SkyscraperCity Forum banner

Den Haag: Herontwikkeling Megastores | planning

44569 Views 204 Replies 47 Participants Last post by  Nameless1
2
Ik heb hierbij alvast een thread gemaakt voor de woontoren bij de nieuwe hoofdentree van de de Megastores, het winkelcentrum dat na de verbouwing Galleria zal gaan heten.

https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?ID=40936

Nieuwbouw

De ontwikkeling van de kavel op de hoek van het Leeghwaterplein en Van der Kunstraat maakt het mogelijk om de Megastores een stadsentree naar Laakhaven en daarmee een nieuw gezicht te geven. De nieuwe hoofdingang wordt geflankeerd door een uitbreiding van het winkel- en ontspanningsaanbod in de nieuwbouw.

Op het dakniveau begint een woontoren met maximaal 160 woningen van ongeveer 75 m2. De hoogbouw krijgt geknikte langsgevels voor een betere oriëntatie op de zon en een slanker uiterlijk. Binnen de zes gevelvlakken die zo ontstaan, liggen per verdieping zeven woningen rond een middengang.

De plint en de woontoren zijn als een synergetische compositie en als één geheel ontworpen. Aldus GROUP A. Niet alleen zal het completerende programma versterkend werken, ook is de woontoren een herkenbaar baken voor het vernieuwde winkelcentrum en markeert het de nieuwe hoofdentree.

See less See more
  • Like
Reactions: 5
181 - 200 of 205 Posts
Tussen al die low rises en laagbouw
Los van de teleurstelling over die allerhoogste etc en het feit dat we na 5 jaar nog steeds tegen schuimblokkies an zitte te kijke heeft dit buurtje wel degelijk hoge dichtheid. Kijk eens naar de steegjes tussen de blokken op de onderste foto van jouw post. Dit zie je nergens zeker niet in NL.
Die steegjes wordt ik niet zo vrolijk van. Het komt hier heel erg over als dikke blokken met veel nutteloze ruimte ertussen. Ik hoop dat ik ongelijk heb.
Dat hier een heel stedebouwkundig plan gemaakt wordt is op zich natuurlijk positief, dit is eigenlijk hoe dit soort ontwikkelingen horen te gaan, behalve dan dat je hier gelijk mee had moeten beginnen en niet eerst ontwikkelaars met allemaal mooie plannen laat komen om die vervolgens af te schieten om dan pas eens een plan te gaan maken wat je nu eigenlijk wil met het gebied. Dan voelt het als mosterd na de maaltijd. Als men hier gelijk mee begonnen was had je hier ook niemand horen klagen. Overigens zie ik geen reden waarom het originele Laak-plan hier niet in zou passen, het zou hier juist een mooi hoogte-element kunnen zijn. Maar ja, dat vraagt lef en ambitie he..
  • Like
  • Helpful

Op de plek van de Megastores komen na de sloop zeven nieuwe blokken, met op de begane grond winkels en ruimte voor maatschappelijke functies zoals sport, zorg, cultuur en horeca. De 2.000 appartementen daarboven worden een mix van sociaal, middenhuur, vrijesector en een klein deel koop. De woontorens worden niet hoger dan zeventig meter

Naar verwachting kan medio 2024 worden begonnen met de sloop en eind 2024 met de bouw. Eind 2027 zijn dan de eerste woon- en winkelblokken gereed. Het hele project zal rond 2030 klaar zijn.

@Jan kan jij de topic titel aanpassen, de 'woontoren Galleria' kan eruit.

Zoiets
Den Haag: herontwikkeling Megastores | 70m | planning
  • Like
Vandaag ook in het AD Den Haag aandacht voor dit plan. Is een premium artikel, dus weet niet of je het hier kunt lezen....

Aan het woord komen Joren Noorlander (D66) en Enno Otten (Directeur van ontwikkelaar COD). Joren laat zich inmiddels vaker gelden als een voorvechter van ambities - en realisaties - van (hoog)bouwen in de stad. Hij is daarmee een uitzondering vooralsnog in de Raad.

Niettemin, waar er één is zullen er meer volgen! Maar goed, Noorlander laat zich - geheel volgens de partijdoctrine - kritisch uit over een paar onderdelen in het plan. Zo stelt hij te kijken naar de vervoersbewegingen (en vooral die van de auto) en of er voldoende betaalbare woningen in het plan terugkomen.
Uiteraard, en niet geheel onverwacht, stelt Enno Otten dat bereikbaarheid met de auto én realisatie van het door de gemeente gewenste type woning(en) een breekpunt kunnen vormen. Want, je gaat niet met je aangekochte matras in de tram of op de fiets. En betaalbare woningen, tja, dat moet er qua kosten wel allemaal uitkomen natuurlijk.

See less See more
  • Like
Reactions: 4
De Megastores in de Haagse wijk Laak wordt toch helemaal gesloopt. Dat bevestigt projectontwikkelaar COD in samenwerking met Amvest. Volgens de directeur van COD is dat nodig om het 'écht goed te doen'. Eerder dit jaar werd in de ontwikkelvisie van wethouder Anne Mulder nog gesproken over het slopen van een 'deel' van het winkelcentrum. Op de plek van de Megastores komen woontorens met appartementen. Rondom en in het nieuwe woongebied zal wel ruimte blijven voor ondernemers.

Megastores helemaal gesloopt voor nieuwe woontorens - Omroep West
  • Like
Reactions: 1
Leuke plannen hoor maar moeten wij ons geen zorgen maken dat Den Haag over 10 jaar volstaat met blokkendozen van 70 meter?
  • Like
Reactions: 3
De vraag stellen is hem beantwoorden.
  • Like
Reactions: 3
Bij deze: ik maak me zorgen! (al een héél tijdje en maak me er sterk voor dat ik niet de enige ben hier…op het Hollandse HOOGBOUW forum, sectie 070 )
  • Like
De term 070(meter) wordt hier wel letterlijk genomen ;)
  • Like
  • Haha
Ik heb hier ooit ergens (weet niet meer waar) de term "Haagse Hoogte" horen vallen... 70 meter zou dus typisch zijn (moeten worden) voor Haagse hoogbouw..
Leuke plannen hoor maar moeten wij ons geen zorgen maken dat Den Haag over 10 jaar volstaat met blokkendozen van 70 meter?
Ons Haagse geheimpje is dat we toch soms stiekems een paar meter smokkelen.. 4 metertjes bij Frank is een Binck, zelfs 7 metertjes bij Binckcity. Wat een durf he? Als ze dat door zouden hebben. Want de Haagse brandveiligheid, de Haagse valwinden en vergeet de Haagse maquettes en renders niet, die zijn zo speciaal dat je ze overal ziet maar bij de rechter zijn ze ineens foetsie, bestaan ineens niet meer ofzo.
  • Like
Ik stel voor dat we een bijnaam gaan gebruiken voor 70 meter. Mijn suggesties:

Haagse Laagte
Den Hopeloos
De Durfgrens

Nog iemand?
  • Like
De Dufgrens
Afgekloven nagels
Sigarettenstompies
Het Maaiveld
Haagse Hang Heuveltjes
  • Haha
Ik heb hier ooit ergens (weet niet meer waar) de term "Haagse Hoogte" horen vallen... 70 meter zou dus typisch zijn (moeten worden) voor Haagse hoogbouw..
Die 'Haagse Hoogte' van toendertijd ging over de 140m: de bovengrens van hoogbouw, gebaseerd op de Hoftoren. Dit zou een soort 'niet hoger dan de Domtoren'-idee van Den Haag zijn, die ze enkele jaren geleden uiteindelijk weer losgelaten hebben (herinneren we ons dat nog? - dat was goed nieuws). Je ziet het effect ervan terug in o.m. de hoogten van de Ministerie-torens en het Strijkijzer.
  • Like
^^ Als ik dit plaatje zo zie zijn ze op dat los laten nog niet echt op terug gekomen. (Moet nog wel waar gemaakt worden natuurlijk)

See less See more
  • Like
Reactions: 2
Uit het eerder genoemde artikel van Vastgoedmarkt.nl heb ik dit even geciteerd:
‘De woonwereld komt boven de publieke plint. De tweeduizend appartementen worden een mix van sociaal, middenhuur, vrijesector en een klein deel koop. De woningen krijgen verschillende volumes en oppervlakten met hier en daar een hoogteaccent. Hoger dan 70 meter verwachten we niet te gaan. In zo’n enorme gebiedsontwikkeling is hoogbouw niet nodig. Zeker de helft komt in het betaalbare segment, waarmee we invulling geven aan de woningbouwopgave van Den Haag.’
‘In dit nieuwe hoogstedelijke gebied zullen wij extra aandacht hebben voor kwalitatief goede buitenruimtes, balkons, dakterrassen en collectieve daktuinen. De woningen worden duurzaam verwarmd en gekoeld met een gebieds-warmte-koude-opslag. Den Haag heeft ervoor gekozen het collectief te doen, zodat niet elke ontwikkelaar zijn eigen energiesysteem hoeft te regelen.’'

Die 70m staat dus nog niet helemaal vast, maar we kunnen er beter maar wel rekening mee houden. Overigens even terug naar de kern: goed dat ze hier eindelijk gaan doorpakken. Laakhaven Centraal, kom maar op.
See less See more
^^ Als ik dit plaatje zo zie zijn ze op dat los laten nog niet echt op terug gekomen. (Moet nog wel waar gemaakt worden natuurlijk)
Zie dit artikel uit 2017, waarin geschreven wordt over het loslaten van de maximale bouwhoogtes. Nota bene onder het bewind van Wijsmuller.

Het budget voor het plaatje was blijkbaar ook op vanaf Centre Court, KNP, Bezuidenhout? Of is Bezuidenhout weer de pineut bij de volgende.....
181 - 200 of 205 Posts