SkyscraperCity banner

361 - 380 of 431 Posts

·
Registered
1,514 Posts
Gaaf hoor, Transvaal begint een beetje te worden wat de Jordaan voor Amsterdam is, steeds hipper, mooier, en stapje voor stapje kan dit zeker uitgroeien tot iets heel moois. :)

·
Registered
1,952 Posts
De Jordaan? Laat me niet lachen, Transvaal is oneindig veel hipper, zo hip dat de eerste hipster deze wijk pas in 2050 zal ontdekken...

·
Registered
809 Posts
Laminaat gevel is weer eens wat anders.
Over 3 jaar eens terugkijken hoe het eruit ziet.
Zijn het overigens huurwoningen? Want dan kun je van die termijn wel 1 jaar maken.

·
Registered
1,952 Posts
De Hoefkade en de Parallelweg zijn vanaf vandaag afgesloten voor doorgaand autoverkeer, om de Stationsbuurt en de Schilderswijk autoluwer te maken. Ik vind het een goed idee, vind sowieso de Schilderswijk een veel te stenige wijk waar de auto heerst. Op naar groenere en fiets- en wandelvriendelijker wijken. Dit gaat natuurlijk wel veel weerstand oproepen bij de plaatselijke ondernemers en autoverslaafde wijkbewoners die gewend zijn om met de auto drie straten verderop een pakje sigaretten op te halen.

·
Registered
1,952 Posts
Is niet politiek correct van me, maar ik heb het idee dat in die buurten een cultureel bepaalde bovenmatige autoverslaving bestaat en mensen minder snel de fiets of de benenwagen pakken. Dan vind ik best dat je de buurt kan verleiden/opvoeden door auto's niet meer overal vrij baan en alleenheerschappij te geven, gooi er in de scholen nog veel educatie en fietslessen bij, vergroen de buurt en leg vrijliggende fietspaden aan. De tijd van vervuilde versteende woonbuurten midden in de stad waar auto koning is, is wel voorbij.
Als medeforumleden vinden dat ik alleen vooroordelen spui en dat de Schilderswijk en Transvaal wandel- en fietsparadijzen zijn waar de buurtbewoners zich bij voorkeur per fiets verplaatsen en niet talen om een auto, dan hoor ik graag mijn ongelijk.

·
HHF user
2,140 Posts
Het is echt goed dat het autoverkeer (juist) daar verder wordt beperkt, vooral ook het sluipverkeer (wat ik heb begrepen ook de één van de hoofdredenen hiervoor). Het is een zeer dichtbevolkte en kinderrijke buurt en de lucht is er écht serieus goor. Daar wil je echt niemand aan blootstellen, zeker niet de kwetsbaarsten onder ons.

Hoe weet ik dat? Wel, ik heb van 1997 tot 2010 in de Jan Blankenstraat gewoond -overigens met veel plezier- en als ik de buitenkant van de ramen van mijn appartement zeemde, de zwarte drab die daarbij loskwam was echt onvoorstelbaar. Het verschil in luchtkwaliteit met Leidschenveen was / is dan ook echt enorm.

Sindsdien zijn auto’s gemiddeld gesproken wel schoner geworden, maar juist in armere wijken als de Stationsbuurt/Schilderswijk, is het aandeel oudere (vuilere) voertuigen relatief veel groter. Dus, wat mij betreft een prima actie.

·
Registered
354 Posts
Is niet politiek correct van me, maar ik heb het idee dat in die buurten een cultureel bepaalde bovenmatige autoverslaving bestaat en mensen minder snel de fiets of de benenwagen pakken.
Nja, het enige misschien culturele aspect is dat de gemiddelde Marokkaan of Turk niet fietst. Het is lopen, scooter of de auto. Graag wel een dure Vespa of dikke wagen. Zelf ben ik ook kleinzoon van een niet-Westerse gastarbeider, dus weet redelijk waar ik over praat. Het is toch een bepaalde statuscultuur. Geldt echter niet voor allemaal natuurlijk.

Ik ben bewoner van de Stationsweg en de Mercedes AMG'tjes en Golf GTI's razen dagelijks met grote snelheid langs. Het ergste zijn de lui die elke 50meter stoppen, keihard optrekken, stoppen, optrekken etc. Onbegrijpelijk dat ze bij het herinrichten van de straat, 1.5jaar terug, niet even wat hoge drempels hebben neergelegd.

Aan de andere kant weet ik niet wat ik ervan moet vinden. De Stationsweg is erg vergroend de laatste jaren. Aan beide zijden bomen, plantenbakken, perkjes met struiken op de verbrede stoepen. Het ziet er nu in de zomer echt tiptop uit. Ik hou wel van een grootstedelijke omgeving en daar hoort een lichte chaos eigenlijk wel een beetje bij. Autoluw wordt het waarschijnlijk flink rustiger. Als dat nou zou resulteren in flink meer terrassen zou het top zijn, maar het winkelaanbod kennende is dat een utopie..

·
HHF user
2,140 Posts
^ Ik ben kwijt hoeveel keren het door de decennia heen is geprobeerd de Stationsweg om te vormen tot een respectabele ‘allee’ van en naar het centrum...wat een aaneenschakeling van goedbedoelde mislukkingen...

Maar het lijkt nu toch eindelijk de goeie kant op te gaan, ik ga binnenkort maar weer even buurten, het is eeuwen geleden dat ik er voor het laatst was.

·
Registered
1,952 Posts
Stationsweg wordt steeds mooier.... alleen de kebab/bruidswinkel/tassenwinkeltjes/nagelsalons etc. spreken me totaal niet aan, maar dat is natuurlijk subjectief vanuit mijn yuppenblik. Alleen de mooie lunchroom Pim spreekt me aan... oh lees net dat die door de corona gekilled is...

·
Registered
828 Posts
Ik hou wel van een grootstedelijke omgeving en daar hoort een lichte chaos eigenlijk wel een beetje bij.
Hahaha, mooi dit. En herkenbaar. Vanmiddag rondje gefietst en daarbij ook stukje Schilderswijk verkend. Haagse Markt, Hoefkade, Parallelweg. Oké, zou er niet 123 willen wonen. Maar als je van drukte en 'gedoe' houdt... Het is zeker geen dooie bedoening daar. Als je het dan over grootstedelijk hebt. Er zitten maar weinig mensen weg te kwijnen achter de geraniums. De drukte, geluiden en geuren. Het doet niet onder voor in ieder geval welke Europese stad dan ook.

·
Registered
354 Posts
Het is best een aparte ervaring. Op de Stationsweg zelf wonen eigenlijk alleen maar blanke/witte Nederlanders, veel expats en bij elkaar wonende studenten. Het winkelaanbod is echter voor meer dan 95% Marokkaans schat ik. Het straatbeeld past niet echt meer bij het winkelaanbod zegmaar. 5 slagers, 5 bakkers, 5 bruidzaken, 4 kappers, een hoop Lebara belwinkels etc. Wellicht heeft het nog wat tijd nodig, de wijk is ook pas sinds 2015 aan het opkrabbelen.

Lunchroom Pim waar savornin naar refereerde is verbouwd en heet nu Roseval, overgenomen door een jonge mevrouw die ook een tentje in Zeehelden runt. Verder heb je op het brede deel van de Stationsweg een soort grand cafe genaamd Club Vers, volgens velen een van de beste lunchtentjes van Den Haag

·
Unregistered User
4,231 Posts
Voor de volksbuurt die het is is er daar aardig vergroend de afgelopen decennia. Ik weet niet waar die afsluitingvan de Parallelweg vandaan komt, maar station HS moet natuurlijk wel goed bereikbaar blijven voor mensen die niet in staat zijn met de fiets of tram te komen. In- en uitstap plekken voor gehandicapten zijn er geloof ik in zijn geheel niet aanwezig. Het is uit de auto duwen en wegwezen. Autoluw prima, maar we moeten wel aan mindervaliden denken. Iedereen wordt ooit oud en gebrekkig. Nu ja, als je het 'leven' overleeft.

·
Registered
1,952 Posts
Heel veel boosheid de laatste dagen in de krant en op social media om de verkeersknips in de Stationsbuurt en de Schilderswijk.

'Hoe kan ik mijn kinderen nog op tijd van school halen?'
Te voet of op de fiets.

Ik begrijp dat veel mensen hier boos over zijn en ik heb niet de verkeerskundige kennis om te bepalen of dit goede knips zijn geweest. Wel vind ik dat overbevolkte autogecentreerde wijken zonder groen als de Schilderswijk en Transvaal niet mensvriendelijk zijn en niet meer van deze tijd. Zou mooi zijn als deze wijken veel groener worden en fiets/wandel/ov-vriendelijk zonder al die vervuilende en voortrazende auto's. Denk wel dat de inwoners van die wijken dol zijn op de auto en geen fietsliefhebbers, dat ga je niet veranderen door een paar verkeersknips. Dus blijft lastig.

·
Registered
354 Posts
Begrijp de boosheid aan de ene kant wel. Als jij in de Schilderswijk woont en naar huis rijdt, pakte je vanaf de snelweg normaal gesproken Schenkviaduct - Oranjelaan - Hoefkade en je bent er. Dat is één recht stuk.

Nu moet je dus vanaf de snelweg Schenkviaduct af, om HS heen waar het compleet vast staat, Rijswijkseweg, erna Neherkade, Calandkade en zo de Schilderswijk in. In minuten duurt dit toch minimaal 10x zo lang schat ik.

·
Registered
828 Posts
Wethouder Van Asten tegen de projectmanager: "We hebben die wijken toch betrokken in dit traject?". "Zeker", zegt de projectmanager. "We hebben 15.000 brieven gestuurd, waarin we mensen hebben uitgenodigd mee te komen praten". "Check" zegt Van Asten. Vinkje!

·
Gay love is love too
12,260 Posts
Wethouder Van Asten tegen de projectmanager: "We hebben die wijken toch betrokken in dit traject?". "Zeker", zegt de projectmanager. "We hebben 15.000 brieven gestuurd, waarin we mensen hebben uitgenodigd mee te komen praten". "Check" zegt Van Asten. Vinkje!
"Wilt u meepraten? Kom dan naar de discussieronde op dinsdag aanstaande om 14:00 uur."

361 - 380 of 431 Posts