Skyscraper City Forum banner
1 - 19 of 19 Posts

·
mentula agricolæ vulgaris
1,427 Posts
Discussion Starter · #1 ·
In Nederlands jongste provincie liggen achtereenvolgens, gemeten vanaf Amsterdam, enkele jonge steden die in aflopende mate tot de verbeelding spreken. Te beginnen in Almere passeer je op weg naar Leeuwarden vervolgens Lelystad en Emmeloord. Plaatsen die passen in antropologische portretten en studies naar de zin en onzin van ruimtelijke ordening in Nederland. De vierde stad (?) van de provincie Flevoland hangt er een klein beetje bij. Van Dronten heb ik me altijd afgevraagd hoe het daar geraakt is, op het halverwegepunt tussen Lelystad en Kampen/Zwolle. Dronten, dat klotsen op droge grond betekent, ligt er enigszins onbestemd te wezen, in de oksel van een drietal kunstmatige verbindingswegen waar de polder mee doorsneden is, als ware het een te braden ribstuk.

Met bovenstaande verwondering in het achterhoofd heb ik mij op een zonnige zaterdag gewaagd aan een korte excursie naar het Drontense. Het is nu immers ontsloten via de Hanzelijn, die een interessant uitzicht op het jongste Nederland biedt, ingeklemd tussen de twee oude beschavingen van Zwolle en Amsterdam. Ik was er maar een uur, maar was voldoende.

In het onregelmatig verschijnende feuilleton "Helaas Nederland" hierbij een aanzetje tot deel twee: Dronten.

Het station van Dronten mag er best wezen. Het ligt ingeklemd tussen industrie en wat ooit nieuwbouw was. De straatsteentjes verraden een contemporain sentiment bij de ontwerpers, dat enigszins afsteekt tegen verleden contemporaine sentimenten.

In die bestrating is het verschil tussen de voor voetgangers en fietsers afzonderlijk bepaalde bewegingsruimte weinig onderscheid gemaakt. Dat kan tot levensgevaarlijke situaties leiden!

Ook de bushalte getuigt van moderniteit!

Gelukkig hoeven we niet te zoeken naar het centrum.

Deze vriendelijke Pool (voelen we ons nu ook al te goed om onkruid te verwijderen?) wilde wel even demonstreren hoe men in Dronten met onkruid omgaat! Er zit een scherpe ironie in dit beeld, maar ik krijg er mijn vinger niet achter.

Het zicht op Dronten wordt gefaciliteerd met gratuite omgevingskunst. De moderne leegte krijgt zo een kader. De kansen en mogelijkheden krijgen franje. Tot de getrokken rasters in asfalt en beton de afwezigheid van cultuur en authenticiteit niet langer verhullen maar benadrukken.

Vader en moeder pionier zien de polder uitgroeien tot een Tuin van Eden, waar het fruit overdadig in de bomen hangt.

En hier kijken ze op uit. Rug naar de kern, met het open handgebaar richting de industrie. Ik voel weer ergens iets scherps...

De bebouwde kom wordt gekenmerkt door een ruim opgezette, doch scherp getrokken lijnwerk.

Ook aan natuur en vertier wordt natuurlijk gedacht in dit verdwaalde paradijs.

En Dronten groeit nog altijd!

Een korte wandeling vanaf het station en we vinden ons op de Kop van het Ruim: Downtown Dronten.

Een religieus symbool? Hoe zit het met de belijdenis van de Drontenaren, vraag ik me ineens af... Het zouden Veluwnaren moeten zijn die Dronten opzoeken. Nemen zij ook hun reformatorische kerken mee? En waar is de moskee?

Jan zoekt de haven. Er schijnt daar mooie ruime en betaalbare woongelegenheid te zijn. Fietsgelegenheid is er ook voldoende, zo blijkt.

Deze mevrouw zet zich eens lekker in het zonnetje.

Winkelen kan er ook.

Kapsalon. Zelfs hier!

Niet bepaald een Trevi, maar ze doen hun best in Dronten.

Aanvullend materiaal is van harte welkom! Ik heb maar weinig tijd gehad voor excursie dit keer. Het vervolg van de reis komt later!

·
Custos Septentrionum
1,579 Posts
Afgaande op je foto's valt het me alleszins mee! Voor een verschijning als onderdeel van het feuilleton "Helaas Nederland" wachtte ik natuurlijk op de foto's met architectreur, misplaatst beton en andere narigheden.

Maar het ziet er best zonnig en fris uit, allerminst de woestenij die ik voor ogen had (met het schrikbeeld van Lelystad, waar ik in tegenstelling tot Dronten weleens geweest ben, vers in gedachten).

Het station ziet er top uit, het plein is mooi, fonteintjes overal, zelfs de jaren 60-woningen zien er welvarend uit...

Wie weet ga ik door je serie Dronten eindelijk eens niet vermijden ;) Een broer van een goede vriendin is er een hele tijd geleden naartoe verhuist, waarna ik diegene warig aankeek. Maar dat was dus een beetje voorbarig. Bruisend is anders, maar "helaas"? Nee.

Welbedankt voor de foto's!

·
MP
10,490 Posts
Dronten ziet er goedverzorgd en gerieflijk uit. Natuurlijk, voor de mensen die iedere gemeente zonder trapgeveltjes en gotische kerkjes als "helaas" wegzetten is ook Dronten niet echt interessant. Maar voor wie een goed beeld wil krijgen van onze brave, risicoloze woonkernen met groen en rechte stoepen en een winkelhart is Dronten een vrij geslaagd voorbeeld. Er zijn heel wat Europese landen waar de middenklasse alleen maar kan dromen van dit soort woonomgevingen.

·
Bas
14,624 Posts
Interessante serie. Dronten doet me wel wat denken aan Meppen.
Ho ho, da`s beslist niet waar. Meppen (D) is 1000x gezelliger dan dat rechtlijnige Dronten, dat eigenlijk nooit van de tekentafel af had moeten komen.

Meppen is een keer zo groot, heeft een veel beter winkelbestand (Marktkauf, C&A, Media Markt, Vögele etc.), ligt in een schitterende omgeving met veel rivieren, bos en heide, Meppen is iets rijker, ze hebben er veel meer vrijstaande huizen en grotere auto`s, en de stad heeft Monika met haar dikke prammen. O ja, Meppen is ongeveer 900 jaar oud en heeft een omwalling, welke nog steeds in tact is.

Kiboko, wel eens in Meppen of Dronten geweest?

Meer foto`s van Dronten zijn eigenlijk niet nodig, ik heb genoeg gezien, Björn :lol:. Al heel moedig van je dat je bent uitgestapt om ergens het centrum van Dronten op te zoeken. Voor het zelfde geld beland je daar ergens in een schuur met uien. Nee, Dronten, niks voor mij. En ik ken de plaats want ik had er twee kennissen wonen. Die zijn ook al vertrokken naar betere oorden.

·
Lord of the Lampposts
1,549 Posts
Geen Meerpaal? Daar is eigenlijk waar ik Dronten alleen van ken.

Dronten ziet er goedverzorgd en gerieflijk uit. Natuurlijk, voor de mensen die iedere gemeente zonder trapgeveltjes en gotische kerkjes als "helaas" wegzetten is ook Dronten niet echt interessant.
Ik vind dit soort plaatsen juist vele malen interessanter dan de zoveelste oud dorpje of stadje met een kerk ergens in Gelderland of Overijssel of waar dan ook in NL.

·
mentula agricolæ vulgaris
1,427 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Ik vind dit soort plaatsen juist vele malen interessanter dan de zoveelste oud dorpje of stadje met een kerk ergens in Gelderland of Overijssel of waar dan ook in NL.
Jij bent dan ook een flatneuroot.

·
Registered
1,462 Posts
Dronten, het is niet ver verwijdert van de mooie groene en bosrijke omgeving wat de Veluwe heet. Ik ben er laatst in april een keer geweest. Qua winkels is het centrum best nog wel goed. Dronten komt op mij over als modern, een echte woonkern middenin de polder. Ik zou er niet willen wonen maar volgens mij hebben de mensen het in Dronten ook niet slecht. Eigenlijk heeft het wel genoeg voorzieningen.

·
Custos Septentrionum
1,579 Posts
Monika! Je weet wel, waar je heengaat als je moederziel alleen in de Hasestraße staat, maar je hebt nog wel zin in prammen.

Inderdaad, die Monika. Die al 900 jaar oud is, maar haar omwalling nog wel heeft. Alhoewel intact anders is.

·
Zitterd veur ummer
2,105 Posts
Hoewel het er goedverzorgt uitziet , niet echt een plaats waar ik zou willen wonen. Zolang de inwoners er maar graag wonen.

·
Moderator
15,280 Posts
Geen stad voor een wervelende citytrip, maar het is vast aangenaam wonen in Dronten en met de Hanzelijn zijn Zwolle en de Randstad ook snel te bereiken.

·
Registered
6,039 Posts
Mijn eerste indruk is karakterloos zoals zoveel plaatsen in dit land. Toch wel leuk om foto's te zien van een door mij nog niet bezochte plaats.

·
Registered
20,891 Posts
Dank voor deze boeiende serie! De contrasten op sommige foto's hebben iets tragi-komisch, zoals die Poolse onkruidverdelger.

Lekker comfortabele bushokjes ook op foto 3, vooral met regenachtig winderig weer... Ontwerpers en denken aan de gebruiker... Op Rotterdam Centraal hebben we ook al van die comfortabele regenbestendige bushokjes...

De eindbaas van ons forum. Zoals je ziet inmiddels op leeftijd, maar voor geen Dronten vervaard, en ook niet voor Den Helder.
Zo te zien heeft Dronten Jan inderdaad geen goed gedaan. Hij kreeg er spontaan grijze haren van.

1 - 19 of 19 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.