SkyscraperCity banner
1 - 20 of 45 Posts

·
Registered
441 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Was deze al bekend?
Het ministerie van Landbouw, gevestigd in een monumentaal pand uit 1956, wordt van april 2006 tot 2009 gerenoveerd. Er komt een glazen aanbouw aan over de hele lengte van de Prins Clauslaan, en een 'orangerie' aan de kant van de Theresiastraat (t.o. het Paleis van Justitie), die er spectaculair uitziet:

Orangerie zijde Theresiastraat

Hoek Theresiastraat / Prins Clauslaan.

Het gebouw van het ministerie van Landbouw is wellicht niet zo bekend; toch is het een immens pand, gebouwd in 1956 in een wat strenge traditionele stijl. Het ligt aan de Utrechtsebaan, tegenover het ministerie van BuZa en naast het Paleis van Justitie.

Zie verder http://www2.vrom.nl/pagina.html?id=5712&projectid=28&pagenr=9332

·
HHF user
2,395 Posts
^^ Check: LNV / Dam & Partners

Zijaanzicht(je):

Verder is het nmm een smakeloze en vooral ook hopeloze poging om dit krachtige gebouw 'zachter' en nutteloos transparanter te maken. Het is een indrukwekkend geheel, een soort van Nederlands Pentagon, waaruit de grote, gesloten macht spreekt die LNV nog steeds in de politiek bestuurlijke arena uitoefent. Nu heb ik niet veel op met de landbouwlobby, maar het pand zou ik het liefst zo mijn mogelijk veranderd zien. Zoveel van dit soort gebouwen is er in dit land niet (meer) te vinden.

·
Registered
441 Posts
Discussion Starter · #3 ·
spartannl said:
Verder is het nmm een smakeloze en vooral ook hopeloze poging om dit krachtige gebouw 'zachter' en nutteloos transparanter te maken. Het is een indrukwekkend geheel, een soort van Nederlands Pentagon, waaruit de grote, gesloten macht spreekt die LNV nog steeds in de politiek bestuurlijke arena uitoefent. Nu heb ik niet veel op met de landbouwlobby, maar het pand zou ik het liefst zo mijn mogelijk veranderd zien. Zoveel van dit soort gebouwen is er in dit land niet (meer) te vinden.
Dank voor de link, erg interessant!
Van mij had de glazen uitbouw langs de Pr. Clauslaan ook niet zo nodig gehoeven; die oranjerie vind ik dan wel weer aardig. De transparantie-metafoor voor overheidsgebouwen begint inderdaad een beetje versleten te raken. Alsof je een 'transparanter' bestuur zou bereiken door overal je gevels van glas te maken.

·
HHF user
2,395 Posts
Precies. En als er 1 ministerie is waar geen vat op te krijgen is, is het LNV wel!
Dat zijn de doorgewinterde gasten, waar lobbyisten nauwelijks meer te onderscheiden zijn van de ambtenaren. Een departement dat zich primair op de EU richt, met haar jaarlijks te vergeven miljarden Euri landbouw subsidie... Nee, als je LNV transparanter wil maken doe je dat niet door een langgerekte komkommerkas aan te bouwen, maar simpelweg de (EU)subsidiekraan dicht te draaien.

·
Registered
2,013 Posts
Bij de open dag vond ik vooral de 'ministersgang' behoorlijk indrukwekkend aan de binnenzijde. De buitenzijde doet nu wel erg sober aan. Ben wel erg benieuwd wat al dat glas gaat opleveren...

Drie ambtenaren blokken en het 'minister-blok':

De meest spectaculaire nieuwbouw gaat hier een plek vinden:

·
Registered
4,296 Posts
stop dam

mecanoo heeft een plan gemaakt waarbij het gebouw verdween achter een billboard, maar Dams stoma en bypass is ronduit een verkrachting van de architectuur. ik was toevallig bij de welstandsbehandeling op de tribune en Dam heeft met schuttingtaal en portefeuillezwaaien iedereen geintimideerd. een bestaand gebouw in een glazen kist zeten bedenkt alleen iemand die niet de rekening van de aannemer, de glaszetter, de ramenlapper, de stookosten hoeft te betalen. :eek:hno:

·
I am sterdam
4,762 Posts
Update 2 april 2007

En een uitbreiding (noordzijde):

·
Registered Abuser
6,163 Posts
Ik zag vandaag dat ze aan de kant van de Theresiastraat aan de staal (?) constructie zijn begonnen. Hij is groen...

·
Registered
2,013 Posts
En dat groen past dan wel weer bij de kleur van de bakstenen.

Deze betonconstructie komt ook in de 'kas' te staan, maar wat het is?

·
Banned
1,698 Posts
@ Beholder ... dank voor je updates!
Zag dit onlangs nog, ziet er strak uit met dat groene glas.

1 - 20 of 45 Posts