Nu zijn de Binckhorst en Laakhavens ook sinds jaar en dag gebieden met een zeer onaantrekkelijke en onherbergzame buitenruimte. Ik ben allang heel blij dat deze gebieden überhaupt zo ambitieus ontwikkeld gaan worden. Ik vind het niet vreemd dat dit op dit moment nog geen toplokaties zijn, die voor de hoogste prijs weggaan. Op lokaties als Waldorpstraat aan het spoor kan je geen topkwaliteit verwachten. Tegelijkertijd komen er zeker ambitieuze projecten die vermoedelijk (best) mooi gaan worden: de Kolhoff toren aan de Verheeskade, the Grace, de torens achter HS, een aantal projecten in de Binckhorst...
Het upgraden van deze onherbergzame buurten start bij nul en gaat gradueel zijn en veel tijd kosten. Er moet ook zeer veel veranderen aan de buitenruimte. Uiteindelijk kom je over een aantal decennia hopelijk uit op een aantrekkelijk grootstedelijk gebied. De buitenruimte is wat mij betreft op veel plekken nu echt zeer onprettig en deprimerend. Door alle industrie en beton is het voor het merendeel levenloos en ongezellig. Daar valt nog een wereld te winnen. De Binckhorst en Laakhavens liggen aardig centraal en liggen ook mooi aan het water, met meerdere haventjes. Dat water ligt nu vaak nog verscholen tussen industrie, maar kijk eens naar de Fokkerhaven, bij de Kompaan brouwerij of Mama Kelly hoe leuk je dat gebied kan maken. Bij de nieuwe Caland Dock gebouwen is ook een mooie klassieke kade aangelegd. De waterkant kan je hier overal ontsluiten en aantrekkelijk maken voor mensen, zoals dat in Rotterdam ook is gedaan rondom Hotel New York en Katendrecht. Een kade met groen die open oogt en uitnodigt tot wandelen en die ligt aan aantrekkelijke woongebouwen en op strategische plaatsen horeca, zal een wereld van verschil maken. Zet het gele poppetje van googlemaps eens op de uiterste punt van de Goudriaankade (of fiets er eens langs). Je hebt daar prachtig breed uitzicht over het water (en op het nieuwe gebouw aan de Neherkade). Daar vlak naast komt The Grace en je hebt daar het in dat topic veelbesproken havenhuisje. Je kan daar echt een mooie grootstedelijke plek krijgen.
Ik geloof dus zeker in de potentie van de Laakhavens en de Binckhorst, maar vooralsnog is het potentie, het is nu nog weinig en je zal de buitenruimte op heel veel gebieden dienen aan te passen, van gesloten en mensvijandig naar aantrekkelijk en vriendelijker. Verbetering zal nog meer ambitie en mooiere gebouwen aantrekken. Als het al lukt, gaat dat decennia duren. De nieuwe gebouwen trekken voor zover ik het zie nu veel jonge professionals aan (en studenten in de studentengebouwen), dat is een doelgroep die in Den Haag ondervertegenwoordigd is t.o.v. andere steden en een doelgroep die de gemeente graag wil binden. Het zijn vooralsnog geen buurten voor de vaak wat oudere gearriveerde mensen, die gaan naar Statenkwartier, Archipelbuurt en Benoordenhout.