SkyscraperCity banner

2461 - 2480 of 2502 Posts

·
Registered Abuser
5,431 Posts
Zeker weten, ook 's avonds als het pikdonker is en je alleen de sterren en de lichten van de andere boten ziet (en het geluid van karaoke hoort ;))

·
Registered
828 Posts
Mooie vondst! Die Belgen gaan er dus vanuit dat de zeespiegel de komende jaren niet stijgt? Zo vanaf het strand de lobby instiefelen, lekker hoor.

·
Registered
135 Posts
Als je in Scheveningen langs de boulevard echt verbeteringen wilt realiseren, zul je niet zozeer moeten bouwen maar vooral heel veel moeten slopen. Het Kurhaus krijgt pas echt weer grandeur als je die rotzooi er omheen sloopt - zowel voor op het plein als aan de zijkanten. En aan de boulevard kant moet je die lelijke horeca-aanbouw eigenlijk ook verwijderen. Maar daar krijg je nooit een business case voor: het is onmogelijk en veel te duur om iedereen uit te kopen en je hebt geen nieuwe bron van inkomsten.

·
Registered
1,952 Posts
Helemaal mee eens. Daarom ben ik ook bang dat Scheveningen niet echt meer te redden valt als mooie en stijlvolle badplaats. Er staat veel teveel afschuwelijk lelijke Zwolsman jaren 70 meuk die je niet zomaar kan slopen omdat er mensen wonen of bedrijven zitten. Ben bang dat dat niet meer terug te draaien valt. Als je dan kijkt naar de prachtige hotels die er lang geleden stonden, dat maakt wel verdrietig.

Jij noemt ook precies de zooi die het gebied rond het Kurhaus dat de grootste middelvinger naar de esthetiek is. Ook al die flats aan het Gevers Deynootplein, met als uitschieter de Lee Towers toren met de gouden bal. De bouwwerken aan de Zwolsestraat zijn ook een misdaad tegen de menselijkheid.

·
Registered
4,005 Posts
Maar @savornin, Chipperfield laat net als jij precies zien waar het bij dit soort kustplaatsen over zou moeten gaan. Romantiek is geen slechte guideline om een badplaats te maken.
En voor wie van Sputnik-stijl houdt raad ik aan om naar Royan te gaan, de badplaats van de Trente Glorieuses...

·
Registered
150 Posts
Omdat er zo weinig badplaatsen zijn met een serieus strand erbij moet Scheveningen vooral voor de massa zijn. Ik ben bang dat dit gewoon is wat de mensen willen. Er zijn meer mensen die naar de costa brava of een turks all-in resort gaan dan mensen die in een mooi en duur hotel gaan zitten. En daar komt dit soort lelijke 'architectuur' bij kijken.

Nee, ik denk niet dat dit ooit beter wordt

·
Registered
4,005 Posts
Omdat er zo weinig badplaatsen zijn met een serieus strand erbij moet Scheveningen vooral voor de massa zijn. Ik ben bang dat dit gewoon is wat de mensen willen. Er zijn meer mensen die naar de costa brava of een turks all-in resort gaan dan mensen die in een mooi en duur hotel gaan zitten. En daar komt dit soort lelijke 'architectuur' bij kijken.

Nee, ik denk niet dat dit ooit beter wordt
JediKercel dat is geen optimistisch begin van het nieuwe jaar. Omdat Popper stelt dat optimisme ons lot is moeten we toch hoop putten uit dergelijke plannen. Aan dat belvedère torentje moeten ze nog even werken maar dat komt vast goed.

·
Registered
87 Posts
Het zou mooi zijn als er initiatieven worden genomen om Scheveningen op de kaart te zetten met nieuwe ideeën, zoals RTM-XL doet met bijvoorbeeld de Rijnhaven of vergroening en hoogbouw in de binnenstad.

Scheveningen heeft in mijn ogen een grote potentie om meer dan een seizoensgebonden strand te worden waar altijd wat te beleven is.
Gelukkig is het nog steeds de meest gezellige badplaats van Nederland, maar de architectuur in de Schilderswijk is bijna nog mooier dan wat er naast het kurhaus staat.

Het contrast is te groot als je dit vergelijkt met het Kurhaus, de aangrenzende wijken als het Statenkwartier aan Scheveningen haven of het prachtige Belgisch park.

Meer levendigheid kan ontstaan door compacter en hoger te bouwen, gecombineerd met een betere plint en meer groen in de vorm van parken. Zeker in Scheveningen haven mag de ambitie flink opgeschroefd worden want hier kan je makkelijk 1.500 woningen kwijt op waar nu parkeerplaatsen staan.

Het is duidelijk dat we de hoogte in moeten omdat we niet echt kunnen groeien ivm de randgemeenten. Misschien moet het beleid gewijzigd en weer geüpdatet worden aan de huidige maatstaven.

Persoonlijk zou ik liever aan het strand willen wonen dan aan de rijksweg in Binckhorst, maar dan moet er genoeg keuze zijn.

En een metrolijn door trekken zo dat het gros van de mensen met de nieuwe lijn van dordt of Leiden, rechtstreeks Scheveningen strand kunnen bereiken om er te wonen of te verblijven.

·
Registered
1,219 Posts
Mensen uit Leiden gaan naar Noordwijk, mensen uit Dordrecht gaan naar Rockanje.

Scheveningen is toch, wat JediKercel mooi zei, de badplaats voor het volk.
Heb het idee dat veel dagjesmensen meer vanuit het binnenland/Duitsland komen, en die komen voor goedkoop vermaak. Ofwel junkfood, shabby hotelletjes, vreetschuren, all you can eat: alles wat goedkoop is. Er is simpelweg geen markt voor een zeer chique statige boulevard, anders had je die wel in Noordwijk of Bloemendaal gehad.

Denk ook dat William070 een goed punt heeft: business case is gewoon niet rond te krijgen voor grootschalige sloop-nieuwbouw, alleen als iedereen Scheveningen links laat liggen en we met zijn allen voortaan naar Kijkduin gaan.

Dat laatste ben ik sowieso voornemens: voor mij geen Scheveningen meer.

·
Registered
1,952 Posts
Het is inderdaad een massatoerisme plek, net als in Amsterdam het Damrak en de Wallen, plaatsen die gemeden worden door fijnproevers en waar snel geld verdienen belangrijker is dan schoonheid of kwaliteit. Dat dit nu het geval is, betekent niet dat je het maar zo moet laten.

Ik vind dat er de afgelopen jaren langs de boulevard veel verbeteringen te zien zijn. De Pier is nieuw leven in geblazen met een foodhal concept. Ten noorden daarvan is een foodhal gebouwd die er mooi uit ziet. Bij het noordelijk havenhoofd is een leuk sport/surf gebied ontwikkeld met een paar leuke strandpaviljoens (dit stuk vind ik veel aantrekkelijker dan het Kurhaus-gebied). En het Lego discovery center is vermoedelijk ook een aanwinst.

Daar staat tegenover dat het drukste deel, rondom het Kurhaus, pauperig oogt en dat de architectuur daar vermoedelijk niet te redden is, waarom staat hierboven al beschreven. Dat het Gevers Deynootplein en de aanrijroute vanaf de Zwolsestraat afschuwelijk is. En dat Scheveningen een massatoerisme plek is die bijbehorende mensen aantrekt.

Ik zou zeggen, blijf waar mogelijk investeren in een mooiere buitenruimte en leuke attracties; en keihard blijven handhaven op kwajongensgedrag in het hele gebied. Scheveningen zal nooit meer een voorname badplaats worden, dat waren andere tijden. Maar er is binnen de perken wel veel verbetering mogelijk.

·
Registered
19 Posts
Zoals Savornin al zegt, zijn er al wat verbeteringen te zien langs de boulevard. Als de middenboulevard ook wordt aangepakt (wat in 2022 zou moeten beginnen) zal het ook rond het Kurhaus al wat kunnen verbeteren. Ook las ik in een document die een van jullie hier had gedeeld dat er zou worden gekeken naar het vernieuwen van de Palace promenade. Er zijn dus wel degelijk mensen die er Scheveningen mooier willen maken. Ik hoop dat dit soort ontwikkelingen ook andere verbeteringen aan zullen trekken... Het zal allemaal wel tijd kosten

2461 - 2480 of 2502 Posts