SkyscraperCity banner
1 - 20 of 34 Posts

·
Registered
341 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Viacom wil geheel Rotterdam voorzien van digitale billboards. Het betreffen twee typen borden, waarvan de eerste (Metrolight geheten) nu voor een vergunning in behandeling is. Dit bord heeft een hoogte van circa 6 meter en een breedte van circa 3,5 meter. Van dit type bord worden in totaal 134 exemplaren geplaatst. Hiervan zijn 64 exemplaren vervangend voor borden die reeds aanwezig zijn in het openbare gebied en de overige zijn nieuw. De borden kennen een digitaal display en zijn bijna allemaal dubbelzijdig roterend. Verdere informatie heb ik er voorlopig (nog) niet over. Misschien dat iemand alvast op zoek kan gaan op internet naar voorbeelden van deze display-borden. Volgens mij moet het wel erg stedelijk staan als dit werkelijk gaat om billboards zoals wij die reeds op de Blaak en bij Blijdorp hebben staan.

·
Registered
1,145 Posts
Het mag volgens jou dan wel 'lekker stedelijk' zijn, ik kan nou niet bepaald zeggen dat de stad er mooier op wordt als er overal schreeuwerige reclameborden geplaatst worden. Maar als jij er blij mee bent, prima :).

Weet je wat ook lekker stedelijk is? Duizenden commieblocks in je buitenwijken. Enne, van die buurten waar geen mens zich 's nachts op straat durft te vertonen.

·
Illustrateur
13,092 Posts
hmm, wat moet ik me erbij voorstellen. iemand plaatjes van die van blaak en blijdorp. ik kan me wel herinneren dat er een hangt aan een gebouw bij het einde van de westelijke koopgoot.

·
Registered
1,159 Posts

deze grootte, maar dan digitaal

·
Registered
311 Posts
Het lijkt mij trouwens godsonmogelijk dat die schermen geheel digitaal worden. Een LED scherm met een dergelijke omvang kost een godsvermogen. Dan hebben we het echt over tonnen, en het lijkt mij sterk dat er daarvan meteen 134 worden opgehangen?

·
Banned
6,813 Posts
dat lijkt mij ook sterk. bovendien zijn ze erg dan erg vandalisme gevoelig. desalnietemin, vind ik dit een superstedelijke ontwikkeling en ben ik hier erg blij mee!:)

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
Dat soort dingen lijkt me niet overal wenselijk, maar op lekker stedelijke plekken met een moderne uitstraling kan het zeker geen kwaad! :)

·
Registered
1,159 Posts
@ mensen die enig ondernemersinstinct ontbreekt:
die dingen kosten een godsvermogen, zeker, maar brengen wel een verdriedubbeld godsvermogen op. Juist de massaliteit brengt enorm veel geld in het la-tje.
Een maand een adverteerplek hebben (met nog een paar andere adverteerders) op zo'n bord, betaald je tonnen voor.

·
Registered
311 Posts
Een maand een adverteerplek hebben (met nog een paar andere adverteerders) op zo'n bord, betaald je tonnen voor.
Tot zover de geloofwaardigheid van awais, de schermen bij blaak en blijdorp kosten 3200 / maand. Dat is leuk voor special projects, maar wil je het echt met 100+ schermen gaan inzetten in de binnenstad, dan moet die prijs nog aardig omlaag.

Ik ben aardig ingevoerd in de tarieven van Viacom, een normaal Billboard (332 x 236 cm) doet ongeveer 300-500 euro per vlak per 2 weken.

·
Registered
341 Posts
Discussion Starter · #16 ·
Misschien heeft onderstaande er wel iets mee te maken? Vergeet niet dat je hiermee waarschijnlijk ook heel veel personeelskosten kan uitsparen (het vervangen van de postors is behoorlijk arbeidsintensief).

Digitale kleureninkt gebruikt in billboards

... Digitale inkt is eigenlijk een reflecterende, olieachtige pasta tussen twee geleidende platen van glas of plastic. Wanneer er elektriciteit door de pasta wordt gestuurd, verandert deze van kleur. De kleur blijft zolang behouden tot de volgende elektrische impuls. De techniek werd door Poliakine bedacht om digitale informatie op een goedkope manier buiten te kunnen laten zien, bijvoorbeeld in reclameborden.
De beelden kunnen draadloos worden veranderd en zo actuele gegevens weergeven als het weerbericht of verkeersinformatie. Er staan zo'n duizend werkzame billboards van de hand van Magink in Japan. Europa en de Verenigde Staten moeten snel volgen. Voordeel van de digitale inkt is dat de pasta zonlicht reflecteert en er geen energie nodig is om het bord licht te laten geven zoals bij lcd- of led-displays. Ook is het maken van de borden tien keer zo goedkoop.
De manier waarop informatie wordt verspreid zal ook veranderen volgens Poliakine. De digitale billboards zouden er wel eens toe kunnen leiden dat er minder billboards komen. Een bord kan immers voor verschillende advertenties worden gebruikt. Poliakine is ervan overtuigd dat zijn Magink-techniek uiteindelijk in verschillende producten zal worden toegepast. Het digitale behangetje bestaat nog niet, maar in de toekomst zal dit wel zo zijn, zegt de ontwikkelaar in Wired.

·
Registered
1,159 Posts
mabit said:
Tot zover de geloofwaardigheid van awais, de schermen bij blaak en blijdorp kosten 3200 / maand. Dat is leuk voor special projects, maar wil je het echt met 100+ schermen gaan inzetten in de binnenstad, dan moet die prijs nog aardig omlaag.

Ik ben aardig ingevoerd in de tarieven van Viacom, een normaal Billboard (332 x 236 cm) doet ongeveer 300-500 euro per vlak per 2 weken.
En met mijn geloofwaardigheid eindigt dan volgens mabit zijn eigen geloofwaardigheid. Want een campagne voer je als groot bedrijf niet met een bordje blijdorp.

Op welke andere manier kan mabit nu duidelijk maken dat hij wat feeling mist.
3200*laat ik zeggen 40 verschillende plekken in de stad, want dan val je echt goed op=.......
En dan ken je is nagaan, wat ze in één jaar al met zo;n bord verdienen.
Maar zo'n bord is (incl. onderhoud) een investering voor zo'n jaartje of 15/20.
Dus aan het einde van de dag, en dit moet voor een leek als mabit geen moeilijk te beantwoorden vraag zijn, hebben ze dan winsten gemaakt?

·
Registered
311 Posts
Awais, die 3200 euro wordt vooral veroorzaakt door het economische principe: aanbod klein -> prijs hoog. Wanneer je nog 100 van dit soort schermen neerzet in de stad, is het unieke ervan af en verslapt de aandacht van de voorbijgangers. Die 3200 euro is dus absoluut geen marktprijs als je er 100+ van neerzet.

Puntje 2: Een investering van 15/20 jaar? Ik weet niet of jij weet op welke termijn dat soort spullen worden afgeschreven, maar dat zal binnen 5 jaar volledig worden afgeschreven. Daarnaast is onderhoud geen investering, maar een kostenpost.

Tot slot, zijn niet opeens de budgetten van adverteerders verhonderdvoudigd.

Het ging mij er niet om of het slim is dergelijke schermen neer te zetten, daar twijfel ik niet aan, maar het feit dat jij een inkomstenbron van tonnen / bord ziet.

·
Registered
1,159 Posts
Nee hoor mabit. Zoals je wilt: de heren directeuren van ViaCom Outdoor en al die andere buitenreclame aanbieder, rijden allemaal een Volkswagen Polo, bouwjaar 1997.
Hou jij je ogen maar lekker gesloten...

·
Registered
14,150 Posts
De rendementen voor ViaCom lopen met zulke borden zeker niet in de honderden procenten per jaar. De gemeente Rotterdam pikt lekker een graantje mee.....(de gemeente verdient er in ieder geval miljoenen aan, van tevoren door ViaCom over te maken op de bankrekening van de gemeente)

1 - 20 of 34 Posts