SkyscraperCity Forum banner

Den Haag: Herontwikkeling Megastores | planning

44479 Views 204 Replies 47 Participants Last post by  Nameless1
2
Ik heb hierbij alvast een thread gemaakt voor de woontoren bij de nieuwe hoofdentree van de de Megastores, het winkelcentrum dat na de verbouwing Galleria zal gaan heten.

https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?ID=40936

Nieuwbouw

De ontwikkeling van de kavel op de hoek van het Leeghwaterplein en Van der Kunstraat maakt het mogelijk om de Megastores een stadsentree naar Laakhaven en daarmee een nieuw gezicht te geven. De nieuwe hoofdingang wordt geflankeerd door een uitbreiding van het winkel- en ontspanningsaanbod in de nieuwbouw.

Op het dakniveau begint een woontoren met maximaal 160 woningen van ongeveer 75 m2. De hoogbouw krijgt geknikte langsgevels voor een betere oriëntatie op de zon en een slanker uiterlijk. Binnen de zes gevelvlakken die zo ontstaan, liggen per verdieping zeven woningen rond een middengang.

De plint en de woontoren zijn als een synergetische compositie en als één geheel ontworpen. Aldus GROUP A. Niet alleen zal het completerende programma versterkend werken, ook is de woontoren een herkenbaar baken voor het vernieuwde winkelcentrum en markeert het de nieuwe hoofdentree.

See less See more
  • Like
Reactions: 5
1 - 7 of 205 Posts
ik heb totaal géén vertrouwen in de MS , ik zou over de hele lengte van de waldorpstraat de plint 'openbreken' dat is nu 1 lange blinde muur , dan bovenop het parkeerdek woontorens of 'mixed use' bouwen ..dan creeer je als het ware je eigen klanten boven de winkels , trouwens toch al aardig het geval er worden rondom de MS zat woningen gebouwd , zo heb je straks dichtbij veel klanten , maargoed rond de Boogaard en de Leyweg is dit ook het geval en daar loopt het ook voor geen ene mtr , in de Boogaard wordt het aantal mtrs winkel volume ook drastisch terug geschroefd en da Leyweg is helemaal op sterven na dood , daar zal ook iets drastisch moeten gebeuren . Het liefst zie ik de hele MS verdwijnen , dan heb je een mooi lap grond waar je wat mee kan . De MS is destijds samen met Alexandrium in RD en villa Arena in AD gebouwd om de vinexwijken van inboedel te voorzien , dat is allemaal klaar en tegenwoordig leggen de meubel boulevards het af tegen bv Ikea ,
Denk trouwens dat de MS het slechtst is van de 3 boven genoemden..Alexandrium het beste ...

Wat misschien nog beter is , is het volume aan winkelruimte met de helft terugbrengen = helft MS afbreken en herontwikkelen . Er is gewoon teveel winkelvolume ....gaat nooit werken ..

Voor The mall of the Netherlands ben ik ook huiverig , gaat daar ook niet werken , ondernemers betalen straks teveel huur voor wat ze omzetten ....

een enkele uitzondering daar gelaten .... moet daar dus waarschijnlijk ook binnen niet al te lange tijd herontwikkeld worden ....ik snap werklelijk waar niet dat een project ontwikkelaar zoiets begint ...
See less See more
  • Like
Reactions: 4
ik heb de oplossing MG platgooien en groen voor in de plaats ! een stadspark , zorgt voor de toekomstige hoogbouw bewoners voor een prettig verblijfsklimaat beneden !

Vervolgens de Praxis eruit , loopt daar toch voor geen meter en om de hoek zit nog een gamma .. vervolgens op de praxis locatie een lange open plint met winkels om de huishoudens te bevoorraden .... 80% food rest nonfood .( non food wordt toch online gekocht ) .daar kan je een mooie wallekant / boulevard maken .. zijn daar rondom MG zat dichte plinten te openen ..

Zeg nou eerlijk als je met open ogen door dat gebied rijdt , is het toch eigenlijk 1 grote aaneenschakeling van echt ontiegelijk lelijke architectuur ,wat een tranendal ,het is de naam architectuur niet eens waard !!!
Dat hele schip waar Praxis zit is toch echt om misselijk van te worden ..mag van mij ook helemaal plat en mooie nieuwbouw voor in de plaats komen ..maak langs die sloot toch een mooie wandel promenade .

nou gaan ze er torens bovenop zetten ...ook niet de mooiste oplossing , wordt een allegaartje van heb ik jou daar pffffffff

We zijn eruit ! MG sluiten en groen dus ....
See less See more
Erg leuk idee, en wie gaat dat betalen?
Wordt wel een heel duur stadsparkje
MRP heeft ongeveer € 70 mio betaald voor de megastores.
Gerrit natuurlijk !
Betekent dit nu ook dat die woontoren van dit topic van de baan is?

Met alle woningen die hier (mogelijk) gebouwd wordt kan het ombouwen van de Megastores naar een lokaal winkelcentrum misschien best een slimme zet zijn. Al die nieuwe bewoners willen straks toch ook boodschappen doen in de buurt.
idd , rare situatie dit ......
mocht het zo zijn dat Galleria niet doorgaat , kunnen we na de toren op de binnenplaats , v.h. hoofdpostkantoor , toren nr 2 vast schrappen ....zie het al voor me allemaal goedkoop ogende gallerij flats op en rond de Mega stores ...2e kortenbos ligt in 't verschiet ......heb eerder al gezegd , park van maken ...pffff of tonen ze lef en zetten ze er vanwege de 'woningnood ' echt een paar knoeperds neer .

De maquettes worden uitgedund ......géén woorden maar daden !
Ook levels is negatief aangepast ......tsjonge zeg , alles voor de 4kante mtrs .....hou me hart vast ....
wanneer nou is echt wat mooi spul ?? niet uitgekleed zeg maar .
  • Like
Reactions: 3
Mooi torentje wel , maar de MS blijft de MS , treurige bedoeling daar ......afgelopen week ff geweest , met regenachtig rotweer en nog was ik zowat de enige daar ......
veels te grote winkelunits met alleen personeel ......denk zelf niet dat dit ooit nog wat gaat worden , 'n grote ingreep alá Boogaard zullen ze moeten doen .......

Van mijn part zoals je weet helemaal plat en een mooi park aanleggen , doen ze dit niet , dan in de stijl van de Galleria toren, meerdere torens van verschillende hoogtes verweven met de MS , erop of er tegenaan en in elk geval een open gevel aan de Waldorpstraatkant .......wat een desolate plek nu zeg .....en van binnen groot , ruim , kaal en leeg ......ze hebben getracht met zeer minimale middelen er nog wat van te maken , maar wat een flop zeg ........aan een dood paard moet je niet trekken .
Hoe hebben ze het ooit kunnen bouwen .......in 1 woord waardeloos .
  • Like
Reactions: 1
Ben benieuwd of ze bovenop MS torens gaan zetten of dat het meer middelmatige woonunit muren worden.
  • Like
Slopen die handel en minstens 5 torens erin passen.
Asjeblieft niet van die inpandige teringzooi ala markthal in RD.....ga,weg hoor
Als het aan mij ligt wegslopen en een groenzone voor terug
  • Like
1 - 7 of 205 Posts