Skyscraper City Forum banner
1 - 17 of 17 Posts

·
Registered
254 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Uit het AD:

Spectaculaire bouw langs verversingskanaal
Door MARC KONIJN
DEN HAAG - Den Haag heeft spectaculaire plannen voor het gebied rond het verversingskanaal. Langs het...
...water tussen de Scheveningse haven en wijkpark de Verademing komen honderden nieuwe woningen.

Aan de oevers van het kanaal zijn tientallen taludwoningen gepland; aan de ’stadse kant’ van het kanaal komen appartementen die - net als de Ponte Vecchio in Florence - over het kanaal heen worden gebouwd.

De meeste woningen zijn te vinden in torens, zoals de Twintorens bij de Verademing (35 etages) en enkele hoge torens bij de Houtrustbrug: twee op het Verhulstplein en een bij het Mondriaancollege.

Dat staat in het vertrouwelijke rapport ’Kanaal naar Zee,’ waar deze krant de hand op heeft weten te leggen. Het rapport is opgesteld door marktpartijen en overheden, zoals de gemeente Den Haag, het Hoogheemraadschap van Delfland, ontwikkelaars als Proper Stok en de Malherbe Groep en de corporaties Staedion en Vestia.

Het verversingskanaal heeft volgens het rapport zijn oude functie verloren, en biedt tal van kansen. Gedacht wordt aan een binnenhaven bij de Verademing, een jaagpad voor wandelaars, een toprestaurant bij het oude gemaal. Schepen moeten straks vanaf de Vliet weer naar zee kunnen varen.

Bovenop de rioolwaterzuiveringsinstallatie aan de Houtrustweg is een parkeergarage gedacht voor 2000 auto’s, dat vervolgens weer ’bedekt’ wordt door een duinpark.

Een woordvoerder van de gemeente Den Haag stelt dat het initiatief van een externe partij komt en dat het slechts de status heeft van een studie. „We hebben er kennis van genomen. Dat is alles.’’
Enige bekende elementen in het plan, zoals de hoogbouw bij het Verhulstplein. Laat de impressies maar komen!

·
Voorbijganger
2,079 Posts
Een greep(je) uit de immer positieve reacties van de lezers van de nummer 1 zeikkrant van Nederland (AD). Vooral de eerste is typerend voor de houding van sommige mensen. Als je maar wat te zeiken hebt hè...

gelukkig staat dit commerciele gedrocht er de eerste tien jaar niet....Iedereen die in de buurt woont zal bij de eerste de beste gelegenheid zijn eigen bezwaarschrift indienen. Behandeling daarvan en van hoger beroep duurt heerlijk lange jaren. Vervolgens zal de uiteindelijk verstrekte vergunning niet meer aan de milieunormen voldoen, waardoor het nog wat jaartjes extra duurt. Heerlijk
handen van de kust - den haag - 23/05/07 - 08:49:18

Torens in die buurt is niet zo'n goed idee..
De binnenhaven en het varen naar zee natuurlijk wel !!!!!
Chris - Den Haag - 22/05/07 - 18:00:51

·
NascorInArgillaWalacria
1,665 Posts
Ik woon vlak bij de Verademing, destijds door de ontwikkelaar aangekondigd als italiaans landschappark maar eigenlijk een paar kunstgras sportvelden met naaldbomen op een verhoging. Hoogbouw lijkt me niet onaardig als het maar hoogwaardig aangekleed wordt in de omgeving. Met de aankondiging "twintowers" ben ik dan ook niet gelukkig, ik vrees dat de gemeente hier ruimte ziet voor laagwaardige sociale woningbouw.

·
Design
1,134 Posts
Die Chris is van historie.denhaag.org (leuke site) en is hier op forum ook actief geweest. Hij is standaard zo'n beetje tegen alles dat hoger dan 20 meter is.
Heel slimme kerel, hij zal vast niet weten dat den haag de dichtstbevolkte stad van Nederland is. Als alles tot zo'n lage hoogte gebouwd had geweest had Den Haag helemaal een rots geweest op de kaart.

·
Registered
1 Posts
Je moet ook niet alles geloven wat anderen zeggen

Chris is niet tegen hoogbouw... en het mag veel hoger dan 20 meter
het mag van mij best 200 meter
maar niet in de binnenstad

We moeten niet Amerikaans bouwen in Den Haag.

Den Haag had een RING van hoogbouw kunnen en moeten maken aan de randen van de stad. 200 meter, 300 meter.. wat maakt mij dat uit

in plaats van de TOP in het centrum, moet de top aan de rand

Waarom.. om diverse redenen

1.. het is handiger om je ministeries, kantoren ed. aan de rand te hebben.
De meeste werknemers komen van buiten je centrum... van buiten je stad.
Die moet je niet allemaal met auto's de stad in laten komen. Die moeten aan de randen blijven

2. Je oude binnenstad levert geld op (toerisme)... dan moet je die oude binnenstad niet opofferen voor nieuwe hoogbouw

3. Hoogbouw in een oude binnenstad is horizon vervuiling.

Je draait nu eenmaal geen house muziek dwars door klassieke muziek.
Den Haag is een pracht stad.

Langs het verversingskanaal moet mijns inziens geen hoogbouw komen.
Hou je aan de bouwstijl die er al domineert.. Voor dat gebied is dat late Jugendstil, afgewisseld met Neo-bouwstijlen.

Voor hoogbouw is volop plaats aan de rand van de stad.. Binckhorst enzo
Van mij mogen ze heel laakkwartier afbreken en vervangen door hoogbouw
dat geldt ook voor moerwijk en andere randgebieden.

·
Illustrateur
13,117 Posts
Ik ben juist wel voor zo'n concentratie van hoogbouw op zijn Amerikaans. Niet in de binnenstad, maar ontwikkeld in de driehoek CS, Beatrixkwartier (/Utrechtse Baan) en Binckhorst. Het hoogtepunt daar midden in. In zo'n ring van hoogbouw zie ik niet zoveel, zoals in Amsterdam. De hoogbouw concentreren in een dicht stedelijk millieu komt voor mij stereker over dan een toren van 250 meter in een laagbouwwijk. Het concept van overkluizing, dichte bouw en hoogbouw in de vorm van torens geconcentreerd in een nieuw modern centrum spreekt me juist aan. Daar is de stedelijke ervaring maximaal. Er is in mijn ogen wel een verschil tussen het centrum en de (historische) binnenstad.

·
nymphomaniacal pigeon
2,690 Posts
Den Haag had een RING van hoogbouw kunnen en moeten maken aan de randen van de stad. 200 meter, 300 meter.. wat maakt mij dat uit
OOK op het noordelijke punt van Den Haag bij Schevingen? Daar grenst de stad met woonwijken uit de jaren '30 direct aan een prachtig duingebied dat zich kilometers breed onafgebroken uitstrekt tot aan katwijk. Als hoogbouw in Den Haag ergens horizonvervuiling teweeg brengt is het wel daar.

1. het is handiger om je ministeries, kantoren ed. aan de rand te hebben.
Die moet je niet allemaal met auto's de stad in laten komen. Die moeten aan de randen blijven
Daar heb je een punt. Echter: zou het niet (veel) mooier zijn indien die werknemers buiten de stad vooral met het openbaar vervoer kwamen om dan vervolgens via het centraal station hun eindbestemming te bereiken?
Overigens zou je de capaciteit aan auto's in de stad nog best wel wat kunnen vergroten door het realiseren van meer (ondergrondse) parkeergelegenheden. Daarnaast wordt deze capaciteit al vergroot door de stadstunnels die nu in Den Haag in ontwikkeling zijn, waardoor het gemis van een ringweg enigszins wordt opgevangen.

2. Je oude binnenstad levert geld op (toerisme)... dan moet je die oude binnenstad niet opofferen voor nieuwe hoogbouw
Wie heeft het over opofferen? Zolang monumentale panden worden behouden is er naar mijn idee weinig aan de hand. Den Haag heeft genoeg lelijke en armoedige bebouwing in het centrum staan die wat mij betreft meteen tegen de vlakte mag.

3. Hoogbouw in een oude binnenstad is horizon vervuiling.
Totaal niet mee eens. :tongue3: Maar goed smaken verschillen nu eenmaal.

Anders dan de grachtengordel van Amsterdam is er in de oude binnenstad van Den Haag overigens meer dan genoeg ruimte voor hoogbouw. Je moet je ook bedenken dat Den Haag lang niet zo'n groot 'oud stadscentrum' heeft als Amsterdam.

Je draait nu eenmaal geen house muziek dwars door klassieke muziek.
Den Haag is een pracht stad.
Met beide stijlen van muziek zijn anders zeer mooie mixen te maken hoor. :)

Van mij mogen ze heel laakkwartier afbreken en vervangen door hoogbouw
dat geldt ook voor moerwijk en andere randgebieden.
Helemaal mee eens natuurlijk. :)

·
Enjoy your freedom!
7,592 Posts
Kantoren wel of niet naar de stad boeit nu niet zoveel, doe mij maar eens wat impressies en misschien een kaartje waarin de locatie aangegeven staat.

·
Bas
14,521 Posts
Past hoogbouw daar wel, langs dat Verversingskanaal? Wordt de skyline van Den Haag dan niet geheel verstoord? Zou jammer wezen, want hoogbouw moet je eigenlijk meer concentrerten en niet zo langgerekt maken.

·
Voorbijganger
2,079 Posts
1.. het is handiger om je ministeries, kantoren ed. aan de rand te hebben.
Vind ik geen sterk argument. Veel, heel veel, ambtenaren reizen per OV. Dat is ook een reden waarom ministeries als dat van VROM en OC&W naast het CS liggen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het aantal ambtenaren dat in de stad zelf woont, omdat ze er ook werken...

Verder zie ik hoogbouw in het centrum van Den Haag absoluut niet horizonvervuiling; de Hoftoren, Nieuw Babylon, schitterend! Maar goed, dat is, zoals eerder aangegeven, slechts een kwestie van smaak.

·
a.k.a. Sequentia
21,696 Posts
Mwah, denk juist dat Den Haag vrij goed 'wegkomt' met de hoogbouw omdat in de ogen van veel mensen het smaakvol aansluit op de rest van de stad. Strijkijzer is dan misschien een uitzondering - dat vinden alleen wij mooi ;)

1 - 17 of 17 Posts