SkyscraperCity banner

1 - 20 of 557 Posts

·
MP
9,906 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
De Helderse binnenstad heeft geen beste reputatie. Ze is ook best onaangenaam. Winderig, grauw, blokkerig ook. Gelukkig zijn er ook grachtjes en mooie 19e eeuwse buurtjes bij, maar ja, dat ziet geen mens, en heel vaak is er "veel potentie", zo zegt men dat, hetgeen wil zeggen dat 't er niet uit ziet maar wel wat worden kan.

De Jutters zijn er weer eens mee begonnen. Eerst werd Willemsoord (de oude rijkswerf) voor veel geld opgeknapt. Daarna ging dat failliet. Nu moet er een jachthaven komen. De binnenstad zelf wordt ook vernieuwd. Er komt meer groen, een gans stadspark zelfs. De grachten worden ook flink opgeknapt, er komen moderne grachtenpanden bij. Ook komt er nog een beetje hoogbouw bij: de vooroorlogse molen langs de Molengracht wordt herbouwd. Ook elders in de stad worden lege plekken opgevuld en wordt aan verdichting gewerkt.

Goed. Voor Den Helder geldt wat voor Zaandam ook gold: iedere verandering is een verbetering. Zo innovatief als in Zaandam zijn ze in Den Helder nog net niet, maar de vernieuwingen kunnen best wat uithalen.

Informatieve sites:

- Zeestad

UPDATE 2017

Inmiddels is er veel gebeurd en ook veel gelaten. Er is geen nieuw station en die molen laat ook maar op zich wachten. Maar wel komt er hoogbouw aan de dijk, met zicht op Texel, en wordt er hard aan het park en zijn omgeving gewerkt ("Halter Bellevue"). Vooral: wat is er al bereikt! De mooiste bibliotheek van Nederland, misschien ook wel het mooiste theater van Nederland, fijne architectuur op de kop van de Beatrixstraat, een haast pittoreske Keizerstraat... Den Helder gaat nog 'ns hip worden. Zorg dat je er voor die tijd een huis koopt.

De plannen voor 2017 in een overzicht:

Begin projecten:

Juni:
- De Kamerheer (bebouwing voormalig kanonnenpleintje)
- Halter Bellevue fase 1, (bebouwing locatie voormalig arbeidsbureau)

Na de zomer:
- acht huizen op locatie voormalig VBM-kantoor
- Molenplein

Lopende projecten:
- Stationslocatie (gereed juni 2017)
- Zoetelief (gereed eind maart 2017)
- De Hofdame
- Weststraat/molenplein
- Zuidstraat 13 (naast Keizersbrug)
- Pizzeria Costa Smeralda Koningstraat
- De Zusters (Julianaplein)
- Opknappen diverse gevels Keizerstraat/Spoorstraat

Projecten die nog moeten beginnen:
- Hotel Wienerhof
- Warnars kantoor (vml. fortis/abn amro Julianaplein)
- Halter Bellevue (overige fase)
- Anton Pieckplein
- Koningstraat (uitgaansgebied en omgeving)
- Aquaportus (zuidstraat)
- Vinkenterrein?
- Herinrichting Molenstraat

Aanvullingen welkom.
Blijf dit topic volgen, zou ik zeggen.

·
MP
9,906 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Dit topic mag ook wel weer eens onder het stof. Er gebeurt van alles in Den Helder. We hebben natuurlijk ook dit topic nog, maar projectnieuws kan het beste hier.

Stenen coupure Huisduinerweg maakt Den Helder nog meer vestingstad

DEN HELDER - Met de terugkkeer van een stenen coupure in de linie bij de Huisduinerweg krijgt Den Helder nog meer het karakter van de vroegere vestingstad. In opdracht van Zeestad is maandag begonnen met het werk. Het wordt een leerproject.

Een kleine drie miljoen euro uit het Waddenfonds wordt de komende jaren besteed aan het opknappen van Stelling Den Helder. De relatie tussen de stad en de Stelling wordt meer zichtbaar gemaakt. Forten en andere bouwwerken wordt nieuw leven ingeblazen door ze te herbestemmen. Na ruim een jaar van voorbereiding kunnen de projecten uit het Waddenfonds komende tijd worden uitgevoerd.​

Meer

Binnen de vesting zelf droomt men van 'n mooier winkelhart, met een representatieve bibliotheek.

Vijf architectenbureaus aan de slag met visie op bibliotheek

Zeestad werkt samen met Woningstichting Den Helder en KopGroep Bibliotheken aan een ontwerp voor de nieuwe bibliotheek in School 7. De bibliotheek in School 7 wordt een blikvanger aan de entree naar het Stadshart vanaf de Zuidstraat/Weststraat.

Door het gebouw weer een culturele functie te geven, ontstaat een logische verbinding met Willemsoord, waar in 2015 de nieuwe Schouwburg haar deuren opent. Ook diverse andere projecten op de Kop van de Beatrixstraat zullen de komende jaren de aantrekkelijkheid van het Stadshart gaan vergroten.​

Meer

·
MP
9,906 Posts
Discussion Starter · #5 ·
Mja, op een windstille dag met zon kan een Beatrixstraat zonder bomen misschien leuk zijn, maar al heeft Den Helder dan de meeste zonuren van Nederland, windstil is het er nooit. ;)

·
Registered
563 Posts
Zeestad? Nothing compared to New York nowadays.
Maar ik moedig zeer aan dat Den Helder eens groeit, gewoon met zijn allen de handen onder de mouwen, en het station en spoor ondergronds, meer plek, meer veilig verkeer.

·
Registered
149 Posts
Als stille volger van dit forum, voormalige én toekomstige inwoner van Den Helder en tevens bovengemiddeld geïnteresseerde, bij deze een kleine update van de stand van de stadsvernieuwing in Den Helder.

Er wordt, zoals ook te lezen in dit topic, nogal wat geknutseld aan de binnenstad van Den Helder. De bovengenoemde Beatrixstraat wordt binnenkort opgeknapt, en daarvoor worden ideeën van burgers gevraagd. Vast staat in elk geval wel dat er een dubbele bomenrij in het midden van de straat zal komen. Voor de verdere invulling mogen suggesties gedaan worden. (Hier te lezen: misschien een kans om Den Helder concreet te helen?)

Dat is nog niet alles. Ook het eind van de Beatrixstraat, bij de grachten, wordt opgeknapt. De winkelpanden daar krijgen een andere gevel, die hopelijk de enigszins verpauperde uitstraling wegnemen. Die gaan er ongeveer zo uitzien:

Zoals te zien zal ook de geïmproviseerde parkeerplaats die momenteel op rechts (zeg maar onder 'Woningstichting Den Helder') ligt wijken. Daar komen (eindelijk) weer gebouwen te staan.

Een tiental meters verderop gebeurt nog meer: aan de gracht verrijst appartementencomplex Keizersbrug. Dat wordt vanuit meerdere hoeken een blikvanger (ook wanneer je van de Texelse boot komt, op weg naar de N9). Zo ziet dit gebied er nu uit:

En dit moet het worden:

Voor dit project hebben ze bovendien een mooie interactieve site gemaakt, waarop de omgeving uitvoerig te bekijken is. Daarop staan bijvoorbeeld ook de panden in de Beatrixstraat die voorzien worden van een nieuwe gevel. Die is hier te vinden.

Schuin tegenover dit gebouw, aan de Westgracht, gaat een nieuwe bibliotheek gebouwd worden. Dit wordt een compleet nieuw pand, dat gekoppeld wordt aan de oude School 7 (waar vroeger overigens een fantastisch filmhuis zat, maar dat is een detail). Het ontwerp is afgelopen maand gekozen:

Deze projecten gaan komende maand nog van start. Meer informatie is hier en hier (Zeestad) te vinden. Ik ben benieuwd naar de uitwerking. Tot dusver vind ik de stadsvernieuwing in elk geval getuigen van een visie. Of dat ook de juiste is, is een ander verhaal, maar er wordt tenminste op grote(re) schaal gedacht.

·
Gouda's Glorie
7,878 Posts
Het blijft even afwachten hoe de uiteindelijk afwerking gaat worden maar op basis van de impressies lijkt er toch een aantal hele leuke projecten op stapel te staan. Dat neo-Amsterdamse Schoolpand zou best geslaagd kunnen worden :) En rond dat kanon is het ook echt een verbetering.

·
MP
9,906 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Dank, Den Leek! Waarom verhuis je naar Den Helder? Kom je uit de streek?

Interessant ook, eindelijk eens een render met hondenweer. En dat terwijl het in Den Helder juist minder regent dan in de rest van Nederland.

·
Registered
149 Posts
@Plaas,
Ik kom inderdaad oorspronkelijk uit de streek. Opgegroeid in Den Helder, wegens studie voor een aantal jaar naar de Randstad vertrokken, maar verhuis binnenkort weer terug naar de marinestad. Redenen zijn complex, maar vooral de rust, de ruimte, familie en (ook niet onbelangrijk) de lagere woonlasten trekken. Ik denk dat ik altijd een zwak heb gehad en zal houden voor Den Helder, hoeveel er ook over gezeurd en geklaagd wordt. Hoe dan ook: ik zal de veranderingen in- en aan het stadshart binnenkort aan den lijve gaan ondervinden.

·
Registered
149 Posts
Den Helder is inderdaad interessant, dat ben ik absoluut met je eens. Maar het heeft wel een rauw randje. Dat maakt de stadsvernieuwing ook een boeiend gebeuren.
Over mooie plaatjes gesproken (drie jaar geleden rond deze tijd genomen; niet door mij overigens ;)):

·
Registered
5,017 Posts
Als jong joggie, werd ik en mijn broertje als stadse bleekneuzen periodiek vanuit Utrecht gedeporteerd voor een aantal weken naar familie in Den Helder (onder het mom van de gezonde zeelucht:). Geweldige tijd gehad, heb de stad en inwoners goed leren kennen. Nog steeds zeer prettige en warme gevoelens voor Deze stad.:cheers:

·
Registered
149 Posts
Zojuist vond ik nog een gedetailleerdere uitwerking van de plannen voor de zogenaamde 'Kop van de Beatrixstraat'. Deze waren ook al te zien op bovenstaande impressie met dat kanon. Het pand zal huurwoningen en winkels gaan herbergen. Met de bouw wordt binnenkort gestart. Zo ziet het er nu uit:

Dat zal er ongeveer zo uit moeten gaan zien:

Dit wordt dus in een rechte lijn achter de nieuwe bibliotheek gebouwd (in de impressie daarvan zou dit pand dus zichtbaar zijn). In combinatie met het appartementencomplex Keizersbrug kun je dus stellen dat er enthousiast aan dit gebied gewerkt wordt.

Toch blijft het niet alleen bij plannen, een aantal projecten is namelijk al afgerond. Het betreft voornamelijk woningbouw in het stadscentrum. Eén van de eerste projecten is gebouwd tegenover de voormalige rijkswerf Willemsoord (afbeelding geleend uit 'HHF heelt DH'):

Midden in de stad vinden we meer woningbouw, dit maal aan de Californiëstraat:

En tot slot zijn er ook aan de Molenstraat enkele woningen (en een huisartsenpost) verrezen:

En er staan zelfs nog meer dingen op stapel. Ik zal dat tzt nog eens posten.

·
Registered
7,793 Posts
Mooi is het er zeker. Ik vind Den Helder een interessante stad, maar dat had je denk ik wel uit mijn topics erover afgeleid. Nog 'n leuk plaatje dat ik onlangs tegen kwam:

De ligging daar kunnen maar weinig steden aan tippen.

Je hebt alles. De Noordzee, de waddenzee om de hoek, de marinehaven, dijken, schitterende duinen en hele mooie stranden. En je zit ook nog eens zo op Texel.

·
Registered
7,793 Posts
Als jong joggie, werd ik en mijn broertje als stadse bleekneuzen periodiek vanuit Utrecht gedeporteerd voor een aantal weken naar familie in Den Helder (onder het mom van de gezonde zeelucht:). Geweldige tijd gehad, heb de stad en inwoners goed leren kennen. Nog steeds zeer prettige en warme gevoelens voor Deze stad.:cheers:
In Den Helder kun je heerlijk even uitwaaien inderdaad. Er staat vaak een straffe wind waardoor de lucht schoner is dan in de meeste delen van Nederland. Met het aantal zonuren zit het ook wel goed!

Het enige nadeel is dat fietsen in Den Helder minder fijn is. Er staan weinig bomen dus je hebt weinig beschutting tegen die zeewind.

·
MP
9,906 Posts
Discussion Starter · #17 ·
Ja, en bomen gedijen ook slecht in dat winderige klimaat. Nu zouden ze natuurlijk best dennen kunnen aanplanten, die houden het wel vol en maken de stad ook nog eens in zomer én winter groen, maar allochtone bomen liggen moeilijk in Nederland. Misschien moet Den Helder eens met die xenofobie breken. Dat stadspark zou wat mij betreft best als een scheurtje duinlandschap mogen worden vormgegeven.

·
Registered
7,793 Posts
Dat zou best helpen. Die hele kop van Noord-Holland is wel erg kaal. Alleen als de bollenvelden in bloei zijn is het echt genieten van het landschap. Dat duurt helaas maar even.

·
faster than buildings
10,325 Posts
De bouw van de keizersbrug is afgelopen donderdag officieel begonnen.
"Momenteel wordt hard gewerkt aan de Keizersgracht en zijn stalen damwanden ingetrild van zes en zeven meter lang rondom de parkeerkelder en de lift. Onder de liftput komt een betonpoer van 1,65 meter dik, welke nodig is voor de vaste kraanopstelling.
Tijdens de bouw wordt gebruik gemaakt van een vaste kraan omdat er geen ruimte is voor een kraanopstelling en vrachtwagens met materialen op het kruispunt Zuidstraat-Weststraat met veel verkeersdrukte richting Texel.
Er is gekozen voor een trillingsvrij heisysteem vanwege de naastgelegen woningen welke op staal gefundeerd zijn. De nieuwbouw wordt gefundeerd op in de grond gevormde en 100% grond verdringende schroefpaal met verloren punt.
In het werk wordt een parkeerkelder gestort. Onderkant parkeerkelder ligt circa 2,8 meter onder begane grond vloerniveau. Het project wordt voorzien van een parkeercarrousel welke plaats heeft voor elf auto's.
Het gebouw wordt traditioneel opgebouwd uit een kalkzandsteen skelet en daar waar nodig versterkt met een staalconstructie. Het kalkzandsteen wordt uitgevoerd met hoogbouwelementen met diktes variërend van 175 tot 250 mm. De stabiliteit wordt verzorgd door de kalkzandsteenpenanten in combinatie met de schijfwerking uit de vloer.
Het gebouw is zodanig ontworpen dat het de ronding van de Keizersgracht volgt. Inrit van de keizersgracht wordt wat smaller dan voorheen omdat het gebouw deels op de bestaande weg komt te staan. Gevel wordt op diverse plaatsen bekleed met rode pannen.
Het zijn totaal 11 appartementen welke allen een eigen berging krijgen op de begane grond. De appartementen zijn bereikbaar per trap in het hoofdtrappenhuis of met de lift. Op de begane grond is plaats voor één of twee bedrijfsruimtes. De hoekwoning kan gekoppeld woren aan een bedrijfsruimte, zodat wonen bij eigen winkel mogelijk is.
Begane grond: Bedrijfsruimte en bergingen + entree hoekwoning ( leefruimte op 1e verdieping + 2e verdieping. Op de 3e verdieping is het dakterras ) 1e verdieping 3 appartementen waarvan twee met loggia en één met terras. 2e verdieping 3 appartementen waarvan twee met loggia en een stuk met terras. 3e verdieping 2 appartementen met terras. 4e verdieping 1 appartement met terras.( verkocht ) 5e verdieping 1 appartement met een loggia en penthouse dakterras bovenop het gebouw.
Wegens het krappe bouwterrein wordt voor opslag en begeleiding gedeeltelijk gebruik gemaakt van het kanonplein en de voormalige winkel van Jac de Boer in de Beatrixstraat.'' Bron: Picture.

·
faster than buildings
10,325 Posts
Ik ben net langs de bouwplaats van de Keizersbrug gelopen, de heistelling is werkelijk enorm. Echt waar, die stak boven alles uit. Er stond ook nog een kraan. Maar ik kon verder niet veel zien want het was al donker en ik bleef er ook niet staan.

1 - 20 of 557 Posts