Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 170 Posts

·
Moderator
48,071 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Ik heb hierbij alvast een thread gemaakt voor de woontoren bij de nieuwe hoofdentree van de de Megastores, het winkelcentrum dat na de verbouwing Galleria zal gaan heten.

https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?ID=40936

Nieuwbouw

De ontwikkeling van de kavel op de hoek van het Leeghwaterplein en Van der Kunstraat maakt het mogelijk om de Megastores een stadsentree naar Laakhaven en daarmee een nieuw gezicht te geven. De nieuwe hoofdingang wordt geflankeerd door een uitbreiding van het winkel- en ontspanningsaanbod in de nieuwbouw.

Op het dakniveau begint een woontoren met maximaal 160 woningen van ongeveer 75 m2. De hoogbouw krijgt geknikte langsgevels voor een betere oriëntatie op de zon en een slanker uiterlijk. Binnen de zes gevelvlakken die zo ontstaan, liggen per verdieping zeven woningen rond een middengang.

De plint en de woontoren zijn als een synergetische compositie en als één geheel ontworpen. Aldus GROUP A. Niet alleen zal het completerende programma versterkend werken, ook is de woontoren een herkenbaar baken voor het vernieuwde winkelcentrum en markeert het de nieuwe hoofdentree.

·
Registered
1,694 Posts
Wat zullen ze gaan doen met het gat tussen de toren en de school? En hadden ze de torren niet beter op de plek van het verlate parkeer gedeelte kunnen bouwen. Daar konden ze vast wel een stukje van het bestaande gebouw weg slopen. Aangezien de winkels er onder toch al jaren leeg zijn, net als de eerder genoemde garage. Dan hadde ze ook nog ruimte voor een plein met terrasjes.

·
Registered
3,320 Posts
Huidige situatie:

Wat zullen ze gaan doen met het gat tussen de toren en de school? En hadden ze de torren niet beter op de plek van het verlate parkeer gedeelte kunnen bouwen. Daar konden ze vast wel een stukje van het bestaande gebouw weg slopen. Aangezien de winkels er onder toch al jaren leeg zijn, net als de eerder genoemde garage. Dan hadde ze ook nog ruimte voor een plein met terrasjes.
Dat 'gat' is een parkeerplaats voor werknemers van het ROC, staat doordeweeks soms best vol. Wordt ook in de zomer gebruikt door leerlingen van het ROC.

·
Registered
7,721 Posts
De nieuwe entree ziet er een stuk beter uit dan de huidige, waar een uithangbord nodig is om aan te geven waar je naar binnen kunt. Toch vraag ik me af of dit wel een succes maakt van dit kwakkelende gedeelte van het winkelcentrum. Ik heb het altijd een nadeel gevonden dat de doorloop hier op de 1e etage zit, zo te zien gaat dat niet veranderen.

·
Banned
2,779 Posts
De nieuwe entree ziet er een stuk beter uit dan de huidige, waar een uithangbord nodig is om aan te geven waar je naar binnen kunt. Toch vraag ik me af of dit wel een succes maakt van dit kwakkelende gedeelte van het winkelcentrum. Ik heb het altijd een nadeel gevonden dat de doorloop hier op de 1e etage zit, zo te zien gaat dat niet veranderen.
^^Dit is toch de hoofdingang?

·
Bart van de Velde
1,375 Posts
Poeh, ik hoop het van harte dat deze poging wat wordt en het is zeker geen lelijke toren. Maar ik kan mezelf niet tegenhouden om cynisch te denken...."al krijgt een aap een gouden ring...".

Ik heb oprecht graag ongelijk...

·
Registered
2,022 Posts
Heeft die entree nu niet alleen een trap en een lift? Als de nieuwe ingang een roltrap krijgt en in het zicht licht, dan gaat het er flink op voorruit.

1 - 20 of 170 Posts