SkyscraperCity banner

421 - 431 of 431 Posts

·
Registered
1,952 Posts

·
Registered
8,338 Posts
Er wordt wat afgeblazen daar op het ijspaleis dat we em inmiddels kunnen omtoveren tot pijppaleis. Echt het is niet te geloven hoe laag de lat lig in deze stad je word er bijna militant van.

·
Registered
1,952 Posts
Ik weet niet of we ons hier nu druk over moeten gaan maken. Het was geen mooie hoogbouw, waar iedereen zich hier zo op verheugd. Ik heb ook niemand hier ooit verwachtingsvol over dit project horen praten. En dit betreft een langslepend hoofdpijndossier, waar gemeente en ontwikkelaar al jaren met elkaar in de clinch lagen en er niet uit kwamen met elkaar.

·
Registered
135 Posts
^^ en zonder dat ik een ontwerp heb gezien durf ik met zekerheid te zeggen dat het never nooit ‘iconisch’ was geworden.

Er mag en moet veel geld in deze wijken gepompt worden, maar dat jan je veel nuttiger besteden.

Begin eens met die fontein aan te nemen die de marokkaanse gemeenschap den haag heeft aangeboden. Maak die twee keer zo groot en zet hem midden op het Hobbemaplein. Stuk beter dan dat ‘kunstwerk’ waar niemand blij van wordt

·
Registered
1,952 Posts
Het gebouw is in de nieuwsberichten te zien. Was m.i. allesbehalve iconisch, maar een mindere versie van blokkendoos Amare. Van mij had het gebouw er mogen komen, was m.i. wel van meerwaarde geweest voor de wijk. Alleen stuurde de ontwikkelaar volgens de gemeente in latere instantie aan op een ontwerp met meer woningen (winstgevender voor de ontwikkelaar), waar nog onvoldoende ruimte was voor de maatschappelijke meerwaarde die de gemeente belangrijk vond en die voorwaarde was voor de reservering van het kavel en de acties die de gemeente had ondernomen om dit project te realiseren. Ja dan houdt het op als je er niet uit komt, zeker als er al jaren gesteggel was met de ontwikkelaar.

·
Registered
135 Posts
Oh ja, ik zie het nu. Laten we het houden op ‘iconisch in de context van Transvaal’. Maar we hebben in Den Haag al even genoeg projecten waar de ontwikkelaar er niet echt zin in heeft.

·
Registered
1,952 Posts
Klopt. Het modus operandi van de ontwikkelaars heeft kennelijk een patroon. Gouden bergen belonen en zo steun gemeente krijgen/ bouwkavel krijgen, en vervolgens ineens het ontwerp versoberen want de buit is binnen. Prima dat de gemeente er in deze niet in is meegegaan. Zouden ze ook moeten doen bij die kavels waar ontwikkelaars ineens van 140 naar 70 meter gaan. Ook goed dat de gemeente grenzen stelt.

Na zes jaar stampei gaat prestigieus megaproject in Transvaal de prullenbak in: ‘Doodzonde is dit’ | Dit zijn onze topverhalen | AD.nl

'Prestieus megaproject', 'joekel', AD zit weer goed in de hyperbolen.
'Zo komt er een eind aan de droom om bezoekers van buiten de stad per duizenden naar de kwetsbare wijk te lokken'.
Is dat laatste serieus? Wat zou er dan voor spectaculairs gaan gebeuren in dit gebouw, dat duizenden mensen van buiten de stad er speciaal voor naar Transvaal zouden komen? Het is toch geen Blijdorp, Circustheater of Ahoy?
Ik had het er verder graag gezien, lijkt me op zich een goede impuls voor Transvaal. Maar het heeft ook alle kenmerken van een potentieel financieel debacle.

·
Registered
135 Posts
Het enige moment dat mensen van buiten Den Haag massaal naar de Schilderswijk / Transvaal trekken is als de ME versterking nodig heeft

Maar dit project ging aan alle kanten mis, goed dat de gemeente grenzen stelt. Volgens mij kun je zon budget ook veel nuttiger besteden aan andere bouwprojecten in die wijk. Zelf zou ik het heel tof vinden als ze daar bij nieuwbouw veel meer Midden-Oosterse elementen zouden verwerken.

·
Unregistered User
4,231 Posts
Klopt. Het modus operandi van de ontwikkelaars heeft kennelijk een patroon. Gouden bergen belonen en zo steun gemeente krijgen/ bouwkavel krijgen, en vervolgens ineens het ontwerp versoberen want de buit is binnen.
Tja, in het kantoor van projectontwikkelaars weten ze echt wel welke benadering bij welke gemeente voor hun het meeste oplevert. Als ze bij een Haagse wethouder bakzijl halen gaan ze gewoon naar een topambtenaar en die haalt de wethouder dan wel onderuit. Of vice versa. In het IJspaleis staan de neuzen alle richtingen op, dus is het voor ontwikkelaars tussen duizenden ambtenaren makkelijker wegen te vinden om je zin te krijgen. Van loyaliteit naar de stad is weinig sprake aan het Spui.

421 - 431 of 431 Posts