SkyscraperCity banner

3001 - 3020 of 3038 Posts

·
Registered
1,455 Posts
Dit stuk begint echt steeds hipper te worden! Wie had dat ooit gedacht in 2005, dit was een plek waar je je nooit echt op je gemak voelde. :)

·
HHF user
2,063 Posts
Viel in 2005 al serieus mee, maar als (voormalig) bewoner -heb 14 jaar in de Jan Blankenstraat gewoond- voelde/voelt dat wellicht anders. Maar voor 2000 was het zeker voor iedereen een serieus slechte buurt.

Ik ben er in 2010 vertrokken, toen werden de eerste verbeteringen in de Stationsbuurt al goed zichtbaar. Sindsdien is het stapsgewijs steeds aantrekkelijker geworden, maar er is nog steeds héél veel te doen.

Deze transformatie is dus ook nog steeds erg nodig, de twee vml. Belastingkantoren vormden al die jaren een volledig inspiratieloze, zelfs afstotende poort tot de Stationsweg. Dat wordt nu eindelijk ongedaan gemaakt.

Deze verbouwing beschouw ik dan ook als een voorlopig sluitstuk, om erna een nieuwe start te kunnen maken, zeker om als buurt de ietwat verder in de toekomst te verwachten extra stroom passanten vanuit de Laakhavens te kunnen verwelkomen.

·
Registered
300 Posts
De plannen en ideeën zijn allemaal prima. Als bewoner van deze straat wacht ik al lang op het moment tot dat troosteloze blok wordt omgevormd en het plein 'af' is. Het hele vooruithelpen van deze buurt klinkt allemaal mooi, maar zolang je een moskee hebt die 3maal daags op volume 1000 de islamitische geloofsbelijdenis over het Stationsplein- en Weg schalt, kun je vooruitgang als in horeca en demografie denk ik vergeten. Het is mede door het geklaag van naar wat ik vernomen heb enkele hotels & mijn eigen constante geklaag dat het nu, afgezien van de vrijdag, even stil is. Het zal zoals eerder echter niet lang duren voordat ze weer wat pogingen wagen. Aangezien de liberaal progressieve trukendoos opengaat bij elke vorm van islamkritiek, zal ik verder snel mijn mond houden.

·
Registered
7,465 Posts
Het gaat om een ander project, Stationsweg 135 is dit pand .

Er is een beginselaanvraag ingediend voor de transformatie van het oude grote belastingkantoor, nu voor short stay ipv normaal hotel, nieuwe belegger dus! Omgevingsvergunning was al verleend dus opzich zou het zomaar opeens kunnen verdergaan hier.

Het veranderen en vergroten van het pand Stationsweg 135 door het maken van 2 bouwlagen en het uitbreiden aan de achterzijde ten behoeve van een Short Stay Hotel

Voor zover bekend is het nog steeds dit ontwerp

View attachment 732989

·
Registered
7,465 Posts
Het pand ernaast heeft een opvallend glas-in-loodraam. Op de pagina van Monumentenzorg is meer te vinden over het voormalige kantoor van de Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij.

·
Registered
386 Posts
Wethouder Mulder: Heropenen toegangen perrons Hollands Spoor kost miljoenen
DEN HAAG - Het weer openen van de toegangen vanuit de fietserstunnel naar de perrons van Hollands Spoor kost de gemeente Den Haag miljoenen euro's. Dat verklaarde wethouder Anne Mulder (VVD, stadsontwikkeling) woensdag tijdens een debat met de raad over het afsluiten van de trappen. Een specificatie van dat bedrag kon hij niet geven. 'Maar je bent dus een paar miljoen kwijt.'

·
Registered
10 Posts
Ik geloof best dat dat miljoenen kost: stuk of 12 extra poortjes plaatsen en afkopen van marktpartijen. Politiek heeft vooraf alleen de weerstand van deze verandering onderschat. Maar net als met de afsluitingen voor auto's in de Stationsbuurt went ook dit vanzelf wel weer..

·
Registered
2,739 Posts
Mocht je nog een volledige reconstructie willen lezen;

·
Registered
1,827 Posts
De pollers rond de Schilderswijk zijn niet leuk, maar dienen het doel om (delen van) de omringende buurten autoluwer en schoner te maken, die begrijp ik. Maar het afsluiten van de poortjes van de fietserstunnel dient alleen maar om mensen te laten omlopen zodat ze langs de winkeltjes in de hoofdtunnel moeten lopen en daar misschien wat kopen. Mensen worden als vee behandeld, ik vind het beneden peil.

·
HHF user
2,063 Posts
^ Nou inderdaad, mensen/reizigers vooral zijn/worden hier gereduceerd tot wandelende portemonnees. Dat lijkt nu inderdaad het overheersende argument voor deze ruimtelijke invulling te zijn geweest...lijkt mij zeker ook niet de bedoeling. Wat me ook niet zint is dat vervolgens ook die ondernemers weer met gemeenschapsgeld moeten worden afgekocht. Tuurlijk ontbreken daar de details wat bijv. de omvang en voorwaarden van die vergoeding zullen zijn, maar bij het afsluiten van de huurcontracten hadden de ondernemers -wellicht met enige inspanning, het is immers de NS waarmee zaken moeten worden gedaan- toch ook kunnen bedenken dat dit nog geen volledig afgesloten zaak was, dat van die hekken en veranderende looproutes? Dus is dit in mijn ogen toch vooral ondernemersrisico: dus jammer maar helaas. Het hoort bij ondernemerschap en leer er dus van als je weer eens zaken wilt doen met (staatsbedrijf) de NS... De NS die -als ik het Omroep West relaas mag geloven- feitelijk voor dit relaas voor een belangrijk/beslissend deel verantwoordelijk kan worden gehouden door in het oorspronkelijke ontwerp de tunnel te laten doodlopen...

·
Registered
2,739 Posts
Volgens mij is het vrij simpel; als die winkels er niet gebouwd waren was het station ook nooit gerenoveert/geupgrade, het geld moet ergens vandaag komen. En ondernemingsrisico? Daar gaat het hier niet om volgens mij, maar om de eigenaar (NS stations, andere BV dan de NS) die dan de units niet verhuurd krijgt.

·
Registered
386 Posts
Het komt er gewoon op neer dat de NS/ProRail bij Den Haag minder geld willen besteden, dan bij de stations in andere grote steden in Nederland. Kijk maar eens in wat voor tempo het bij de Haagse stations gaat en wat de uiteindelijke uitstraling is. Een doorgang vanuit de fietsenstalling onder het KJ plein naar de stationshal is al te veel gevraagd.

Of men door het afsluiten van de toegangen daadwerkelijk meer klanten naar de winkels lokt, dat betwijfel ik. Een station heeft als primaire doel het verzorgen van de reis van A naar B. Niet dat de reiziger verder financieel wordt uitgekleed. De tarieven van een treinreis stijgen elk jaar. Het salaris van de mensen stijgt niet in hetzelfde tempo mee. Dus er zullen vooral veel reizigers langs de winkels lopen, zonder dat ze daadwerkelijk iets gaan kopen. Misschien neemt een enkeling een hapje + drankje tijdens ontbijt, lunchtijd of avondmaal. Maar die hongerige of dorstige reizigers zouden dat ook doen wanneer ze via de fietstunnel naar het perron zouden lopen.

·
Hoogvlieger
1,733 Posts
Wat je ook vindt van die afsluiting, de feiten worden best duidelijk uit dat stuk:
  • Gemeente, NS en ProRail tekenen een contract waarin expliciet staat dat de toegangen dicht gaan. Daartegenover staat een nieuwe ingang voor het station.
  • De volledige gemeenteraad, op de PVV na, keurt dat contract goed.
  • Het contract is uitgevoerd: de verlengde tunnel is open, de toegangen zijn dicht.
  • De gemeenteraad klaagt nu over de gesloten toegangen, waarmee ze zelf akkoord zijn gegaan.
  • NS geeft aan dat het openen van die toegangen geld kost omdat NS daardoor inkomsten misloopt. Inkomsten waarop NS op basis van het contract mocht rekenen en die voor NS een voorwaarde waren om te investeren in de nieuwe ingang.
Het is nogal vreemd om de NS (of ProRail) de schuld te geven als de gemeente nu onder publieke druk wil terugkomen op afspraken die ze eerder zelf heeft gemaakt. De afgesproken investering kan niet meer ongedaan gemaakt worden, dus het is terecht dat NS een compensatie vraagt die het verlies aan inkomsten hierdoor afdekt. Het snijdt geen hout om de wispelturigheid van de Haagse gemeenteraad ten koste te laten gaan van het resultaat van de NS.

·
Registered
8,181 Posts
Al dat gelul, begin dan gewoon alvast aan dat hooghagestation ben je over een jaar of 10 van al dat gezeur af.
Laat je Siemens en TU Del...n haag samen 2 korte hyperloop shuttles heen en weer rijden tussen het nieuwe en de oude stations. ;)

·
Registered
3,916 Posts
Wat je ook vindt van die afsluiting, de feiten worden best duidelijk uit dat stuk:
  • Gemeente, NS en ProRail tekenen een contract waarin expliciet staat dat de toegangen dicht gaan. Daartegenover staat een nieuwe ingang voor het station.
  • De volledige gemeenteraad, op de PVV na, keurt dat contract goed.
  • Het contract is uitgevoerd: de verlengde tunnel is open, de toegangen zijn dicht.
  • De gemeenteraad klaagt nu over de gesloten toegangen, waarmee ze zelf akkoord zijn gegaan.
  • NS geeft aan dat het openen van die toegangen geld kost omdat NS daardoor inkomsten misloopt. Inkomsten waarop NS op basis van het contract mocht rekenen en die voor NS een voorwaarde waren om te investeren in de nieuwe ingang.
Het is nogal vreemd om de NS (of ProRail) de schuld te geven als de gemeente nu onder publieke druk wil terugkomen op afspraken die ze eerder zelf heeft gemaakt. De afgesproken investering kan niet meer ongedaan gemaakt worden, dus het is terecht dat NS een compensatie vraagt die het verlies aan inkomsten hierdoor afdekt. Het snijdt geen hout om de wispelturigheid van de Haagse gemeenteraad ten koste te laten gaan van het resultaat van de NS.
is dat contract privaatrechtelijk door het college gesloten? valt het onder het colitieaccoord of niet?
is er een besluit van de gemeenteraad? huilen de gemeenteraadsleden nadat ze al te lui en gemakzuchtig iets voor accoord hebben afgehamerd? wat voor democratie is dit?

3001 - 3020 of 3038 Posts