SkyscraperCity Forum banner

Den Haag: Herontwikkeling Megastores | planning

44545 Views 204 Replies 47 Participants Last post by  Nameless1
2
Ik heb hierbij alvast een thread gemaakt voor de woontoren bij de nieuwe hoofdentree van de de Megastores, het winkelcentrum dat na de verbouwing Galleria zal gaan heten.

https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?ID=40936

Nieuwbouw

De ontwikkeling van de kavel op de hoek van het Leeghwaterplein en Van der Kunstraat maakt het mogelijk om de Megastores een stadsentree naar Laakhaven en daarmee een nieuw gezicht te geven. De nieuwe hoofdingang wordt geflankeerd door een uitbreiding van het winkel- en ontspanningsaanbod in de nieuwbouw.

Op het dakniveau begint een woontoren met maximaal 160 woningen van ongeveer 75 m2. De hoogbouw krijgt geknikte langsgevels voor een betere oriëntatie op de zon en een slanker uiterlijk. Binnen de zes gevelvlakken die zo ontstaan, liggen per verdieping zeven woningen rond een middengang.

De plint en de woontoren zijn als een synergetische compositie en als één geheel ontworpen. Aldus GROUP A. Niet alleen zal het completerende programma versterkend werken, ook is de woontoren een herkenbaar baken voor het vernieuwde winkelcentrum en markeert het de nieuwe hoofdentree.

See less See more
  • Like
Reactions: 5
141 - 160 of 205 Posts
2
Noem het details, noem het hetzelfde. Wat je wilt. Het kan aan mijn ogen liggen.. ;)
verschil_renders by Haagse Hoogbouw, on Flickr

Edit:
verschil_renders1 by Haagse Hoogbouw, on Flickr
See less See more
Ik zie vooral een verschil in verdiepingshoogte. In de oude render is volume meer in balans. In de nieuwe render is een extra verdieping nodig.
Kijk maar eens naar de beeindiging van de toren, de penthouses. De lengte van de ramen, de grootte van de balkons. Er zit een stuk meer realiteitszin in de nieuwe renders. En dat is niet alleen contrast.

verschil_renders2 by Haagse Hoogbouw, on Flickr
See less See more
  • Like
Reactions: 1
maar de compositie wordt minder sterk –zeg ik even los van of dit mijn cup of tea is
  • Like
Noem het details, noem het hetzelfde. Wat je wilt. Het kan aan mijn ogen liggen..
Ik had de verschillen echt niet gezien. Je hoeft niet zo te reageren.
Ik had de verschillen echt niet gezien. Je hoeft niet zo te reageren.
Klopt, ik kom soms nogal lomp uit de hoek. Volgende keer voeg ik wel een smilie toe, dan leest het misschien wat vriendelijker ;).

Toen ik snel keek zag ik in eerste instantie ook amper verschil, maar als je beter kijkt zie je ze wel degelijk. En ik ben het met Peter eens, de compositie is minder sterk in de nieuwe renders.
  • Like
Klopt, ik kom soms nogal lomp uit de hoek. Volgende keer voeg ik wel een smilie toe, dan leest het misschien wat vriendelijker .
Dat overkomt mij nooit, ik sta hier bekend als mr nuance ;)

In principe heeft zo'n MS natuurlijk veel potentie in die wijk, gooi de bovenste lagen vol met diverse shit, tatooshops, vreetzaken,bioscoopje er in. Gooi die autos van het dak en maak er een wijkpark van. Weet ik veel ;)
  • Like
Reactions: 3
Volgens de gemeente;

De ontwikkeling van de nieuwe entree Megastores met een woontoren van ca. 200 woningen wordt op dit moment niet gerealiseerd en betrokken bij de door de eigenaar op te stellen toekomstvisie Megastores.
Volgens de gemeente;

De ontwikkeling van de nieuwe entree Megastores met een woontoren van ca. 200 woningen wordt op dit moment niet gerealiseerd en betrokken bij de door de eigenaar op te stellen toekomstvisie Megastores.
Megastores is gekocht door Amvest toch? Laat die gasten hier ook maar een 200plussert bouwen
  • Like
Ze zullen wel weer opnieuw naar de tekentafel gaan, en ondertussen afwachten wat de huidige & toekomstige economische ontwikkelingen concreet betekenen. Volgens mij is dit een geval: gaat niet snel.
De meest recente Haagse opdracht is afkomstig van een net gewonnen ontwikkelprijsvraag, verklapt De Vries. ‘We mogen de transformatie van het 80.000 m2 grote winkelcentrum Megastores bij station Den Haag HS ontwerpen. Begin dit jaar kochten Amvest en COD Megastores. De ontwikkelcombinatie wil er een gemengd gebied creëren met behoud van de winkelfunctie. Dit voorjaar schreef het consortium een ontwerpprijsvraag uit die wij hebben gewonnen. Maar het is nog te vroeg om het plan uit de doeken te doen. Eerst zullen we samen met de eigenaren onze ideeën bespreken met de gemeente en huurders.’

• Like
Reactions: 5
wel vertellen dat je een winnend ontwerp hebt maar niet willen laten zien, kinderachtig hoor ;)
Aan de scheuren te zien op de bovenste laag kan die tent niet veel hebben.
Wat een lelijke doos van boven. Wat moeten ze hier nou mee doen?
Als die hele buurt straks vol staat met torens heeft het natuurlijk wel veel potentie. Reclad, haal de bovenste laag eraf, gooi her en der wat dunne torens op winkelpercelen(een stuk of 16), halveer de parking en pleur de rest vol met groen en versmarkten in plaats van beddenzaken. Weet ik veel ;)
Leg een paar oude treinsporen op dat dak en maak er de Haagse High Line of Promenade plantée van. Hartstikke hip.
Maak er dan een soort Little C van zoals in Rotterdam, clustertje van torentjes en dan in dit geval bovenop het winkelcentrum.
  • Like
Gooi de boel plat, bouw een stadion met 100.000 zitplaatsen en haal de Olympische Spelen binnen. Ambitie willen we zien!
  • Like
Rondje Laakhavens
Tegenover het IC-project ligt het 80.000 m2 grote winkelcentrum Megastores, dat tal van eigenaren niet aan de praat kregen. Nieuwe eigenaren COD en Amvest zijn van plan het winkeloppervlak te reduceren en er een flink aantal woningen aan toe te voegen. Het plan is het complex op te splitsen, waarbij een kleinere woonboulevard en een beter wijkwinkelcentrum ontstaat. Omdat de planvorming en de gesprekken met Den Haag nog in volle gang zijn, willen de eigenaren het plan niet toelichten. Frank van Dongen, managing director van verantwoordelijk ontwerpbureau Tconcept, wil alleen kwijt dat de herontwikkeling gewoon doorgaat. ‘Maar eerst is onderzoek nodig naar de toekomstige behoefte aan perifere en grootschalige retail.’
  • Like
Ben benieuwd of ze bovenop MS torens gaan zetten of dat het meer middelmatige woonunit muren worden.
  • Like
1x 280 meter, 1x 220 meter en 2x 160 meter

(wat mij betreft)
  • Like
Reactions: 4
141 - 160 of 205 Posts