SkyscraperCity banner

1 - 20 of 3327 Posts

·
Registered
2,005 Posts
https://www.kjdenhaag.nl/

https://denhaag.raadsinformatie.nl/document/3494218/1

De zeilen behoren bij een ouder plan van Benthem Crouwel. Destijds was het een probleem dat de zeilen aan Stichthage vastzaten, terwijl het gebouw volledig verhuurd was.
Tijdens de feestelijke opening van de Koningstunnel werden folders uitgedeeld over 'Den Haag Nieuw Centrum'. Hierin waren ook impressies opgenomen voor nieuwbouw (met 'zeilen') op het KJ-plein.

De impressies komen van deze mooie, maar verouderde site.

@Beholder
Er is ooit een competitie geweest tussen OMA, David Chipperfield en Emilio Ambasz. Deze is volgens mij gewonnen door OMA, waaruit het bekende plan is voortgekomen.
Lange tijd heeft op deze hobby-site vermeld gestaan dat het eerste ontwerp voor dit plein van architect Ambasz afkomstig was. Daarbij leek het veel op het gebouw in Japan op de volgende foto's.

Bron: Emilio Ambasz and Associates

Het winnende maar waarschijnlijk te dure ontwerp:

OMA op het Kon. Julianaplein 80m

Bron: OMA
Hier staat het project nog als 'ongoing' genoteerd en ook van de sites van de NS en DHNC hebben het project nog niet verwijderd; dus we houden nog even hoop!

Doordat de woontoren op het Anna van Buerenplein ook al geschrapt is, kan het niet anders dan dat er in de toekomst zeker gebouwd gaat worden: al is het een eventueel 4e ontwerp!

·
Not much
11,089 Posts
Kan er hier iemand Koningin spellen....:lol: Je moet ff de naam veranderen.

Ik vind dat van Koolhaas, zoooo mooi. Alhoewel er in Beijing iets soortgelijks staat...

·
a.k.a. Sequentia
21,541 Posts
Ik vind 'em ook super, maar er staat me een teleurgesteld gevoel bij... Zal het nog eens opzoeken.

·
Hoogvlieger
1,741 Posts
^^ In de plannen voor de inrichting van de openbare ruimte die ik heb gezien toen de Koolhaas sowieso nog wel in the picture was, bleven de huidige goedkope standaardfietsenklemmen aan de zijkant van het plein, langs de tramsporen, gewoon gehandhaafd.

·
HHF user
2,140 Posts
^^ ^^ het blijft onduidelijk of OMA's creatie er gaat komen. Daar waar eerder Tweety idd meldde dat het van de baan zou zijn (een bron was mooi geweest) wisten PEZA en Bart Zmeer uit het AD/DH, 3-7-2007 (ook al is het AD veelal ook nauwelijks als valide bron te beschouwen) op te maken dat het juist niet van de baan was. Zie: http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=14067843&postcount=405

Op de site van OMA heeft het nog de status "ongoing" (zoals die status bijv. ook staat vermeld bij De Rotterdam). Er is dus wat mij betreft nog hoop.
Nog een paar rendertjes:

·
Illustrateur
13,039 Posts
1:
Zeer speciaal plan. Zo'n terrasgebouw met veel groen lijkt me erg store met zo'n atrium erin! Het Malieveld loopt als het ware mooi over in de stedelijke massa. Mooi als het ook publiek toegankelijk wordt met een dakterras op het dak in een parksetting.

2:
De Zeilen kunnen een statement maken zoals Sydney met het operagebouw, zolang de omgeving een hoogstedelijke uitstraling krijgt. Een dergelijk bouwwerk kan uitgroeinen tot een symbool.

3:
Indrukwekkend poortgebouw, maar voor de stedelijke ervaring op maaiveld lijkt me dit plan niet echt geschikt. Tenzij de poten een goede plintopvulling krijgen. Stichthage blijft als lelijk eentje in de picture. In halve versie vind ik het plan ook niet echt sterk meer zonder overkluizing naar het Malieveld. Er ontstaat wel een sterk Central Park-gevoel in het Malieveld, maar gek ben ik er niet van.

·
Registered
4,042 Posts
2: De Zeilen kunnen een statement maken zoals Sydney met het operagebouw, zolang de omgeving een hoogstedelijke uitstraling krijgt. Een dergelijk bouwwerk kan uitgroeinen tot een symbool.
Deze zeilen kunnen inderdaad uitgroeien tot een symbool. Ook ik vind het een erg mooi ontwerp. Maar ondanks dat vind ik ze niet geschikt voor de locatie. Dit ontwerp heeft weinig uit te staan met de directe omgeving. Zeilarchitectuur in de binnenstad van Den Haag past niet zo goed. Zoiets zie ik liever verrijzen in een omgeving met veel water, dus aan de Maas in Rotterdam of aan het strand in Scheveningen.

3: Indrukwekkend poortgebouw, maar voor de stedelijke ervaring op maaiveld lijkt me dit plan niet echt geschikt. Tenzij de poten een goede plintopvulling krijgen. Stichthage blijft als lelijk eentje in de picture. In halve versie vind ik het plan ook niet echt sterk meer zonder overkluizing naar het Malieveld. Er ontstaat wel een sterk Central Park-gevoel in het Malieveld, maar gek ben ik er niet van.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ook vrees ik dat de nieuwe binnenplaats een behoorlijk ongure plek gaat worden. Directe inval van zonnestrallen zal hiermee van alle kanten worden ontnomen. In combinatie met de toekomstige uitzendbureaus/makelaars/leegstand in de plint zie ik dit ontwerp bij voorbaat al als een mislukking.

·
Registered
8,338 Posts
Die zeilen komen geloof ik uit 1996 ofzo,het is nu nog maar de vraag of er wel wat gebouwd gaat worden op het K Julianaplein

·
Registered Abuser
5,431 Posts
Laat ze eerst Stichthage maar eens een gevelrenovatie geven (grijs met blauw glas zou al een stuk schelen). Dan kunnen ze daarna altijd nog kijken of ze iets op dat plein willen bouwen. Wat mij betreft mogen ze best de Bezuidenhoutseweg en de parkeerplaats ondergronds duwen en de Koekamp of Koningspark doortrekken naar het Koningin Julianaplein om zo een mooie entree aan die kant van de stad te creëren.

·
Registered
7,502 Posts
@Beholder
Er is ooit een competitie geweest tussen OMA, David Chipperfield en Emilio Ambasz. Deze is volgens mij gewonnen door OMA, waaruit het bekende plan is voortgekomen.

De zeilen behoren bij een ouder plan van Benthem Crouwel. Destijds was het een probleem dat de zeilen aan Stichthage vastzaten, terwijl het gebouw volledig verhuurd was.

·
The only way is up
84,757 Posts
1:
Zeer speciaal plan. Zo'n terrasgebouw met veel groen lijkt me erg store met zo'n atrium erin! Het Malieveld loopt als het ware mooi over in de stedelijke massa. Mooi als het ook publiek toegankelijk wordt met een dakterras op het dak in een parksetting.
Soort van hangende tuinen naast Babylon :D

·
I am sterdam
4,761 Posts
@ Moderators: Er zit een typefoutje in de titel... :D

On Topic:
Groen licht voor spectaculair ontwerp O.M.A.

Het Haagse Koningin Julianaplein ondrgaat de komende jaren een ware metamorfose. Blikvanger wordt het spectaculair ontwerp van architectenbureau O.M.A. (Rem Koolhaas) voor een woon- en kantoorgebouw. De eerste schop voor het circa 85.000m² grote complex gaat volgend jaar de grond in. Techniplan adviseurs is ingeschakeld voor het ontwerp van de techniek in het hoogbouwproject.

Met zijn drie enorme poorten is het ontwerp behalve spectaculair ook technisch zeer complex. Leer verder op Techniplan Adviseurs bv.
Datum: 31-08-'07 | Techniplan Adviseurs | Rotterdam
Mag ik Den Haag en de hhf'rs uit Den Haag feliciteren!?! ;) :cheers:

·
Moderator
45,974 Posts
Wow, het gaat dus toch door, het wordt echt werelds! :)

meer punten uit het artikel:
- vierlaagse ondergrondse parkeergarage
- 60% van het complex worden luxe appartementen en de rest kantoren.
- zeer energie zuinig
- oplevering eind 2011 (bouwtijd 2,5 a 3 jaar)

mooi

·
Registered Abuser
5,431 Posts
Een blikvanger zal het zeker zijn. Mooi vind ik het gebouw ook maar ik ben er nog niet helemaal uit of ik hem te massaal voor deze plek vind.

1 - 20 of 3327 Posts