SkyscraperCity Forum banner

Den Haag: Hubertustunnel

29696 Views 139 Replies 54 Participants Last post by  marcobruls
Reeds eerder genoemd, maar toch...www.denhaag.nl/hubertustunnel

Ingang Hubertuspark:

Werkzaamheden Hubertuspark

Ingang Landscheidingsweg:

werkzaamheden Landscheidingsweg:
61 - 80 of 140 Posts
Netjes, zeer goed plan.
Ideaal voor de doorstroming en de leefbaarheid in de stad.

En mensen zijn tegenwoordig tegen alles:S
Den Haag heeft duidelijk een tunnelvisie :p keer in de goede betekenis van het woord ;) Maar vind tunnels erg geschikt als oplossing voor diverse infrastructurele problemen. Handig om meteen de route van tram 11 aan te passen gezien het feit dat dit misschien een toekomstige RampstadRaillijn moet worden.
Sommige mensen zijn echt achterlijk en weten niet eens waar ze op tegen zijn....hoe kan je nou tegen het oplossen van verkeersproblematiek (ondergronds) met alleen nog bovengronds bestemmingsverkeer zijn?????
Mwah kan ik me wel voorstellen.

Alle extra doorstroming die je regelt onder de Sportlaan en Segbroeklaan krijg je natuurlijk gewoon erbij op de bovengrondse stukken van het traject (Johann de Wittlaan, Machiel Vrijenhoeklaan).

Ik geloof niet dat ze van deze weg met wat tunnels echt een stroomroute kunnen maken. Die tunnels monden altijd ergens op een gelijkvloerse kruising; op die plekken worden de files nog langer dan ze nu al zijn. Ik neem aan dat ze de zijwegen dan korter groen gaan geven, zodat de rijen voor de stoplichten daar flink groeien.

Als ze echt een Haagse rondweg willen maken, dan moet heel het stuk maar ongelijkvloers of tunnel worden. Maar ja, het is een weg dwars door de stad, dus dat kan je ook niet maken. Een drukke stadsweg met veel gelijkvloerse kruisingen her en der ondertunnelen heeft denk ik niet zo veel zin. Het is niet de overlast en de miljardeninvestering waard, vind ik. Houd het maar bij de paar tramstunneltjes onder die weg.

De Sportlaan en de Segbroeklaan kunnen trouwens ook eenvoudig op maaiveld verbreed worden als je een stukje van het groen langs de weg afsnoept.
^Dat is inderdaad ook één van de opties. De Segbroeklaan/Sportlaan mag dan wel wat worden verbreed, want de rijbanen (die nu als 4-baans weg worden gebruikt) zijn eigenlijk net te smal...
Boren Hubertustunnel klaar

Door MARC KONIJN

DEN HAAG - De bouw van de Hubertustunnel nadert zijn hoogtepunt. De boor duikt binnenkort definitief...
...boven de grond op. Daarmee is ook de tweede tunnelbuis een feit.
De ontwerpers van de tunnel verwachten dat de boorkop nog dit weekeinde zijn gezicht laat zien. Dat gebeurt aan de kant van het Hubertusviaduct. De boormachine wordt daarna gedemonteerd.
Met de voltooiing van de tweede tunnelbuis bereikt Den Haag een mijlpaal. De Hubertustunnel is met zijn 1600 meter de langste stadstunnel van het het land.
Het duurt toch nog ruim een jaar voordat de tunnel open gaat voor het verkeer. Die tijd is nodig om de tunnelbuizen helemaal ’aan te kleden.’
Er is al een begin gemaakt met de aanleg van de dwarsverbindingen tussen de twee tunnelbuizen. Dat gebeurt door de grond te bevriezen. Een deel van de ijsklomp wordt dan weggesneden.
De projectleider van de tunnel, Peter Janssen, noemt het project een groot succes. Het is volgens hem voor het eerst dat een tunnel onder bestaande bouw is geboord. „We zijn onder de kazernes doorgegaan, en op acht meter van woningen. Niemand heeft last gehad van trillingen of scheuren.’’
De gravende boor veroorzaakte een ’zetting’ van slechts vijf millimeter. Janssen: „Dat kan je ongeveer vergelijken met een langsrijdende vrachtwagen.’’
Als het aan burgemeester Deetman ligt, gaat de boor opnieuw aan het werk. Deetman wil dat Den Haag een goede ringweg krijgt. Na het Hubertusviaduct moet er een tunnel komen vanaf Madurodam tot aan de Houtrustbrug.
Met de aanleg van de tunnel wordt er groen gespaard en krijgt de wijk minder last van verkeer. De tunnel kost 146 miljoen euro. De opening is gepland in juni 2008.

http://www.ad.nl/denhaag/stad/article1364388.ece
Denk het niet:

Vorige week vrijdag (11 mei) moesten wij helaas melden dat de boormachine stil ligt vanwege storing aan de aandrijfmotoren van het snijrad. De afgelopen dagen is dit nader onderzocht. Het is duidelijk geworden dat het noodzakelijk is om de motoren te vervangen, om ook de laatste 18 meter van de tweede tunnelbuis goed en veilig te kunnen boren. De aanvoer van nieuwe onderdelen en de uitvoering van de reparaties nemen zeker een week in beslag.

Deze tegenvaller heeft geen invloed op de gehele planning van het project Hubertustunnel. Doordat het boren van de tunnelbuizen zo goed en snel verlopen is, werd de doorbraak circa 3 weken voor de oorspronkelijke datum in juni verwacht. Ook met de tijd die nodig is voor de reparaties aan de boormachine blijft het boren binnen de planning.
http://www.denhaag.nl/smartsite.html?id=54803
Boren Hubertustunnel klaar.

Eerste en kort bericht hier over.

http://teletekst.nos.nl/gif/images/120-01.gif
^^ link doet het niet.

pagina 120 nos teletext
^^ :eek:kay:

Tweede buis Hubertustunnel af

05-06-07 08:06

DEN HAAG - De tweede tunnelbuis van de Hubertustunnel in Den Haag is een feit. Maandagavond werden in aanwezigheid van de buurtbewoners de laatste meters doorboord.

Daarmee ligt de bouw van de langste stadstunnel van Nederland nog steeds op schema. Op 28 juni volgend jaar moet de ruim 1600 meter lange tunnel worden geopend. De machine heeft zich met een gemiddelde snelheid van twintig meter per dag onder de Haagse binnenstad geboord.

De aanleg van de Hubertustunnel, een verbinding tussen de snelweg A4 en Scheveningen, begon in 2004. De eerste buis was op 13 november vorig jaar klaar. Het boren van de tweede buis liep enige vertraging op, omdat de boormachine achttien meter voor het eindpunt kapot ging.

http://denhaag.rtvwest.nl

Een project wat, tot nu toe, zo goed als zonder noemenswaardige vertraging is verlopen en ook nog is 3 weken eerder klaar is dan gepland.
De boor kan nu alvast richting Trekvliettrace vervoerd worden voor de volgende klus :)
Mooi zeg! Wel zuur dat een dag boortijd (18 m tegenover 20 m p/dag) verspeeld is door dat mankement. Maar het kan allemaal gebeuren. Het is over het algemeen allemaal voorspoedig verlopen.

Ik hoor steeds verschillende lengtes van de tunnel. Dan is hij 1400m lang, dan weer 1600m, nu weer ruim 1600m. Ik ben wel benieuwd wat die lengte van die tunnel nou precies is, zonder de op- en afritten gerekend.

Ook ben ik nieuwsgierig wat de volgende taak wordt voor de tunnel. Verder zuidwestelijk op de westelijke randweg bij het congresgebouw, de Binckhorsttunnel (A13>centrum), of misschien wel de Pleinweg-Vaanweg in Rotterdam Zuid.
Ik denk dat hij de volgende taak van de tunnelBOOR bedoelt. Volgens mij wil de gemeente Den Haag dezelfde boor gebruiken bij het graven van het 'Trekvliettracé'.
Mooie visie van Den Haag met die tunnels. Het is ook wel nodig omdat in tegenstelling tot Amsterdam, Rotterdam of Utrecht al het verkeer in Denhaag uit eigenlijk 2 richtingen komt (NO of ZO)

@[email protected]: Geen idee hoe ze dat gaan doen. Een deel van de Pleinweg ligt natuurlijk al verdiept, hier hoeven eigenlijk alleen platen overheen. De kruisingen zouden dan afgegraven moeten worden en nieuwe viaducten onder (of zoals op centraal, er gewoon onderdoor graven. Eind dit jaar zou ook de RR boor boven moeten komen, dus dat zou ook nog een optie zijn. Die schijnt nu ergens bij Station Blijdorp in de buurt te zijn. Dit laatste weet ik echter niet zeker. Die boormachine is is in lease door Gemeente Werken (hun stickers zitten er tenminste op) het lijkt me immers logischer dat zulke dingen gehuurd/geleased worden (ze benne immers niet goedkoop)
^^ Tunnelboormachines worden meestal ontworpen en gebouwd voor eenmalig gebruik (of tweemalig, als er twee parallele buizen geboord moeten worden). Dat komt doordat de gewenste diameter voor vrijwel elke tunnel anders is, maar vooral ook door het feit dat de boormethode nauw samenhangt met de bodemsoort.

De boormachine die gebruikt wordt voor de RandstadRail-tunnel in Blijdorp heeft een te kleine diameter en kan daarom niet gebruikt worden voor de aanleg van een wegtunnel. De boormachine van de Hubertustunnel heeft misschien wel een goede diameter, maar de vraag is of ie ook kan boren door andere bodemsoorten dan het zand waarvoor ie gebouwd is.
Ik zag hem net. Het verbaast me enigszins dat de maximumsnelheid 50 km/u ipv 70 km/u wordt. Maar dat zal wel met de veiligheid in de tunne lte maken hebben. Ik kan niet wachten tot hij opengaat, ik maak erg vaak gebruik van dat traject.
Dat 50 km p/u is een verlengstuk van het Duurzaam-Veilig-syndroom. Officieel is het binnen de bebouwde kom, dus vandaar.

Wel leuke filmpjes!

De langste stadstunnel is de Roertunnel in Roermond nu toch met 2300m lengte? Onderdeel van de A73 zuid.
61 - 80 of 140 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.