SkyscraperCity Forum banner

Den Haag: Herontwikkeling Megastores | planning

44567 Views 204 Replies 47 Participants Last post by  Nameless1
2
Ik heb hierbij alvast een thread gemaakt voor de woontoren bij de nieuwe hoofdentree van de de Megastores, het winkelcentrum dat na de verbouwing Galleria zal gaan heten.

https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?ID=40936

Nieuwbouw

De ontwikkeling van de kavel op de hoek van het Leeghwaterplein en Van der Kunstraat maakt het mogelijk om de Megastores een stadsentree naar Laakhaven en daarmee een nieuw gezicht te geven. De nieuwe hoofdingang wordt geflankeerd door een uitbreiding van het winkel- en ontspanningsaanbod in de nieuwbouw.

Op het dakniveau begint een woontoren met maximaal 160 woningen van ongeveer 75 m2. De hoogbouw krijgt geknikte langsgevels voor een betere oriëntatie op de zon en een slanker uiterlijk. Binnen de zes gevelvlakken die zo ontstaan, liggen per verdieping zeven woningen rond een middengang.

De plint en de woontoren zijn als een synergetische compositie en als één geheel ontworpen. Aldus GROUP A. Niet alleen zal het completerende programma versterkend werken, ook is de woontoren een herkenbaar baken voor het vernieuwde winkelcentrum en markeert het de nieuwe hoofdentree.

See less See more
  • Like
Reactions: 5
81 - 100 of 205 Posts
Een enkele draaideur heet al een grootse ingang in dit land. Wanneer laten we het calvinisme eindelijk eens achter ons.

Hoe kom je precies bij de woorden 'grootse ingang'?
Dit is gewoon een nieuwe zij-ingang, horend bij de nieuwe parkeerplaatsen op BG en passend bij de straks nieuwe wijkfuncties.
  • Like
Reactions: 1
Dit moest toch de nieuwe hoofdingang van de hele Megastores worden?
Dit moest toch de nieuwe hoofdingang van de hele Megastores worden?
Nee, dit is slechts een zij-ingang. Aan de kant van de van der Kunstraat.

De nieuwe hoofdingang komt aan de andere kant, aan de kant van het Leeghwaterplein. Deze moet nog gebouwd worden?
See less See more
  • Like
De nieuwe hoofdingang komt aan de andere kant, aan de kant van het Leeghwaterplein. Deze moet nog gebouwd worden?
Hopelijk met erboven een woontoren.
Uit de gebiedsagenda:

6.8 Nieuwe woontoren / entree Mega Stores
Aan de overzijde van de Vijverhof realiseert de Megastores een nieuwe entree aan het Leeghwaterplein in combinatie met een woontoren. Dit plan zal begin 2019 worden ingediend. De start bouw staat gepland in het 3e kwartaal van 2019. Voor de Megastores zelf is een omgevingsvergunning ingediend met een nieuw voorstel voor branchering waarin ruimte is gereserveerd voor leisure-functies.
  • Like
Reactions: 4
Maar goed, met zo'n 'wijkwinkelcentrum' worden niet (alle) leegstaande panden gevuld.

Zegt die meneer Meijer: "En verder worden in het winkelcentrum 'kleine verbeteringen' doorgevoerd". Is dat een likje verf of zo? Waarom vraagt de reporter van TV West niet: "Maar hoe gaat u nu de enorme leegstand aanpakken en oplossen?".

Gemiste kans wat mij betreft.
  • Like
Maar goed, met zo'n 'wijkwinkelcentrum' worden niet (alle) leegstaande panden gevuld.

Zegt die meneer Meijer: "En verder worden in het winkelcentrum 'kleine verbeteringen' doorgevoerd". Is dat een likje verf of zo? Waarom vraagt de reporter van TV West niet: "Maar hoe gaat u nu de enorme leegstand aanpakken en oplossen?".

Gemiste kans wat mij betreft.
Exact wat ik dacht. Krijg je de kans op een goed artikel/videootje, krijg je zo'n nietszeggend filmpje.. Had ik nog kunnen maken. Echt een gemiste kans.
ik heb totaal géén vertrouwen in de MS , ik zou over de hele lengte van de waldorpstraat de plint 'openbreken' dat is nu 1 lange blinde muur , dan bovenop het parkeerdek woontorens of 'mixed use' bouwen ..dan creeer je als het ware je eigen klanten boven de winkels , trouwens toch al aardig het geval er worden rondom de MS zat woningen gebouwd , zo heb je straks dichtbij veel klanten , maargoed rond de Boogaard en de Leyweg is dit ook het geval en daar loopt het ook voor geen ene mtr , in de Boogaard wordt het aantal mtrs winkel volume ook drastisch terug geschroefd en da Leyweg is helemaal op sterven na dood , daar zal ook iets drastisch moeten gebeuren . Het liefst zie ik de hele MS verdwijnen , dan heb je een mooi lap grond waar je wat mee kan . De MS is destijds samen met Alexandrium in RD en villa Arena in AD gebouwd om de vinexwijken van inboedel te voorzien , dat is allemaal klaar en tegenwoordig leggen de meubel boulevards het af tegen bv Ikea ,
Denk trouwens dat de MS het slechtst is van de 3 boven genoemden..Alexandrium het beste ...

Wat misschien nog beter is , is het volume aan winkelruimte met de helft terugbrengen = helft MS afbreken en herontwikkelen . Er is gewoon teveel winkelvolume ....gaat nooit werken ..

Voor The mall of the Netherlands ben ik ook huiverig , gaat daar ook niet werken , ondernemers betalen straks teveel huur voor wat ze omzetten ....

een enkele uitzondering daar gelaten .... moet daar dus waarschijnlijk ook binnen niet al te lange tijd herontwikkeld worden ....ik snap werklelijk waar niet dat een project ontwikkelaar zoiets begint ...
See less See more
  • Like
Reactions: 4
De MegaStores mist een duidelijk profiel, als woonboulevard mislukt door ongunstige ligging en hevige concurrentie, te groot om alleen een buurtwinkelcentrum te zijn, te weinig allure om een echte mall te zijn, en daardoor is het nu een beetje van alles en een beetje van niks. Hoewel de geplande bouwwoede hier kansen gaat bieden denk ik toch ook dat er meer drastische maatregelen zijn om hier echt een goed lopend winkelcentrum van te maken.
  • Like
ik heb de oplossing MG platgooien en groen voor in de plaats ! een stadspark , zorgt voor de toekomstige hoogbouw bewoners voor een prettig verblijfsklimaat beneden !

Vervolgens de Praxis eruit , loopt daar toch voor geen meter en om de hoek zit nog een gamma .. vervolgens op de praxis locatie een lange open plint met winkels om de huishoudens te bevoorraden .... 80% food rest nonfood .( non food wordt toch online gekocht ) .daar kan je een mooie wallekant / boulevard maken .. zijn daar rondom MG zat dichte plinten te openen ..

Zeg nou eerlijk als je met open ogen door dat gebied rijdt , is het toch eigenlijk 1 grote aaneenschakeling van echt ontiegelijk lelijke architectuur ,wat een tranendal ,het is de naam architectuur niet eens waard !!!
Dat hele schip waar Praxis zit is toch echt om misselijk van te worden ..mag van mij ook helemaal plat en mooie nieuwbouw voor in de plaats komen ..maak langs die sloot toch een mooie wandel promenade .

nou gaan ze er torens bovenop zetten ...ook niet de mooiste oplossing , wordt een allegaartje van heb ik jou daar pffffffff

We zijn eruit ! MG sluiten en groen dus ....
See less See more
We flap maken wethouder van stadsontwikkeling.
Niet mee eens, ik denk dat als je het kanaal omringt met kwalitatief mooie torens dat je een heel uniek stedelijk aanzicht hebt wat geen andere stad op die manier heeft (Rdamse Wilhelminapier heeft namelijk een veel wijder water aan beide kanten). Dat gezegd hebbende moeten het inderdaad ook echt mooie torens worden en ik ben een beetje bang dat het een geval van trends navolgen wordt.
Gelukkig is Den Haag niet zo getroffen door de inmiddels weer bijna afgeronde 'asymmetrische cladding' trend. Maar wat nu in iedere stad opduikt is een variatie op nauwe beige rasters (zie Neherkade). Als Den Haag een beetje vasthield aan het postmodernisme (wat de Haagse skyline ook zo uniek maakt) dan kan dat gebied aan de Laakhaven waanzinnig worden. Met de eerste Kolhoff in m'n achterhoofd ben ik positief.

Wat betreft een stadspark op de plek van MG is eigenlijk best een leuk idee, al zal die ruimte waarschijnlijk op 1001 winstgevendere manieren gebruikt kunnen worden door de overheid...
  • Like
Erg leuk idee, en wie gaat dat betalen?
Wordt wel een heel duur stadsparkje
MRP heeft ongeveer € 70 mio betaald voor de megastores.
Erg leuk idee, en wie gaat dat betalen?
Wordt wel een heel duur stadsparkje
MRP heeft ongeveer € 70 mio betaald voor de megastores.
Gerrit natuurlijk !
^^ ^^ Het is ook niet zo realistisch, maar wellicht kan men eens nadenken over parkje op het dak. De parkeerplekken zijn zo vaak leeg...
Gewoon een groot ziekenhuis en nieuw politiehoofdkantoor op de plek van MS in combinatie met enkele woontorens. Of misschien nog beter: Plus een nieuw ministerie van Defensie, zodat we op de plek tussen Plein en Kalvermarkt honderden woningen en winkels/horeca kunnen realiseren. Van de ondergrondse atoombunker kunnen we mooi een champignonkwekerij maken, die uitsluitend levert aan Haagse restaurants. Die noemen we dan de Nuclear Mushrooms. :)
  • Like
Oeh, dat is een goed idee. Westeinde Ziekenhuis daarheen verhuizen en van de Lijnbaan iets maken waar je niet meteen hoofdpijn van krijgt.
  • Like
Reactions: 2
  • Like
Reactions: 3
2
Hij hangt.

2019-03-09_04-50-39 by Life Islife, on Flickr

Zo moet het er uit gaan zien:
See less See more
  • Like
Reactions: 3
81 - 100 of 205 Posts