Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 24 Posts

·
Registered
254 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Sinds begin juni in Den Haag - "als eerste stad van het continent": Tuk Tuks!

Ik kan er geen thread over vinden, maar ik vind ze een fantastische toevoeging aan het straatbeeld. Vrolijk & zeer bijpassend in een "Indische" stad zoals Den Haag!

http://www.tuktukcompany.nl/

http://www.skoeps.nl/index.php?module=Skoeps&func=show&id=12722

---

(Uit het AD)

Tuktuk verovert straatbeeld

Door TANYA VAN DER SPEK
DEN HAAG - Benen gestrekt vanaf de lage, comfortabele bank, de radio speelt zachtjes en je hand rust op het sierlijke ijzerwerk.
Je voelt je buiten, maar goed beschut door de doorzichtige regenschermen. En als als koud wordt, kan er zelfs een kacheltje aan.

Het hobbelen en de vrolijke kleuren van je vehikel maken blij. En dat geldt niet alleen voor de passagiers. Kinderen kijken met open mond, camera’s van toeristen flitsen en een Hagenees hangt lachend uit zijn autoraam. ,,Wat is dit?’’

Wie ooit in Thailand was, kent ze, die gemotoriseerde driewielers waarin de chauffeur met zijn hand gas geeft en richting aanwijst en waarin je je met drie personen kunt laten verplaatsen. Per 1 juni heeft Den Haag de Europese primeur: als eerste stad van het continent de tuktuk als alternatief personenvervoer. Geen toeristische attractie, zoals bijvoorbeeld in Zwolle, maar een serieuze aanvulling op het openbaar vervoer.

Met zware boodschappentassen door de regen? Tram gemist? Geen zin in hoge parkeerkosten? De tuktuk is hét antwoord voor korte, goedkope ritten, volgens Tuk Tuk Company-initiator Geert Kloppenburg, die de tuktuks op vakantie in Thailand ontdekte. ,,Je kunt ze gewoon aanhouden op straat. Je hebt geen voorrijkosten wanneer je de tuktuk telefonisch bestelt via het nummer 0900 99 333 99. Ook heb je geen zorgen over een doorlopende meter of een chauffeur die omrijdt, want je betaalt een vaste prijs.’’ En die prijs is? ,,3,50 euro voor één persoon, 5 voor twee personen, 6,50 voor drie personen. Er kan nog 1,50 euro bij komen ongeacht het aantal inzittenden wanneer je de eerste zonegrens passeert.’’ De tuktuk rijdt 365 dagen per jaar, tussen acht uur ’s ochtends en twee uur ’s nachts.

Kloppenburgs zakenpartner en schoolvriend Jeroen Müller, die in 2003 al startte met Rent a Bob voor het veilig thuisbrengen van beschonken personen, vertelt: ,,Den Haag is verdeeld in zeven zones. Om ze globaal te noemen: het centrum, het Geuzen- en Statenkwartier inclusief Scheveningen, Bezuidenhout en Mariahoeve, Clingendael en omgeving, een gedeelte van het Laakkwartier en de Binckhorst, Transvaal en Rustenburg, het Valkenboskwartier en alle buurten rond deze wijk.’’

Waar wordt eigenlijk niet naartoe gereden? ,,Bijvoorbeeld niet naar Voorburg of naar Waldeck, Morgenstond of Houtwijk, dat is te ver.’’

Müller en Kloppenburg zoeken nog studenten die chauffeur willen worden. Tuk Tuk Company biedt naast de ritjes ook arrangementen aan, zoals een ‘Thailand Dag’. Bedrijven kunnen adverteren op het opvallende vervoermiddel. De fabrikant van de Tuc-zoutjes greep die kans en heeft nu zelfs een commercial op televisie met de brommertaxi erin.

De tuktuk haalt honderd kilometer per uur en mag op de snelweg, maar dat lijkt de heren toch te gevaarlijk. Het kostte ruim drie jaar en veel aanpassingen aan de gemotoriseerde driewielers (bijvoorbeeld gordels achterin, andere banden en een schonere motor) voor ze hier mochten rijden.

Na een proefproject in Zandvoort vorig jaar overhandigde toenmalig verkeersminister Karla Peijs de Tuk Tuk Company de oorkonde voor meest innovatieve project op het gebied van vervoer in 2006. Vooral vanwege de weinig vervuilende uitlaatgassen.

---
Mooi dat Den Haag deze primeur heeft. Zien we ze binnenkort ook in andere steden?

·
Registered
4,042 Posts
Tuktuks lijken leuk in het straatbeeld. Maar ze zullen hier nooit de status krijgen zoals ze die in zuid-oost Azië hebben. De uitgebreide Nederlandse regelgeving zorgt er wel voor dat de tuktuks weer net zo snel uit het straatbeeld verdwijnen. Daarnaast zijn tuktuks erg vervuilend. In deze tijden van fijnstof gezeur lijkt me zo'n extra vervuilingsbron niet bepaald wenselijk.

En dan de prijs. Een tuktuk heeft de naam van een goedkoop vervoersmiddel en is snel voor iedereen toegankelijk. 3,50 euro + 1,50 per zonegrens per persoon is dus niet goedkoop. En als je zo'n apparaat eerst moet bestellen via de telefoon dan werp je al een behoorlijke drempel op. Veel klanten kan je op die manier wel vergeten.

·
Bas
14,539 Posts
Leuk idee voor Den Haag, maar het zal vast niet de eerste stad zijn in Europa, waar tuc-tuc`s rijden. Ik heb ze eerder ergens in een Duitse stad gezien en mij daarover verbaasd. Ik weet niet meer waar, maar daar kom ik in de loop van deze week wel achter.

Bovendien, in het Medisch Centrum Leeuwarden rijden ook tuc-tuc`s voor slechtlopende patiënten rond, zonder dakje, dat wel, maar ook met een `spring d`r maar op`- mentaliteit. Toen ik anderhalf jaar geleden daar negen dagen moest verblijven, moest ik ook een keer mee, omdat dat werd verordonneerd door de artsen...:lol:

·
Registered
4,042 Posts
^Tuktuks in de stad? Daarvan heb ik niks mee gekregen. Ze kwamen dan zeker niet buiten het ziekenhuisterrein? Ik weet nog wel dat er vorig jaar een aantal riksja's in Leeuwarden hebben rondgereden. Net zo plotseling als ze verschenen waren ze ook weer verdwenen.

Tuktuks en riksja's vind ik overigens fantastische vervoersmiddelen in het buitenland, maar in Nederland verliezen ze toch een beetje hun charme.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Ziet er toch niet uit in het Hollandse stedenlandschap. En wat Ramses zegt is het niet erg hip in de 'klimaatscrisis' waarin we ons schijnen te begeven. Beter een elektronisch, flitsend modern wagentje waarin je goedkoop kunt reizen om het autorijden op korte afstanden te ontmoedigen.

·
...
3,364 Posts
@Ramses en Effes

AD said:
Het kostte ruim drie jaar en veel aanpassingen aan de gemotoriseerde driewielers (bijvoorbeeld gordels achterin, andere banden en een schonere motor) voor ze hier mochten rijden.

Na een proefproject in Zandvoort vorig jaar overhandigde toenmalig verkeersminister Karla Peijs de Tuk Tuk Company de oorkonde voor meest innovatieve project op het gebied van vervoer in 2006. Vooral vanwege de weinig vervuilende uitlaatgassen.
;)

Ik vind het wel een leuk idee. En 3,50 + 1,50 per extra zone lijkt me nog altijd goedkoper dan een gewone taxi. Met zijn drieën betaal je slechts 2 euro per persoon + zones.

·
Hoogvlieger
1,791 Posts
Ze hebben het wel groots aangepakt. Sinds een paar weken kom je op elke straathoek zo'n ding tegen.

Ik neem normaal gesproken alleen een taxi als de laatste tram al al weg is. Voor een ritje Centraal Station-Scheveningen ben ik dan ongeveer 17 euro kwijt. Met een tuk-tuk zou dat 5 euro zijn. Een stuk goedkoper is het wel dus. Alleen jammer dat ze zo'n beetje tegelijk met de trams ophouden met rijden. Zo heb ik er nog niet veel aan...

·
Banned
2,255 Posts
Ziet er toch niet uit in het Hollandse stedenlandschap. En wat Ramses zegt is het niet erg hip in de 'klimaatscrisis' waarin we ons schijnen te begeven. Beter een elektronisch, flitsend modern wagentje waarin je goedkoop kunt reizen om het autorijden op korte afstanden te ontmoedigen.
Het ziet er idd niet erg NL uit maar smaken verschillen nou eenmaal... kvind dus persoonlijk dat we er niet moeilijk over moeten doen...

en die klimaatcrisis waar we tegenwoordig in zouden moeten zitten is de grootste onzin die ik ooit gehoord heb... en ik hoop ook dat de regering eens ophoudt met het achternalopen van domme organisaties die dat roepen... onderanderen greenpeace doet eraan...

Dat "bedrijf" heb ik al meerdere keren op leugens betrapt en er wordt vanuit de regering niets gedaan tegen dit soort misstanden wat onze economie onnodige schade aan doet...

waarom ik het een bedrijf vind: dat is heel simpel want hoe harder ze moord en brand roepen hoe meer geld ze van ons aftrochelen...

·
Registered Abuser
6,301 Posts
Ik zie ze regelmatig rijden en ik vindt het er leuk uitzien. Wat mij betreft dus prima. Of ze nog steeds populair zijn als de nieuwigheid eraf is zal moeten blijken.

·
Registered
2,152 Posts
Bovendien, in het Medisch Centrum Leeuwarden rijden ook tuc-tuc`s voor slechtlopende patiënten rond, zonder dakje, dat wel, maar ook met een `spring d`r maar op`- mentaliteit.
Dat zijn gewoon golfkarretjes lijkt mij. Dezelfde die je ook op Schiphol ziet rondrijden voor o.a. mensen die slecht te been zijn.

·
Registered
2,152 Posts
3.50 is idd niet zo duur. De taxi zal toch minimaal 2x zo duur zijn, zeker voor alleen reizende mensen.
Men wil ze ook in Amsterdam laten rondrijden. Prima lijkt mij, alhoewel ze zich vast niet zo behendig (tegen het verkeer in, 3 naast elkaar op 1 rijstrook) door het verkeer zullen loodsen als in Bangkok. ;)

·
XXX
512 Posts
@ dennol: Mijn punt dat die dingen niet staan in Nederlandse steden weegt toch zwaarder. ;)
Omdat het 'nieuw' is, en nog niet echt ingeburgerd
Over een jaar of 2 zijn die dingen gewoon onderdeel van de straatscene en hoor je er waarschijnlijk niemand meer over
Ik ben het overigens wel met je eens dat die dingen in de winter volkomen nutteloos zijn

Toch vind ik het wel grappige wagentjes, elke vorm van nieuw OV is bij mij welkom :banana:
Ze worden ook nog echt gesponsord door Tuc :lol:

·
Registered
2,013 Posts
Volgens de papieren editie van het AD hebben de 24 tukuk's in Den Haag 9.000 passagiers vervoerd met 5.000 ritten in slechts 3 weken: het nieuwe is er dus nog niet echt af.

Filmpje: taxi of tuktuk behorende bij dit artikeltje.

1 - 20 of 24 Posts