoogte" horen vallen... 70 meter zou dus typisch zijn (moeten worden) voor Haagse hoogbouw..
Die 'Haagse Hoogte' van toendertijd ging over de 140m: de bovengrens van hoogbouw, gebaseerd op de Hoftoren. Dit zou een soort 'niet hoger dan de Domtoren'-idee van Den Haag zijn, die ze enkele jaren geleden uiteindelijk weer losgelaten hebben (herinneren we ons dat nog? - dat was goed nieuws). Je ziet het effect ervan terug in o.m. de hoogten van de Ministerie-torens en het Strijkijzer.
  • Like
Reactions: 1
Uit het eerder genoemde artikel van Vastgoedmarkt.nl heb ik dit even geciteerd:
‘De woonwereld komt boven de publieke plint. De tweeduizend appartementen worden een mix van sociaal, middenhuur, vrijesector en een klein deel koop. De woningen krijgen verschillende volumes en oppervlakten met hier en daar een hoogteaccent. Hoger dan 70 meter verwachten we niet te gaan. In zo’n enorme gebiedsontwikkeling is hoogbouw niet nodig. Zeker de helft komt in het betaalbare segment, waarmee we invulling geven aan de woningbouwopgave van Den Haag.’
‘In dit nieuwe hoogstedelijke gebied zullen wij extra aandacht hebben voor kwalitatief goede buitenruimtes, balkons, dakterrassen en collectieve daktuinen. De woningen worden duurzaam verwarmd en gekoeld met een gebieds-warmte-koude-opslag. Den Haag heeft ervoor gekozen het collectief te doen, zodat niet elke ontwikkelaar zijn eigen energiesysteem hoeft te regelen.’'

Die 70m staat dus nog niet helemaal vast, maar we kunnen er beter maar wel rekening mee houden. Overigens even terug naar de kern: goed dat ze hier eindelijk gaan doorpakken. Laakhaven Centraal, kom maar op.
See less See more
^^ Als ik dit plaatje zo zie zijn ze op dat los laten nog niet echt op terug gekomen. (Moet nog wel waar gemaakt worden natuurlijk)
Zie dit artikel uit 2017, waarin geschreven wordt over het loslaten van de maximale bouwhoogtes. Nota bene onder het bewind van Wijsmuller.
1 - 11 of 205 Posts