SkyscraperCity banner

1 - 20 of 414 Posts

·
Super Moderator
9,298 Posts
Vraag me af wat dit voor effect op het toerisme gaat hebben. Wellicht past dit inderdaad voorlopig beter in een algemeen nieuwsdraadje.

·
Moderator
45,947 Posts
Deze thread blijft natuurlijk gewoon bestaan, te zijner tijd kan deze wel weer worden opgepakt vanaf de derde pagina.

Ik verwacht alleen dat we er niet heel veel van gaan zien, anders dan steigers langs de buitengevels. Het zal toch vooral een renovatie zijn en niet zozeer een echte verbouwing.

·
Gay love is love too
12,225 Posts
Ik heb er afgelopen juli een rondleiding gehad (echt een aanrader, trouwens. Snel nog even doen voor de boel dicht gaat! PM me voor details) en het verval zit 'm inderdaad aan de binnenkant. De gevels zijn goed bijgehouden en daar is niet zoveel mis mee. Hier en daar moet een dak of dakrand wel aangepakt worden, maar daar zit het werk niet in.

Het grote werk zit in de binnenkant. Allerlei gebouwen die ooit apart waren zijn indertijd met elkaar verbonden geraakt; het is een ware wirwar aan gangen en doorgangen en niveauverschillen en dat is niet altijd even goed afgewerkt (qua bijvoorbeeld binnendeuren, trapjes of zelfs vloerbedekking). Daarnaast dus de bedrading en de waterleidingen...

Het toerisme zal er niet onder lijden, dat lijkt me sterk.

·
the double dude!
1,944 Posts
Maar wat gaan we in dit topic doen? Tot 2020 gebeurt er niks.
Da's mooi klote , de ''apenrots '' wordt voor 40 miljoen geschikt gemaakt om tijdens de verbouwing kabinet te huisvesten en dat is geen goed nieuws .
dan wordt denk de apenrots niet snel herontwikkeld ,

die gaat niet gauw plat , zonde

·
Moderator
45,947 Posts
Het hangt er af hoeverre de Apenrots transformatie potentieel heeft, ook al is het alleen maar naar een moderner kantoorgebouw. Als er is niks mee gedaan kan worden heeft het ook weinig zin om het te behouden als sta in de weg.

·
what else!
1,796 Posts
Het hangt er af hoeverre de Apenrots transformatie potentieel heeft, ook al is het alleen maar naar een moderner kantoorgebouw. Als er is niks mee gedaan kan worden heeft het ook weinig zin om het te behouden als sta in de weg.
Het is nogal een solide gebouw, dus waarom weg? Iconisch is het ook. Van binnen zou het wel met de tijd mee moeten gaan en de buitenzijde moet vooral geconserveerd blijven, met her en der een aanpassing. Werkelijk een multifunctioneel en karaktervol gebouw.

• Like
Reactions: TheArcher

·
-
1,246 Posts
Maar faseren of in 1 keer doen?
Je zou zeggen dat als je steeds een stukje doet je na 30 jaar weer opnieuw kunt beginnen. Maar dat hebben ze blijkbaar niet gedaan.

·
Registered
682 Posts
het verval zit 'm inderdaad aan de binnenkant. De gevels zijn goed bijgehouden en daar is niet zoveel mis mee. Hier en daar moet een dak of dakrand wel aangepakt worden, maar daar zit het werk niet in.
Er gaat dus niks met de gevel van het stadhouderlijk paleis van Willem V gebeuren? Elke keer als ik die gevel zie moet ik aan brandschade denken.

·
Registered
346 Posts
Bij de overheid wordt voor hun zelf niet bezuinigt.
Binnenhof.
Gouden koets.
Huis ten bosch.
Zijn maar even wat voorbeelden.

·
Registered
682 Posts
^^

Of juist wel. Ik vind het onbegrijpelijk dat zo langzamerhand het ene na het andere overheidsgebouw zich in een klaarblijkelijke achterstallige staat bevindt. De Burgerzaal van het Paleis op de Dam komt er ook al aan.

·
Moderator
45,947 Posts
Het is nogal een solide gebouw, dus waarom weg? Iconisch is het ook. Van binnen zou het wel met de tijd mee moeten gaan en de buitenzijde moet vooral geconserveerd blijven, met her en der een aanpassing. Werkelijk een multifunctioneel en karaktervol gebouw.
Je zegt het correct: "Van binnen zou het wel met de tijd mee moeten gaan".

Het is echter niet vanzelfsprekend dat dit economisch haalbaar is. De vraag is dan of het waard is dat de overheid hier nog heel veel geld in gaat steken. En dan moet er ook nog eens een functie worden gevonden die bij dit gebouw past. Van de markt hoef je het in iedere geval niet te verwachten dat ze er teveel geld in gaan steken als sloop en nieuwbouw domweg meer oplevert.

Er gaat dus niks met de gevel van het stadhouderlijk paleis van Willem V gebeuren? Elke keer als ik die gevel zie moet ik aan brandschade denken.
Er is nog niks naar buiten gekomen over wat er precies gaat gebeuren. Waarschijnlijk zullen ze waar nodig ook de gevel ook opknappen. We hoeven alleen niet te verwachten dat het een verbouwing als het VROM gaat worden.

·
Maarten van der Meer
593 Posts
1 - 20 of 414 Posts