SkyscraperCity banner

1 - 20 of 956 Posts

·
Moderator
44,519 Posts
Discussion Starter #1
Het ziet er naar uit dat de Laakpoort, oftewel het Spiegelpaleis gesloopt gaat worden en vervangen gaat worden door hoge torens.

Uit de Binckhorst thread

...wat mij veel hoopvoller stemt is deze maquette (2e foto), die burgemeester Krikke op Instagram plaatste. Hierin is de kruising van waterwegen tussen Neherkade, Rijswijkseweg en Binckhorstlaan te zien.

Het Strijkijzer + Struijk staan erop, maar ook een minstens 140m hoge 'tegenhanger' van het Strijkijzer aan de overkant van het spoor (ontwikkeling waar nu de competitie voor open is); een direct tegen de Struijk aan gebouwde nieuwe toren of extensie; een 70m'er op de plek van huidige glazen Laakpoort; nóg 2 hoge jongens aflopend langs de Rijswijkseweg en verderop langs het spoor de vervangers van de huidige autosloopbedrijfjes e.d.

Deze maquette zou ik zijn geheel weleens willen zien! Iemand die hier meer van weet?
De voornoemde maquette op instagram:

Volgens mij zie ik in elk geval drie torens op de plek van de Laakpoorttoren. Die laagste drie torens op de maquette schat ik in op maximaal 60 meter hoogte.
En recent uit de HS en Stationsbuurt thread.
^^ Ik ken 2 mensen die erin werken (bij verschillende organisaties) en 1 van hen heeft enkele weken geleden te horen gekregen dat ze "binnen niet al te lang" uit moeten omdat het gebouw gesloopt gaat worden. Dus... er staat wel degelijk iets te gebeuren.

Daarnaast heeft altijd al op (oude) tekeningen gestaan dat hier herontwikkeld/gesloopt/nieuwbouw gepleegd zou worden.

Bij het zien van de maquette moest ik gelijk denken aan deze bijdrage van @life uit december 2017 in het Projectoverzicht thread.

https://www.duxnova.nl/vacatures/ontwikkelingsmanager-hoogbouw

Kwam deze vacature tegen, met de volgende tekst

In samenwerking met Movement Investments uit ’s-Hertogenbosch worden op een centrumlocatie in Den Haag 3 hoge woontorens (100+ meter, 120.000 m2 BVO) ontwikkeld.
Kan helaas geen projecten vinden (bij een van de twee organisaties die genoemd worden) die overeenkomen met die beschrijving.

·
Moderator
44,519 Posts
Discussion Starter #3
Dat is gezichtsbedrog, de rand van de maquette loopt niet parallel met de Rijswijkseweg en de 4 lagere torens staan allemaal niet direct aan de weg. kijk en volg de rooilijn van de laagbouw, dan zie je dat de drie torens op het perceel van de Laakpoort staan.

·
the double dude!
1,549 Posts
dus als ik het goed begrijp ,
staat dit plan gebiedje los van het Binkhorst gebeuren ?

als ik zo de maquette zie zou dat zo'n 2 100 plussers en 3 tot 5 70 er s betekenen ....

alleen wel benieuwd hoe concreet eea is en of deze buurt zich leent voor een mooi stukkie architectuur......'t is natuurlijk niet de aantrekkelijkste omgeving ..

·
Registered
325 Posts
dus als ik het goed begrijp ,
staat dit plan gebiedje los van het Binkhorst gebeuren ?

als ik zo de maquette zie zou dat zo'n 2 100 plussers en 3 tot 5 70 er s betekenen ....

alleen wel benieuwd hoe concreet eea is en of deze buurt zich leent voor een mooi stukkie architectuur......'t is natuurlijk niet de aantrekkelijkste omgeving ..
Aantrekkelijk kan het wel worden met deze plannen.

·
Moderator
44,519 Posts
Discussion Starter #6
De Binckhorst is de Binckhorst, dit is niet de Binckhorst, dus staat het los van Binckhorst.

Dit komt meer voort uit de plannen voor de Laakhavens en meer specifiek het gebied rond Hollands Spoor. Uiteindelijk is het ook gewoon een op zichzelf staande locatie waar er doordat er maar 1 inmiddels toch wel verouderd kantoorgebouw staat met veel ruimte er om heen het redelijk makkelijk te ontwikkelen is. Het is dus een echte kanslocatie. Het buurtje ernaast is meer een wens locatie. Ondanks dat het vooral sociale huur is zal het toch een stuk lastiger zijn om dat allemaal van de grond te krijgen. Zeker ook omdat de bebouwing nog niet zo oud is dat het technisch aan vervanging toe is.

Maar het moet uiteindelijk ook nog maar blijken of de mogelijke torens op het Laakpoort perceel ook zo hoog worden zo als hier wordt voorgesteld. Het hoeven er ook niet perse 3 te worden. Maar de ambitie is er dus wel, en een eigenaar die blijkbaar iets wil doen, dus laten we hopen op iets moois.

·
Unregistered User
3,675 Posts
De bedoeling is dat er een stedenbouwkundige samenhang komt tussen dit gebied en de Bickhorst, via de spoorzone. Dat blijkt ook uit voorstudies die op dit forum al voorbij zijn gekomen.

·
Moderator
44,519 Posts
Discussion Starter #9
Deze locatie is niet specifiek genoemd in de woningbouw/hoogbouw nota die de gemeente de afgelopen week heeft gepresenteerd. Het stond wel op de 1 van de kaartjes dat het een ontwikkellocatie is. Dus als de berichten kloppen dat de huurders er binnenkort uit moeten dan kan het ineens heel snel gaan. Op de kaartjes stond ook dat er hier ook een nieuwe verbinding met de Binckhorst zal worden gecreëerd door het doortrekken van de Waldorpstraat. Dit was nog niet zodanig te zien op de foto de maquette die hier al eerder was geplaatst.

gisteren

IMG_3999 by Momo1435, on Flickr

IMG_4951 by Momo1435, on Flickr

IMG_4964 by Momo1435, on Flickr

·
Registered
7,343 Posts
Ongelofelijk hoe armoedig dat pand eruit ziet. De buitenkant is al minimaal 10 jaar een aaneenschakeling van goedkope reparaties. Je moet eens kijken naar de deur van hoofdentree. Een paar jaar geleden in het gebouw geweest, omdat het Chinese visumbureau er zit. Het leek toen nog wel goed bezet.

·
Registered
Resident Residence
700 Posts
Gebiedsontwikkeling Haagvlietpoort (andere kant van de trekvliet tegenover de Struijck). Zou goed kunnen dat het om een woontoren gaat langs het spoor.

In Haagvlietpoort wordt voor de parkeerplaats Dintelstraat een tender gestart voor de bouw van kleinschalige bedrijfsruimte en sociale woningbouw. Dit gebeurt in samenhang met overige projecten in Haagvlietpoort en de (hoogbouw)ontwikkeling in de spoorzone Laakhavens. De renovatie van de monumentale panden ‘Drie Hoefijzers’ wordt gefaseerd uitgevoerd. Het gaat om het toevoegen van woningen en horeca.

https://www.google.nl/maps/@52.0718446,4.3273305,69a,49.3y,324.07h,40.05t/data=!3m1!1e3

Met Laakpoort wil men vaart maken. Hopen dat Struijck II niet letterlijk een kopie wordt van Struijck I ;)

Voor de ontwikkelingen Struijck II en Laakpoort (hoogbouw, gemengd programma) loopt de planvoorbereiding parallel aan de planologische procedures van de bestemmingsplanwijziging en milieueffectrapportage. Aansluitend starten de vergunningprocedures voor de bouw.

·
Registered
384 Posts
Struyck I mag sowieso ook wel aangepakt worden. Ik woon er zelf en het gebouw wordt helemaal uitgewoond door de bewoners hier. De gevel is toch al een behoorlijk tikje kitsch dus wat mij betreft slopen en een zeer soortgelijke toren als het strijkijzer er neerzetten; dan heb je het pas over een poort ;)

·
Registered
2,000 Posts
De gloriejaren! Toch was ie altijd net te laag om echt ècht indruk te maken...

·
Registered
Haagse Hoogbouw
2,253 Posts
Plaats hem hier even door:

En ik kom er nog eentje tegen. Site lijkt recent online gekomen.
De locatie is Laakpoort, zo te zien ter vervanging van het spiegelpaleis.
Hoogte: 246 meter.

Video Locatie

Nog wat screenshots uit de video:
Hoogte:

Laagbouw:

Kroon:

Website

1 - 20 of 956 Posts