SkyscraperCity banner

281 - 300 of 351 Posts

·
HHF user
2,138 Posts
^^ Da’s eigenlijk best interessant om uit te zoeken: binnen welke maximale termijn na verstrekking van de bouwvergunning moet de daadwerkelijke bouw ervan ook zijn gestart, of misschien wel zijn afgerond?

Ik vind daarover op het www zo snel helemaal niks op terug (zie bijv. Omgevingsvergunning aanvragen) dus de kans bestaat dat het idd aan de ontwikkelaar zelf is om het ‘juiste’ (= maximaal rendabele) moment te kiezen om te gaan bouwen...

Ps. Dit schrijf ik overigens ‘al slempend’ (een mooie Californische Zinfandel uit 2017, van het wijnhuis Beringer) vanaf mijn eigen privé terras in het evenzeer lommerrijke Leidschenveen

·
Unregistered User
4,231 Posts
Discussion Starter #282
De gemeente kan wel bepalingen opnemen in de vergunning dat deze na een bepaalde tijd vervalt, maar die termijn is om te beginnen jaren lang. En wanneer dan een vergunning zou vervallen, dan is de grond nog steeds niet beschikbaar voor bebouwen. De gemeente heeft de mogelijkheid tot onteigenen, maar past die bijna nooit toe. Waarschijnlijk om de ontwikkelaars niet tegen de haren in te strijken. Want men moet nog vaker zaken met elkaar doen. Daarbij: In de tijd dat de gemeente wel regelmatig dwarsliggende ontwikkelaars onteigende, ging dat gepaard met miljoenenverliezen. Velen herinneren zich vast nog wel onroerend goedboer Singh in de Schilderswijk tijdens de stadsvernieuwing. Die werd er schatrijk door. Ben wel benieuwd wat er uiteindelijk van die man geworden is. Ook kunnen onteigeningsprocedures vele vele jaren duren met alle beroepsmogelijkheden. En de rechter kijkt bij een belangenafweging streng naar bestaande wetgeving. Of een miljoen woningzoekenden een woning vinden maakt voor een rechter geen verschil. Zij zijn geen belanghebbenden in zo'n zaak. De rechter zegt dan dat het aan de volksvertegenwoordiging is om middels wetgeving prioriteiten te stellen. En die wetgeving is dankzij decennia lang neoliberale politiek extreem in het voordeel van de ondernemer en 'marktwerking', die alles zou oplossen, vooral als de overheid regelmatig een flinke duit richting grote bedrijven schuift. Die ideologie bepaalt nog steeds de koers van de regering van Rutte.

• Like
Reactions: spartannl

·
Registered
4,000 Posts
de gemeente gaat selectief toe met de houdbaarheidstermijn van bouwvergunningen. wanneer je een verzoek doet na drie jaar om met redenen omkleed nog even de vergunning te willen aanhouden wordt dat doorgaans bevestigd tenzij 'de gemeente' dat slecht uitkomt. gangbare praktijk is dat je ook binnen een aanvraag of vergunning zelf tekeningen kan omruilen. bij die levilassenpanden aan d egedemote gracht gold het college besluit maar twee jaar om druk op de ketel te zetten. leilassen dient binnen een half jaar een waardeloos plan in en het duurt meer dan drie jaar voordat er tekeningen liggen waarmee oa de welstand accoord kan gaan. maar omdat dat binnen de lege huls van de eerdere aanvraag gebeurt kan het drukmiddel van de politiek door de ambtenaren van diezelfde gemeente zelf worden omzeild.

·
Registered
2,837 Posts
Waldorp Four
De ontwikkelaar IC Netherlands wil aan de Waldorpstraat, tegenover de MegaStores, op hoofdzakelijk eigen terrein, circa 1.200 woningen realiseren. Arcade en DUWO zijn de beoogde eindgebruikers van ongeveer 220 respectievelijk 423 appartementen. Daarmee levert de Waldorp Four een substantiële bijdrage aan de (sociale) woningbouwopgave in Den Haag. IC Netherlands, DUWO en Arcade hebben de afgelopen maanden uitgebreid gesproken over de voor de toegelaten instellingenaanvaardbare proposities en uitnameprijzen.De maat van,en de aansluiting op de openbare ruimte vereist nog verdereuitwerking, evenals het vinden van ruimte en oplossingen voor het verzamelen, aanbieden en verwerken van hethuishoudelijkafvalvan deze torens.

·
Hoogvlieger
1,741 Posts
Wat interesseren mij als Haags burger nou de "gesprekken over de voor de toegelaten instellingen aanvaardbare proposities en uitnameprijzen". Ik wil weten wat ze gaan bouwen en in dit geval vooral wanneer. Dit document draait nogal eens om de hete brei heen wanneer het op die vraag aankomt. Niet alleen voor dit project, maar ook bij andere projecten.

·
Registered
2,837 Posts
Nouja, het is wel fijn dat ze aangeven waarom het allemaal zo lang duurt. Ik kan me best voorstellen dat ze nu zelf ook geen datum meer durven te noemen, nadat ze al 3 jaar roepen dat het 'bijna' in aanbouw gaat.

·
Hoogvlieger
1,741 Posts
In een 'Voortgangsbericht' zou dan toch op zijn minst een inschatting op zijn plaats zijn, naast de échte reden van een vertraging. Gedoe over een parkeerplek voor de vuilniswagen is dat natuurlijk niet.

·
Registered
The Hague High-Rise
501 Posts
Nu ook op Bouwberichten weer Heddes als hoofdaannemer en iets specifiekere beschrijving van het programma:

Bouwen ca. 1151 appartementen (waarvan o.a. 426 koopappartementen / 423 studentenwoningen voor DUWO / 220 sociale huurappartementen voor Arcade in 4 woontorens met commerciële plint voor collectieve voorzieningen, lichte horeca / dienstverlening en parkeergarage met 160 plaatsen aan de Waldorpstraat. Project 'Waldorp Four'. Het betreft 3 woontorens van 75 meter hoog en een woontoren van 40 meter op een plint van 290 meter. Duurzaam project vanwege optimale isolatie. ZUS heeft het ontwerp verzorgd voor de collectieve daktuinen.

·
Registered
345 Posts
Verademing als dit plot eindelijk vol staat. Vanaf HS gaat het de zichtlijn ook enigszins invullen. Je ziet momenteel rechts de twee grijze duwo torens waar ik opzich wel fan van ben, en erna een verre horizon. Wordt een dicht plaatje straks. Aan de andere kant natuurlijk strijkijzer en the Y.

Toch blijft het jammer dat er weer voor 3x Haagse hoogte wordt gekozen, die mag echt wel een stuk omhoog anno 2020. Weet dat de kosten na 75m toenemen maar had toch enigszins hoop gezien het Adagio Bolero ensemble. Ander type woningen, maar toch.

Heb een keer geteld hoeveel 70-75meter gebouwen Den Haag telt, het waren er een stuk of 37.

·
Livin' 28-high
1,901 Posts
Ik ben blij dat er beweging in lijkt te zitten! Het is zeker waar @Rick, alleen de kosten moeten in dergelijke projecten juist zoveel mogelijk laaggehouden worden om in deze wijken een aanbod te doen voor veel studenten en een wezenlijk aandeel sociale huur. Over de 75m heen wordt dat volgens mij zodanig veel duurder en complexer, dat dat een stuk moeilijker wordt gesloten te krijgen in de begroting.

Wel had ik gehoopt dat ze de 1e/4e 'toren' nog wat zouden ophogen. Die staat nog op 40m; daar zouden ze volgens mij beter ook gewoon 75m van moeten maken. Gezien wat daar omheen gebouwd gaat worden, zou dat er prima bij passen.

·
Registered
346 Posts
Overeenkomsten met de bouwer zijn getekend.
dus start bouw zou niet lang meer op zich laten wachten.

281 - 300 of 351 Posts