SkyscraperCity banner

1 - 20 of 431 Posts

·
what else!
1,796 Posts
Discussion Starter #1
Het is in bepaalde opzichten misschien niet de meest favoriete buurt van Den Haag, maar zeker "draadwaardig". Veel plannen en ontwikkelingen uit deze buurten worden bovendien nog weggestopt in de draad 'kleine(re) projecten' of 'Hollands Spoor e.o.'

Een deel van de Haagse historie is voortgekomen uit buurten als bijvoorbeeld de Schilderswijk. Mensen als Adri Duivesteijn, Joris Voorhoeve en Theo van den Burch groeide er op en de wijk is prominent aanwezig in ons volkslied.

In de jaren negentig is er in de Schilderswijk natuurlijk al heel veel nieuwbouw ontwikkeld, maar ook vandaag de dag zijn er op verschillende plekken actuele plannen.

·
what else!
1,796 Posts
Discussion Starter #2
Ontwikkeling Haagse Markt

De plannen voor de herontwikkeling Haagse Markt zijn actueel en de gemeente Den Haag is in onderhandeling met diverse partijen.

Hier een filmpje over de toekomst van de Haagse Markt volgens idee van Marktbedrijf T. Post en Zonen uit Wateringen.

·
Registered
2,005 Posts
^^ Zelf kan ik het nog niet fantastisch vinden, maar hier weten ze er ook al meer over.
Balinese tempel als inspiratie
Een Balinese tempel diende ter inspiratie voor de pinakels die architect Wilfried van Winden aan het ontwerp van de gevels toevoegde. ‘De pinakels zijn een belangrijk onderdeel van de architectuur en bepalen het silhouet van het project’, legt Van Winden uit. ‘Daarnaast herken je er ook de Haagse Art-nouveau stijl in, van begin vorige eeuw. Ik zie dit project als een mooi voorbeeld van Fusion architectuur’. Samen met de gekleurde geglazuurde bakstenen onder de dakrand vormen de pinakels de bekroning van De Oriënt.

Naast de voormalige Julianakerk:

Bali:

Nieuwbouw Kessler stichting (De La Reyweg)

Van gisteren:

Linkervleugel:

Rechtervleugel:

·
Registered
1,163 Posts
Ze moeten niet de hele stad er mee vol planten, maar vergeleken met de grijze massa vind ik deze projectjes een toevoeging. Vergelijk deze projecten met wat er omheen staat

·
Registered
3,512 Posts
Opzich wel aardig, alleen van dat dak moet ik :puke:

·
what else!
1,796 Posts
Discussion Starter #9
Opzich wel aardig, alleen van dat dak moet ik :puke:
:lol: Hahahaha! Die puke-smiley is echt geweldig! De leukste van allemaal!
Kijk dan, prachtig... :puke:
Trouwens het dak is misschien een knipoog naar ADO: rood-geel-groen :)

Verder spuuglelijk dat LEGO-dak. Ok, vooruit dan maar... nog één keer :puke:

·
Registered
3,512 Posts
Ok jongens, nu zit heel m'n scherm onder de :puke:

·
Geregistreerd gebruiker
3,216 Posts
Ben ik de enige hier die het wel mooi vind?

Grapje.

Spuuglelijk dat dak! :puke:

·
Registered
1,163 Posts
Haha, dan ben ik de enige! Ik vind het ook niet echt mooi, maar wel opvallend en apart!

Maar ik ben de beroerdste niet (of in dit geval wel), dus voor het groepsgevoel:
:puke:

·
Registered Abuser
5,431 Posts
Ik kan de culturele verwijzing naar de buurt wel waarderen: die metalige cirkels op de dakrand doen erg schotelantenne-achtig aan.

·
what else!
1,796 Posts
Discussion Starter #15
Gemeenteraad - Bestemmingsplan Schilderswijk & Transvaal

Bestemmingsplan Schilderswijk
Daarna sprak de raad over het Bestemmingsplan Schilderswijk. Het plangebied wordt begrensd door de singelgracht langs de Loosduinseweg – Houtzagersingel en Hooftskade – Oranjeplein en Hoefkade – Parallelweg langs het spoor – De Heemstraat overgaande in de Monstersestraat. Het plan is vooral een conserverend bestemmingsplan.

De SP-fractie wil dat omwonenden mondeling en schriftelijk voorlichting krijgen over de aardgastransportleiding. Deze fractie wil dat de raad geïnformeerd wordt na contact met de Gasunie. Wethouder Marnix Norder bevestigde de bewoners te zullen inlichten over de mogelijke gevaren.

De D66-fractie stelde vragen over dakopbouwen. Zij is tevreden over het samenspraaktraject waarmee bewoners worden betrokken in de plannen voor hun wijk. Over dakopbouwen noemde zij de norm dat zonverlies voor buren door dakopbouwen niet langer dan twee uur mag zijn op peildatum 19 februari. Deze fractie wil dat de belangen voor beide partijen moet worden heroverwogen. Als dit onderwerp terugkomt in de raad, wil zij het te zijner tijd heroverwegen. Hierover zei de wethouder dat excessen van dakopbouwen worden onderzocht.

De GroenLinks-fractie gaf aan dat de bewoners goed moeten worden betrokken bij de visie over hun eigen wijk, bijvoorbeeld via de bewonersorganisatie. De wethouder zei de suggestie over te willen nemen.

De hele raad stemde in met het voorstel.

Bestemmingsplan Transvaal
Vervolgens sprak de raad over het bestemmingsplan Transvaal. Het plangebied wordt begrensd door de Loosduinsekade, Monstersestraat, De Heemstraat, Groenteweg, Marktweg (inclusief de bebouwing en achtererven) en De La Reyweg. Bij de opzet van het bestemmingsplan is uitgegaan van:

de herstructureringsplannen in het Wijkplan Transvaal enerzijds;
de bestaande situatie anderzijds.

Uitzondering hierop is de wens van de gemeente om horeca, detailhandel en bedrijven c.q. zakelijke dienstverlening te concentreren op bepaalde locaties, b.v. aan de Paul Krugerlaan (businesscase binnen de Krachtwijkenaanpak).

De SP-fractie is blij met de werkwoningen op de Steenlaan die nu in het bestemmingsplan zijn opgenomen. Ook zei zij tevreden te zijn met de concrete afspraken met de Gasunie over het verkleinen van de risicofactoren in de toekomst, gezien de aardgastransportleiding. Zij is niet blij met het feit dat de Uitenhagestraat is opgeknipt in het bestemmingsplan.

De VVD-fractie stelde vragen over wonen op een bedrijventerrein. Zij wilde van de wethouder weten of hij kan garanderen dat er bij de bebouwing ontheffing kan worden verleend voor milieucategorie 3.1. De wethouder bevestigde dit.

De D66-fractie ziet een aantal uitdagingen in de combinatie wonen en werken en het parkeren boven de gebouwen in het bestemmingsgebied. Deze fractie vraagt de wethouder om over een halfjaar met een rapportage te komen om de vorderingen te kunnen zien. Zij stelde ook vragen over de hoogte van de huren.

De Haagse Stadspartij noemde de woningbouwontwikkeling op het bedrijventerrein ongewenst. Ook vraagt deze fractie zich af of de woningbouwontwikkeling in de komende tien jaar mogelijk zal zijn gezien de crisis. Zij is daarom tegen de uitvoering van dit plan.

De PVV-fractie noemde de bouw van woningen op het terrein nadelig omdat dit tot minder industrialisatie zou leiden. Zij is daarom tegen de realisatie van dit plan. Wethouder Marnix Norder geeft over de Uitenhagestraat aan dat zij graag wil dat de bedrijvigheid daar kan blijven.

De raad stemde in met het voorstel. De fracties Islam Democraten, PVV, Haagse Stadspartij en SP stemden tegen.

·
what else!
1,796 Posts
Discussion Starter #17
Billboard tegen bende al na paar uur vernield

Een billboard van de politie tegen jeugdbendes in de Haagse Schilderswijk is een paar uur na plaatsing vernield. De dader is aangehouden met behulp van camerabeelden.

De politie had het billboard in de Zusterstraat gezet om daarop resultaten te melden van het offensief tegen een jeugdbende. Buurtbewoners worden zo geterroriseerd door de jongeren dat ze geen aangifte durven te doen.

Een 25-jarig lid van die jeugdbende bewerkte het bord met een mes. Een kennis zou hem opdracht hebben gegeven, omdat hij last had van het cameratoezicht.

Bron: Westonline.nl

Wie zou daar nou achter kunnen zitten :nuts:

·
what else!
1,796 Posts
Discussion Starter #18
'Haagse Markt moet allure terugkrijgen'

Den Haag en de ondernemers gaan samen 11 miljoen investeren in een andere opzet van de Haagse Markt.

Het gebied aan de Herman Costerstraat moet de allure van vroeger krijgen. Wethouder Dekker heeft de plannen woensdagochtend gepresenteerd op het markterrein. De paden worden rechtgetrokken en veel containers verdwijnen. Verder komen er meer activiteiten als antiek- en rommelmarkten. De marktkooplui betalen in totaal 4 tot 5 miljoen euro mee aan de herinrichting.

Bron: westonline.nl

De titel van het artikel... pfffff... heeft de Haagse Markt ooit echt goede allure gehad dan? Den Haag stond er weer eens bij en keek ernaar, oftewel:

Bekijk eens het reuzachtige en ambitieuze project`Markthal in Rotterdam´

Ik geloof niet dat je zo´n project kunt neerzetten voor het bij elkaar gesprokkelde Haagse investeringpotje à 11 miljoen dat beschikbaar is voor de Haagse Markt.

·
what else!
1,796 Posts
Discussion Starter #19
Ik lees het artikel van de Haagse plannen nog eens en krijg er echt kromme tenen van:

Een stoepje recht leggen en een paar containertjes verwijderen... 11 miljoen! Mag ik het doen? Dan zeg ik morgen namelijk mijn baan op! En ik ben gul, ik plant er nog een paar nieuwe boompjes bij ook.

·
Gay love is love too
12,260 Posts
Echt hè? De rillingen lopen gewoon over m'n rug bij het lezen van dit soort godsverdomde flauwekul.

Wat gaan ze doen?

Dit:

Wordt dit:

Allure!!!!!

En het kost slechts 11 miljoen. :cool:

PS. En ja, dat 2ehands.nl watermerk is opzettelijk.

1 - 20 of 431 Posts