SkyscraperCity Forum banner

Den Haag: Monarch IV | 70m | planning

50546 Views 249 Replies 61 Participants Last post by  Eric Offereins
De bouw vordert goed en de volgende, laatste fase van Monarch lijkt ook weer een stapje dichterbij.

Want waar het de houten toren betreft is de site van PLP daarop aardig bijgewerkt: Zie: http://www.plparchitecture.com/oakwood-timber-tower-2.html

Naam: Oakwood Timber Tower 2, The Lodge.
Hoogte: 130 meter.
Met sky bar...

Status is “Feasability” en Provast wordt er nu ook als opdrachtgever genoemd. Mogelijk eigen thread binnenkort?

Ook een filmpje: http://www.plparchitecture.com/oakwood-timber-tower-2.html
See less See more
4
  • Like
Reactions: 5
21 - 40 of 250 Posts
Waar komt de glazenwasinstallatie? De kraan en het bakje moeten toch ergens op het dak worden opgeslagen? :dunno:
Glazenwasinstallaties zijn zooooooo 2017. Glazenwasdrones zijn de toekomst!
Prachtig mooi dit! :)
Wauw, vet zeg! Hopelijk komt deze toren er echt. Kan maar zo een van de meest mooiste torens van NL worden.
idd. dit is wel gaaf zeg. :cool:
Detail: in het projectoverzicht van PLP staat dit project bij hotel/residential. Overal staat stad+ land, alleen hier staat gewoon 'The Netherlands'. Den Haag is qua internationale bekendheid dus nog niet op niveau London/Amsterdam/Shanghai aangeland... Maar een toren zoals deze zou een belangrijke stap in de goede richting zijn!
See less See more
Wat een beauty. Ik vraag me af hoe dat zit met preventief onderhoud voor het hout dat bloot is gesteld aan de weercondities. Lijkt me peperduur om dat hout periodiek te onderhouden / lakken o.i.d. Weet iemand hoe dat zit?
Je heb wel gelijk overal laminaat in je huis leggen met die houten vloeren.....dat dan weer wel...:lol:

Prachtig..... bouwen maar.:banana:
nederland is het land van geschilderd hout -for a reason.
dit lijkt een houten draagkonstruktie met glasgevel. om heel veel redenen een drama om dat onderhoudstechnisch, brandtechnisch en energieverbruikstechnisch rond te breien.
  • Like
Reactions: 1
nederland is het land van geschilderd hout -for a reason.
dit lijkt een houten draagkonstruktie met glasgevel. om heel veel redenen een drama om dat onderhoudstechnisch, brandtechnisch en energieverbruikstechnisch rond te breien.

Schitterende aanwinst. Laten we het in 2018 voor de verandering eens positief benaderen graag.
See less See more
  • Like
@ReinDH
??
weet je hoe ze die problemen oplossen dan?
kwadratuur van de cirkel lijkt me dat.
Hier een uitgebreid artikel over modern bouwen met hout uit 2016. Uit dit artikel blijkt ook dat het als bouwmateriaal nog in de kinderschoenen staat en we er nog niet alles over weten. Dat maakt ook dat de kans dat deze toren er komt waarschijnlijk nog vrij klein is:

http://www.sciencemag.org/news/2016/09/would-you-live-wooden-skyscraper
  • Like
@ReinDH
??
weet je hoe ze die problemen oplossen dan?
kwadratuur van de cirkel lijkt me dat.

Wat mij alleen opvalt is dat je vaak bij de negatieve punten begint. Niet meer dan dat.
See less See more
Voor dat gezeur met het occ was peter een totaal ander mens op het forum.
  • Like
Artikel over het houten bouwmateriaal “glulam” is gewoon op wiki terug te vinden: https://en.wikipedia.org/wiki/Glued_laminated_timber

Citaat: “... Glued laminated timber, also called glulam, is a type of structural engineered wood product comprising a number of layers of dimensioned lumber bonded together with durable, moisture-resistant structural adhesives...”

Van een zekere mate van vochtbestendigheid lijkt dus sprake, maar het zal denk ik ook niet voor niets zijn dat de Cambridge University bij de ontwikkeling hiervan betrokken is:

See less See more
  • Like
Reactions: 3
Houten torens doen mij erg denken aan de blob-architectuur van de jaren nul. Het is duur, moeilijk en gaat voorbij aan de uitdagingen van deze tijd. Het is wel erg interessant.

Duurzaamheid? De uitdagingen liggen elders. Hier is niets op te schalen tot het echt zoden aan de dijk zet. Als je al per sé bij het vervangen van beton door hout in de bouw wilt beginnen (ik denk dat er elders grotere problemen / oplossingen zijn), waarom niet beginnen met houten rijwoningen in massaproductie? Of bestaande technieken meer inzetten, HSB binnenspouwbladen bijvoorbeeld. Of eenvoudigere bouwelementen vervangen door hout, denk aan de gips binnenwandjes of dakconstructies? Waarom uitgerekend de draag constructie van torens in hout uit willen voeren?

Om er een positieve draai aan te geven: dit is state of the art techniek, het is interessant en kan er ook nog gaaf uit zien. Maar alle argumentatie over duurzaamheid graag weglaten, dit zijn prestige projecten, spielerei. Wie echt aan duurzaamheid wil doen gaat elders aan de slag. Maarja, dat is minder spectaculair.
See less See more
  • Like
Soms heb je prestige nodig om ergens te geraken. De maanmissie's van de NASA leverden ook talloze verbeteringen voor dagelijkse gebruiksvoorwerpen op. Laat ze het maar proberen, een houten toren. Wie weet waar we eindigen qua duurzaamheid.
  • Like
Reactions: 2
De maanmissies waren inderdaad ook prestigeprojecten. Als al het geld dat daar in gegaan is gericht in zinvol onderzoek was gestoken, dan waren er nog veel meer ´verbeteringen voor dagelijkse gebruiksvoorwerpen´ geweest. De spinoffs van de maanmissies zijn een doekje voor het bloeden. (en ja ik vind de maanmissie natuurlijk erg gaaf)

Er zijn echt heel veel gebieden in de bouw waar onderzoek naar duurzame oplossingen dringend nodig is. De sector loopt allesbehalve voorop. Het is ook bekend waar veel problemen liggen en er is een wereld te winnen. Het zijn alleen allemaal niet zo sexy onderzoeksgebieden als een glossy toren. (en ja ik vind een houten toren natuurlijk erg gaaf)
See less See more
@spartanni: de lijm is blijkbaar vochtbestendig (normale acetaat houtlijm is dat niet; vandaar de naam wbp watervast verlijmd multiplex). probleem is natuurlijk dat hout zelf onder toevoeging van vocht een uitstekende voedingsbron is voor insecten en schimmels.

dat los je in de lijm niet op.
dat los je alleen op door de inhoudsstoffen in het hout te wijzigen (dmv metaalzouten -wolmaniseren, door middel van azijn toevoeging -koken) of hout te kiezen dat 'van nature' tegen schimmels is gewapend (WRC, adobe, vettig amerikaans grenen enz).

houten balken kunnen goed branden maar houden lang hun dragende eigenschappen omdat de buitenste koollag doorbranden vertraagd.

daarnaast verkleurd hout onze invloed van zon, weer en wind van kleur: de aantrekkelijke parketkleur verandert naar grijsgevlekt, roodbruin of zwart. gezien het feit dat sommige architecten het zich voorstellen als edelparket of gefineerd meubilair betekent dat men geen idee heeft hoe het er over 10 jaar uitziet.
vandaar: kwadratuur vande cirkel -en dat is helemaal niet negatief, @marcobruls...
See less See more
  • Like
21 - 40 of 250 Posts