SkyscraperCity Forum banner

Den Haag: Monarch IV | 70m | planning

50525 Views 249 Replies 61 Participants Last post by  Eric Offereins
De bouw vordert goed en de volgende, laatste fase van Monarch lijkt ook weer een stapje dichterbij.

Want waar het de houten toren betreft is de site van PLP daarop aardig bijgewerkt: Zie: http://www.plparchitecture.com/oakwood-timber-tower-2.html

Naam: Oakwood Timber Tower 2, The Lodge.
Hoogte: 130 meter.
Met sky bar...

Status is “Feasability” en Provast wordt er nu ook als opdrachtgever genoemd. Mogelijk eigen thread binnenkort?

Ook een filmpje: http://www.plparchitecture.com/oakwood-timber-tower-2.html
See less See more
4
  • Like
Reactions: 5
161 - 180 of 250 Posts
Dit is toch even wat anders dan de Oakwood Timber Tower, de volgende 70m blokkendoos in lijn.
Die gevel kan me overigens wel bekoren om maar niet helemaal de zuurpruim uit te gaan hangen.
Beatrixkwartier is natuurlijk ook niet de locatie waar het moet gebeuren.
  • Like
Dit volume past daar helemaal niet.
  • Like
Reactions: 1
Dit is toch even wat anders dan de Oakwood Timber Tower, de volgende 70m blokkendoos in lijn.
Die gevel kan me overigens wel bekoren om maar niet helemaal de zuurpruim uit te gaan hangen.
Beatrixkwartier is natuurlijk ook niet de locatie waar het moet gebeuren.
Ik wil die zuurpruim rol wel van je overnemen hoor, als deze volgende 70m doos met een betonnen haakwerkje eromheen een prachtig innovatief ontwerp naar de klote helpt.

Wat een gemiste kans, al was het alleen maar om die zee van 70m blokken te doorbreken, er een echte eye catcher te bouwen. Het was er de plek én de tijd voor.

Ergens las ik recent in dit forum nog dat we op Provast kunnen rekenen voor de betere ontwerpen in ook hun eigen stad. Konden...
See less See more
  • Like
Het was al een tijdje bekend dat deze toren maximaal 70 meter ging worden. Dat andere ontwerp was leuk maar meer bedoelt als studie.

Wat heeft Provast hiermee te maken?
  • Like
Reactions: 2
Ik vind de gevel wel leuk en speels. Had minimaal 100m moete worden, dan zou je hem nog van meerdere kanten kunnen zien. Nu zit hij ergens verstopt tussen al die andere schoenendozen.
  • Like
Mooie gevel, kut hoogte waar ze alleen buiten zuid-holland nog een kriebelende prostaat van krijgen.
  • Like
Het was al een tijdje bekend dat deze toren maximaal 70 meter ging worden. Dat andere ontwerp was leuk maar meer bedoelt als studie.

Wat heeft Provast hiermee te maken?
See less See more
  • Like
Reactions: 2
Het goede nieuws: er zit beweging in. Het slechte nieuws: what happened to de mooie plannen? De grote vraag: waar is de bovenste 70 meter?
  • Like
Doe maar niet, weg ermee.
Bouw goed en mooi of niet, in dit geval dat laatste , wat een bagger zeg
  • Like
Volgens bouwberichten.nl wordt dit het ontwerp van de 70 meter hoge kantoortoren;

View attachment 853485
You must be kidding me. Hoe saai en insipratieloos kan een ontwerp zijn. Toch onvoorstelbaar te bedenken dat de architect achter deze lijkwade ooit ook kind is geweest en ooit fantasie had. Dit is een tenenkrommend toonbeeld van commercialiteit, schandalige vervuiling van onze leefruimte - dit is Noord-Korea waardig.
See less See more
  • Like
Noord-Korea is misschien iets overdreven ;) maar wel teleurstellend idd. Als ze het ronde ontwerp hadden uitgevoerd was het misschien wel één van mijn favoriete torens geweest in Nederland. Het nieuwe ontwerp deed me gelijk denken aan het Huis van de Stad in Gouda:

• Like
^^ Inderdaad, precies waar ik ook gelijk aan dacht. En dat maakt het verhaal alleen maar erger. Dit Haagse project kan worden beschouwd als door den duyvel uitgescheten VINEX. Mooie voor de volgende uitgave van Haagse Harry. Op deze wijze blijft de Utrechtse Baan omringd door een rare verzameling knotsen zonder opbouw in de skyline. Dit was jaren gelden al duidelijk toen op de maquettes voor het Beatrixkwartier bleek dat dit gebied een platte pannenkoek zou worden. En dan wel doodleuk 180-200 meter hoge torens plannen in Laak. Onbegrijpelijke skyline. De Timber Tower geldt dan als een zegen.
See less See more
Provast was eerst eigenaar van de grond en heeft die studie (waar de timber tower een product van is) laten maken. De grond is daarna verkocht aan het RVB.
See less See more
  • Like
Voor wat het waard is (probeerseltje)....

865739

(Met dank aan @Life voor de oorspronkelijke foto uit het Grotius draadje)
See less See more
  • Like
Op de site van Royal HaskoningDHV staat een pdf document van dit project. Het gebouw zou nog steeds in hout gerealiseerd moeten worden.

866862
See less See more
  • Like
^^ Uit het bovengenoemde PDF'je:
'De rijksoverheid heeft in Den Haag een tekort aan kantoorhuisvesting. Met de ontwikkeling van Monarch IV willen zij circa 20.000 m2 kantoorruimte realiseren. Hoofddoelstellingen voor het RVB zijn een snelle beschikbaarheid en bijdragen aan de milieudoelstellingen van de rijksoverheid. Door met hout te bouwen kun je aan deze doelstellingen, snel en duurzaam, tegemoet komen.'
...
'Parametrisch ontwerpen heeft bijgedragen aan een significante optimalisatie van het ontwerp. Het parametrisch model stelt ons in staat om ieder element van de diagridconstructie individueel te berekenen in plaats van te clusteren per bouwlaag. Dit levert een aanzienlijke materiaalbesparing van ca. 30% op. De integrale aanpak bood daarnaast kansen voor optimalisatie van de façade. Er is namelijk een direct verband tussen de afmetingen van de constructie en de mate van transparantie van de gevel.'

Ik snap dat het, aangezien het voor de rijksoverheid is, vooral niet over the top moet zijn. Een beetje een terughoudende, gedegen uitstraling - "we smijten niet onnodig met geld" enzo. Met dat allemaal in acht genomen doen ze hier wel iets interessants. Ben benieuwd welk ministerie/dienst zich hier gaat/gaan vestigen.
See less See more
  • Like
Ziet er nu zeker een stuk beter uit.
Nu alleen nog ranker en flink hoger graag
Doorbreek er de hoogte monotonie!
  • Like
Reactions: 3
161 - 180 of 250 Posts