SkyscraperCity banner
1 - 20 of 24 Posts

·
Registered
441 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Niet echt een hoogbouwproject, maar wel een van de mooiste urbane restauratieprojecten van de laatste tijd:

.

Kijk eens naar de ornamenten op de foto. Ze bevinden zich op de eerste verdieping van de Haagse Passage, en ze waren in de jaren zestig állemaal weggehaald. Alle zuiltjes, kapitelen & andere tierelantijnen zijn weer in volgens de oorspronkelijke plannen in gips gegoten en opnieuw aangebracht. Als je binnenloopt is het adembenemend, zeker als je je de Passage in zijn staat van 2 jaar geleden herinnert.

·
Registered
441 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Is deep link naar foto op site van het AD, helaas kan ik zelf geen foto's nemen want zit nu in Edinburgh. :)

·
Registered
1,979 Posts
Is idd prachtig geworden. Ook de omgeving is/wordt goed aangepakt. Helaas is de Rotterdamse versie in de oorlog verloren gegaan :cry:

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Dat ziet er lekker grootstedelijk uit! :) Mooi dat er nog van dit soort dingen in Nederland zijn.

·
Registered
3,402 Posts
Inderdaad heel jammer dat die van Rotterdam weg is zou echt super mooi hebben gestaan als ze die zouden kunnen integreren in een moderngebouw, The Mall zou er wel geschikt voor geweest zijn.

·
Registered
1,492 Posts
Ken alleen een hele kleine passage in Breda... volgens mij aan de Ginnekenstraat of aan het Van Coothplein, is volgens mij maar een meter of twintig diep ofzo, dus onvergelijkbaar met de passage in Den Haag, volgens mij stamt hij wel uit dezelfde tijd ongeveer... ff gegoogled en daar istie dan: Winkelpassage Zuidpoort aan de Nieuwe Ginnekenstraat in Breda: weliswaar behoorlijk vernaggeld door een restauratie, of beter gezegd modernisering, maar hij is er wel degelijk...
Linkje: http://www.heuvelachtig.nl/fotos/image.asp?id=11595

·
Registered
1,979 Posts
@petjuh... die in rdam stond ook zo ongeveer op de plek van de huidige Mall...zal wel eens gaan googelen voor plaatjes uit grootmoederstijd

·
Registered
441 Posts
Discussion Starter · #15 ·
Hier nog een mooie NA-foto van de site van Chris Schram:

Meer foto's op http://historie.denhaag.org/passage.htm .

De Passage van Den Haag is inderdaad de enige in Nederland. Anderen stonden ooit in Rotterdam, Zandvoort en Amstedam, maar zijn verdwenen. (Of gemoderniseerd dus zoals in Breda blijkbaar...)

Internationaal zijn Passages niet zo heel uitzonderlijk. De St. Hubertusgalerijen in Brussel lijken wel redelijk op de Haagse Passage, maar bv. de Galleria Vittorio Emmanuele II in Milaan verdwergt ze allebei volkomen:

·
Registered
6,756 Posts
Geweldig .
Ben er zelf ook weleens doorgelopen, en zelfs toen in de oude situatie sprak het me al zeer aan .
Ken dit verder nergens in NL op zo'n mooie manier als in Den Haag .
Dus de trots van de Residentie :) .

En ja wat gebombardeerd is, is gebombardeerd .
Dan zouden vele steden kunnen aansluiten in dat rijtje, want overal zijn prachtige bouwwerken vernietigd .

·
Registered
9,097 Posts
^^De mensen die in DH prachtige gebouwen hebben neergehaald,behoren van mij in het rijtje Nazi's ,Communisten en andere achterlijken......en er is wat gesloopt hier in DH...... :(

1 - 20 of 24 Posts