SkyscraperCity Forum banner

Den Haag: Kijkduin

211K views 1K replies 108 participants last post by  VictorJ 
#1 ·
Hevige emoties in bomvol Atlantic

DEN HAAG - De bewoners van Kijkduin en wijde omgeving blijven zich massaal verzetten tegen met name de bouw van een hoge flat naast de boulevard in Kijkduin en de mogelijke aantasting van het groen in dat deel van Den Haag.
afbeelding vergroten Wethouder Marnix Norder (PvdA, bouwen en wonen) in een intensieve discussie tijdens het AD MediaCafé.


Zij vrezen aantasting van het nu nog redelijk rustige, als ‘familiebadplaats’ omschreven gebied, bleek gisteren tijdens een onverwacht massaal bezocht AD MediaCafé in het Atlantic Hotel Kijkduin aan het Deltaplein. Meer dan 350 mensen konden een plaatsje vinden in de zaal, zeker 150 belangstellenden mochten er niet meer in. Zij keerden soms boos terug naar huis. In het gedrang op de trap raakte één dame gewond. Zij viel en brak een been.

Woonwagenbewoners van de Escamplaan en het terrein in Kijkduin grepen de bijeenkomst aan om hun ongenoegen kenbaar te maken over het beleid van de Haagse wethouder Marnix Norder (PvdA, bouwen en wonen). Vandaar dat er politie en beveiliging werden ingeschakeld.

Norder weerlegde op de bijeenkomst het idee dat hij van Kijkduin een soort Torremolinos wil maken. Volgens hem komt er in de badplaats zelf maar één ‘hoogteaccent,’ schuin achter het Atlantic. Ook wordt de natuur niet de dupe. Er komt juist meer groen en ook nog eens van betere kwaliteit, is zijn visie. Die uitleg werd in de zaal met scepsis ontvangen. Zo ook door de grote natuurbeschermingsorganisatie in Den Haag, de AVN. Woordvoerder Hanneke Kloosterman vreest aantasting van een groot stuk aaneengesloten natuur. Daarom mag er op die plek maar ‘zeer beperkt’ worden gebouwd, vindt zij.

Uit een peiling bleek dat toch nog een aanzienlijk deel van de bezoekers van het mediacafé wil dat er wat gaat veranderen in Kijkduin. Dat is volgens bijvoorbeeld de ondernemers ook hard nodig.

Norder zei dat het huidige voorstel niet een definitief plan is. Hij gaat na de zomer met bewoners en organisaties in discussie over hun wensen. „Maar ik moet ook het belang voor héél Den Haag afwegen.’’
Bron: het AD.

Wat ik uit de papieren editie van AD begreep is dat er op de parkeerplaats rechtsonder een torentje gepland is van net 50m. Verder landinwaarts volgen er nog 3, met een uitschieter van meer dan 50m.


Het kan een langdradig verhaal worden, vandaar dat ik een aparte draad heb aangemaakt voor de ontwikkelingen op en bij Kijkduin.
 
See less See more
#3 ·
Dat is vlakbij mij. Ik ben wel benieuwd naar de plannen en wat er uiteindelijk uit zal komen qua hoogbouw. Een paar gebouwen van een meter of 50 kunnen geen kwaad in dat gebied, mits iets minder grijs en vierkant dan het huidige hoogbouwbestand. Ik denk dat het voor iedereen die Kijkduin een beetje kent wel duidelijk is dat er daar iets moet gebeuren.

Beetje jammer dat die figuren uit de Escamplaan een dergelijke avond misbruiken om herrie te schoppen...
 
#4 ·
Volgens mij heeft de gemeente de laatste jaren ook alleen maar tegen de duinen aan gekeken. Toch raar dat er op een dergelijke aantrekkelijke locatie al meer dan 30(?)jaar niets gebeurd is. Ben benieuwd of die plannen wat meer voorstellen dan een paar gebouwtjes.

Volgens mij wilt Nederland ook het duingebied verbreden en versterken en dit is een van de smalste plekken. Moet de winkelpromenade en de hotels daarom niet gewoon tegen de vlakte ? Je moet op de lijn waar die oude flatblokjes staan en parkeerterreinen zijn een fantastisch nieuw complex ontwikkelen waar alles drievoudig terugkomt.
 
#5 ·
Dus 5 maal 50- en 1 maal 50+; of wat is 'hogere bouw'? Eigenlijk komen er maar 2 torens bij in de badplaats!
Blijft dan over het bouwen op de puinduinen en sportvelden... of dat verstandig is.

En dan hebben we het magisch 'studiegebied' nog... :nuts:


Volgens mij wilt Nederland ook het duingebied verbreden en versterken en dit is een van de smalste plekken. Moet de winkelpromenade en de hotels daarom niet gewoon tegen de vlakte ? Je moet op de lijn waar die oude flatblokjes staan en parkeerterreinen zijn een fantastisch nieuw complex ontwikkelen waar alles drievoudig terugkomt.
'We' gaan de duinen ook richting Engeland verbreden. :lol: Dus dat is geen reden, maar misschien zijn er andere...
 
#6 ·
Raadscommissie vergadert over toekomstplannen Kijkduin

Op donderdag 19 juni aanstaande vergadert de commissie Stedelijke ontwikkeling en Ruimtelijke Ordening (SRO) van de Haagse gemeenteraad over de Nota van Uitgangspunten Kijkduin. De nota presenteert een integrale visie op de ontwikkeling van Kijkduin en legt daarmee de basis voor het opstellen van een masterplan. Vanwege de grote belangstelling is de vergadering live te volgen via Den Haag TV.

Bron: http://politiek.residentie.net/index.php?s=2&l=00
 
#7 ·
Badplaats Kijkduin verkocht aan Fortress

DEN HAAG - Kijkduin is verkocht. Eigenaar Chris Thünnessen (Metterwoon Vastgoed) heeft zijn Atlantic Hotel, de horecastrip langs de boulevard en het winkelcentrum daarachter overgedaan aan vastgoedonderneming Fortress uit Amsterdam.

De boulevard van Kijkduin.
Dat laat Fortress weten op zijn website. Fortress zegt het vastgoed in Kijkduin te hebben gekocht om straks een belangrijke rol te kunnen spelen bij de herontwikkeling van het winkelcentrum en het omliggende gebied. Hoeveel Fortress voor deze deal heeft betaald, is niet bekend. Fortress noch Metterwoon was bereikbaar voor commentaar. In 1993 kocht Thünnessen de badplaats voor 11,5 miljoen euro.

De koop zou formeel gezien nog niet helemaal rond zijn. De handtekeningen zijn weliswaar onder de koopaktes gezet, maar Metterwoon had het geld deze week nog niet op de bankrekening gestort gekregen.

De geruchten dat Metterwoon de badplaats zou verkopen, zongen al enige tijd rond. Ondanks investeringen in het winkelcentrum en steun aan het Beach Resort Kijkduin slaagde Thünnessen er niet in zijn geliefde bezit in Kijkduin florerend te houden. Metterwoon is geen echte ontwikkelaar, dus verkoop lag voor de hand.

De plannen van de gemeente Den Haag om Kijkduin op te knappen heeft ook elders in Kijkduin geleid tot vastgoedtransacties. Zo heeft de woningcorporatie Staedion woningen gekocht én discotheek de Marathon. De ontwikkelaar Hopman Interheem heeft een optie tot koop van Tennispark Waldeck (21 banen). Fortress is geen onbekende in Den Haag. Deze ontwikkelaar heeft Babylon opgekocht en verbouwt dat nu met een ambitieus plan, met extra kantoren en twee woontorens van 100 en 140 meter hoog.

Wethouder Norder wil formeel niet reageren op private transacties, maar zegt Fortress van harte welkom te heten in het proces om van Kijkduin weer een mooie en vitale badplaats te maken.

De Haagse vastgoedmagnaat Thunnessen kan weer heel wat miljoentjes bijschrijven. Lijkt mij goed dat Fortress dit geheel gaat invullen in Kijkduin, gaat er eindelijk is wat gebeuren daar. Liever niet in de duinen bouwen aub.
 
#8 ·
Kijkduin vindt de boomgrens hoog genoeg

REPORTAGE, Van onze verslaggever Bart Jungmann
gepubliceerd op 19 juni 2008 02:46

DEN HAAG - Den Haag wil van Kijkduin een gezellige familiebadplaats maken. Alleen, hoe hoog mogen de flats worden?

Kijkduin, verscholen in een hoekje van Den Haag, oogt als een toevallige samenloop van omstandigheden. Er is een doorgaande weg, die nogal plompverloren eindigt in een parkeerplaats. Geen enkele aanwijzing van duin, strand en Noordzee op een steenworp afstand.

Burgemeester en wethouders van Den Haag willen die samenloop van omstandigheden naar hun hand zetten. Kijkduin moet worden wat de naam suggereert: een panoramaduin. ‘Vanaf dit duin beleeft ieder zijn eigen panorama Mesdag’, heet dat in de Nota van Uitgangspunten. Vanavond spreekt de gemeenteraad zich uit over de plannen voor een hoogstaande familiebadplaats.

Anders dan Scheveningen, is Kijkduin pas laat tot ontwikkeling gekomen ‘Alles wat er nu staat, hotel en winkels, is pas 35 jaar geleden neergezet. Daarvoor was het niet meer dan een strandopgang en een gevulde koek in een houten keet met de Niveavlag in top.’

Dat zegt Frans van der Wallen, voorzitter van de stichting Beach Resort Kijkduin. De stichting organiseert evenementen om Kijkduin economisch op gang te houden en de term beachresort is wat Kijkduin volgens hem moet uitstralen. Dat wil zeggen: luxe met een jachthaven, wie weet een helihaven en als het aan hem ligt een wellnesscenter.

Wellness ligt ook besloten in de kwaliteitsimpuls die wethouder Marnix Norder van Bouwen en Wonen voor ogen staat met Kijkduin. Zowel in winkels als in horeca moet daarop worden ingespeeld en ook de gemeente pleit voor de inrichting van een wellnesscenter. Kijkduin kan daarmee ook in andere seizoenen dan de zomer in trek kan zijn. Het oude zeehospitium wordt genoemd als mogelijke locatie. Volgens Van der Wallen zou er dan, in het verlengde van winkels en horeca, sprake kunnen zijn van een heuse boulevard.

Met een impuls van twintig miljoen euro denkt Den Haag over ruim tien jaar Kijkduin te hebben veranderd in een groene, knusse en veelzijdige familiebadplaats. Om dat de te bekostigen zijn duizend extra woningen nodig. Norder benadrukt dat van hoogbouw geen sprake zal zijn, waarbij aangetekend zij dat hoogbouw bij hem begint op 50 meter. Tot die hoogte spreekt hij van ‘hoogteaccenten’.

Hij heeft een paar van die hoogteaccenten op het oog en daartegen lopen de inwoners van Kijkduin nu al te hoop. Wat hen betreft reikt de nieuwbouw niet hoger dan de boomgrens. ‘En dan heb je het over vijf of zes woonlagen’, aldus Hank Hoogwout, voorzitter van de bewonersorganisatie.

Grootste twistappel tussen gemeente en Kijkduin is dus het aantal te realiseren woningen. Naast de hoogteaccenten heeft de gemeente voor nieuwbouw het oog laten vallen op een paar sportterreinen in het duingebied. Voor de bewoners is dat onbespreekbaar. Hoogwout: ‘Dat is ecologisch volstrekt onverantwoord.’

Uit de Volkskrant van vandaag
 
#9 ·
Ja hoor, hier zijn de allereerste renders al! Officieel zijn ze denk ik niet, maar zo'n initiatief is altijd mooi!


Positief vind ik de overdekte tramhalte en de hoge bebouwingsdichtheid.

Kriktiek heb ik wel al meteen...
A. het uitzicht richting zee vanaf de Kijkduinsestraat verdwijnt.
B. de woningen (?) op het huidige parkeerterrein voor het winkelcentrum hebben wel een erg beperkt uitzicht lijkt het.






Bron: www.hetnieuwekijkduin.nl.
 
#18 ·
Ja hoor, hier zijn de allereerste renders al! Officieel zijn ze denk ik niet, maar zo'n initiatief is altijd mooi!


Positief vind ik de overdekte tramhalte en de hoge bebouwingsdichtheid.

Kriktiek heb ik wel al meteen...
A. het uitzicht richting zee vanaf de Kijkduinsestraat verdwijnt.
B. de woningen (?) op het huidige parkeerterrein voor het winkelcentrum hebben wel een erg beperkt uitzicht lijkt het.





Bron: www.hetnieuwekijkduin.nl.
De plannen van Rijk Rietveld en Jan Ledderhof tonen twee uitersten –en illustreren mijns insziens perfect waar het in Kijkduin aan schort. Ledderhof accepteert de overspannen schaal van het programma van eisen en bedelft de 'gezinskustplaats' Kijkduin met een complex met een shopping-mall achtige allure. Een gebouw dat wellicht 5 jaar mooi is, maar op den duur een onhoudbare combinatie van onderhoud, verhuuropbrengsten en 12-maanden economie. Nooit doen, zie Scheveningen.
Rietveld (ik krijg altijd krampen als ik hem zo noem) vindt dat er niet gebouwd moet worden, maar er moeten bagels op de plank in het Empire State. Dus worden het non-gebouwen in het groen verstopt. In de duinen een bekend fenomeen van de Atlantik-Wall en van Normandie tot Egmond incidenteel nog te vinden als recreatiebunker in het duin geschoven. Ook nooit doen, want het is slechts cosmetica om de overspannnenheid van het programma te verhullen. Je kunt net zo goed niet naar Kijkduin gaan.
Makke is dat het stadsbestuur geen vorm-visie voor Kijkduin heeft neergelegd: Noordwijk kiest voor een badplaatsvorm als Berck-plage, Deauville met gebouwen –groot en klein in de 'style Normande'.
Misschien kunnen we iets beters verzinnen, maar het is wel een concept dat groen, kleinschaligheid, gezinsbadplaats respecteert en grote gebouwen en kleine huizen verwant kan maken. Kijkduin kan misschien wel iets dichter, maar misschien moet het dan gewoon smalle voetgangersstraatjes met duin-tuintjes krijgen. Wat is er mis met Callantsoog maar dan met een dichtere pakking? Kijkduin is een stedenbouwkundige opgave, nog voordat we gevels gaan tekenen!
 
#11 ·
Wat een lelijk plan. "Geen enkele aanwijzing van duin, strand en Noordzee op een steenworp afstand" staat in een artikel hierboven over de huidige situatie. Met dit plan wordt dat alleen nog maar erger omdat je de zee volledig van het achterland afsluit achter een rij gebouwen.
 
#13 ·
Nee, dit lijkt me een beslissing waar de gemeente Den Haag spijt van gaat krijgen. Ik denk dat wat kleinschaligheid in deze hoek wel op zijn plaats is. Laat Scheveningenbij de boulevard maar verdichten, maar kwalitatief ipv kwantitatief!

Wat is dat voor een reeks boogconstructies aan de zeekant? En wat moet ik me bij dat uitwaaierende plein voorstellen?
 
#14 ·
Djesus, ik was voorstander van wat opknapwerk op Kijkduin, daar is het echt wel aan toe, met wat frivole, frisse nieuw/hoogbouw, maar dit is ook mij volledig het verkeerde keelgat in geschoten. Komt zeer gesloten, eentonig en veel te massief over, zelfs in zwart-wit (da's een kunst op zich!).

Lijkt wel of men inspiratie heeft geput uit de Atlantikwall... :eek:hno:
 
#17 ·
Dit lijkt me een plan waarbij Rietveld architects wil kijken wanneer we het hier eens oppikken! :banana:

Kijkduin is a small community on the North Sea beach of The Hague, south of the well-known resort of Scheveningen in the Netherlands. The town would like to grow in a thoughtful and environmentally sustainable way so it is planning new projects with the intent to discourage run-away development. For example, in the proposed zoning for construction within the dune area any new buildings will be invisible from the beach.



Rietveld Architects' design of The Conference Hotel and Wellness Center in Kijkduin includes a 900 car public garage. Sixty-foot tall dunes surround the entire complex. Four undulating bands of planted sand forma roof of native grasses over the hotel, spa and garage. Hence the view from the dunes over the new construction is of a built surface as an extension of the natural environment. Fresh air and daylight will penetrate into the parking garage between the roof bands.



The street façade of the Conference Hotel is transparent and clearly indicates the hundred rooms, thrity meeting rooms and a restaurant it accommodates. Moreover, it will shield the public parking garage from street view. Each hotel room has a balcony. The ground floor of the complex is public and will have an important restaurant with an outdoor terrace. The two floors above support the conference center with open voids and breakout spaces.



The 40,000 square foot Wellness Center is independent of the Conference Hotel. There is a stepping continuous atrium through the full-height length of the center with a grand stair connecting all levels. While the spa serves the hotel it will be open to the local community. Hidden out door terraces with wind screens are cut out of the roofs and will not ben visible from the nearby dunes. They provide protection and outdoor privacy for the nudist program.



The main access road will pass under the dunes to allow for natural vegetation and wildlife to pass over uninterrupted and to thrive symbiotically with the development. The entire development will be an example of cutting edge sustainable design technology. Geo-thermal storage will support the mechanical system for heating and cooling, photovoltaic cells and high frequency lighting will be in the electrical specifications of lighting systems engineering. Recycling of brown water and the planted roofs will ensure a high level of energy efficiency.
Bron: Rietveld Architects.


Wanneer ze hier binnenkort weer eens kijken en dit zien zullen ze denken: "ein-de-lijk!!". Ja, en hoe serieus dit plan is...?
 
#27 ·
Dit lijkt me een plan waarbij Rietveld architects wil kijken wanneer we het hier eens oppikken! :banana:

Wanneer ze hier binnenkort weer eens kijken en dit zien zullen ze denken: "ein-de-lijk!!". Ja, en hoe serieus dit plan is...?
Wat me nu pas opviel trouwens:



Zijn die "vierkantjes" ten oosten van het complex. Die zijn nieuw. Zo te zien zijn daar die torentjes en nieuw water op de plaats van het honkbalveld al ingetekend. Was dat project al zo ver gevorderd?
 
#19 ·
Die van Rietveld heeft toch wel iets te pakken. Nog een beetje onhandig dat je van alle kanten duinlandschap ziet behalve als je er midden in zit - het komt tamelijk krap op me over, maar dit plan hep wat!
Hoe reëel dit is zullen we het maar even niet over hebben, maar als daar op doorgetekend zou worden zou er wel eens iets erg leuks uit kunnen komen.
 
#21 ·
Gek grootschalig is dit natuurlijk niet he?
Als je kijkt naar wat er precies in die "banden" zit, dan is er een gevuld met een hotel en een "wellness center", en de andere drie zijn puur parkeergarage.

Als ik één grote fout in het plan zou moeten aanwijzen dan is dat hem wel: de opzet zorgt er wel voor dat "Fresh air and daylight will penetrate into the parking garage between the roof bands.", maar ja: so what?
Hoeveel tijd brengt de gemiddelde tourist nou helemaal door in een parkeergarage? Plemp die dingen nou gewoon lekker onder de grond dan zijn we daar vanaf, en dan kun je boven de grond lekker gaan focussen op die tourisme-functies zelf.

Het idee van die groene daken vind in echt gaaf, en spreekt me ontzettend aan, maar Peter heeft wel gelijk dat je met een leuke gimmick nog geen werkend ontwerp hebt.

Het grote pluspunt van dit plan vind ik wel dat het een uitweg biedt uit het huidige geduw en getrek rond Kijkduin met aan de ene kant het "Hoger hoger!" geroep en aan de andere kant alleen maar de te verwachten nimby-reflexen. Dit geeft in ieder geval een opzet aan waarmee daar gewoon lekker mooie dingen gebouwd kunnen worden!
 
#22 ·
Gek grootschalig is dit natuurlijk niet he?
Wanneer je een groter groen dak gevonden hebt, hoor ik het graag! Ik ken ze niet, maar natuurlijk zegt dat niet dat ze er niet zijn... En dan nog: als ik die auto's in de render zie, zeg ik nog steds: best groot.

Plemp die dingen nou gewoon lekker onder de grond dan zijn we daar vanaf, en dan kun je boven de grond lekker gaan focussen op die tourisme-functies zelf.
Plempen is leuk, maar duur! En als je garage de helft van het jaar leeg staat, dan wordt je niet blij; stel ik me zo voor.
 
#26 ·
Nou je het zo zegt...



Kan ik me daar inderdaad wel iets bij voorstellen. Erg jammer.
Mooier nog dan de inbedding in de duinen vind ik de vorm op zich trouwens, dit is nou iets dat past in dat gebied. Maakt het niet zozeer een "beach resort" maar meer een "dune resort", en die duinen zijn nou echt iets waar we in Nederland eigenlijk heel erg weinig mee doen.
 
#28 ·
dinsdag 19 mei 2009
Bouw Kijkduin kan van start ondanks crisis
Door MARC KONIJN

DEN HAAG - De crisis in de bouwsector neemt overal in het land steeds grotere vormen aan. Toch heeft Den Haag nog een kans om een belangwekkend bouwproject van de grond te tillen: en dat is Kijkduin.

Henk Jagersma in Wateringse Veld, toen hij nog directeur van Staedion was.
Dat zegt Henk Jagersma, de directeur van Syntrus Achmea Vastgoed, de grootste vastgoedbelegger van Nederland.

Jagersma constateert dat de bouwwereld een slagveld is. „De verkoop van woningen boven de drie ton ligt stil. Er is een groot gebrek aan geld. Daarom lopen projectontwikkelaars bij ons de deur plat met de vraag of wij hun project willen financieren. We zitten in de positie om de mooiste eruit te kiezen.’’

In de mooiste categorie valt de badplaats Kijkduin, een gewilde locatie onder bouwers door de ligging aan zee. Twee beleggers hebben zich aangediend om te financieren: Vesteda, die dure huurwoningen wil bouwen, en het Syntrus Achmea Vastgoed van Jagersma, dat zich richt op huur in de middenklasse.

Wethouder Marnix Norder (PvdA, bouwen en wonen) presenteert vanmiddag de eerste versie van het masterplan Kijkduin - de opknapbeurt van de badplaats en de bouw van duizend extra woningen. Als de gemeenteraad daarmee akkoord gaat, kan de bouw opgestart worden.

Jagersma denkt een vliegende start te kunnen maken in Kijkduin. „Maar dan wel alleen als het plan uitvoerbaar is.’’ Zo moet het aandeel koopwoningen bijvoorbeeld worden aangepast. Jagersma: „Wie start er nog een project met koopwoningen? De verkoop daarvan loopt gewoon te slecht.’’

De gemeente moet volgens Jagersma beseffen dat het een unieke kans is. „Kijkduin kan het enige grote bouwproject in de stad worden. Het houdt de bouwstroom op gang, de regionale economie krijgt een impuls. Het is goed voor Kijkduin, goed voor de stad, goed voor iedereen. Het zou een huzarenstukje zijn.’’
 
#29 ·
Goed om te horen dat er nog steeds belangstelling voor is, maar:

Jagersma denkt een vliegende start te kunnen maken in Kijkduin. „Maar dan wel alleen als het plan uitvoerbaar is.’’ Zo moet het aandeel koopwoningen bijvoorbeeld worden aangepast. Jagersma: „Wie start er nog een project met koopwoningen? De verkoop daarvan loopt gewoon te slecht.’’

De gemeente moet volgens Jagersma beseffen dat het een unieke kans is. „Kijkduin kan het enige grote bouwproject in de stad worden. Het houdt de bouwstroom op gang, de regionale economie krijgt een impuls. Het is goed voor Kijkduin, goed voor de stad, goed voor iedereen. Het zou een huzarenstukje zijn.’’
Dit klinkt toch wel erg hijgerig. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat er daar zware concessies gaan doen waar we over tien jaar spijt van gaan hebben, puur om er maar voor te zorgen dat dat project over een jaar van start gaat in plaats van over twee jaar.
 
#31 ·
Beholder had in Post nummer vijf of zo een link naar een plan voor de badplaats zelf. Vond het persoonlijk behoorlijk lelijk eerlijk gezegd, maar ik heb geen idee of dat de studie is waar deze man het over heeft. Eerlijk gezegd hoeft Kijkduin van mij ook helemaal niet stedelijk te worden, op deze manier heb je ook wat variatie langs de kust.
 
#32 ·
^^ Ben ik niet met je eens. In Nederland stikt het van de zeedorpjes, je wordt er gek van. We hebben in dit land geen echte grote badplaats. Geen metropool aan zee zoals Napels of Barcelona. Tijd voor verandering wat mij betreft: Den Haag moet de hele kuststrook als één geheel gaan zien.
 
#33 ·
Maar het ís niet een geheel. Kijkduin en het stille strand zijn gewoon niet hetzelfde als Scheveningen Bad. Kijkduin heb ik dan zelf wat minder mee, maar het idee alleen al om het stille strand om te toveren tot een of andere skyline-achtige touristenbadplaats.... getverdemme!
 
Top