SkyscraperCity banner
1 - 20 of 416 Posts

·
Registered
28 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Was dit al bekend?

De locatie Verhulstplein is aangemerkt als vestigingslocatie voor internationale
instellingen. De locatie is hiervoor echter minder in trek waarbij de volgende factoren een
rol kunnen spelen: de afstand ten opzichte van het huidige kerngebied, de aanwezigheid
van het tankstation, het verouderde kantoorvolume, het gebrek aan gescheiden
parkeergelegenheid en het ontbreken van het gewenst beveiligingsniveau. Als locatie
voor hoogwaardig wonen is het Verhulstplein wel kansrijk en kan het toch een bijdrage
leveren aan de internationale zone. Hierbij wordt dan gedacht aan luxe appartementen
met zicht op zee op een plint van voorzieningen en in de nabijheid van het internationale
cluster rond het Congresgebouwgebied. De goede bereikbaarheid per auto en openbaar
vervoer en de bijzondere ligging op een kruispunt van stedelijke lijnen maken een fors
programma met hoogbouw in principe mogelijk. Hierdoor kan dan ook weer ruimte
gecreëerd worden voor het doortrekken van de groenstructuur van het
Stadhoudersplantsoen. Zo kunnen de verschillende doelstellingen elkaar gaan versterken.
Voor het gebied zijn 2 modellen uitgewerkt om de mogelijkheden inzichtelijk te maken,
op basis van de ambitie van de structuurvisie.
Model Twintowers
• 2 woontorens (140m) met totaal 400 woningen
• Plint met gebouwd parkeren en collectieve ruimte en/of voorzieningen.
• Bestaande flat wordt opgenomen in de nieuwe bebouwing, tankstation ligt
voorlopig nog in de groene zone.
Als referentiebeeld gelden Montevideo (Rotterdam) of Prinsenhof (Beatrixlaan)
Model Centre Court
• Gemengd woon/werkblok met woontorens (70-100m) 400 woningen

• Kantoren, voorzieningen en een school
• gebouwd parkeren en extra openbare ruimte
Als referentiebeeld geldt het Centre Court (Beatrixlaan) met extra woningen.

·
Illustrateur
13,092 Posts
Mij komt het niet bekend in de oren. Goed nieuws! Goed zoekwerk Nawi! Heb je zelf een idee wat de locatie is (met kaartje)? klinkt allemaal indrukwekkend.

·
Registered
441 Posts
Interessant, de locatie is nu inderdaad een beetje rommelig, hoewel inderdaad zeer goed gelegen t.o. alle internationale instellingen.
Een 140'er lijkt me weinig kansrijk hier, het gebied ligt ver weg van alle andere hoogbouw in Den Haag. Het enige wat in de buurt komt is de toren van Oud bij het congresgebouw.

Zo'n eenzame toren van 140 meter, midden tussen de welvarende 19e eeuwse wijken Duinoord en Statenkwartier, zal ook niet goed vallen bij de omwonenden. I.h.b. het Statenkwartier heeft een zeer goed georganiseerde buurtvereniging en bewoners met geld, invloed en kennis van de procedures, die in het verleden projecten met succes hebben tegengehouden of aangepast. Als die tegenwerken dan moet ik nog maar zien of hier een toren komt. Herontwikkeling met blokken op hetzelfde formaat als wat er nu al aan de overkant van de Pres. Kennedylaan staat lijkt me waarschijnlijker.

·
Registered
9,039 Posts
^^ dat is wel zo, maar in hoever zullen de rijken een oor vinden in een nogal links college?

Nogmaals ik begrijp niet dat men dit soort projecten niet op de binckhorst gooit......geen NIMBY's niks niemand daar die zal klagen...

·
HHF user
2,384 Posts
OK NaWi, goede scoop! Renders (nog) niet beschikbaar?

Op zichzelf prima plan natuurlijk met nog eens 2x140 meter voor DH, maar ik heb ook mijn twijfels over de haalbaarheid van de torens nabij het congresgebouw. En dan te bedenken dat de omwonenden daar meer dan gemiddeld juridisch onderlegd zijn, dus belooft een leuke strijd als dit plan concreter zou gaan worden...

Ik lees verder:

"Als referentiebeeld gelden ... of Prinsenhof (Beatrixlaan)" & "Als referentiebeeld geldt het Centre Court (Beatrixlaan)"

Waarom dan ook niet kiezen voor die locatie? Op de plek waar de Monarch zou moeten komen is voldoende plek voor 2 aansprekende 140 meter torens en wat lagere bouw er omheen. Dan is dat gat mooi gevuld met een stel qua stijl in de omgeving passende torens met een mooie hoogte. Past daar ook goed in het hoogtebeeld. (Politiek bestuurlijk) Centrum en ICC ook dichtbij, met OV ook snel bij Congresgebouwgebied. Grondprijs zal ook niet veel schelen vermoed ik...

·
Registered
254 Posts
Een interessant bericht!

Waar komt het vandaan?

Ik zou hoogbouw op deze locatie niet helemaal kansloos willen noemen.

Op de Weblog van Robert van Lente, lid van de oppositie (D66), werd in 2004 gesuggereerd:

"Annelies van Maanen, onze ouderenexpert, vertelt dat er mogelijk plannen zouden zijn voor het Verhulstplein: het tochtgat van Den Haag. We weten van niets en zullen het navragen.

Laten ze dat Strijkijzer op het Verhulstplein neerzetten. Met flink wat bomen er om heen, zodat de wind niet al te veel vrij spel krijgt. Of is dat horizonvervuiling?"

·
Registered
7,621 Posts
Dit is toch bij het oude Nuts kantoor? Ik ken alleen dit plaatje, maar dat voldoet niet aan de bovenstaande omschrijving.

·
Rick Bakker
5,321 Posts
Maak me gek!! 2x 140m. en meerdere 70-100m torentjes!! :banana: Ben benieuwd hoeveel er uiteindelijk van overblijft.

·
Registered
441 Posts
Even googlen leert dat het oorspronkelijke nieuws afkomstig is uit de "Structuurvisie Den Haag 2020: (Trancity) Lijn 11 en Tranvaal"

Het Verhulstplein maakt dus deel uit van een groter plan voor verstedelijking rond het traject van lijn 11 HS-Scheveningen Haven, die opgewaardeerd moet worden naar Randstadrailstatus en doorgetrokken naar Zoetermeer via de Binckhorst. E.e.a zou ook goed zijn voor de herontwikkeling van Transvaal en de Haagse Markt beter bereikbaar maken.

Ik zie het allemaal nog niet voor me; volgens mij volgt het trace ook een beetje een rare bocht. Evenwel is de opwaardering van lijn 11 in het nieuwe collegeakkoord opgenomen. (Ik vraag me af of dit dan ook de RSR naar Scheveningen zou worden; ik had liever de lijn uit R'dam doorgetrokken gezien over het trace van lijn 9, langs Madurodam.)

Bij het Verhulstplein zou lijn 11 in een tunnel onder de Pres Kennedylaan moeten komen; eventueel zou die tunnel langer worden en dan onder zowel de Groot Hertoginnelaan en de Pres Kennedyln doorgaan. Daarmee zou de hele Conradkade vrij zou komen voor een verkeersluwe omgeving langs het water.

·
Registered
9,039 Posts
Dat is toch meer de rand van het statenkwartier lol dus de kansen stijgen :x

editje na martinho's reply.

DH wordt wel het walhalla voor tunnelgeilerdzzz....daar ben ik wel 1 van :)

·
Registered
851 Posts
Up!!!

Weet er iemand hier meer van? Dit klinkt haast te mooi om waar te zijn...?! :cheers:

·
Registered
9,039 Posts
Blijft vreemd dat ze in de internationale zone alleen woontorens plannen,ik neem aan om de druk van de woningmarkt in het statenkwartier te ontnemen,maar ik had meer kantoren verwacht.

Ok niet alleen woontorens maar als het om kantoren gaat is het vooral laagbouw.

·
Registered
2,012 Posts
Achter de Texaco is inderdaad nog wel wat ruimte, maar voor 70/100/140m heb je toch wel meer ruimte nodig?

Wat moet er dus als eerste gesloopt worden?

·
f a i r l i g h t
125 Posts
dat nuts gebouw werd dat niet gebruikt in die video clip van de earring? When the lady smiles of een andere ouwe clip?

·
HHF user
2,384 Posts
Als ik het AD van vanavond (katern 'Dichtbij', pag. 5) mag geloven komen er aan het Verhulstpein 2 torens van 100m bij. Titel artikel: "Twee wolkenkrabbers aan de voet van de Houtrustbrug". De gemeente geeft aan dat het nog een zeer pril voortaject is. Dus geen woontorens à 140 of zelfs 150m waarvan eerder sprake was... Maar het leeft nog. Ontwikkelaars zijn William Properties (dochter Fortis) en Zeilstra beheer....

·
Moderator
47,096 Posts
Den Haag smeedt plan voor 'internationale zone'
23-05-08 17:57

DEN HAAG - Den Haag krijgt een heuse internationale zone, rond het kustgebied rondom het World Forum Congres Centre, de Haagse beek, het Hubertusviaduct en de Alexanderkazerne.

Daar zijn nu al veel internationale instellingen en expats gevestigd en die functie moet worden uitgebreid, zo hebben burgemeester en wethouders van Den Haag besloten. Zij willen dit bereiken door het scheppen van ruimte voor nieuwe internationale instellingen en voorzieningen en de aanleg van een 'internationale verkeersring' rondom Den Haag.

Ook zijn er 400 appartementen gepland in het gebied, in twee honderd meter hoge woontorens aan het Verhulstplein. Deze uitgangspunten worden eerst voorgelegd aan het Advies Platform Scheveningen
bron: rtvwest.nl

·
Hoogvlieger
1,771 Posts
Hmm, het Adviesplatform Scheveningen, even opzoeken wat dat inhoudt:

Het Adviesplatform Scheveningen (APS) is een officieel adviesinstituut voor Burgemeester en Wethouders van Den Haag. Deelnemers aan het platform worden voorgedragen door de bewonersorganisaties van het stadsdeel Scheveningen en worden benoemd door b. en w.
Bron

Scheveningse bewonersvertegenwoordigers dus. Dat belooft een hoop gedoe, want Scheveningse bewoners zijn standaard overal tegen.

1 - 20 of 416 Posts