SkyscraperCity banner

1 - 20 of 523 Posts

·
Registered
4,846 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
Post your brains out, ik edit hier later wel meer details in.

EDIT: Samenvatting: zo'n beetje de halve stad wordt op de schop genomen.

·
Super Moderator
9,298 Posts
Ik neem aan dat hier alles van zuid-west in kan met uitzondering van het Stadskantoor Leyweg en Pharos. Hier zijn immers al draadjes voor.

·
Banned
1,698 Posts
^^ Ja precies, eigenlijk wat alles wat er al nieuw gebouwd is, lopende, en aankomende projecten. Daar vallen de wijken Moerwijk, Morgenstond, Vrederust en Bouwlust onder. Fabian wilde ook nog wel Wateringse Veld er in meenemen, dacht ik. We zien wel hoe ver we komen hier in deze thread.

·
Registered
2,069 Posts
Ik ben opgegroeid in ZuidWest maar kom er tegenwoordig niet vaak meer, dus zou het leuk vinden om hier inderdaad wat van de vernieuwingen te kunnen bijhouden.

Ze waren indertijd bezig op de hoek van de Hengelolaan en Dedemsvaartweg aan een gebouw met een groot overhangend gedeelte, ik neem aan dat dat inmiddels wel lang en breed klaar is, ben wel benieuwd hoe dat geworden is, als iemand toevallig daar eens in de buurt is met een fototoestel...

·
Bart van de Velde
1,348 Posts
Zal ik dan maar de eerste zijn met een zinnige bijdrage hier? ;)

Xoem: Jij bedoelt waarschijnlijk deze.

Deze zijn inderdaad al klaar en wat mij betreft een prima staaltje stadsvernieuwing.

Hier de eerste: Zo komt Moerwijk-Zuid er over een paar jaar uit te zien. Op de plek waar ik nu in een tijdelijke huurwoning zit, komen stadsvilla's te staan (kleine slanke torentjes) in een parkachtige omgeving. Een deel van Moerwijk-Oost is al gesloopt en zijn ze druk bezig met nieuwbouw (rechtsonderin).

Met het plan Stadspark Overvoorde zijn ze inmiddels al in volle gang:

(foto's Oudmoerwijk.nl)

Dit is de gebiedsvisie van Moerwijk-Oost (gebied ingesloten door Middenachtweg, Erasmusweg en het spoor). Inmiddels is al wel bekend dat het pannenkoekenhuis gespaard zou blijven. Het gebied rond station Den Haag Moerwijk is ook wel bekend onder de projectnaam "Knoep Moerwijk". Hier wordt het de bedoeling om de verkeerststromen beter te regelen (waarschijnlijk door het downgraden van de Troelstrakade naar 2x1 rijstrook en een nieuwe tunnel onder het treinviaduct voor de aansluiting Erasmusweg op de Neherkade of geen tunnel en dan de tram naar de andere kant van het viaduct (waardoor er een soort stationspleintje ontstaat). Den Haag Moerwijk wordt opgewaardeerd als station, krijgt misschien één eilandperron en wordt onderdeel van het Stedebaanconcept van de NS. Ben er laatst naar een informatiebijeenkomst geweest en als het goed is ontvang ik de schetsen per mail, zal die dan ook hier delen. Waarschijnlijk komt er namelijk ook een toren (icoon) van max. 100 meter te staan, naast de nieuwe brandweerkazerne aan het Hildebrandplein.

Ook hier zijn ze inmiddels al druk bezig met de bouw van het eerste gedeelte, "De Burght - Ridderhof".

·
Registered
4,846 Posts
Discussion Starter #10
Goh, het begint wat te worden. :)

·
Bart van de Velde
1,348 Posts
Mooie fotosessie! Dat project De Ley ziet er best leuk uit trouwens. Het lijkt erop dat je er veel voor weinig krijgt, gezien die prijzen.

·
Registered
4,846 Posts
Discussion Starter #18
Is dat jouw bijdrage? :lol: ;)
Joh, ik ken die kant van de stad gewoon slecht. Dat er een hoop gaande is wist ik en daarom wilde ik deze thread ook, maar om uit deze lading info even een goede samenvatting te destilleren dat duurt echt langer dan een half uurtje hoor!
Laat het balletje lekker doorrollen, so far vind ik het een pracht van een thread.

·
Registered
4,846 Posts
Discussion Starter #20
Weet wat je bedoeld, daarom wilde ik er ook niet aan beginnen. In principe is het onbegonnen werk.
Vind ik dus niet. Natuurlijk krijgen we zo niet alles te zien, maar op deze manier laat je tenminste íets zien. Ik zie deze meer als een buffet waar je links en rechts wat af kunt pakken dan als een bordje dat je echt tot de laatste hap leeg moet eten.

Ben in Zuidwest geboren en opgegroeid, een jaar of 7 in Houtwijk gewoond, en nu weer Zuidwest. Alleen de straat waar ik nu woon, en geboren ben notabene, is het tijd om dit deel van de wijk te verlaten ... helaas kan ik je zeggen.
Auw. Dat maakt het wel een beetje dubbel ja.

En natuurlijk, dit is ontzettend interessant. Een hoop van die straten ken ik nog uit de "voor de behandeling" periode (links en rechts waren er plekken... daar was het ECHT tijd dat er iets ging gebeuren!) maar je hebt gelijk: onherkenbaar veranderd.

1 - 20 of 523 Posts