Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 466 Posts

·
Registered
3,314 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Aangezien het een visie is en (nog) niets concreets, gooi ik het maar even hier.

Programma: woningen, hotel
Hoogte: 150 meter

https://www.egm.nl/projecten/the-globe

Binnenstedelijke herontwikkeling geeft impuls aan stedelijke en ruimtelijke kwaliteit Laakhaven

Vier torens op een stedelijke plint transformeren de omgeving rondom Station Holland Spoor tot een bruisend gebied met luxe appartementen, winkels, horeca en een hotel.
Het gebouw The Globe is net gekocht door een ontwikkelaar, KCAP is aangesteld als architect en die hebben eerder samengewerkt met EGM. Dus het is niet geheel vergezocht.

http://sensrealestate.nl/en/portfolio/redevelopment-the-globe-and-development-plot/

http://www.ilovelife.be/nl/project/i-love-new-hague

Dit plot en the globe zijn dus beide van dezelfde eigenaar:

·
Livin' 28-high
2,005 Posts
Geweldig! Het is een ontwerpcompetitie, dus nog niets staat vast. Maar het idee om de Globe te vervangen en ook gelijk het deel aan de andere kant van het station mee te nemen vind ik een goed plan. Ik verwacht dat de competitie ongeveer de volgende eisen bevat;

- hotelfunctie
- gemixte, levendige plint met o.m. horeca
- daktuinen en -terrassen / groen
- X-aantal woningen in sociale huursector (200 ofzo?)
- Y-aantal woningen vrije sector, waar het geld mee verdiend gaat worden
(- hoogte-accent toevoegen?)

·
Unregistered User
4,659 Posts
Als ik de renders goed interpreteer, dan blijft het oude postgebouw (postgebouw 1) gewoon staan. Slechts het latere aanbouw gedeelte gaat dan plat. Postgebouw 1 is tenslotte een Rijksmonument. De hoogste toren zou in de zichtlijn van de Stationsweg komen, valt mij op. Dit vind ik niet persé bezwaarlijk, maar er moet wel rekening mee worden gehouden.

Snelle schets van de torenmassa's in het plan: (let niet te nauw op de schaal)

·
Unregistered User
4,659 Posts
Op Facebook schrijft EGM:
EGM architecten

1 mei om 5:38

Voor het gebied Laakhaven, gelegen rondom Station Holland Spoor in Den Haag, schetst EGM een ontwikkelingsvisie.
Hierin wordt het bestaande gebied getransformeerd naar een stadsboulevard met vier woontorens waarvan één deels
met hotelfunctie. In de plint op de begane grond zijn winkels- en horeca gevestigd met daarboven gelegen daktuinen
en terrassen.

Met deze ontwikkelingsvisie faciliteert EGM, als onderdeel van een internationale ontwerpwedstrijd, de ambitie van
Den Haag om een levendige stadsboulevard te creëren met een gevarieerd programma.

·
Registered
46 Posts
Dit zou wel echt een aanwinst zijn, icm waldorp four heb je dan een imposante boulevard. Gezien het gebied wel aardig versteend raakt zo hoop ik dat ze op straat niveau nog wel meer groen gaan toevoegen.

·
Registered
154 Posts
Ik vind het zeker positief, maar de uitwerking van de plint is wel heel belangrijk. Ook hoop ik dat de kwaliteit en de vormgeving van de hoogste toren van hoog niveau is, zeker voor het gezicht van af de Stationsweg.
Daarnaast vraag ik me af waarom niet voor een hogere verdichting is gekozen.
M.i. is er nog plaats voor een hoge toren tussen de 150m toren en de twee torentjes (vast 70 meter.....)

·
Registered
652 Posts
Die blokkerigheid is inderdaad wel een beetje een overkill in combinatie met de Waldorp 4 en die blokken tegenover de Megastores.

Ik blijf me storen aan die vierkantigheid. Lekker modern en zo, dat snap ik wel. Maar alle torens hier langs dat spoor krijgen dan een platte bovenkant. Dan wordt dat saai. Waarom niet die langste een mooie kroon geven..

·
the double dude!
2,141 Posts
dat ze hier wat hoger willen gaan is goed nieuws , het ontwerp echter vind ik zeer matig ....hou niet van die 'overhangen' , doe gewoon een mooie , strakke ,rechte hoge toren met natuursteen bekleed en een fraaie top !

en idd , hier passen wel 3 - 4 'hoge' jongens !!

·
Registered
648 Posts
Maar toch niet tegenover het gebouw waar vroeger Delta LLoyd inzet, dus net naast de fietstunnel?
Uhm, jawel. Er komt dus een nieuw plein, waardoor je ook vanuit de centrale tunnel naar het station kunt. Er zijn wel meer plaatjes hiervan te vinden in het draadje. Lijkt me niet echt wenselijk om dat gelijk weer helemaal vol te bouwen, krijg je weer een kruip door sluip door situatie.

·
Moderator
48,030 Posts
Let je even een paar dagen niet op.....

Ik was al benieuwd wat hier zouden gaan doen, ik had niet zo'n hoogte verwacht. Natuurlijk wel afwachten wat het uiteindelijk zal worden.

·
HHF user
2,605 Posts
Let je even een paar dagen niet op.....

Ik was al benieuwd wat hier zouden gaan doen, ik had niet zo'n hoogte verwacht. Natuurlijk wel afwachten wat het uiteindelijk zal worden.

Goeie ontwikkeling in elk geval. De toren heeft i.m.o. wel wat weg van de Montevideo. Maar hier dus met (echte?) bomen in de kroon. De zuster flatjes, tja, dat kan wel wat creatiever/vooruitstrevender, ondanks (ook hier) de boompjes op hun hoogste vloeren.

·
the double dude!
2,141 Posts
aangezien , wat ik lees dit het 1e ontwerp van een 'ontwerpcompetitie' is ben ik reuze benieuwd naar de andere inzendingen !!

zal best wat goeds uitkomen ...

trouwens dat 'spiegelgebouw' een eindje verderop mag van mij ook wel plat en opnieuw ontwikkeld worden ..zat vroeger BEN in ... daar kan je dan ook een stuk de hoogte in !

1 - 20 of 466 Posts